2011-01-02, 17:45
Medlem
Fimparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Man blir faktiskt nästan lite rörd av att se en kille på det här forumet säga att det är männen, och inte kvinnorna, som ska stå i köket. Det är modigt! Skål!

De är nog för männens mat smakar bättre..

Här hemma är det jag (kille) som lagar maten till tjejen å ungarna till 90%
Citera
2011-01-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
De är nog för männens mat smakar bättre..

Här hemma är det jag (kille) som lagar maten till tjejen å ungarna till 90%

Säkert är det så. Det finns antagligen en matlagningsgen som bara män har. Eller så är det en del av den där extra grå massan i den manliga hjärnan som är anpassad för sånt.

Nu när jag tänker efter så tycker jag nog att män är bättre på att städa också, faktiskt. Kan man få hoppas på att männen reclaimar även det området, kanske? Är man bäst på något, ska man inte skämmas för att visa det, tycker jag.

(Hoppas att du är nöjd med att det är du som sköter maten och att det jämnar ut sig på andra vis. )
Citera
2011-01-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
All mat jag käkat har gjort mycket bättre när män varit kockar. På restaurang, som gäst etc. Nu är det så att jag har t ex en kvinnlig "bekant" som tror sig laga utomordentlig god mat och älskar göra detta till sina gäster, men maten är ganska så trist och dålig. Likaså har man stött på andra exempel även om det är en generalisering, men män lagar godare mat utan tvekan. Så vad beror detta nu på, att kvinnan är som vanligt mycket sämre i allt annat, dessutom är värdelös på att laga mat i jämförelse med mannen?

suck. Tror du att bara för att vissa män kan laga mat så ger det dig automatiska creds eftersom du har kuk?

Kvinnan är inte automatiskt sämre i allt bara för att den e kvinna. Se lite på individuell nivå.

Eftersom du gillar att ta det hela på kollektiv nivå, kön mot kön kan jag berätta några saker kvinnor är bättre på: Kvinnor är, redan från ung ålder, med stor sannolikhet bättre på språk. Med språk menar jag stavning, läsförståelse etc etc, för att inte tala om kommunikation. Kvinnor kan ofta hålla många bollar i luften, göra saker samtidigt, till och med prata om ca 4-5 olika ämnen på samma gång utan att någonsin tappa tråden.

Vårt empaticentrum är starkare i hjärnan och vi har en benägenhet att vara bättre på studier av de flesta slagen.

För att inte tala om att vi både kan bära och föda ett barn.

Så nej, ni män är inte så jävla mycket bättre på allt.

Och vad beror det då på, att du tycker att kvinnor lagar sämre mat? Jo, jag vet inte, du kanske t.ex inte vet om att även kvinnor kan ha titeln kock och jobba på restaurang? Din väninna står inte för alla kvinnors matlagning heller. herregud..
Citera
2011-01-02, 23:19
Medlem
Euripidess avatar
Jag skiter i vilket, jag vill bar ha god mat. Därför är det oftast min sambo som gör käket hemma hos oss, hon är helt enkelt bättre på det. I gengäld är det jag som fixar allt det tekniska hemma eftersom hon har noll intresse för det.
Citera
2011-01-03, 03:04
Medlem
Du har generellt sett rätt, visst finns det undantag men dagens kvinna är inte så vass i köket. Detta är riktigt skrämmande. Det var bättre förr när kvinnorna var hemmafruar och stod vid spisen.
Citera
2011-01-03, 04:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Säkert är det så. Det finns antagligen en matlagningsgen som bara män har. Eller så är det en del av den där extra grå massan i den manliga hjärnan som är anpassad för sånt.

Nu när jag tänker efter så tycker jag nog att män är bättre på att städa också, faktiskt. Kan man få hoppas på att männen reclaimar även det området, kanske? Är man bäst på något, ska man inte skämmas för att visa det, tycker jag.

(Hoppas att du är nöjd med att det är du som sköter maten och att det jämnar ut sig på andra vis. )
Jag håller med.

Jag tycker överhuvudtaget att mannen är duktigare och mer lämpad för att ta hand om, se till att saker fungerar, organisera och passa upp -- så det borde vara helt självklart att de axlade de bitarna fullt ut - mest logiskt så.
Citera
2011-01-03, 04:58
Medlem
Pissmadames avatar
Det är inte bara i matlagning.. Män har lättare att falla för djupa lidelser och entusiasm. Kvinnan är inte lika nyckfull och naivt pojkaktigt hänförd som mannen. Kvinnor går aldrig ner på djupet riktigt över nånting. Kvinnor är sällsynt upproriska eller lidelsefulla i deras inre, mannen därimot har lättare för att känna passion för saker. Det grundar jag från ett par andacktade insiktsfulla meningar av Alister Crowley:
Citera
2011-01-03, 05:00
Medlem
Pissmadames avatar
Citat:
Citat:
From Crowley's "The Law is for All":

Går att läsa hela texten här; "Was Aleister Crowley a sexist?"
Senast redigerad av Pissmadame 2011-01-03 kl. 05:02.
Citera
2011-01-03, 12:35
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
jag (Kille) lagar maten hemma och tyckte att vi kunde dela på den uppgiften då jag jobbar 100% 5 dagar i veckan och 20-50% resterande två dagar medans min tjej studerar på distans hemmifrån.
det blev pizza dem två kommande dagarna då hon var så trött, självklart!

frågade då hennes tjejkompisar (ca 7-8st) vem det var som lagade maten hemma hos dem och alla ville ta åt sig äran. sen framkom det att det var deras killar som lagade maten men att dem absolut står framför spisen ibland...

jämställdhet?
- gå och lägg er eller ta några lektioner i matlagning...

Min erafenhet sägar att många kvinnor tycker att de är väldigt bra, och vist, några är faktiskt det.
Men rent generellt så är män mycket bättre på matlagning och verkligen vågar experimentera, och spekulera/filosofera över det de lagar för att få till så bra mat som möjligt, om de bara har tid och ork för det vid tillfället.

När man ändå pratar om det här, har en fläskfilé jag ska tillreda på ett alldeles speciellt sätt nu som jag inte testat förut
Citera
2011-01-03, 14:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
All mat jag käkat har gjort mycket bättre när män varit kockar. På restaurang, som gäst etc. Nu är det så att jag har t ex en kvinnlig "bekant" som tror sig laga utomordentlig god mat och älskar göra detta till sina gäster, men maten är ganska så trist och dålig.
Din kvinnliga bekant lagar ganska trist och dålig mat säger du. Hur är maten dina manliga bekanta bjuder dig på då?
Citera
2011-01-03, 14:51
Medlem
Prometeuss avatar
Om det nu är så att kvinnor i större utsträckning känner sig tvungna att stå i köket så är det ju inte så konstigt, då är det bara matlagningsglada män i köken.
Citera
2011-01-03, 15:01
Medlem
stordrulens avatar
Kvinnor har tappat sin givna plats i hemmet tyvärr ..

Nej, det är inte för att de är mer karriärsinriktade nu. Det är bara ännu en sak som de lyckats blivit värdelös på.

Ge mig en till psyket litet gammaldags dam så skall du se att jag mår bra.

Varför män lagar bättre mat IDAG är helt enkelt att vi vågar slänga på fett i pannan och kryddor på köttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in