2011-01-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
Då bör du väl ha träffat på den misstänkte någon gång kanske.

Jo, vid den lokala konsumaffären.
Citera
2011-01-16, 20:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Och jag tycker det är än mer förbryllande att paketen (iaf det som nu hittats - ngn som vet hur det var med det första?) var så noggrant inslagna. Och tejpade. För att sen spridas ut på ett sätt som får en att tro att personen som gjorde det satt och körde bilen och (likt en amerikansk paper boy) kastar ut del för del genom det öppna fönstret.

Ja, jag överdriver väl ett smul, men visst är det som om det är två olika personligheter? En metodisk styckare (brrr) och paketerare och sen en lite mer stressad (eller metodisk) "spridare". Fick mig att fundera om det kan vara så att det finns en medhjälpare?
Är helt inne på din linje, men det finns en detalj (angående det fetade) som gör det ännu mer besynnerligt:

Hundägaren vars hund nosade upp den första säcken som låg i en plogvall sade följande: Säcken låg i en ordentlig grop (troligen grävd) i plogvallen, hade täckts över med snö och det så dessutom ut som om någon bemödat sig om att släta till på toppen så att det inte skulle bli något "hack" i vallen.

GM har alltså stannat, skottat och varit noggrann i placerandet av säcken. Tagit stora risker eftersom det är en allmän väg (var väl iofs där på natten men ändå). Men så väljer han ett ställe där säcken garanterat kommer att upptäckas!
Citera
2011-01-16, 20:36
Medlem
ReedMes avatar
Det räcker inte bara med en misstanke för att kunna hålla någon häktad, som vissa skriver. Idag, efter den berömda felhäktningen vid Anna Lind-mordet, krävs någon form av bevisning som objektivt kan granskas. Men givetvis är inte beviskravet alltför högt ställt så tidigt i utredningen.
Citera
2011-01-16, 20:36
Medlem
Arcturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Jösses, där fick vi veta hur vi ska göra. Tackar för den lektionen. obs Ironi

Leif GW Persson har också lektion:

http://www.youtube.com/watch?v=yuSqbimyxEE
Citera
2011-01-16, 20:37
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Var någonstans var det någon sett en person med en ficklampa som släcktes när iakttagaren närmade sig?

Om inte transporten skett med bil så kan han blivit skrämd och gjort ett halvdant jobb bara för att komma undan.
Det tycker jag oxå är konstigt, det som göms i snö kommer ju upp i tö. att använda en ficklampa i totalt mörker är ju ganska förvillande det också, man har ingen riktig pejl på var man är. Att paketera väl är säkerligen för att undvika spill och jag tror att GM ansett det som omöjligt att ge sig längre ut i naturen när det var det snödjupet. Kanske lite panik oxå..undan med det fort så jag kommer härifrån.
Jag hade nog kört på olika soptunnor tex vid rastplatser utmed de större vägarna....
Citera
2011-01-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
En stor eloge till polisen i detta fall som varit på hugget sedan första början. Nu får vi verkligen hoppas att sanningen kommer fram och att den skyldige åker dit. Av personbeskrivningen att döma verkar han vara en hal typ. Chef som inte törs ta konflikter samt inställsam samtidigt som han bedrar sin nya sambo med sin gamla. Det luktar lite Mats Alm om detta fall så man hopps verkligen att det finns teknisk bevisning som räcker.
Hoppas detsamma, men jag tycker att det är besvärande att man verkar helt inriktad på att hitta bevis mot den häktade före att förutsättningslöst vända på alla stenar. Jag hoppas jag har fel, men det verkar inte så när man läser intrvjuerna med polisen. Om SB är trots allt oskyldig har man nog tappat alla möjligheter att nysta upp "sanningen".
Citera
2011-01-16, 20:39
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Utspridandet är det absolut mest obegripliga i det här fallet.

Tror att det beror på att han inte kunde använda bilen för transport (pga lukt, halka, mm). Så hämtade han ett par delar och lag dem hit och dit, sedan ett par till osv...det verkar vara kutym i fall som dessa.

