2011-01-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding
Rocken är redan bland dom största huvudgenren i världen nu, men tyvärr så är det mest skit som screamo osv som börjar dominera mest bland människor, tyvärr.

Håller med till 100 där! En stor skopa av dagens musik är inte genomarbetat tycker jag. Här är ett exempel på vad som diggades under nyårsfesten lyssna på texten om du kan kalla det så http://www.youtube.com/watch?v=xw8oHOSdhao

Mästerverk som stairway to heaven , ballad of easy rider , det kallar ja text!

Men måste säga att Lars winnerbäck samt håkan hellström har flera guldkorn i sin samling av låtar.
Citera
2011-01-01, 20:19
Medlem
neat-os avatar
Den rock som Led Zeppelin och Black Sabbath stod för kommer aldrig komma tillbaks stort. De var populära eftersom de spelade nyskapande, intressant och fräsch musik. Tänjde på gränserna, bröt med den gamla rock'n'rollen, influerades av svart musik såväl som klassiska kompositörer. Men att låta som Led Zeppelin idag är inte samma sak. Istället för att föra rocken framåt går man 40 år tillbaka i tiden och snor koncepten.

Som tur är betyder inte detta på något sätt att rocken är död. Band som TV on the Radio, Flaming Lips, Portishead, Boris och Radiohead tänjer på gränserna och för rocken vidare istället för att längta tillbaks till och romantisera flydda tider.
Citera
2011-01-01, 20:23
Bannlyst
Fan det var mer sex, droger skandaler för i Rocken. Rockbanden kunde svina ordentligt för, men det finns några idag med.
Citera
2011-01-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
Rock var ju den dominerande musiken så vitt jag vet iaf under 70-90 talet. Med band som Led Zepplin , Black sabbath , GNR , Metallica osv. Även ifall de är artister idag så är det inga direkta band som förr . Då de syntes i varenda tidning , nu känns det som Lady Gaga o Britney spears täcker nöjes sidorna.

Med band som inte är direkt lika hårda som de ovan nämnda tycker ja att band som Muse , Kings of Leon etablerat sig till riktiga världsband, men ja tycker det känns svårt att acceptera. Jag menar, det känns mer som olika Dj's är dagens rockstjärnor o fyller sidorna i tidningarna.

Men nu på senare känns det som om det blir mer o mer rock på radiostationerna. Artister som Jay Smith kan kanske få folket att börja lyssna på rockspåret . Så kommer rocken komma tillbaka nån gång o revolutionera ungdoms kulturen igen o få grabbarna att spara hår o tjejerna att lyssna på Metallica?

Rock har troligen aldrig varit "huvudgenre i världen".

Visst var rockmusik från 1960-talet till åtminstone början av 1990-talet den kommersiellt och massmedialt dominerande genren inom populärmusik i västvärlden. Men världen är väldigt mycket mer än Europa, USA och Australien. Tänk t.ex. på Kina, Indien eller hela Afrika. Det är enorma, folkrika delar av världen där västerländsk rockmusik aldrig fått något större genomslag. Dessa delar av världen har givetvis sina egna typer av populärmusik.

Man ska också komma ihåg att rockmusik från 1950-talet och långt fram på 1980-talet i allmänhet betraktades som utpräglad "ungdomsmusik". Skivbolagen marknadsförde rockmusik som en genre för ungdomar, i radion spelades rockmusik huvudsakligen i renodlade ungdomsprogram osv. Rockmusik var huvudsakligen en angelägenhet för tonåringar och "unga vuxna", medan äldre generationer förmodades gilla andra typer av populärmusik, t.ex. jazz, visor eller dansband.

Men okej, jag fattar förstås vad TS menar, även om han formulerar sig lite klumpigt. Och för att svara på frågan:

Nej, om man med rockmusik menar "klassisk rock" med rötter i 1960- och 70-tal tror jag aldrig att rockmusik kommer att bli den dominerande formen av populärmusik i vår del av världen igen. Sedan början av 1990-talet har hitlistorna dominerats av techno och hiphop, och det är den musiken dagens unga växt upp med och formats av. En genomsnittlig svensk tonåring har troligen inget förhållande till gitarrbaserad rock från 1960-, 70- eller 80-tal, mer än att han/hon kanske uppfattar den musiken som nåt gammalt och gubbigt som föräldrarnas eller farföräldrarnas generation lyssnar på.

Rockmusiken kommer givetvis att leva vidare, precis som jazzen levt vidare. Det kommer säkert under många år framåt att finnas miljontals band som spelar rockmusik i alla möjliga stilar, från rockabilly i 50-talsstil till sleaze metal i 80-talsstil, från psykedelisk 60-talsrock till britpop i 90-talsstil, osv. Men rockmusiken kommer med största säkerhet inte att återfå den kommersiella och massmediala dominans den hade för 20, 30 eller 40 år sedan.
Citera
2011-01-02, 14:31
Medlem
diannos avatar
Det har sagt förr men tål att sägas igen. Kurt Cobain var den sista riktiga stora rockstjärnan. Sättet han uppmärksammades, dyrkades och influerade är på en helt annan nivå än för dagens stjärnor.

