• 1
  • 2
2011-01-02, 13:41
Medlem
VenomXs avatar
Då öppnas plötsligt himlen i en spektakulär explosion och en liten orange smurf tittar fram och garvbrölar "Game over peeps!" och sen börjar det regna svavelsyra och armeringsjärn tills alla är döda.

Alltså det finns ju redan folk som inte strävar efter just pengar och makt, de kan ha andra payoffs som ger dem mer tillfredsställelse och jagar därför efter det istället, så frågan känns lite konstig i hur specifikt den är formulerad.

Säg istället om människan bestämde sig för att inte jaga några tecken på framgång alls utan nöjer sig med att allt är bra precis som det är. Då misstänker jag att utfallet skulle bli något slags apatisk hopplös depression och att man bara sätter sig och tynar bort i sin meningslöshet.
Citera
2011-01-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LRstuff
Har läst en del trådar i filosofi-avdelningen och ni är minst sagt "beyond and fucked up" hela bunten, jag gillar det! Mitt tillskott får bli det här:

Som rubriken, en simpel fråga med många svar?

Vad händer? Hela världen styrs av pengar och makt, 2 saker vi själva har utvecklat och som från första början inte fanns alls. Idag är du inte värd ett skit om du saknar dessa saker.

Det handlar alltså inte om att makt och pengar försvinner, utan att människan helt plötsligt inser att livet handlar om mer än att ha mest.

En sak är säker: Samhället vi har idag skulle kollapsa på två sekunder då själva grunder bygger som sagt på ett begär till pengar och makt.

Vad som skulle hända efter det är svårt att säga då det ligger så långt från verkligheten att man inte kan dra paralleller med något.

En sak är dock intressant. Slavarna.

Slavarna arbetade men oberoende på arbetsmängden fick de alltid samma behandling. Vilket gav givetvis upphov till "jag arbetar lite segare det är ju så jobbigt, för mig personligen blir det ändå ingen skillnad." Vissa anser t.o.m att detta var anledningen till romarrikets kollaps.

När vårat samhälle kollapsat då alla struntar i pengar och makt så lär ju ingen ha någon större arbetsmoral då precis som med slavarna det gör ingen skillnad om du skulle arbeta hårdare eller inte.

Varför utbilda dig i 5 år till läkare när du tjänar lika bra som bärplockare och har samma (ingen) status då makt inte längre finns med i bilden.

Detta "samhälle" skulle dock inte stå helt stilla utan sakta skulle teknik utvecklas då vissa individer gillar sitt jobb så mycket att de av ren vilja jobbar flitigt och utvecklar nya metoder då det är så intressant att experimentera med vad de nu jobbar med.

Det till skillnad mot dagens samhälle där alla strävar efter att bli bättre på sitt jobb då man blir belönad med mer pengar ju bättre man är...
Citera
2011-01-06, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Slavarna arbetade men oberoende på arbetsmängden fick de alltid samma behandling. Vilket gav givetvis upphov till "jag arbetar lite segare det är ju så jobbigt, för mig personligen blir det ändå ingen skillnad." Vissa anser t.o.m att detta var anledningen till romarrikets kollaps.
Öhh, nej. Fel. I allmänhet belönades bra arbete hos slavar faktiskt relativt BÄTTRE än vad bra arbete belönas idag.

Citat:
När vårat samhälle kollapsat då alla struntar i pengar och makt så lär ju ingen ha någon större arbetsmoral då precis som med slavarna det gör ingen skillnad om du skulle arbeta hårdare eller inte.

Varför utbilda dig i 5 år till läkare när du tjänar lika bra som bärplockare och har samma (ingen) status då makt inte längre finns med i bilden.
Klassiskt skitsnacksargument, ingen verklighetsförankring.
Kanske utbilda sig till läkare för att man vill jobba med att bota sjukdomar? Vidare är det inget som säger att status och ersättning för arbete måste avskaffas bara för att pengar- och makthysterin avskaffas.

Citat:
Det till skillnad mot dagens samhälle där alla strävar efter att bli bättre på sitt jobb då man blir belönad med mer pengar ju bättre man är...
Nej, man blir inte belönad med mer pengar 'ju bättre man är' annat än i teoretiska idealfall eller om man gör felaktiga jämförelser. Man blir belönad med mer pengar ju mindre skrupler man har och ju mer man skiter i samhället till förmån för egen vinning, vilket alltså är problemet.
Citera
2011-01-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmnibusRebus
Öhh, nej. Fel. I allmänhet belönades bra arbete hos slavar faktiskt relativt BÄTTRE än vad bra arbete belönas idag.

Klassiskt skitsnacksargument, ingen verklighetsförankring.
Kanske utbilda sig till läkare för att man vill jobba med att bota sjukdomar? Vidare är det inget som säger att status och ersättning för arbete måste avskaffas bara för att pengar- och makthysterin avskaffas.

Nej, man blir inte belönad med mer pengar 'ju bättre man är' annat än i teoretiska idealfall eller om man gör felaktiga jämförelser. Man blir belönad med mer pengar ju mindre skrupler man har och ju mer man skiter i samhället till förmån för egen vinning, vilket alltså är problemet.

Har du källa på ditt första stycke?

Ok det är sant att man kanske väljer det man vill jobba som varför inte läkare.

Status "ger" makt. Status att folk ser upp till dig för att du gör ett bra jobb. Status av att folk ser upp till dig för att du har ett bra jobb. Status --> makt. Men status i sig kan du inte "använda"/"utnyttja". Det är ungefär som att försöka betala med dollar i Sverige. De vet att du har dollar men du är ändå maktlös när du står där och försöker betala.