Av ovannämnda länken:

Citat:
If the offender has cut the body into six parts and does not have any transportation to dispose of the body at distance, the offender will usually dispose of the body in three separate journeys and at in general terms three separate locations all within a reasonable walking distance of the premises where the offence took place. All the locations used for disposal will be areas of low witness potential and usually shielded from public view. The offender(s) will not dispose of the body parts at a location that is totally unknown to them. The three areas selected will be relatively close to each other and usually within 1-½ mile radius of where the victim was last sighted.

Nu verkar det inte ha kroppen blivit styckad i sex delar utan åtta eller tio, men i princip borde samma tillvägagångssättet gälla *statistiskt sett*
Citera
2011-01-16, 20:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Kruxet här är såvitt jag förstått att snön gjort det omöjligt att ge sig ut i skogen utan att lämna tydliga spår efter sig. Det är i alla fall min teori till varför paketen verkar ha kastats från en bil.
Enligt hundägaren vars hund fann den första säcken var den tämligen omsorgsfullt nedgrävd i plogvallen och sedan övertäckt och tillslätat på toppen.

GM måste alltså ha stannat till en stund. Mitt på vägen upp till Rusakulan.

Vilket ju inte gör det mera lättbegripligt
Citera
2011-01-16, 20:43
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Du har rätt men nog skulle jag nog gömma det bättre än vid diket av en väl trafikerad väg? Att lägga delar i en Snövall är väl inte det bästa stället?

Det är inte alls konstigt att påsarna ligger längs bilvägar. Är det något som gärningsmän inte vill exponera är det fotavtryck. Att ge sig ut ett flertal gånger och pulsa i hög snö ökar inte bara risken att bli upptäckt utan också att man faller och lämnar avtryck, DNA osv. Det går betydligt snabbar att stanna till vid en vägkant skotta undan snö och skotta över igen.
Det ser också annorlunda ut nattetid än dagtid och GM kan ha varit nöjd med sina platser just då. Att lägga det i plogade vallar talar också för sannolikheten att de kan bli överplogade igen. Alltså han gräver ner dem en bra bit för att eventuellt töväder inte ska avslöja dem. Räknar man därmed med att det kommer att snöa ett antal gånger under vintern kommer ny snö att täcka dem. Han räknade kanske med att de inte skulle upptäckas förrän till våren och att han själv då skulle svalna som misstänkt. Han tycktes ju inte förstå varför han över huvud taget anhölls.
Citera
2011-01-16, 20:46
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Ja, det är inte klokt att man/jag kan finna det underhållande, men det var så morbidt och bra att jag inte kan ljuga om den saken.

Nu till något helt annat: Om jag skulle försöka dölja vad jag har styckat så skulle jag använda mig av de gruvhål som väl måste finnas däruppe.Är dessa hål med vatten frusna just nu. I mitt landskap där vi också har gruvhål så finna det några som inte fryser till. Det skulle jag utnyttja till gömsle istället för att drälla plastsäckar i naturen. Men det är ju skillnad på folk och folk mellan landskapen.
De har varit (och är fortfarande) såpass mycket snö uppe i skogarna i Kilsbergen att det krävs snöskoter för att ta sig ut i terrängen. Speciellt om man släpar på något tungt som t.ex. kroppsdelar i plastsäckar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Du har rätt men nog skulle jag nog gömma det bättre än vid diket av en väl trafikerad väg? Att lägga delar i en Snövall är väl inte det bästa stället?
Det är glest trafikerade skogsbilvägar vi pratar om.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-01-16 kl. 20:50.
Citera
2011-01-16, 20:48
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
De har varit (och är fortfarande) såpass mycket snö uppe i skogarna i Kilsbergen att det krävs snöskoter för att ta sig ut i terrängen. Speciellt om man släpar på något tungt som t.ex. kroppsdelar i plastsäckar.

Tycker att GuardianAngels resonemang var logiskt.
Citera
2011-01-16, 20:49
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Den misstänktes sambo ska enligt hörsägen heta A*nelie Ma*ia Anders*on Phragmensvägen 24 i Örebro.
Någon som har något att tillföra om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in