2011-01-03, 22:43
Medlem
Mjauskis avatar
Har rocken någonsin verkligen varit en "huvudgenre" i den bemärkelsen att det är vad den stora massan lyssnar på? Visst var band som t.ex. Zeppelin och Deep Purple med flera väldigt stora under sin peak. Men fanns väl säkert lika mycket skit som var populärt och som den verkligt stora massan lyssnade på då som det finns nu. Sen så minns man bara de bra banden t.ex. Zeppelin när man tittat bakåt och glömmer all skit.

Någon äldre räv här på fb som var med t.ex. på 70-talet och kan säga om jag är inne på rätt spår eller ej?
Citera
2011-01-04, 08:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
förklara gärna mer !

Bara att musiken har förlorat all betydelse
Citera
2011-01-04, 08:47
Medlem
zBr9s avatar
Rock har aldrig varit den "dominerande" genren, och kommer aldrig vara det. Om rock dominerar är det inte längre rock.
Citera
2011-01-04, 08:58
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauski
Har rocken någonsin verkligen varit en "huvudgenre" i den bemärkelsen att det är vad den stora massan lyssnar på? Visst var band som t.ex. Zeppelin och Deep Purple med flera väldigt stora under sin peak. Men fanns väl säkert lika mycket skit som var populärt och som den verkligt stora massan lyssnade på då som det finns nu. Sen så minns man bara de bra banden t.ex. Zeppelin när man tittat bakåt och glömmer all skit.

Någon äldre räv här på fb som var med t.ex. på 70-talet och kan säga om jag är inne på rätt spår eller ej?
Jo du är inne på rätt spår.

Rocken är förmodligen betydligt större nu än då. Man måste ha i bakhuvudet att säkerligen 90% av all musik faller i glömska. En del påstår att det måste varit underbart att vara tonåring på 80-talet med all bra musik. Jag hävdar bestämt att det både skrivs och produceras mer musik som är bättre idag än vad det gjordes då.

Den lilla mängd musik om blev kvar från svunna tider är den som höll måttet. Resterande 90% har fallit i glömska.

Och rocken har aldrig varit nån huvudgenre i världen. Stora delar av världen lyssnar inte på samma musik som oss. Och vad är en "huvudgenre"? Nånting som all annan musik måste utgå ifrån? Och varför måste man dela upp allting för och emot? En bra låt är en bra låt oavsett vad den kallas för.
Senast redigerad av Kingen_king 2011-01-04 kl. 09:01.
Citera
2011-01-04, 10:30
Medlem
Det har kommit massor av bra rockband senaste tiden men nu för tiden SKITER man väl i rock, 20000 visningar på varje låt typ fast kommentarerna säger att dom älskar musiken och undrar varför den inte är populär.

Lady Gaga är skit, dagens populära musik är skit. Jag fattar inte hur människor kan vara så pundade att gilla dagens musik.

Tidigt-mellersta nittiotal och 2000-2001 var guld. Nu har man ju väntat i 10 år och förlorar hoppet. Nej, ni kan gråta men skitpopmusik och rnb/niggah'rap är här för att stanna. Tyvärr.

Världen håller på att gå under. Fyfan.
Citera
2011-01-04, 16:44
Medlem
Tror inte rock någonsin har varit huvudgenren (vad det nu är). Torde vara pop (populärmusik ). Det förändrar ju dock inte faktumet att band som Led Zeppelin, Deep Purple, AC/DC mm kommersiellt sett varit enormt stora. Det spelades heller inte så mycket på radion då det begav sig.

Idag är det nog svårare för rockband att bli så stora som de banden var, det var en speciell tid.
Citera
2011-01-04, 17:24
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboro
Det har kommit massor av bra rockband senaste tiden men nu för tiden SKITER man väl i rock, 20000 visningar på varje låt typ fast kommentarerna säger att dom älskar musiken och undrar varför den inte är populär.

Lady Gaga är skit, dagens populära musik är skit. Jag fattar inte hur människor kan vara så pundade att gilla dagens musik.

Tidigt-mellersta nittiotal och 2000-2001 var guld. Nu har man ju väntat i 10 år och förlorar hoppet. Nej, ni kan gråta men skitpopmusik och rnb/niggah'rap är här för att stanna. Tyvärr.

