2011-01-16, 18:45
Medlem
utanmanuss avatar
Om hon dödades utomhus -

- hur kallt var det de första döda dagen/natten?

- hur snabbt fryser en såpass stor kropp?

- vad kan man stycka en kropp med utan att det blir slamsor när den är frusen?

- rinner blodet när man styckar en frusen kropp?

Vissa njuter av att dra av benen på en fluga, ben för ben....
Citera
2011-01-16, 18:45
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hörde nyss på Tvärsnytt att de pratar om delar, "flera delar har hittats".
Frågan är om "den säkra källan" hade fel om underbenet?

Vet nån förresten om SB är jägare?

Källan har inte fel, det är den del dom har hittat men det kan ju ha varit bägge underbenen? Det har jag ingen info om iallafall.....
Citera
2011-01-16, 18:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Ibland funderar jag på om inte en FB-tråd i något avklarat ärende (gärningsman
dömd och alla överklaganden avslagna) skulle utgöra ett exceptionellt bra exempel
för utredare att öva på! En massa hörsägen, där en ursprunglig post där någon
"tycker sig ha hört att ..." till slut blir sanning. Och där omedveten förvanskning
av fakta (viskleken) resulterar i ledtrådar som inte har med verkligheten att göra.

Jag vill inte på något sätt ifrågasätta eller kritisera spekulationer (det här är ju
ändå FB!), men om vi för ett ögonblick betraktar alla postningar som "vittnes-
mål" så måste det ju FB vara ett väldigt lämpligt forum för blivande utredare
att öva sig på.

Jag håller med dig till fullo. Det är väldigt lätt att ett påstående snabbt blir till sanning.

Jag tänker ex. på SB`s påstådda kvinnoaffärer och att han därefter blivit stämplad här på forumet som både sexgalning och psykopat. Jag har bara sett att dessa påståenden kommer från en skribent. Bläddrade lite bakåt i tråden och hittade då inlägg nr 3805 av samma avsändare, DampBoyPsykfall han skriver då " Det där gällde när han skilde sig 2007 - men sen hade bara sambo och Eva [/i]]vad jag hört[/i]. Det är alltså inte vad han vet - utan vad han hört.

Enligt mitt förmenande är det lite vanskligt att utmåla en männsika som sexmissbrukare och psykopat på så lösa boliner. Jag har bara sett en uppgiftslämnare, och detta har sedan alla andra spunnit vidare på och accepterat som total sanning.

Alla älskarinnor låter väldigt mycket dessutom. Nästan som ett harem. Men hur var det då enligt DampboyPsykfalla? Jo, SB ska ha upptäckts efter sitt 19 åriga äktenskap ha haft en älskarinna + älskarinnan Eva. Efter skilsmässan finner SB en ny kvinna som han inleder ett samboförhållande med. Dampboypsykfall troratt Eva fortsätter att vara SB`s älskarinna även i denna relation. Vi har kanske alltså 2 älskarinnor totalt varav den ena SB i så fall hade svårt att frigöra sig från. Kan man verkligen utgå från att denna man skulle vara en sexmissbrukande psykopat av ovanstående att döma?

Enligt DampboyPsykfall är det bara "frillorna som får smaka på SB´s lögnaktiga sidor. Är det något han hört eller vet?. Alla andra personer verkar uppfatta SB som en mycket sympatisk person.

Givetvis är det bra att man spekulerar. Men det är mindre bra att man gör lösa uppgifter till sanning, och sen lägger till och lägger till. Då har man skapat en helt egen människa i slutändan
Citera
2011-01-16, 18:48
Medlem
R.B.Scotts avatar
Kan inte en slaktbod eller liknande(i omgivningen där delarna hittats) vara ett ställe som GM haft tillgång till och att de genom åren använt denna plats för att kunna träffas ifred. Då är det ju inte otänkbart att EM följt med dit frivilllgt och att hon mördats där. GM har sedan återvänt till Ö-o för att skaffa sig alibi och för att senare återkomma för att stycka kroppen. Kanske tog hennes telefon och kastade den i grusgropen i Eker på väg mot Ö-o men hämtade den senare för att se till att den inte hittas. Därför markerade hundarna men inget hittades(vad vi vet iaf).

