Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Ibland funderar jag på om inte en FB-tråd i något avklarat ärende (gärningsman
dömd och alla överklaganden avslagna) skulle utgöra ett exceptionellt bra exempel
för utredare att öva på! En massa hörsägen, där en ursprunglig post där någon
"tycker sig ha hört att ..." till slut blir sanning. Och där omedveten förvanskning
av fakta (viskleken) resulterar i ledtrådar som inte har med verkligheten att göra.
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta eller kritisera spekulationer (det här är ju
ändå FB!), men om vi för ett ögonblick betraktar alla postningar som "vittnes-
mål" så måste det ju FB vara ett väldigt lämpligt forum för blivande utredare
att öva sig på.
Jag håller med dig till fullo. Det är väldigt lätt att ett påstående snabbt blir till sanning.
Jag tänker ex. på SB`s påstådda kvinnoaffärer och att han därefter blivit stämplad här på forumet som både sexgalning och psykopat. Jag har bara sett att dessa påståenden kommer från en skribent. Bläddrade lite bakåt i tråden och hittade då inlägg nr 3805 av samma avsändare, DampBoyPsykfall han skriver då " Det där gällde när han skilde sig 2007 - men sen hade bara sambo och Eva [/i]]vad jag hört[/i]. Det är alltså inte vad han vet - utan vad han hört.
Enligt mitt förmenande är det lite vanskligt att utmåla en männsika som sexmissbrukare och psykopat på så lösa boliner. Jag har bara sett en uppgiftslämnare, och detta har sedan alla andra spunnit vidare på och accepterat som total sanning.
Alla älskarinnor låter väldigt mycket dessutom. Nästan som ett harem. Men hur var det då enligt DampboyPsykfalla? Jo, SB ska ha upptäckts efter sitt 19 åriga äktenskap ha haft en älskarinna + älskarinnan Eva. Efter skilsmässan finner SB en ny kvinna som han inleder ett samboförhållande med. Dampboypsykfall
troratt Eva fortsätter att vara SB`s älskarinna även i denna relation.
Vi har kanske alltså 2 älskarinnor totalt varav den ena SB i så fall hade svårt att frigöra sig från. Kan man verkligen utgå från att denna man skulle vara en sexmissbrukande psykopat av ovanstående att döma?
Enligt DampboyPsykfall är det bara "frillorna som får smaka på SB´s lögnaktiga sidor.
Är det något han hört eller vet?. Alla andra personer verkar uppfatta SB som en mycket sympatisk person.
Givetvis är det bra att man spekulerar. Men det är mindre bra att man gör lösa uppgifter till sanning, och sen lägger till och lägger till. Då har man skapat en helt egen människa i slutändan