2011-01-17, 17:09
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag håller inte med, möjligt att GM är jägare och vet hur han ska göra. En variant att göra sig av med kroppen. Däremot verkar det lite tarvligt att gräva ner det i snöhögar på platser där det rör sig folk med regelbundenhet. Det senare pekar mot att GM inte själv har hund eller känner till hur hundar reagerar på sådana här lukter.

Alla klarar av att stycka en kropp i badkaret om man har tillräckligt med panik om att upptäckas...

Vad vi vet så är iallafall SB ingen jägare, och jag har svårt att tro att alla skulle klara att stycka en kropp även om man hade panik osv, vissa skulle nog tänka tanken om man mördat någon och försöka börja stycka den man bragt om livet, men sen tror jag man skulle bryta ihop efter att man börjat skära lite........
Citera
2011-01-17, 17:10
Medlem
Inte en chans på miljonen att SB hyrt någon att göra detta, det finns ju inget som kan antyda det.

Självklart kan de flesta i vredesmod slå ihjäl någon om man är tillräckligt pressad. Finns inte goda människor som "inte kan". Det där är ju bara en myt från någons sort utopisk syn på goda och dåliga människor.
Citera
2011-01-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Vad vi vet så är iallafall SB ingen jägare, och jag har svårt att tro att alla skulle klara att stycka en kropp även om man hade panik osv, vissa skulle nog tänka tanken om man mördat någon och försöka börja stycka den man bragt om livet, men sen tror jag man skulle bryta ihop efter att man börjat skära lite........
Självklart är det tärande psykiskt att stycka en kropp, men man ska nog inte försöka koppla det med psykisk störning eller sinnessjukdom. Givetvis vill inte alla göra det, men vissa gärningsmän väljer det, men det betyder inte att de har en psykisk sjukdom.
Citera
2011-01-17, 17:13
Medlem
Efter att ha läst kvällstidningarna, där det spekuleras i att mordet och styckningen hade planlagts, så vill jag återigen framföra min tro om att ett relationsdrama inte är tillräckligt för det här mordet.

Har skrivit om det här tidigare i tråden. Jag tror att Eva hade kunskap om något som var alltför farligt för SB om det kom ut. Om EM nu fick besked om att SB inte tänkte satsa på dem, så var hon inte villig att vara lojal längre och hålla tyst om detta. SB visste att hans sociala fallhöjd skulle bli alltför stor om det här kom ut. Därför såg han bara en möjlighet: att tysta henne för alltid.
Jag tror att förutom kärleksaffären, så gällder alltså det här något som har att göra med pengar, kanske förskringring eller falsk bokföring, bedrägeri eller annat. "Luftaffärer" med bilar inte att förglömma. Eva var rådgivare eller assistent när det här stora projektet med ljuftdrivna bilar sattes igång. Det kan vara något från den tiden som var olagligt, eller försnillat och som EM har hållit tyst om i alla år, men nu inte ville längre...eftersom SB ville dumpa henne för gott.

Det är min teori om det här mordet. Varför skulle SB ta en sådan här oerhörd risk bara för att han ville göra slut? För att sambon skulle få veta att han varit otrogen? Nej, det håller inte. Sånt kan man komma över! Det måste ha varit något mycker mera allvarligt som triggade det här förfärliga brottet.
Citera
2011-01-17, 17:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tittade litet på skidkartan.

Från Kvanrsjökorset (som ligger nära den första fyndplatsen och där bilväg och skidspår möts) är det 3,2 km till parkeringen i Bocksboda.

Om man antar att han vill komma tillbaka till bilen så blir det totalt 6,4 km.

Har han dumpat torson vid Kvarnsjökorset före skidturen så väger återstående paket kanske 20-25 kilo (mindre om huvud och händer inte är med). Och kanske, kanske går de ned i en ryggsäck.

Tjaa, möjligt är det faktiskt. Men av kartan att döma är spåret ordentligt backigt, och att åka där mitt i natten med pannlampa innebär en del risker. Plus att bilen står kvar vid den första fyndplatsen under den timme eller så det tar att åka + dumpa.

