2011-01-11, 10:57
Medlem
rabarberpinglans avatar
Är det någon som kan redogöra för hur man styckar en kropp. Vad använder man sig för redskap? Behöver man ha någon speciell styrka för att dela kroppen och komma igenom benen? Tycker man får ta i rätt hårt när man bara ska igenom benen när man ska dela en kyckling.
Citera
2011-01-11, 10:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Låt säga att hon dräpts i vredesmod, i en lägenhet. Då är styckning det "lättaste" sättet att bli av med kroppen.

Edit: man skär genom lederna, för det krävs en vass kniv. den klumpige använder såg.
Citera
2011-01-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Hur långt är det till närmsta busshållplats, eller hur långt är det till GMs hem att gå ifrån BP?
(Med tanke på att bägge bilarna varit synliga)

Jag vet inte hur långt det är, men jag tror mig veta att han inte sätter sig och åker kommunalt efter ett mord. Han skall ju liksom inte vara där.
Nu vet vi ju att kroppen var styckad vilket tyder på att den förflyttats i mindre bitar från någon annanstans. Nej, jag tror inte att GM´s Cadillac varit på platsen samtidigt med Evas bil. GM kan ha varit och rekat innan för inte åker de ut i två bilar när hon ligger i några säckar. Nej, det går jag inte på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Fullt ös på blaskorna i Örebro. Styckmord var minsann inte på tapeten i morse. Polisen läckte om att man hittat en hel kvinna i går. Varför kan man undra, men polisen har väl sina skäl.

naaah, Media är rätt skickliga på att dra egna slutsatser så det var väl inte uttalat från polisens sida vad de hittat, men nu har de ju tagit bladet från munnen och sagt mer än åtminstone jag önskade höra

Ledsen för anhörigas skull och sänder dem en tanke
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6tasy
Planerat eller ej är valet att inte bara transportera och undangömma, utan också stycka Evas kropp, HELT jävla skruvat. Allt skitsnack om att han var så trevlig och utåtriktad kan måhända stämma, men någonstans måste vissa i hans närhet märkt att han inte är en vanlig man.

Har man den kylan att man styckar någon måste, under hela hans liv, det någonstans framgått att han inte är som alla andra.
Håller med dig, det måste varit en skev gubbe på något sätt och som omgivningen märkt. En normal person gör ingen sådant. Visst i stridens hetta kan en olycka uppstå, en olycklig knuff som resulterar i att en person avlider, men då ringer man väl ambulans i så fall
Citera
2011-01-11, 11:00
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Fullt ös på blaskorna i Örebro. Styckmord var minsann inte på tapeten i morse. Polisen läckte om att man hittat en hel kvinna i går. Varför kan man undra, men polisen har väl sina skäl.

Nej, de sa aldrig att de hittat en kropp..det var ju det som fick mej att misstänka redan giår att de hittat en del bara..
https://www.flashback.org/sp28142612
Citera
2011-01-11, 11:02
Medlem
MegaLomanis avatar
Åtminstone före DNA-teknikens genombrott kunde man försvåra identifiering genom att avlägsna huvudet och händerna som t ex Catrin DaCostas mördare gjorde.
Nu kan man eventuellt fördröja identifieringen. Kläder, tänder, fingeravtryck borta?
Citera
2011-01-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberpinglan
Är det någon som kan redogöra för hur man styckar en kropp. Vad använder man sig för redskap? Behöver man ha någon speciell styrka för att dela kroppen och komma igenom benen? Tycker man får ta i rätt hårt när man bara ska igenom benen när man ska dela en kyckling.

Med utbildning eller sunt förnuft behöver inga ben forseras. Se på en slaktare. De styckar ett djur med en vass kniv tämligen enkelt och yxa bara vid enstaka tillfälle.
Jag tror GM styckat kroppen i något badkar och sedan promenerat ut till hennes bil med delarna.
Citera
2011-01-11, 11:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6tasy
Planerat eller ej är valet att inte bara transportera och undangömma, utan också stycka Evas kropp, HELT jävla skruvat. Allt skitsnack om att han var så trevlig och utåtriktad kan måhända stämma, men någonstans måste vissa i hans närhet märkt att han inte är en vanlig man.

