2011-01-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja och sedan finns det finfina undervisningsfilmer i ämnet, på nätet och som utbildningsmaterial =)

Vad för slags läkare? Frugan är läkare och jag sitter då inte och diskuterar bästa sättet att stycka en kropp på vid middagsbordet. Men hon jobbar på hälsocentral, det kanske är skillnad om frugan är obducent
Citera
2011-01-18, 09:52
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Borde inte likhundarna ha markerat i takboxen då? ... Alternativt kan han ha åkt runt med en neddrogad och bunden Eva ... för att sedan döda och stycka henne på kvällen.

Självklart borde hundarna markera på takboxen. Men:
- man kanske inte har hittat någon takbox
- SB kan ha lånat en takbox ifall han inte har en egen
- SB har hittat ett ämne (Klorin?) som döljer eventuell liklukt.

Din kommentar om att Eva varit neddrogad kanske har sin riktighet, speciellt som Polisen uppgett att styckningen genomfördes tämligen direkt efter att Eva dött.
Citera
2011-01-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perspicacious
Ingen doft av död i bilen, att köra med kärra på snöiga skogsvägar är ju bökigt, etc. Kan en takbox ha använts, en box som man sedan gjort sig av med? Med andra ord - saknas en tak/skidbox?

Det må vara bökigt, men de är även bökigt att stycka en kropp förmodar jag. Är man desperat att bli av med en kropp står man nog ut med bök en kväll eller två. Kan han hyrt en kärra kanske? I den finns isåfall likdoften och den står på en bensinmack nu...

Nu är jag inte jättepåläst på fallet, men någonstans borde väl hundarna markerat för blod, typ i hans bostad? Nu verkar han iofs kemiskt bevandrad (natruvetenskapligt iaf) så han kanske haft världens kemikalier hemma som han rengjort kliniskt med.
Citera
2011-01-18, 09:56
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vad för slags läkare? Frugan är läkare och jag sitter då inte och diskuterar bästa sättet att stycka en kropp på vid middagsbordet. Men hon jobbar på hälsocentral, det kanske är skillnad om frugan är obducent

Nä, och då kan man ju Googla på ämnet och "läsa" på själv.. eller så finns det kanske några spännande filmer i ämnet på universitetet?
Citera
2011-01-18, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
De flesta av dem som känner honom tycks ha en mycket positiv bild av honom, men visst, "egoistisk" och "egen" finns också bland omdömena. Vad det gäller kvinnoaffärer så känner jag inte till mer än att han haft ett förhållande med Eva och en annan kvinna i slutet av sitt förra äktenskap - samt att han fortsatt att ha kontakt med Eva även sedan deras kärleksförhållande upphört och han funnit en ny kvinna (AA) som han flyttat ihop med. Det ser jag inte som något märkligt med tanke på att han och Eva arbetat tillsammans.

Vidare - att man är djurvän utesluter absolut inte någon som mördare, men däremot gör det faktum att man ogillar nöjesdödande (om nu det är skälet till att han varken jagar eller fiskar) och gör militärtjänst som sjukvårdare (om nu den uppgiften stämmer) att man är mindre sannolik som styckmördare.

Mördare tror jag nästan vem som helst kan bli, men att såga eller skära sönder en människa i bitar - och då i synnerhet någon man känt sedan ungdomen, arbetat tillsammans med, älskat och älskat med - är något som kräver en människotyp som åtminstone jag inte kan se i de beskrivningar av SB som getts av dem som känner honom personligen.

Enligt uppgift har han haft ett flerårigt förhållande med Eva bakom ryggen på sin förra fru - och tydligen en kvinna till? Han bedrar alltså både Eva och sin fru. Han fortsätter träffa Eva, och har ett pågående förhållande med henne samtidigt som han flyttar ihop med en annan. Han döljer för Eva att han flyttar ihop med en ny sambo. I alla fall enligt de uppgifter som bekanta och anhöriga till Eva har lämnat. Det tycker jag tyder på en person som är egoistisk och sätter sina egna behov främst, och har mycket liten omsorg om andra personer som borde stå honom nära. Det gör honom inte till en mördare, men en person som har så liten empati för andra och ger sig själv så stora friheter för att tillfredställa sina behov ger mig vibbar av en ganska hänsynslös person. En sån person som skulle kunna mörda. En hänsynslös person kan förmodligen också stycka - om det skulle vara nödvändigt.
Citera
2011-01-18, 10:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Polisen letar kroppsdelar
med grävmaskin
I utredningen om styckmordet på Norakvinnan Eva Magnusson använder polisen i dag en grävmaskin för att söka i trakterna runt Bocksbosjön i Kilsbergen.
-Vi har också specialutbildade hundar till hjälp i vårt sökande, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1071055-polisen-letar-kroppsdelar-med-gravmaskin

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Bumpar mitt inlägg från inatt.

Pejlingen var ju bland det första som bekräftades av polisen i det här fallet.

Kan det vara så att Evas mobil "ringt upp" någon av hennes kontakter och som spelar upp det för polisen? Telefonen pejlas och polisen drar igång.

Hans mobil är pejlad till området .

En rättelse kommer här om sambon
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Random namn *nn*l** *nd*rss*n
Skulle tippa på koppling Örebro eller Uppsala Universitet men om hon arbetar där vet jag inte
Löper gärna lopp verkar det som
Född i Örebro och inget annat
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-18 kl. 10:13.
Citera
2011-01-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Nä, och då kan man ju Googla på ämnet och "läsa" på själv.. eller så finns det kanske några spännande filmer i ämnet på universitetet?