Världen håller på att gå under. Fyfan.
Du har blivit 10 år äldre. Skitmusik har alltid producerats, bara det att du förut var i den åldern det produceras för.
Citera
2011-01-04, 17:42
Medlem
diannos avatar
Ja som sagt det är ju det "bra" som lever vidare. Om ni kollar singelettor och liknande från 60-70-80-talet så finns det fruktansvärt mycket bortglömda one-hit-wonders och även många band som hade massvis med hits, men som i dag är tämligen bortglömda. Samtidigt som många band (särskilt inom diverse "rock"-kretsar) har blivit oerhört stora i efterhand, utan att egentligen ha varit så fantastiskt populära då.

På gott och ont så har väl "rock-fans" en större benägenhet att kolla bakåt i tiden och hitta häftiga band från 70-talet än vad mer kommersiellt lagda popfans har. Mer kommersiell popmusik har ju ofta följt trender och utvecklats i sin tid, och är inte lika tidlös som viss annan musik. Som sagt, på gott ont.

Att dagens musik är skit och bara kommersiell och allt är MTV medan det på den gamla goda tiden minsann var genuint och bra känns som en efterkonstruktion som i mångt och mycket leds av 14-åringar på Youtube.
Senast redigerad av dianno 2011-01-04 kl. 17:46.
Citera
2011-01-05, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauski

Jag är gammal nog att komma ihåg musikutbudet på 70-talet (åtminstone senare delen) och du har förstås helt rätt. Även om t.ex. Led Zeppelin och Deep Purple givetvis var stora och sålde en massa plattor tillhörde de inte "mainstream". Det fanns förstås, då som nu, en massa hitlistepop som dominerade utbudet i radio och tv, och som "den breda massan" lyssnade på.

Dessutom, som jag skrev i en tidigare kommentar i denna tråd, ska man komma ihåg att rockmusik från 1950-talet och en bra bit fram på 1980-talet betraktades som "ungdomsmusik". Om ett band som t.ex. Deep Purple spelades i svensk radio på 1970-talet var det i så fall i något utpräglat ungdomsprogram som riktade sig till tonåringar och unga vuxna. Äldre generationer förväntades tycka om mera "mogen" musik, t.ex. jazz, visor eller dansband.

Ett mycket tydligt exempel på hur musikklimatet såg ut på 70-talet är punkvågens genombrott c:a 1977 - 78. Numera är det allmänt vedertaget att punken förändrade rockmusiken i slutet av 70-talet, och band som Sex Pistols, Clash och Ramones räknas som klassiska. Men 1977 var det nog inte många vanliga svenska ungdomar som överhuvudtaget hade hört ordet punk. De som kände till och lyssnade på dessa band var små klickar av människor som var starkt musikintresserade och köpte musiktidningar från England eller USA. För de allra flesta ungdomar var det Abbas "The album" eller Bee Gees discohits från filmen "Saturday night fever" som var de stora musikhändelserna 1977.
Citera
2011-01-05, 03:36
Medlem
TebbTubbys avatar
hoppas det. folk la ju för fan i helvete ned tid på att göra låtarna då till skillnad från idag med den helvetes jävla radio popen.
Citera
2011-01-05, 05:50
Medlem
mattiaspolancos avatar
Jag har svårt att tro att rock kommer bli huvudgenre igen.
Givetvis kommer de gamla klassikerna spelas om och om igen men nyproducerad rock kommer bli väl sällsynt i framtiden.

Pop är den genren majoriteten lyssnar på mest, det går ju inte att förneka, men poppen har ju förändrats väldigt mycket på sistone. Om man tittar på hur pop lät för 40 år sedan så var det ju närmare rock. Idag låter popen som den har möts halvvägs till House.

Rocken kommer dö ut förr eller senare.
Citera
2011-01-05, 06:57
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Rock har aldrig varit den "dominerande" genren, och kommer aldrig vara det. Om rock dominerar är det inte längre rock.

Lite så är det ju faktiskt. Jag har slutat lyssna på ett par tre band bara för att de blev "för kända" för min smak. Musiken är fortfarande bra, men det känns inte lika dant att lyssna på musik som kommer med i CDON-reklamer mellan Hollywoodfruar och Top Model på TV3.

Och rocken kommer aldrig att dö ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in