Har man den kylan att man styckar någon måste, under hela hans liv, det någonstans framgått att han inte är som alla andra.

Det här blev ingen trevlig morgon och mina tankar går till dom anhöriga.
Dom måste må ännu sämre än jävligt nu när hon dessutom har hittats i delar.

Allt snack om honom här i tråden tycker jag belyser en enda sak.
En vanlig normal man har inte flera älskarinnor samtidigt som han är gift eller sambo... och upprepar samma beteende gång på gång.
Något är allvarligt fel där och en sån man måste vara både känslokall och empatilös.

Är skakad nu.
Citera
2011-01-11, 11:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
En point, men å andra sidan ser jag inte vittsen att först böka med styckning, kladda ner sig och omgivning, åka till en plats att dumpa allt där. Vore enklare att ta kroppen hel då, eller är jag fel ute?

Tja, det är ju hur som helst det i Sverige vanligaste skälet att stycka någon. Aggressiva styckningar, alltså att det sker på grund av någon form av hat mot offret, är rätt ovanligt. (Sexualsadistiska styckningar har vad jag vet inte skett överhuvudtaget i Sverige.)

Som jag tidigare skrivit, att ensam förflytta en kropp från exempelvis en lägenhet till bilen, och vidare från bilen är inte helt lätt. Det tar tid och man riskerar vittnen. Säg att hon väger 60-70 kilo, och det ska släpas genom trapphuset. Kanske hon var blodig också? Att då i ett fåtal delar stycka kroppen gör själva transporten betydligt enklare. Samtliga kroppsdelar kan då packas ned i ett antal förslutna plastsäckar, och därmed undviks antagligen spår i trappen och ur gärningsmannens perspektiv förhoppningsvis även i bilen.

Känns dock som tight om tid, om hon försvann vid kvart i åtta och han lånade tvättmaskin vid 11.30. Antagligen låg hon väl då kvar i lägenheten (eller annan plats), förutsatt att han är skyldig alltså. Tror inte han hinner ha ihjäl, stycka och transportera en kropp på tre och en halv timme.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Onekligen en dramatisk förändring i en respekterad universitetslärares liv. Ena veckan en hygglig samhällsmedborgare och veckan därefter en bestialisk styckmördare på allas läppar. Undrar om han vill vrida tiden tillbaka lite?
Citera
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Hittar man dödsorsak vid obduktion, dä blir allt mer enkelt att reda ut. Visar det sig att dödsorsaken är oklar, då kan GM alltid köra en Mats Alm.

Idd. Hittar man till exempel enb3art en arm och en fot så blir det kanske svårt att fastställa dödsorsak om offret inte har dödliga doser droger i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Bägge bilarna har setts i trakten? Troligen så har GM använts sig av Golfen för att transportera BO till skogen. Därefter så har han kört hennes bil tillbaka till hennes garage och låtit bilnycklarna vara kvar i bilen.
Därefter har han tvättat sina kläder och kommit på att han måste paketera kroppen och flytta den. Då tar han sin egen bil och åker dit igen och flyttar kroppen till det ställe där hon hittas.

Då borde man kunna hitta en hel del spår efter GM i bilen, speciellt om han styckat kroppen på en annan plats för att sen sätta sig i EMs bil och köra iväg den. Dvs om han inte har varit inpacketerad i gladpapp..

Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
En point, men å andra sidan ser jag inte vittsen att först böka med styckning, kladda ner sig och omgivning, åka till en plats att dumpa allt där. Vore enklare att ta kroppen hel då, eller är jag fel ute?

Fördelen med att stycka en kropp trots att det tar tid är väl att man kan fördröja utredningen. Låt oss säga att polisen har hittat enbart en arm och en fot, de söker vidare inom samma area men hittar inget mer för resten av kroppen är dumpad i en sjö i Kiruna (långsökt, me knows). Dödsorsaken kanske inte går att fastställa och som RealBad sa så kan det bli en "Markus Alm" utav det hela..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in