Noterar förresten att på sträckan Kvarnsjökorset - Bocksboda finns ett alternativt spår som går tvärs över Stora Ryggsjön. Om han ville gömma huvud och händer i vatten så är det kanske en bra plats om han bara hade med sig något verktyg för att göra hål i isen.
Citera
2011-01-17, 17:17
Medlem
Sansavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vad är det som talar för det jag fetmarkerat?

På papperet ser det inte ut som om hennes ekonomi skulle vara bättre. Snarare tvärtom. Såvida hon inte sitter på en ärvd förmögenhet sedan en längre tid. Eller gjort någon bra fastighetsaffär eller så.

Litet korta fakta, som alla är lätt tillgängliga på nätet och som jag inte bedömer som särskilt känslig för någon inblandad:

EM var delaktig i tre bolag såvitt jag kan finna:

Det första - en enskild firma grundad 1990 - förefaller inte ha haft så mycket verksamhet på senare år (rätta mig gärna om jag har fel).

På vad baserar du att hon inte haft någon inkomst i den enskilda firman? För att veta det måste du väl kolla hennes årsinkomst. Har du gjort det? I denna tråd har det väl framkommit att hon hade det bra ställt eftersom hon länge hade jobbat vid sidan av sitt jobb på universitetet. Eftersom hennes kunskapsområden är retorik och utbildning är det ju troligt att det är sådant hon jobbat med för företag och sånt är det brukligt att man tar på sin enskildafirma.
Citera
2011-01-17, 17:18
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Efter att ha läst kvällstidningarna, där det spekuleras i att mordet och styckningen hade planlagts, så vill jag återigen framföra min tro om att ett relationsdrama inte är tillräckligt för det här mordet.

Har skrivit om det här tidigare i tråden. Jag tror att Eva hade kunskap om något som var alltför farligt för SB om det kom ut. Om EM nu fick besked om att SB inte tänkte satsa på dem, så var hon inte villig att vara lojal längre och hålla tyst om detta. SB visste att hans sociala fallhöjd skulle bli alltför stor om det här kom ut. Därför såg han bara en möjlighet: att tysta henne för alltid.
Jag tror att förutom kärleksaffären, så gällder alltså det här något som har att göra med pengar, kanske förskringring eller falsk bokföring, bedrägeri eller annat. "Luftaffärer" med bilar inte att förglömma. Eva var rådgivare eller assistent när det här stora projektet med ljuftdrivna bilar sattes igång. Det kan vara något från den tiden som var olagligt, eller försnillat och som EM har hållit tyst om i alla år, men nu inte ville längre...eftersom SB ville dumpa henne för gott.

Det är min teori om det här mordet. Varför skulle SB ta en sådan här oerhörd risk bara för att han ville göra slut? För att sambon skulle få veta att han varit otrogen? Nej, det håller inte. Sånt kan man komma över! Det måste ha varit något mycker mera allvarligt som triggade det här förfärliga brottet.

Är SB psykopat som vi inte vet om han är men om han skulle vara det så är det ett alldeles normalt att tänka att han ville mörda henne pga att ingen skulle få veta om hans otrohet osv osv....
Citera
2011-01-17, 17:19
Medlem
Kavelduns avatar
Ett vilt antagande:

EM och SB var kollegor för många år sedan och kan ha inlett sitt förhållande redan då.
Bild på de två, tillsammans med ett antal lärarkollegor, har vi sett. Bland annat här

EM är så förtjust i SB att hon följer honom yrkesmässigt.
Hon vill att de skall vara ett par, något som SB inte håller med om. Men för den goda sakens skull blir han och EM KK.

Med tiden börjar EM ställa krav på att de skall bli mer än KK och SB backar. Då avslöjar EM det hela för SB's förra fru och skilsmässan är ett faktum.

SB hittar sin nya flickvän, senare sambo, och allt verkar vara frid och fröjd. Så börjar då EM, som är tämligen drivande, att stalka SB. Hon drar sig inte för att söka upp honom i bostaden och SB upplever det hela som väldigt jobbigt varför han flyttar till sin sambo. Men EM ger sig inte, utan hon fortsätter att höra av sig till SB. Hon går så långt att hon också börjar stalka SB's sambo AA.

