Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förvisso, men att framstå som god talar för att man är just - god, i jämförelse med att framstå som ond. Jag har svårt att se ett ställt ultimatum, eller ens att hon hotade avslöja deras affär för sambon, som adekvat motiv för att ha ihjäl henne. Ett motiv behöver dock inte vara adekvat (människor har haft ihjäl varandra för mindre), men där kommer hans person in i bilden. Vi talar vad vi vet inte om en blandmissbrukare, en kvinnomisshandlare, en psykiskt sjuk, en notorisk brottsling eller överhuvudtaget om en labil person, utan om en golfande Svensson. Dessa har ofta större förutsättningar för att behärska sig i pressade situationer.
Trots allt detta så lutar jag alltså fortfarande mer åt att han är skyldig än att han inte är det.
Vet inte om jag missförstår dig nu, men min jämförelse med Linda Chen, Anneli Ojonen och Marina Johansson var inte för att peka på likheterna med det här fallet, utan tvärtom för att peka på olikheterna. För min del är jag fullkomligt övertygad om vilka som haft ihjäl dessa tre kvinnor. Övertygelsen om att SB ska ha haft ihjäl EM är inte på långa vägar lika stark.
Jag tror inte att en människa som framstår som god alla gånger behöver vara det. (Och tvärtom) För att ta ett extremt exempel, se på Ted Bundy. Genom att framstå som en schysst - god - människa lyckades ha uppnå sina "mål" (tills han åkte fast).
Men för att återgå till mer "normala" individer. Olyckor händer. Folk dödar andra. Det behöver inte vara medvetna val; det kan bero på rena tillfälligheter. Som MorbIda skrev, saker kan ske i stundens hetta: en knuff kan leda till fatal skada om t ex offret landar olyckligt, en bil kan få sladd och råka köra över en gående osv. Inte betraktar vi väl sådana händelser som orsakade av "onda" människor?
I detta fall vet vi väl inte mycket heller om personen som nu är misstänkt? Om han nu framstår som en "god" människa, så ger det inga garantier för att han verkligen är en "god" människa. Eller någon annan heller (då vi inte vet om mannen är skyldig), om vi antar att brott ligger bakom försvinnandet. Det behöver inte synas utanpå/märkas, om en person är kapabel att begå brott. Det kan hända vem som helst av oss (enligt forskare) under samma extrema betingelser, även om folk ofta vill att det ska kunna märkas på en sådan individ. Helst ska då gm skilja ut sig från "oss"; se "farlig" ut, komma från annan kultur, missbruka, ha skitiga, trasiga kläder osv. H*n får gärna bete sig lite udda också...
Ställda ultimatum som motiv, har fler än en gång orsakat ond, bråd död. Med detta
inte sagt att det var så denna gång.