Eftersom SB gillar att åka skidor är det ju inget märkligt för andra att han åker till det berörda området igen men denna gång för att fixa styckningen/paketeringen/röja undan bevis.

Kanske långsökt med tidsaspekten eftersom EM skulle träffa någon för lunch men bara en tanke.
Har inte hundra koll på alla tider eller om liknande tankar har postats här.
Citera
2011-01-16, 18:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
Vet lika lite som dig och alla andra i den här tråden. Men sannolikheten är ytterst minimal.
Allt, ALLT pekar på en ensam GM och då SB. (Framkommer tydligt för oss som följer detta i media).
Banalt och larvigt att ens antyda dennes barn skulle ha gjort detta mot sin mor.
Finns absolut inga motiv eller belägg för detta.

Det är SOLKLART att SB är GM i och med deras deras tidigare relation och dennes aktiviteter innan och efter hennes försvinnande.

Som GW skrev idag;

Statistik är ett tydligt språk

Statistik är historiska händelser. Varje nytt fall är unikt. När detta fall är avklarat förs den till statistiken.

Jag tycker att det finns väldigt lite, om du bortser från statistiken, som verkligen pekar på att han är skyldig.

Försök tillföra lite i trådarna istället för att motarbeta alla som försöker hitta alternativa lösningar.
Citera
2011-01-16, 18:52
Medlem
katamari.damacys avatar
Jag var också inne på att styckningen kunde vara för att försöka förhindra att man fastställde dödsorsak. Händer/armar kan ha avvärjningsskador, huvud krosskador, hals strypmärken osv. Men om det stämmer att det bara var ett underben som hittades så tvivlar jag på den teorin nu. Varför lägga ner så mycket jobb då?

Sen är det i mitt tycke märkligt att delarna är inpackade. Jag förstår det för transportens skull, men ute i naturen vill man väl att djur och väder och vind ska göra så mycket åverkan på delarna som det går, fortast möjligt. Lika korkat som folk som plockar upp hundens bajs i en bajspåse som de noga knyter...och slänger i skogen. Ser det så ofta så jag häpnar. (ursäkta, OT)

Jag tror därför (som jag sa innan) att GM kanske tänkt återvända för att dra ut delarna längre ut i skogen och kanske även packa upp dem, men råkade blir häktad i förtid.
Citera
2011-01-16, 18:53
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vilket? Att omöjliggöra att upptäcka dödsorsak, eller att det rör sig om ett lustmord?

Kan det uteslutas att det rör sig om ett "vanligt" styckmord, alltså att syftet var att underlätta transporten? (Det kanske det kan, har inte helt hängt med i tråden i helgen.)

Kruxet är ju att vi inte vet varifrån "resan" startade.
Bitarna är inpackade i plast och tejp. Men tycks inte ha åkt bil.
Så de måste ha delats för att bli lätta att bära.
Vad är poängen med att lägga kroppen på flera dåliga gömställen istället för ett bra?
Citera
2011-01-16, 18:54
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag håller med dig till fullo. Det är väldigt lätt att ett påstående snabbt blir till sanning.

Jag tänker ex. på SB`s påstådda kvinnoaffärer och att han därefter blivit stämplad här på forumet som både sexgalning och psykopat. Jag har bara sett att dessa påståenden kommer från en skribent. Bläddrade lite bakåt i tråden och hittade då inlägg nr 3805 av samma avsändare, DampBoyPsykfall han skriver då " Det där gällde när han skilde sig 2007 - men sen hade bara sambo och Eva [/i]]vad jag hört[/i]. Det är alltså inte vad han vet - utan vad han hört.