Och ja, att det har blivit så här beror på utvecklingen av musiken och medier. De senaste 50 åren har det kommit fler och fler genrer, fler och fler medier och att slå och bli ensamt störst går inte riktigt på samma sätt som förr. Men vem vet, många stora band och artister har ju slagit och blivit ikoner på grund av flyt i tiden. Elvis hade ju draghjälp av hela rock'n'roll-rörelsen, MJ blev som störst när MTV fortfarande var på uppgång och Nirvana och Cobain kom precis i en tid när rocken sågs som "död" och desperat sökte efter nya hjältar. Men min gissning är att vi så gott som aldrig kommer se ett band eller artist som på samma sätt slår i alla samhällsklasser och kulturer, vare sig de är hårdrockare, hiphopare eller indiepopare.
Citera
2011-01-02, 15:10
Medlem
EnOlikIndivids avatar
Jag tror att färre genrer kommer dominera överlag, med Youtube, Itunes och Spotify hittar folk sina egna genrer och band. På 70-talet hade man radio och några tv-kanaler, idag kontrollerar man sin media själv. Det finns mer än skivbutiken på hörnet så att säga. Men hårdrocken tror jag aldrig kommer att dö, den lever och frodas för sig själv och utvecklas som den vill. Även om den alltid är vid sidan om det som spelas på radio. Nämn en genre som har varit lika stor och lika populär sedan dess begynnelse.
Citera
2011-01-02, 17:11
Medlem
LetThereBeRock7s avatar
En fråga, hur definerar man "huvudgenre i världen"?

I mitt huvud har rocken alltid varit den största muskgenren, även om det mest skrivs om massor av annat skit i tidningarna om gaga, britney, justin eller vad alla fruntimmer de skriver om i tidningarna kan heta. Artiklar om dessa stora musikstjärnor idag handlar väl sällan om själva musiken, vilket ju är jäkligt synd. Det handlar mer om skilsmässor, alkoholmissbruk eller vem som har eller inte har en penis.

När det kommer till riktig musik och att sälja ut konserter och liknande så kommer nog alltid rocken att dominera. Det är väl också där som de allra mest lojala fansen finns, vilket gör att det är en genre som aldrig kommer dö ut.
Citera
2011-01-02, 17:37
Medlem
brianmolkos avatar
Jag undrar om musiken snarare kommer bli huvudgenre i världen, just nu är det mode, och det ser väldigt konstigt ut
Citera
2011-01-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag undrar om musiken snarare kommer bli huvudgenre i världen, just nu är det mode, och det ser väldigt konstigt ut
förklara gärna mer !
Citera
2011-01-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendrixanders
Rock var ju den dominerande musiken så vitt jag vet iaf under 70-90 talet. Med band som Led Zepplin , Black sabbath , GNR , Metallica osv. Även ifall de är artister idag så är det inga direkta band som förr . Då de syntes i varenda tidning , nu känns det som Lady Gaga o Britney spears täcker nöjes sidorna.

Med band som inte är direkt lika hårda som de ovan nämnda tycker ja att band som Muse , Kings of Leon etablerat sig till riktiga världsband, men ja tycker det känns svårt att acceptera. Jag menar, det känns mer som olika Dj's är dagens rockstjärnor o fyller sidorna i tidningarna.

Men nu på senare känns det som om det blir mer o mer rock på radiostationerna. Artister som Jay Smith kan kanske få folket att börja lyssna på rockspåret . Så kommer rocken komma tillbaka nån gång o revolutionera ungdoms kulturen igen o få grabbarna att spara hår o tjejerna att lyssna på Metallica?

Jag tycker att hårdrocken börjar bli mer och mer populär! Många av mina vänner har börjat lyssna på väldigt mycket hårdrock, i början var det nästan bara jag och en som heter Nicke! Nu gillar nästan alla jag känner hårdrock, ett annat tecken på att hårdrocken börjar bli stor igen är programmet Idol! Förra året vann ju Erik Grönwall, han körde ju rätt så mycket rock.
Och i år vann ju självaste Jay Smith, en betydligt bättre artist och en äkta hårdrockare! Jag tycker iallafall att det känns som att det kommer bli mycket större än Lady Gaga och Justin Bieber! Man får väl hoppas..
Citera
2011-01-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelKankel
Jag tycker att hårdrocken börjar bli mer och mer populär! Många av mina vänner har börjat lyssna på väldigt mycket hårdrock, i början var det nästan bara jag och en som heter Nicke! Nu gillar nästan alla jag känner hårdrock, ett annat tecken på att hårdrocken börjar bli stor igen är programmet Idol! Förra året vann ju Erik Grönwall, han körde ju rätt så mycket rock.
Och i år vann ju självaste Jay Smith, en betydligt bättre artist och en äkta hårdrockare! Jag tycker iallafall att det känns som att det kommer bli mycket större än Lady Gaga och Justin Bieber! Man får väl hoppas..

Man får la hoppas på det, att det kmr ngn ny Hendrix eller nått som tar världen med storm o gör något nytt!
Citera
2011-01-03, 22:27
Medlem
Columbias avatar
Behövs band med lite karisma och skandaler med tillhörande coola rockstjärnor som ungdomen ser upp till, så som Guns n Roses, Nirvana och Oasis på 90-talet. Några som vill (i Cobains fall var det väl mer tveksamt...) leva som rockstjärnor, snarare än veganisk nykterist (Chris Martin). Mer mediautrymme höjer intresset för rocken.

Numera är väl de största aktiva rockbanden Coldplay, U2, Radiohead och Muse. Väldigt bra musik många gånger - men fruktansvärt tråkiga och cleana människor bakom.

Sedan lider tråden lite av ett "det var bättre förr"-tänk (som delvis stämmer, såklart). Men faktum är att det sedan 80-talet varit skitmusik som generellt dominerat på topplistorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in