• 1
  • 2
2011-01-01, 22:41
Medlem
Har läst en del trådar i filosofi-avdelningen och ni är minst sagt "beyond and fucked up" hela bunten, jag gillar det! Mitt tillskott får bli det här:

Som rubriken, en simpel fråga med många svar?

Vad händer? Hela världen styrs av pengar och makt, 2 saker vi själva har utvecklat och som från första början inte fanns alls. Idag är du inte värd ett skit om du saknar dessa saker.

Det handlar alltså inte om att makt och pengar försvinner, utan att människan helt plötsligt inser att livet handlar om mer än att ha mest.
Citera
2011-01-01, 22:45
Medlem
Bara titta på mellanöstern. En bunt handlingsförlamande människor som inte tar initiativ till nått. Samhällen som faller sönder.
Citera
2011-01-01, 22:48
Medlem
Ode-Ns avatar
Strävan efter pengar (och makt) är det som driver folk och utvecklingen framåt. Utan detta skulle allt stanna upp...även om inte pengar har funnits i alla tider, så har ju makt alltid varit där.

Allt handlar om makt (och pengar som är makt)
Citera
2011-01-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlk
Bara titta på mellanöstern. En bunt handlingsförlamande människor som inte tar initiativ till nått. Samhällen som faller sönder.

Peace, love and understanding? Tyvärr fuckar ju deras religion upp resten, annars tycker jag dom lever precis som man ska? Sträva efter ett soft liv..

Eller hur menar du?
Citera
2011-01-01, 22:52
Medlem
Om människan hade varit medveten om att makt är en bov, som är absolut förbjuden att använda. Skulle samhället gå framåt på ett bättre sätt än idag?

Vi ser personer med makt som gör riktigt sjuka saker för pengar idag, hela drogindustin t.ex. Jag tvivlar ju inte på att droger och teknik hade funnits i vilket fall, fast med bättre kvalité och med mindre vinst-tänkande. Mao mer miljömedvetet och billigare...

Eller säger det emot sig själv någonstans?
Citera
2011-01-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LRstuff
Peace, love and understanding? Tyvärr fuckar ju deras religion upp resten, annars tycker jag dom lever precis som man ska? Sträva efter ett soft liv..

Eller hur menar du?

Deras religion är fatalistisk i den mån att de inte tror sig kunna påverka sitt eget öde, därav utförs ingenting.

Ungefär så skulle vårt samhälle se ut om vi inte hade pengar och makt att sträva efter.
Citera
2011-01-01, 23:14
Medlem
kvertys avatar
frågan är väl hur man använder pengar och makt. man kan fråga sig varför man vill sträva efter pengar och makt...om det är för att göra världen till en bättre plats för alla så är det väl bra.
Citera
2011-01-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
frågan är väl hur man använder pengar och makt. man kan fråga sig varför man vill sträva efter pengar och makt...om det är för att göra världen till en bättre plats för alla så är det väl bra.

frågan är väl om det ens går att använda pengar och makt på ett bra sätt, som gynnar alla? känns som det borde gå, men långsiktigt?
Citera
2011-01-01, 23:25
Medlem
Det är inte en enkel fråga men, mer avgörande, det är inte en fråga utan två. Pengar och makt är två distinkt skilda saker.
Maktbehov är inte ett mänskligt påfund, det är en naturlig del av att vara en primat, ett socialt flockdjur. Det kan dock problematiseras av den skada som pengar orsakar.

Om vi slutade sträva efter pengar så skulle vi kanske ha en chans att inse att resurser inte är obegränsade och sluta slösa med dom. De som ägnar sig åt pengar lever nämligen i en drömvärld där evighetsmaskiner är möjliga, eftersom pengar är det enda kända fenomenet (bortsett dumhet) som kan producera mer av sig självt ur ingenting.
Eftersom pengar inte heller kan användas direkt för ökat välmående (de måste omvandlas i ytterligare handel först) så saknas även alla mekanismer för att inse att man har så det räcker, vilket tenderar att smitta av sig på hela vardagen.

Detta har varit känt sedan antiken, redan Aristoteles påpekade att handel för sin egen skull är direkt skadligt (onaturligt brukar det skrivas) då det skapar en tro på oändliga resurser.
Citera
2011-01-02, 00:02
Medlem
kvertys avatar
Citat:
frågan är väl om det ens går att använda pengar och makt på ett bra sätt, som gynnar alla? känns som det borde gå, men långsiktigt?

vad som är bra är subjektivt, men varför skulle det inte gå? gäller bara att finna den rätta balansen och inte missbruka sin makt eller bli för girig.
Citera
2011-01-02, 00:11
Medlem
therebells avatar
jag tror på ett pragmatiskt förhållande sätt till makt och pengar. strävan efter mer, bör påverka ens psyke, som påbörjar en tankeprocess som inriktar sig på allt mindre makt och habegär. istället riktar man in sig på stenålders människans ensidighet och en sådan "levande" känsla... att inte styras av vare sig makt eller pengar. att leva i symbios med naturen är oslagbart.
Senast redigerad av therebell 2011-01-02 kl. 00:14.
Citera
2011-01-02, 13:27
Bannlyst
Citat:
Har läst en del trådar i filosofi-avdelningen och ni är minst sagt "beyond and fucked up" hela bunten, jag gillar det! Mitt tillskott får bli det här:

Som rubriken, en simpel fråga med många svar?

Vad händer? Hela världen styrs av pengar och makt, 2 saker vi själva har utvecklat och som från första början inte fanns alls. Idag är du inte värd ett skit om du saknar dessa saker.

Det handlar alltså inte om att makt och pengar försvinner, utan att människan helt plötsligt inser att livet handlar om mer än att ha mest.

"Beyond and fucked up"?

Det är möjligt att drivkraften riktas in pa nagot annat destruktivt som t ex äran eller lusten eller bada.

Jag tror Sokrates uttryckte det som sa att ( men nu kan jag inte ens ge hänvisningar eftersom jag inte har öppnat en bok pa ett ar ) att det är lika bra att byta ut hela rasket ( ära, lust och pengar ) eftersom det rör sig om falska mynt. Vad skall man da byta ut det mot? Kunskap förstas.

Citat:
Ursprungligen postat av therebell
jag tror på ett pragmatiskt förhållande sätt till makt och pengar. strävan efter mer, bör påverka ens psyke, som påbörjar en tankeprocess som inriktar sig på allt mindre makt och habegär. istället riktar man in sig på stenålders människans ensidighet och en sådan "levande" känsla... att inte styras av vare sig makt eller pengar. att leva i symbios med naturen är oslagbart.

Ett mycket fint inlägg. Önskar jag kunde skriva sa bra. Om man en natt sover utomhus under nyarsafton i en stor stad tror jag att ens uppfattning om mänskligheten ändras: mahända blir man sympatiskt inställd till unabombarens praktiska verksamhet.
Senast redigerad av Tinman 2011-01-02 kl. 13:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in