Tja, fast hans dator är väl beslagtagen?

Jag säger inte att han omöjligen styckat henne, men förundras om det är en person som inte är jägare eller jobbar med just anatomi som lyckats göra det, för helt lätt är det inte enligt vad jag förstår iaf och säkert ännu svårare om det är oplanerat och i affekt. Om det nu är planerat är det jävligt kallhamrat om han på sin fritid lärt sig att stycka en person genom att googla och greja. men datorn är ju beslagtagen och man kan väl som datatekniker komma åt sökningar rätt långt bak i tiden, även om de raderats?
Citera
2011-01-18, 10:14
Medlem
exurbs avatar
Ny på FB. Har följt tråden en tid. Väntat på registrering några dagar nu... Laddar på med mina funderingar:

När sågs EM i livet senast (och då menar jag med 100% säkerhet), var det verkligen 28/12 eller tidigare?
Vem såg henne sista gången i livet?
När dog EM under perioden från hennes sista faktiska livstecken tills det att en privatperson hittar den första kroppsdelen (hur ser fönstret ut)?
Hur dog EM?
Dog EM utomhus eller inomhus?
Styckades kroppen utomhus eller inomhus?
Styckade kroppen i nedfryst tillstånd eller inte?
När placerades kroppsdelarna ut (hur hur ser fönstret ut)?

Vi vet alldeles för lite för att kunna dra några vettiga slutsatser här... tyvärr. Tack och lov vet polisen mer. Jag tror att de med sitt material och sina uppgifter kan svara på de flesta av ovanstående frågor, varför deras utgångsläge är något, minst sagt, bättre än vårt.

Frågan är då vad FB kan bidra med i dagsläget, mer än bara spekulationer? Utredningen? Informationsspridning?

Vad det gäller utredningen ser det mörkt ut, även om inget är omöjligt... Ty det är klart, ju fler vettiga frågor som vi kan ställa och möjligen utveckla mer eller mindre bra svar på, desto närmare nån form av slutsats kan vi ju landa också här. Centralt blir dock att åtminstone sortera och värdera tre kategorier av information som blandats hej vilt här de senaste dagarna: uppgifter bekräftade av polisen (via media e dy), uppgifter från media obekräftade av polisen, obekräftade uppgifter från FB:are.

När det gäller upplysning av allmänheten ser det kanske ljusare ut. Det gäller att få fram bra uppgiftslämnare bara, som kan bidra till att stilla nyfikenhet och oro. Vem mördade EM, hur, var och varför??? (här kanske också värderingen och sorteringen av informationen ovan också kan bidra med något)

Det verkar nästan som att polisen med sin information "vet" att SB är den skyldige. Det vet definitivt inte vi här. Polisens information, de eventuella uppgifter och/eller den bevisning som tydligt pekar ut SB som gärningsman är inte spridd, vilket skapar osäkerhet, minst sagt, inte bara på FB, utan runt om i Ö-o. Det känns inte bra.
Citera
2011-01-18, 10:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Nej jag tvivlar på SB som gm efter det vi fått veta om styckningen och tänker i banorna av annan anhörig som har gjort skumma affärer / spelskulder. Den som styckat Eva är nog ingen novis i ämnet.
Men då ska det vara en annan anhörig med anatomikunskaper isåfall. Finns det nån? Det är ju logiskt fullkomligt poänglöst att avfärda SB som misstänkt för att han kan för lite om styckning, om sedan den eller de man misstänker i stället kan lika lite om styckning de.
Citera
2011-01-18, 10:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Polisen har endast bekräftat att man har en bild från en övervakningskamera som visar att Eva Magnusson stiger in i en svart bil. Var, när och vems bil det är har polisen inte sagt något om. Den misstänkte har en svart Cadillac.

SB har ju under förhör sagt att han hämtade EM på hennes jobb och ska man tro ovanstående citat så är det kanske bara hans uppgift som styrker detta.

Det går inte att se vem som kör så det är väl berättigat att undra, är det S som kör?
Citera
2011-01-18, 10:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eller så dödade han henne omgående och hade henne i bakluckan medan han for runt på stan och skaffade sig alibi.
Detta i sig alls inte omöjliga handlingssätt förutsätter dock att EM har kunnat förvaras i bakluckan på ett likhundssäkert sätt, och det är jag för det första inte alldeles säker på att det går, men framför allt mycket osäker på om SB har kunnat fixa ens med planering. Det där är en sån sak där jag nog mycket gärna skulle vilja testa proceduren några gånger först innan jag var säker på att det faktiskt funkade.
Citera
2011-01-18, 10:19
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Tja, fast hans dator är väl beslagtagen?

Jag säger inte att han omöjligen styckat henne, men förundras om det är en person som inte är jägare eller jobbar med just anatomi som lyckats göra det, för helt lätt är det inte enligt vad jag förstår iaf och säkert ännu svårare om det är oplanerat och i affekt. Om det nu är planerat är det jävligt kallhamrat om han på sin fritid lärt sig att stycka en person genom att googla och greja. men datorn är ju beslagtagen och man kan väl som datatekniker komma åt sökningar rätt långt bak i tiden, även om de raderats?

Jag är långt ifrån säker på att det gått till som jag gav förslag på, men på universitetet kanske det finns utbildningsmaterial lätt åtkomligt?
Informationssökningen/Googlingen behöver inte ha skett på hans egna dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in