• 1
  • 2
2011-01-02, 15:05
Bannlyst
All mat jag käkat har gjort mycket bättre när män varit kockar. På restaurang, som gäst etc. Nu är det så att jag har t ex en kvinnlig "bekant" som tror sig laga utomordentlig god mat och älskar göra detta till sina gäster, men maten är ganska så trist och dålig. Likaså har man stött på andra exempel även om det är en generalisering, men män lagar godare mat utan tvekan. Så vad beror detta nu på, att kvinnan är som vanligt mycket sämre i allt annat, dessutom är värdelös på att laga mat i jämförelse med mannen?
Citera
2011-01-02, 15:11
Medlem
Det här måste vara bland det dummaste jag läst på länge. Man ställer sig bland annat frågan, när du äter på restaurang springer du då in i köket och går runt och frågar vem som gjort din mat för att ta reda på huruvida det var en man eller kvinna som lagade din mat?
Citera
2011-01-02, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
All mat jag käkat har gjort mycket bättre när män varit kockar. På restaurang, som gäst etc. Nu är det så att jag har t ex en kvinnlig "bekant" som tror sig laga utomordentlig god mat och älskar göra detta till sina gäster, men maten är ganska så trist och dålig. Likaså har man stött på andra exempel även om det är en generalisering, men män lagar godare mat utan tvekan. Så vad beror detta nu på, att kvinnan är som vanligt mycket sämre i allt annat, dessutom är värdelös på att laga mat i jämförelse med mannen?

Där var du rolig, det är kunskapen inte könet som spelar roll.
Så om du är på restaurang så går du in i köket och kollar under förklädet på kocken?
Citera
2011-01-02, 15:14
Medlem
konstits avatar
Citat:

Nja... jag äter det min kvinna lagar till mig, och nästan altid med stor förnöjelse. Möjligen kunde jag tro att det lite anonyma i kvinnors mat kan bero på deras inbyggda vilja att inte skrämma barnen... män är lite "modigare" och ser hellre barnen äta kex och marmelad ibland, bara för att få möjligheten att ta ut svängarna i köket.

I övrigt, jag har besökt mången resturang med manliga kockar, och besvikelsen (för att uttrycka det milt) har varit stor...
Citera
2011-01-02, 15:27
Medlem
Polly141s avatar
många kvinno kockar som jag jobbat med är riktigt vassa,
men de är sådna som brinner för det, dem gör allt rätt.
Men är det ovanligt.

Jag tycker att i helhet är männ bättre kockar.
I många aspekter när det gäller att jobba kök för restaurang så är männ helt enkelt duktigare.
Nu tänker ja på att 4/5 av dem kvinnor jag jobbat med i kök har varit värdelösa.
Citera
2011-01-02, 15:38
Medlem
Citat:

Finfint att du propagerar för att det är mannen som ska stå i köket! Gärna för min del!
Citera
2011-01-02, 15:54
Medlem
nazipoliss avatar
jag (Kille) lagar maten hemma och tyckte att vi kunde dela på den uppgiften då jag jobbar 100% 5 dagar i veckan och 20-50% resterande två dagar medans min tjej studerar på distans hemmifrån.
det blev pizza dem två kommande dagarna då hon var så trött, självklart!

frågade då hennes tjejkompisar (ca 7-8st) vem det var som lagade maten hemma hos dem och alla ville ta åt sig äran. sen framkom det att det var deras killar som lagade maten men att dem absolut står framför spisen ibland...

jämställdhet?
- gå och lägg er eller ta några lektioner i matlagning...
Citera
2011-01-02, 16:13
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Finfint att du propagerar för att det är mannen som ska stå i köket! Gärna för min del!

Jupp jag håller med. In med män i köket och så kedja vi fast dem vid spisen med.
Citera
2011-01-02, 16:23
Bannlyst
Citat:

När det kommer till yrkesmässig matlagning så håller jag med om att det finns fler vassa manliga dito. Men högstanivån trots allt är ganska lika.

Jag har ett minne av en flickväns mamma som var helt utomstående duktig på allt hon gjorde i köket. Det kvittade om det var pajer eller maträtter. Hennes man ville alltid mena på att han var duktigare, vilket han trodde men så var absolut inte fallet.

Jag vill ändå balansera lite till kvinnans fördel: Fler kvinnor kan ju laga mat än män.

Får jag lite applåder nu från kvinnorna?
Citera
2011-01-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
jag (Kille) lagar maten hemma och tyckte att vi kunde dela på den uppgiften då jag jobbar 100% 5 dagar i veckan och 20-50% resterande två dagar medans min tjej studerar på distans hemmifrån.

frågade då hennes tjejkompisar (ca 7-8st) vem det var som lagade maten hemma hos dem och alla ville ta åt sig äran. sen framkom det att det var deras killar som lagade maten men att dem absolut står framför spisen ibland...

jämställdhet?

Trist. Kan hon inte laga mat, kanske? Eller är det bara att hon inte vill? Hon kanske inte riktigt har fattat hur viktigt det är att få i sig bra mat, är kvar i "det går faktiskt att leva på ostmackor och O'boy"-stadiet? Det är ju helt OK med pizza ibland när någon inte orkar men om det sätts i system är det inget vidare. Det är tråkigt att vara den som alltid måste vara "vuxen" och se till att man får i sig lite hyfsat näringsriktig mat regelbundet, tycker jag. Hoppas att hon tar disken frivilligt åtminstone, och du, tig inte och lid utan tala om för henne att du tycker att det är jobbigt så att ni kan kompromissa, det är inte rätt att du ska ta allt ansvar.
Citera
2011-01-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jupp jag håller med. In med män i köket och så kedja vi fast dem vid spisen med.

Man blir faktiskt nästan lite rörd av att se en kille på det här forumet säga att det är männen, och inte kvinnorna, som ska stå i köket. Det är modigt! Skål!

Citera
2011-01-02, 16:45
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis

jämställdhet?

Och det går du med på

Dock förlåtet om hon sköter disken och mer av tvättning och städning.

Det finns inte en chans i helvete att jag hade gjort mer av hemmajobbet om jag jobbar mer eller lika mycket som min partner. Spyr fan på folk som hunsas runt som slavar hemma och bara tiger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in