Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
Rock var ju den dominerande musiken så vitt jag vet iaf under 70-90 talet. Med band som Led Zepplin , Black sabbath , GNR , Metallica osv. Även ifall de är artister idag så är det inga direkta band som förr . Då de syntes i varenda tidning , nu känns det som Lady Gaga o Britney spears täcker nöjes sidorna.
Med band som inte är direkt lika hårda som de ovan nämnda tycker ja att band som Muse , Kings of Leon etablerat sig till riktiga världsband, men ja tycker det känns svårt att acceptera. Jag menar, det känns mer som olika Dj's är dagens rockstjärnor o fyller sidorna i tidningarna.
Men nu på senare känns det som om det blir mer o mer rock på radiostationerna. Artister som Jay Smith kan kanske få folket att börja lyssna på rockspåret

. Så kommer rocken komma tillbaka nån gång o revolutionera ungdoms kulturen igen o få grabbarna att spara hår o tjejerna att lyssna på Metallica?
Rock har troligen aldrig varit "huvudgenre i världen".
Visst var rockmusik från 1960-talet till åtminstone början av 1990-talet den kommersiellt och massmedialt dominerande genren inom populärmusik
i västvärlden. Men världen är väldigt mycket mer än Europa, USA och Australien. Tänk t.ex. på Kina, Indien eller hela Afrika. Det är enorma, folkrika delar av världen där västerländsk rockmusik aldrig fått något större genomslag. Dessa delar av världen har givetvis sina egna typer av populärmusik.
Man ska också komma ihåg att rockmusik från 1950-talet och långt fram på 1980-talet i allmänhet betraktades som utpräglad "ungdomsmusik". Skivbolagen marknadsförde rockmusik som en genre för ungdomar, i radion spelades rockmusik huvudsakligen i renodlade ungdomsprogram osv. Rockmusik var huvudsakligen en angelägenhet för tonåringar och "unga vuxna", medan äldre generationer förmodades gilla andra typer av populärmusik, t.ex. jazz, visor eller dansband.
Men okej, jag fattar förstås vad TS menar, även om han formulerar sig lite klumpigt. Och för att svara på frågan:
Nej, om man med rockmusik menar "klassisk rock" med rötter i 1960- och 70-tal tror jag aldrig att rockmusik kommer att bli den dominerande formen av populärmusik i vår del av världen igen. Sedan början av 1990-talet har hitlistorna dominerats av techno och hiphop, och det är den musiken dagens unga växt upp med och formats av. En genomsnittlig svensk tonåring har troligen inget förhållande till gitarrbaserad rock från 1960-, 70- eller 80-tal, mer än att han/hon kanske uppfattar den musiken som nåt gammalt och gubbigt som föräldrarnas eller farföräldrarnas generation lyssnar på.
Rockmusiken kommer givetvis att leva vidare, precis som jazzen levt vidare. Det kommer säkert under många år framåt att finnas miljontals band som spelar rockmusik i alla möjliga stilar, från rockabilly i 50-talsstil till sleaze metal i 80-talsstil, från psykedelisk 60-talsrock till britpop i 90-talsstil, osv. Men rockmusiken kommer med största säkerhet inte att återfå den kommersiella och massmediala dominans den hade för 20, 30 eller 40 år sedan.