• 1
  • 2
2011-01-01, 15:19
Medlem
Rock var ju den dominerande musiken så vitt jag vet iaf under 70-90 talet. Med band som Led Zepplin , Black sabbath , GNR , Metallica osv. Även ifall de är artister idag så är det inga direkta band som förr . Då de syntes i varenda tidning , nu känns det som Lady Gaga o Britney spears täcker nöjes sidorna.

Med band som inte är direkt lika hårda som de ovan nämnda tycker ja att band som Muse , Kings of Leon etablerat sig till riktiga världsband, men ja tycker det känns svårt att acceptera. Jag menar, det känns mer som olika Dj's är dagens rockstjärnor o fyller sidorna i tidningarna.

Men nu på senare känns det som om det blir mer o mer rock på radiostationerna. Artister som Jay Smith kan kanske få folket att börja lyssna på rockspåret . Så kommer rocken komma tillbaka nån gång o revolutionera ungdoms kulturen igen o få grabbarna att spara hår o tjejerna att lyssna på Metallica?
Citera
2011-01-01, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
Rock var ju den dominerande musiken så vitt jag vet iaf under 70-90 talet. Med band som Led Zepplin , Black sabbath , GNR , Metallica osv. Även ifall de är artister idag så är det inga direkta band som förr . Då de syntes i varenda tidning , nu känns det som Lady Gaga o Britney spears täcker nöjes sidorna.

Med band som inte är direkt lika hårda som de ovan nämnda tycker ja att band som Muse , Kings of Leon etablerat sig till riktiga världsband, men ja tycker det känns svårt att acceptera. Jag menar, det känns mer som olika Dj's är dagens rockstjärnor o fyller sidorna i tidningarna.

Men nu på senare känns det som om det blir mer o mer rock på radiostationerna. Artister som Jay Smith kan kanske få folket att börja lyssna på rockspåret . Så kommer rocken komma tillbaka nån gång o revolutionera ungdoms kulturen igen o få grabbarna att spara hår o tjejerna att lyssna på Metallica?

Rocken är fortfarande lika stor, men de r inte samma scen. Nu delas den med andra musikstilar. Så de är inte som så att rocken har försvunnit, utan mer att andra genre tar plats i media också, vilket jag tycker är bra. Oavsätt vilken musikstil man själv tycker bäst om, så skall man respektera alla musikstilar. Musik ger glädje till världen.

Så för att svara på din fråga:
JAG anser inte att rocken har försvunnit i mörkret bara för att artister som lady gaga mm har kommit fram, utan som sagt man delar på rampljuset.

Men jag förstår va du menar.. men jag skulle heller inte vilja påstå att rocken dominerade på 70-90-talet. Snarare runt 50-60 i så fall.
Citera
2011-01-01, 15:35
Bannlyst
tror aldrig det igen. Det kommer vara Hip hop och R&B eller Justin Bieber musik...
Citera
2011-01-01, 15:38
Medlem
"Oavsätt vilken musikstil man själv tycker bäst om, så skall man respektera alla musikstilar. Musik ger glädje till världen." Så rätt!

Du kanske har rätt där angående att den dominerade vid 50-60 talet. Men tyckte det kändes som om det var rockers vs mods då? Men det är klart rock är en väldigt stor genre.
Citera
2011-01-01, 15:41
Medlem
Hårdrocken har aldrig varit huvudnyheterna i media, oavsett hur många som köper skivorna så har det aldrig varit Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath och Led Zeppelin som haft förstasidorna i tidningarna. Lady Gaga är bara senast i raden av pop-musiker som abonnerat på medias uppmärksamhet, tidigare var det Madonna, Bröderna Herrey, Lena Ph, George Michael, ABBA etc, etc, etc. Det är liksom inget nytt fenomen att popbanden får uppmärksamheten oavsett om något hårdrocksband skulle sälja mer skivor.

Så som det ser ut nu har det alltid gjort.
Citera
2011-01-01, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
"Oavsätt vilken musikstil man själv tycker bäst om, så skall man respektera alla musikstilar. Musik ger glädje till världen." Så rätt!

Du kanske har rätt där angående att den dominerade vid 50-60 talet. Men tyckte det kändes som om det var rockers vs mods då? Men det är klart rock är en väldigt stor genre.

Jo absolut! Jag syftade på precis när "rocken" kom. Då snackar vi inte Led. Z eller Black. S, utan jag menar de där riktigt gamla (Se "Populärmusik från Vittula? - Felstavat ja vet)).

Då dominerade rocken. och de var just runt 50-65 kanske.

Precis som du säger, rock är en väldigt stor genre idag. Det är svårt att säga vad "rock" är idag. Det är nästan lika svårt som att säga hur musik låter. "Rock" kan ju va allt från Black Sabbath, till Bruce Springsteen, till U2, till Muse, till Metallica ect ect. Jag tror inte "rocken" kommer dö ut iaf, men den kommer antagligen förnyas.. vilket all typ av musik görs hela tiden. Hip Hop-en låter ju inte som den gjorde back in the 80/90's när Run DMC och grabbarna körde sitt tugg. Så det återstår bara att se.