Enligt mitt förmenande är det lite vanskligt att utmåla en männsika som sexmissbrukare och psykopat på så lösa boliner. Jag har bara sett en uppgiftslämnare, och detta har sedan alla andra spunnit vidare på och accepterat som total sanning.

Alla älskarinnor låter väldigt mycket dessutom. Nästan som ett harem. Men hur var det då enligt DampboyPsykfalla? Jo, SB ska ha upptäckts efter sitt 19 åriga äktenskap ha haft en älskarinna + älskarinnan Eva. Efter skilsmässan finner SB en ny kvinna som han inleder ett samboförhållande med. Dampboypsykfall troratt Eva fortsätter att vara SB`s älskarinna även i denna relation. Vi har kanske alltså 2 älskarinnor totalt varav den ena SB i så fall hade svårt att frigöra sig från. Kan man verkligen utgå från att denna man skulle vara en sexmissbrukande psykopat av ovanstående att döma?

Enligt DampboyPsykfall är det bara "frillorna som får smaka på SB´s lögnaktiga sidor. Är det något han hört eller vet?. Alla andra personer verkar uppfatta SB som en mycket sympatisk person.

Givetvis är det bra att man spekulerar. Men det är mindre bra att man gör lösa uppgifter till sanning, och sen lägger till och lägger till. Då har man skapat en helt egen människa i slutändan

Tack. Ett annat helt obekräftat rykte är att han har beroendeproblem. Jag har inte lyckats hitta
ursprunget till det ryktet, så jag lämnar det därhän tills något mer substansiellt dyker upp.
Citera
2011-01-16, 18:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tycker att det finns väldigt lite, om du bortser från statistiken, som verkligen pekar på att han är skyldig.

Beror ju på lite vilken "statistik" som avses.

Att han är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord måste väl ändå i någon mening peka på hans skuld? Mycket tyder ju också på att de setts på onsdagsmorgonen, vilket också det pekar på hans skuld. Rent tekniskt, liksom.
Citera
2011-01-16, 18:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Kruxet är ju att vi inte vet varifrån "resan" startade.
Bitarna är inpackade i plast och tejp. Men tycks inte ha åkt bil.
Så de måste ha delats för att bli lätta att bära.
Vad är poängen med att lägga kroppen på flera dåliga gömställen istället för ett bra?

Varför bitarna spridits ut förstår jag inte heller. Kan inte finna något rimligt svar på den frågan, men det är ju inte säkert att kroppen styckats för att göra det så svårt som möjligt att hitta den. Kan också vara så att han ville ha några dagars respit för att hinna städa i ordning på brottsplatsen, och att delarna därför placerades på så där halvbra ställen. Men varför sprida delarna över ett stort område? Det har jag ingen aning om.
Citera
2011-01-16, 18:59
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror ju på lite vilken "statistik" som avses.

Att han är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord måste väl ändå i någon mening peka på hans skuld? Mycket tyder ju också på att de setts på onsdagsmorgonen, vilket också det pekar på hans skuld. Rent tekniskt, liksom.

Samt hans konstiga beteende när polisen förhörde honom första gången, då han ljuger om att ha träffat Eva. Och fortsätter göra det till han blir motbevisad. En person som han känt sedan lärarhögskolan på 1980-talet, som varit hans arbetskamrat och hans älskarinna. Och han gör ingenting för att underlätta för polisen att hitta henne medan hon fortfarande var 'bara' försvunnen. DET är om inte annat ett väldigt misstänkt beteende!
Citera
2011-01-16, 19:00
Medlem
Kungbatmans avatar
Jag kan fortfarande inte sluta tänka på VARFÖR man tar sig tid att stycka kroppen med specialverktyg och "snyggt gjort" och sedan dumpa delarna i påsar på så korkade ställen som bredvid en väg? Hur tänkte GM där? Någon som har några tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in