2011-01-20, 17:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Med statistik kan man bevisa det mesta. Det är med stigande förvåning jag följt "experternas" utläggningar i bland annat tidningarna. Eftersom jag inte är helt obevandrad i ämnet tar jag mig här friheten att vända litet på steken:

- "Experterna" har hela tiden utgått från en enda sorts statistik: Den som gäller när en kvinna mördas eller dräps. Då får man svaret att i nio fall av tio är det en närstående som är GM. Det är säkert riktigt.

- Men om man istället tar statistik som avser människor som varit inblandade i någon form av svart verksamhet (de behöver inte nödvändigtvis ha varit brottslingar själva) och sedan försvinner och/eller hittas bragda om livet. Ja, då blir siffrorna helt annorlunda. Nu har jag inte tillgång till den statistiken, men jag skulle gissa att i åtminstone åtta av tio fall är GM (en eller flera) en tidigare dömd brottsling som på något sätt varit inblandad i affärer med BO. I många fall är det dessutom fråga om grova brottslingar och inte sällan organiserad brottslighet. Enda haken är att det är sällsynt att kvinnor är offer i denna typ av brott.

Så: Vilken av dessa statistik-typer är det som är applicerbar i detta fall? Eller är det kanske någon helt annan typ av statistik?
Citera
2011-01-20, 17:53
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med statistik kan man bevisa det mesta. Det är med stigande förvåning jag följt "experternas" utläggningar i bland annat tidningarna. Eftersom jag inte är helt obevandrad i ämnet tar jag mig här friheten att vända litet på steken:

- "Experterna" har hela tiden utgått från en enda sorts statistik: Den som gäller när en kvinna mördas eller dräps. Då får man svaret att i nio fall av tio är det en närstående som är GM. Det är säkert riktigt.

- Men om man istället tar statistik som avser människor som varit inblandade i någon form av svart verksamhet (de behöver inte nödvändigtvis ha varit brottslingar själva) och sedan försvinner och/eller hittas bragda om livet. Ja, då blir siffrorna helt annorlunda. Nu har jag inte tillgång till den statistiken, men jag skulle gissa att i åtminstone åtta av tio fall är GM (en eller flera) en tidigare dömd brottsling som på något sätt varit inblandad i affärer med BO. I många fall är det dessutom fråga om grova brottslingar och inte sällan organiserad brottslighet. Enda haken är att det är sällsynt att kvinnor är offer i denna typ av brott.

Så: Vilken av dessa statistik-typer är det som är applicerbar i detta fall? Eller är det kanske någon helt annan typ av statistik?

Det som talar emot organiserad brottslighet är placeringen av kroppsdelar ?
Citera
2011-01-20, 17:58
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Samt den lilla, i sammanhanget, inte helt oviktiga detaljen att inget talar för att E skulle varit kriminell. Det är inte kriminellt att haka på en idiotisk affärsidé såsom luftbilsprojektet.
Citera
2011-01-20, 18:03
Medlem
Citat:

ja de organiserade hårdingarna åker nog inte skidor,men kanske GM fick uppdraget varsågod här har du henne i bitar gör va du vill men gå inte till polisen,då ligger du där nästa gång
Citera
2011-01-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Samt den lilla, i sammanhanget, inte helt oviktiga detaljen att inget talar för att E skulle varit kriminell. Det är inte kriminellt att haka på en idiotisk affärsidé såsom luftbilsprojektet.
kriminell det beror väl på ,inget som syns,smutsiga affärer bara.
Citera
2011-01-20, 18:05
Medlem
Citat:

http://www.fokus.se/2006/08/%C2%BBjag-skulle-doda-igen%C2%AB/#more-652

Otäckt men han var också ostraffad
Citera
2011-01-20, 18:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det kan förvisso vara en ren slump. Samma dag sonen kommer hem så försvinner Eva.

Vart anlände sonen, till Evas övernattningslägenhet i Örebro eller i Nora?

Mmm vilken av dom gäller det?
Finns 3 en i Gyttorp en i Örebro och en i Nora
Citera
2011-01-20, 18:12
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har också svårt att förstå varför hon skulle känna någon oro att träffa honom, efter 20 års bekantskap. Jag har även svårt att förstå varför hon berättar att hon ska träffa honom.

Finns det några uppgifter om att Eva hade en relation med en ny man, utöver påståendet om västindienmannen?

Jag har inte sett någon uppgift om att mannen var från Västindien, bara att det var en man av utländsk härkomst hon börjat träffa. Troligen bor den mannen i Sverige och kanske rent av i Örebro.

Den mannen tycker jag är högst intressant som misstänkt GM, men ingen verkar ha några uppgifter om honom.
Senast redigerad av Malom 2011-01-20 kl. 18:14. Anledning: stavfel
Citera
2011-01-20, 18:13
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostan
http://www.fokus.se/2006/08/%C2%BBjag-skulle-doda-igen%C2%AB/#more-652

Otäckt men han var också ostraffad

Ja vissa har nog en brist på något i hjärnan fast de kan vara hur snälla som helst.De saknar något i hjärnan
Citera
2011-01-20, 18:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja vissa har nog en brist på något i hjärnan fast de kan vara hur snälla som helst.De saknar något i hjärnan

Ja empati!

Aftonblaskan

Panik”
– Jag tror hon har hoppat in i bilen och att de har åkt för att ha lite kuttrasju. Då har något hänt. Hon kan till exempel ha ställt ett ultimatum och krävt att han ska fira nyår med henne i stället för med sin sambo. Han har därefter drabbats av panik. På platsen har han troligtvis haft tillgång till en gammal bastu eller ett garage eller annan lokal där han har styckat henne. Det verkar inte rimligt att han skulle transportera kroppen för att göra det, säger Bo Wide.
”Varit rädd”
Stugan eller lägenheten ligger troligtvis i ett någorlunda tätbebyggt område.
– Han måste ha varit rädd för upptäckt. Om det hade varit en ensligt belägen bostad så skulle han ha gjort sig av med kroppen på stället.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-20 kl. 18:17.
Citera
2011-01-20, 18:18
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja empati!

Aftonblaskan

Panik”
– Jag tror hon har hoppat in i bilen och att de har åkt för att ha lite kuttrasju. Då har något hänt. Hon kan till exempel ha ställt ett ultimatum och krävt att han ska fira nyår med henne i stället för med sin sambo. Han har därefter drabbats av panik. På platsen har han troligtvis haft tillgång till en gammal bastu eller ett garage eller annan lokal där han har styckat henne. Det verkar inte rimligt att han skulle transportera kroppen för att göra det, säger Bo Wide.
”Varit rädd”
Stugan eller lägenheten ligger troligtvis i ett någorlunda tätbebyggt område.
– Han måste ha varit rädd för upptäckt. Om det hade varit en ensligt belägen bostad så skulle han ha gjort sig av med kroppen på stället.

Det tror jag på tex sommarstuge området vid karlslund elljusspår. Små enkla stugor halvglest en del glesare,många småvägar och plogat
Citera
2011-01-20, 18:19
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Här kommer en helomvändning!

Hon kanske skulle göra slut med honom, och fasade för hans reaktion.
Okej, för att undslippa hans fördömande reaktion, så ströp hon sig själv, plockade fram kniven och utförde några kirurgiska ingrepp, såg till att alla extremiteter hamnade i olika sopsäckar och spred ut dessa kvarlevor i ett antal diken, väl valda och spridda i Örebros periferi, snacka om helomvändning i fallet, jag är faktiskt skeptisk, men det kanske inte var så du menade??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in