Citat:
Ursprungligen postat av Mjauski
Har rocken någonsin verkligen varit en "huvudgenre" i den bemärkelsen att det är vad den stora massan lyssnar på? Visst var band som t.ex. Zeppelin och Deep Purple med flera väldigt stora under sin peak. Men fanns väl säkert lika mycket skit som var populärt och som den verkligt stora massan lyssnade på då som det finns nu. Sen så minns man bara de bra banden t.ex. Zeppelin när man tittat bakåt och glömmer all skit.
Någon äldre räv här på fb som var med t.ex. på 70-talet och kan säga om jag är inne på rätt spår eller ej?
Jag är gammal nog att komma ihåg musikutbudet på 70-talet (åtminstone senare delen) och du har förstås helt rätt. Även om t.ex. Led Zeppelin och Deep Purple givetvis var stora och sålde en massa plattor tillhörde de inte "mainstream". Det fanns förstås, då som nu, en massa hitlistepop som dominerade utbudet i radio och tv, och som "den breda massan" lyssnade på.
Dessutom, som jag skrev i en tidigare kommentar i denna tråd, ska man komma ihåg att rockmusik från 1950-talet och en bra bit fram på 1980-talet betraktades som "ungdomsmusik". Om ett band som t.ex. Deep Purple spelades i svensk radio på 1970-talet var det i så fall i något utpräglat ungdomsprogram som riktade sig till tonåringar och unga vuxna. Äldre generationer förväntades tycka om mera "mogen" musik, t.ex. jazz, visor eller dansband.
Ett mycket tydligt exempel på hur musikklimatet såg ut på 70-talet är punkvågens genombrott c:a 1977 - 78. Numera är det allmänt vedertaget att punken förändrade rockmusiken i slutet av 70-talet, och band som Sex Pistols, Clash och Ramones räknas som klassiska. Men 1977 var det nog inte många vanliga svenska ungdomar som överhuvudtaget hade hört ordet punk. De som kände till och lyssnade på dessa band var små klickar av människor som var starkt musikintresserade och köpte musiktidningar från England eller USA. För de allra flesta ungdomar var det Abbas "The album" eller Bee Gees discohits från filmen "Saturday night fever" som var de stora musikhändelserna 1977.