EM anser att det är hon som har rätten till SB och ingen annan.

Situationen börjar bli ohållbar och SB och sambon AA blir desperata. De börjar diskutera hur de skall få ett slut på det hela och bestämmer sig helt sonika för att ta EM av daga, då EM nu gått så långt att hon hotar att avslöja "hemligheter" om SB som onekligen skulle innebära ett ordentligt socialt ras för både SB och AA.

De skrider till verket. AA är officiellt bortrest, men är den som hjälper SB genom att vara den som kör EM's bil under dagen. Hon lämnar den i garaget med nycklarna i, för att kanske senare använda den.
Sambon och SB har gjort upp en plan där SB's olika aktiviteter under dagen skall ge honom alibi, samtidigt som det är AA som tar EM's bil och slänger likdelarna i området kring Lockhyttan.
Det kanske också är så att AA är så förbannad på EM att det är hon som genomför styckningen. Det är kanske lättare för henne som inte har någon relation till EM.

Kanske är de så att det är AA som tagit på sig EM's jacka och kliver in i SB's bil. Övervakningsbilderna skall få polisen att tro att det är EM som kliver in i bilen. EM är i själva verket redan död och styckad.

---
Citera
2011-01-17, 17:21
Medlem
Vad gäller motivbilden så tror jag man kan hitta mer i själva situationen på universitetet. EM har sannolikt hotat med något som skulle kunna hota hela SB's trovärdighet och status på universitetet eller snarar i den akademiska sfären.

Men i övrigt så är det ju många älskarinnor som genom åren har hamnat i sopsäckar, eller i skogsdungar, bara av den anledningen att inget skulle komma ut. På ett sjukt sett lite kontraproduktivt, för i de flesta personers ögon är ju styckmord lite grann lägre ner på den moraliska stegen än otrohet...
Citera
2011-01-17, 17:27
Medlem
FruGondols avatar
Jag tycker att motivbilden i detta drama helt kan överensstämma med det i
Woody Allens film - Små och stora brott - ! Kanske GM rentav sett denna
rulle? Som jag dessutom tycker att det är en av hans bästa filmer, kan jag verkligen varmt
rekommendera den.
Citera
2011-01-17, 17:29
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vad gäller motivbilden så tror jag man kan hitta mer i själva situationen på universitetet. EM har sannolikt hotat med något som skulle kunna hota hela SB's trovärdighet och status på universitetet eller snarar i den akademiska sfären.

Men i övrigt så är det ju många älskarinnor som genom åren har hamnat i sopsäckar, eller i skogsdungar, bara av den anledningen att inget skulle komma ut. På ett sjukt sett lite kontraproduktivt, för i de flesta personers ögon är ju styckmord lite grann lägre ner på den moraliska stegen än otrohet...

Detta är min teori också, SB har helt enkelt kanske inte sett någon annan utväg än att mörda EM, hans val är att kanske rasera hela hans karriär som han byggt upp och kanske förlora sin sambo eller att ta EM av daga. EM kanske visste saker som ingen annan visste som skulle kunna förstöra hela SB:s liv och yttnyttjade detta mot SB, och det har gjort att SB har gått och tänkt och tänkt en längre tid på hur han ska göra för att slippa alla problem.
Citera
2011-01-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Där håller jag helt med.
Dråp i hastigt mod och en s.k. "transportstyckning" påbörjas, men sedan?
Läser man tidningarna får man intrycket att Farbror Blå menar att det hela var planerat.

Skulle motivet alltså vara att BO ville få denne universitetsajunkt att göra en ärbar kvinna av henne?

Håller f.ö med Hamilkar om att även en ovan rent tekniskt bör klara av att stycka en kropp. De verktyg som behövs är en rejäl kniv och en handsåg.

Specialverktyg? Där är jag ställd. Jag har styckat många djur på amatörnivå och det enda specialverktyg jag kommer på är den omförmälda tigersågen,såvida man inte menar att det använts en slaktgalge eller liknande för upphängning.

Då blir det ju så ruskigt att det inte ens går att tänka på

Utfört av en medelålders sportig akademiker? Ofattbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in