Ska vi har kvar ersättning för arbete? Ok vi kan ju ha stenar. Alla svarta är värda 10 och de vita är värda 1. Men oj blev inte det som pengar nu. Nu får vi tänka om. Ok om ersättningen är mer mat och större hus då? Jo vad är skillnaden mellan det och slutet av månaden när alla räkningar är betalade i dagens samhälle. Tar vi bort pengar tar vi bort ersättning.

Ditt sista stycke. En fråga bara. Är det därför man får mindre lön ju hårdare man jobbar för Röda Korset.
Citera
2011-01-09, 05:48
Bannlyst
pengar är ett primitivt bytesmedel som alltid leder till missbruk av den, och missbruk av makt på bekostnad av andra, för man använder något fiktivt för att få makt.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-01-09 kl. 05:51.
Citera
2011-01-09, 07:03
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Har läst en del trådar i filosofi-avdelningen och ni är minst sagt "beyond and fucked up" hela bunten, jag gillar det! Mitt tillskott får bli det här:

Vad händer? Hela världen styrs av pengar och makt, 2 saker vi själva har utvecklat och som från första början inte fanns alls. Idag är du inte värd ett skit om du saknar dessa saker.

Det handlar alltså inte om att makt och pengar försvinner, utan att människan helt plötsligt inser att livet handlar om mer än att ha mest.
Nog fanns pengar och makt innan människan, bara i andra former.

Pengar är ett värde på resurser eller verktyg. Således är pengar resurser och verktyg mer eller mindre. Ska man dra det till sin spets kan man säga att allt man som individ innehar är en resurs, även din kropp, där kunskap innegår. Gorillan med starkast och snabbast muskler hade mest resurser i sin flock, med överlägsnare resurser så fick gorillan makt över de andra individerna i flocken. Med denna makt kunde han se till att endast han fick para sig med honorna.

Lejonet med bästa kunskapen och intelligensen kunde jaga sina byten mer effektivt och med högre chans att lyckas än de andra djuren. Med denna resurs fick han makt över att vara effektivast med att skaffa mat, vilket är en ännu en resurs.

För att citera ditt påstående: ''Idag är du inte värd ett skit om du saknar dessa saker.'' Och flippa på orden: ''Sen föralltid är du inte värd ett skit om du saknar resurser att överleva.''

Med andra ord kommer människan aldrig att ''sluta sträva efter pengar och makt'' då alla levande organismer i sin egen form strävar efter detta, det är detta som gör att dessa organismer lever idag, om de inte strävade efter extra resurser skulle de inte existera idag.

Det kan alltså inte bli en mer naturlig instinkt än att sträva efter att skaffa de mäktigaste resurserna, i vilken form det än innebär som gör att den individen får större makt över sin tillvaro.
Citera
2011-01-09, 10:58
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Finns det inte redan dem som har slutat sträva efter pengar och makt?

Vad letar dem efter?
Citera
2011-01-09, 20:02
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
Finns det inte redan dem som har slutat sträva efter pengar och makt?

Vad letar dem efter?
vi som slutat sträva efter pengar och makt ges den fantastiska möjligheten att utforska omvärlden på ett rent och klart sätt, där vinstintresse är ersatt av genuint intresse och nyfikenhet :-)
Citera
2011-01-10, 00:35
Medlem
amfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Med andra ord kommer människan aldrig att ''sluta sträva efter pengar och makt'' då alla levande organismer i sin egen form strävar efter detta, det är detta som gör att dessa organismer lever idag, om de inte strävade efter extra resurser skulle de inte existera idag.

jupp, och i de fallen några bestämmer sig för att inte vara med och "tävla" så har de större sannolikhet att hamna i botten av hierarkin och bli uppätna av andra så efter ett par generationer finns "tävlings-vägrarna" inte kvar.

Dock så tror jag evolutionen för människan i stort sett är satt ur spel. Vi behöver inte längre sträva efter pengar och makt i I-länder, sannolikheten är att vi hade varit lyckligare om vi spenderat mer tid med vänner och familj (läst några sammanfattade studier man har inga källor).

Men vi har inte evolutionerats fram för att gå runt och vara glada, utan det är de som är mest reproduktiva som överlever genom tiden. och att söka resurser och inflytande har funkat bra i ett par miljoner år så ingen hänsyn kommer tas till dagens tillfälliga omständigheter.

Med det sagt så är kanske ett troligt scenariot att folk i framtiden resonerar sig fram till en mer lyckobringande livsstil där prioriteringarna ser annorlunda ut. Jag har för mig att man tidigare
förutspådde att i takt med att levnadsstandarden ökade skulle man korta ner arbetstiderna markant och en ny era där livet kretsade kring fritidsaktiviteter skulle uppkomma. Uppenbarligen något som aldrig hände. Ifall nån vet mer om det får ni gärna dela med er.
Citera
2011-01-11, 01:15
Medlem
slipknotpsycoss avatar
everything is your mind, everything is your imagination.
There is nothing thats is not an imagination. therefore imagination is wery powerful.
imagination is only reality that we have. within the imagination there is a fantasy and reality.

Känn kärleken i varje andetag så kommer den till dig.
Citera
2011-01-13, 14:35
Medlem
Citat:

Jag tycker inte världens styrs av det. Jag tror den styrs av sex där pengar och makt är verktyg för att uppnå dominans. Dominans > god fitness > attraktion = sex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in