Rocker har aldrig försvunnit ur rampljuset, och kommer aldrig göra. Däremot kommer man se mer och mer av annan typ av musik. Men jag vill inte påstå att de är någon viss genre som dominerar i musikvärlden.
Citera
2011-01-01, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Hårdrocken har aldrig varit huvudnyheterna i media, oavsett hur många som köper skivorna så har det aldrig varit Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath och Led Zeppelin som haft förstasidorna i tidningarna. Lady Gaga är bara senast i raden av pop-musiker som abonnerat på medias uppmärksamhet, tidigare var det Madonna, Bröderna Herrey, Lena Ph, George Michael, ABBA etc, etc, etc. Det är liksom inget nytt fenomen att popbanden får uppmärksamheten oavsett om något hårdrocksband skulle sälja mer skivor.

Så som det ser ut nu har det alltid gjort.

Där har du iof fel. Det beror helt på vilka tidningar du läser. Men både Metallica, Iron Maiden och Black Sabbath har varit på förstasidorna många gånger. Inte på senaste tiden, men runt 90-talet var de mer vanligt.

Om man kollar på vilka som sålt mest genom tiderna så är det ju Elvis och Michael Jackson som toppar listorna. Michael Jackson blev för övrigt utsedd till världens mest kända person genom tiderna. Det är respekt.
Citera
2011-01-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
Där har du iof fel. Det beror helt på vilka tidningar du läser. Men både Metallica, Iron Maiden och Black Sabbath har varit på förstasidorna många gånger. Inte på senaste tiden, men runt 90-talet var de mer vanligt.
Visst, öppnar du en rocktidning så dominerar rockmusiken. Det är liksom det som är grejen med genre-inriktade tidningar...

Och visst har samtliga nämnda band fått sin beskärda del även av andra tidningars uppmärksamhet, när Metallica och Iron Maiden kommer till Sverige brukar det rendera att par uppslag i kvällspressen. Men sedan försvinner de igen, Metallica nämns aldrig i svensk kvällspress exempelvis annat än när de har en konsert här. Lady Gaga nämns dagligen även om det bara är så att hon råkat snubbla på en flygplats i England. Likadant var det med Madonna förr om åren, samtliga tidningar över hela världen publicerar en bild på Madonna där hon joggar i Central Park... Det finns många många popikoner genom historien som fått den sortens uppmärksamhet, men ingen enda ur rock-genren. Att både Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath och Led Zeppelin nämns i media då och då innebär ju inte att de dominerar i media. Det har ALLTID skrivits mer om andra musikstilar och -band/artister än vad det har gjorts om rockens dito. På 50-talet antar jag att det var något annorlunda, men då var heller inte utbudet av musik så stort som idag. ALLA i en viss ålder lyssnade antingen på Elvis eller Tommy Steele, eller både och. Därmed dominerade dessa två rockmusiker världens mediefokus på musik. Sedan 60-talet har det inte sett ut så.
Citera
2011-01-01, 16:22
Medlem
hajenthirteens avatar
Rocken dog för länge sedan
Citera
2011-01-01, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Visst, öppnar du en rocktidning så dominerar rockmusiken. Det är liksom det som är grejen med genre-inriktade tidningar...

Och visst har samtliga nämnda band fått sin beskärda del även av andra tidningars uppmärksamhet, när Metallica och Iron Maiden kommer till Sverige brukar det rendera att par uppslag i kvällspressen. Men sedan försvinner de igen, Metallica nämns aldrig i svensk kvällspress exempelvis annat än när de har en konsert här. Lady Gaga nämns dagligen även om det bara är så att hon råkat snubbla på en flygplats i England. Likadant var det med Madonna förr om åren, samtliga tidningar över hela världen publicerar en bild på Madonna där hon joggar i Central Park... Det finns många många popikoner genom historien som fått den sortens uppmärksamhet, men ingen enda ur rock-genren. Att både Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath och Led Zeppelin nämns i media då och då innebär ju inte att de dominerar i media. Det har ALLTID skrivits mer om andra musikstilar och -band/artister än vad det har gjorts om rockens dito. På 50-talet antar jag att det var något annorlunda, men då var heller inte utbudet av musik så stort som idag. ALLA i en viss ålder lyssnade antingen på Elvis eller Tommy Steele, eller både och. Därmed dominerade dessa två rockmusiker världens mediefokus på musik. Sedan 60-talet har det inte sett ut så.

Du har fortfarande fel. Jag har hört om Metallica media även om dem inte haft konsert. Förra året eller förrförra året så hade Metallica en konsert någonstans där dem var tvunga att plocka in militär för att hålla publik utan biljett ute från arenorna, det blev upplopp. Det ståd i både expressen och aftonhoran.

Självklart får Lady Gaga mer uppmärksamhet, eftersom hon är tjej, och oftast väldigt vågat klädd. Du hör ju inte lika mycket om manliga som tex Usher mm.

EDIT: När Metallica tex släppte filmen Some kind of Monster så hörde jag om den på flera nyhetskanaler, iof inga svenska. Men där berättade dem hur dem gick i terapi mm för att sedan släppa allt på film.

SÅ DU HAR FEL! när du säger att dem ALDRIG står med i tidningen eller dylikt om dem inte har en konsert här. MEN de är lite, de håller jag med om.
Citera
2011-01-01, 16:29
Medlem
SilentBleedings avatar
Rocken är redan bland dom största huvudgenren i världen nu, men tyvärr så är det mest skit som screamo osv som börjar dominera mest bland människor, tyvärr.
Citera
2011-01-01, 19:10
Medlem
nekropedofilis avatar
Eftersom att 90 talisterna är "framtiden" så kommer rocken ligga ett bra tag i skuggorna, Lady Gaga och co är här fär att stanna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in