2011-01-05, 22:32
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370260.ab

Nya uppgifter.
Senast redigerad av s-tefan 2011-01-05 kl. 22:35.
Citera
2011-01-05, 22:40
Medlem
Om han är intresserad av skidåkning som det stod i den där artikeln så är det inte helt otänkbart att han är bekant med området runt Storstenshöjden, väster om Örebro plus omnejd.
Citera
2011-01-05, 22:42
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
Fann igår människor (via hitta.se o ratsit.se) med passande åldrar som mor/far/bror med samma postnr som det är till Klockhammar. Med landsbygdsmått mätt är det nästgårds. Kunde ej styrka ngt släktsskap mer än efternamn o ålder. Om man är uppvuxen på landet så känner man väl till sin omgivning på 1-2 mil runtomkring.
SB är uppväxt i Södermanland i trakterna av Katrineholm där både hans föräldrar och syskon bor kvar.
Citera
2011-01-05, 22:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Säkert inget planerat. Kanske gick för långt i stridens hetta. Av det jag skummat i tråden hade han ett välordnat liv, sambo och barn. Han hade också tjänst i chefsposition. Ponera att han såg allt detta raseras plus förtvivlan över att förlora sin sambo plus älskarinna. Vad finns kvar? Ensamhet och skam?

Jag tror inte han stod i position att förlora sambo och älskarinna. Det bygger väl i så fall på något i stil med vad som föreslagits i tråden, att EM hotade gå till sambon, men det ligger en bit bort. Inte heller sambon var, så vitt jag förstått det hans livs kärlek. Han skilde sig 2007 (vill jag minnas).

Vad han hade kvar förutom ensamhet och skam? Ett helt okej jobb, engagemang inom golf, vänner, två döttrar (som vi i och för sig inte vet något om relationen till).

Citat:
Personligen ser jag inte en människa, man eller kvinna, som särskilt stabil när de under flera år har älskare eller älskarinnor utan som ganska "jag svaga". De jag känner, som prasslar kontinuerligt, kan delas in i två grupper: De som far illa hemma, i sitt officiella förhållande och de som är i stort behov av uppmärksamhet och bekräftelse. De sistnämnda har också fina titlar.

Kanske hade han en del att förlora, makt, pengar och ansiktet utåt om hon berättade? Vad vet jag.
Smärtsamt också att behöva bli ensam?

Där har du en viss poäng, om det nu är så. Samtidigt så tror jag att otrohet är en annan form av instabilitet än våldsbenägenhet, vet inte om det finns så mycket koppling mellan olika typer av instabilitet, så att säga.

Citat:
Om jag tolkat förhören rätt, när det gäller den som misstänktes för försvinnandet av Linda Chen, så var det ingen av hans vänner som trodde att han var kapabel att skada någon.

Att många utomstående inte trodde på Mats Alm har nog inte så mycket att göra med hans vänners vittnesutsagor, utan omständigheterna att de snart skulle gifta sig, hans prat om vilka hon gick ut för att träffa, och annat som påverkar helhetsbilden. I det här fallet är helhetsbilden inte lika övertygande, i alla fall inte för mig.
Citera
2011-01-05, 22:44
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
SB är uppväxt i Södermanland i trakterna av Katrineholm där både hans föräldrar och syskon bor kvar.
Okej!! Felspår av mig
Citera
2011-01-05, 22:45
Medlem
Pratade nyss med en polis som kom från sökandet. ALLA som kan är just nu igång med att leta man har nygligen fått en helikopter och flera skotrar. "Men som terängen är nu måste man i princip köra på henne där ute"
Citera
2011-01-05, 22:48
Medlem
Troians avatar
Fick ett PM från en nyregistrerad som säger att det ryktas att SB har någon form av missbruksproblem.
Citera
2011-01-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fick ett PM från en nyregistrerad som säger att det ryktas att SB har någon form av missbruksproblem.

Äntligen börjar det hända lite. Kanske kan vara alkohol som en del i tråden redan tyckt att det ser ut som.
Citera
2011-01-05, 22:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midlifecrises
Äntligen börjar det hända lite. Kanske kan vara alkohol som en del i tråden redan tyckt att det ser ut som.

Lite fel tidpunkt för det. Om han inte är rejält dekis.... Jag tror att något hände på morgonen, eller förmiddagen.
Citera
2011-01-05, 22:53
Medlem
Citat:
Lite fel tidpunkt för det. Om han inte är rejält dekis.... Jag tror att något hände på morgonen, eller förmiddagen.

Menar inte att han var påverkad vid tid för händelsen utan mer att han var alkis.
Citera
2011-01-05, 22:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Förvisso, men att framstå som god talar för att man är just - god, i jämförelse med att framstå som ond. Jag har svårt att se ett ställt ultimatum, eller ens att hon hotade avslöja deras affär för sambon, som adekvat motiv för att ha ihjäl henne. Ett motiv behöver dock inte vara adekvat (människor har haft ihjäl varandra för mindre), men där kommer hans person in i bilden. Vi talar vad vi vet inte om en blandmissbrukare, en kvinnomisshandlare, en psykiskt sjuk, en notorisk brottsling eller överhuvudtaget om en labil person, utan om en golfande Svensson. Dessa har ofta större förutsättningar för att behärska sig i pressade situationer.

Trots allt detta så lutar jag alltså fortfarande mer åt att han är skyldig än att han inte är det.

Vet inte om jag missförstår dig nu, men min jämförelse med Linda Chen, Anneli Ojonen och Marina Johansson var inte för att peka på likheterna med det här fallet, utan tvärtom för att peka på olikheterna. För min del är jag fullkomligt övertygad om vilka som haft ihjäl dessa tre kvinnor. Övertygelsen om att SB ska ha haft ihjäl EM är inte på långa vägar lika stark.

Jag tror inte att en människa som framstår som god alla gånger behöver vara det. (Och tvärtom) För att ta ett extremt exempel, se på Ted Bundy. Genom att framstå som en schysst - god - människa lyckades ha uppnå sina "mål" (tills han åkte fast).

Men för att återgå till mer "normala" individer. Olyckor händer. Folk dödar andra. Det behöver inte vara medvetna val; det kan bero på rena tillfälligheter. Som MorbIda skrev, saker kan ske i stundens hetta: en knuff kan leda till fatal skada om t ex offret landar olyckligt, en bil kan få sladd och råka köra över en gående osv. Inte betraktar vi väl sådana händelser som orsakade av "onda" människor?

I detta fall vet vi väl inte mycket heller om personen som nu är misstänkt? Om han nu framstår som en "god" människa, så ger det inga garantier för att han verkligen är en "god" människa. Eller någon annan heller (då vi inte vet om mannen är skyldig), om vi antar att brott ligger bakom försvinnandet. Det behöver inte synas utanpå/märkas, om en person är kapabel att begå brott. Det kan hända vem som helst av oss (enligt forskare) under samma extrema betingelser, även om folk ofta vill att det ska kunna märkas på en sådan individ. Helst ska då gm skilja ut sig från "oss"; se "farlig" ut, komma från annan kultur, missbruka, ha skitiga, trasiga kläder osv. H*n får gärna bete sig lite udda också...

Ställda ultimatum som motiv, har fler än en gång orsakat ond, bråd död. Med detta inte sagt att det var så denna gång.
Citera
2011-01-05, 23:05
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370260.ab

Nya uppgifter.
citerar ut Aftonhorans länkning ovan så man blir på det klara med hur seriös den är:rubkrik Citat " Polisen gör grannarna " Slut citat
De skriver ju för fan sämre än mig

Låter fortsatt lite krystat från farbor Blå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in