Citat:
Ursprungligen postat av leimost
Det är en myt att personer med antisocial personlighetsstörning är kontrollerade och beräknande individer med avsaknad av empatisk förmåga. Det sistnämnda stämmer givetvis, men detta tenderar att generera i att hela deras liv krackelerar långt innan de nått 50 års åldern. Kraftigt missbruk av alkohol eller droger är vanligt förekommande bland dessa individer. SB är därför ovanlig i den bemärkelsen att han vid relativt hög ålder fortfarande är ostraffad (?) och väletablerad på arbetsmarknaden.
Livet behöver inte krackelera långt innan 50 för den här typen av män. När det börjar köra ihop sig använder de en annan sida av sig själv, den charmerande sidan och byter förmodligen tex partner snabbt.
Dessutom kan ekonomi ha med det hela att göra. Bra ekonomi och man klarar sig bra.
Har själv varit gift en galning, som lurat skjortan av de flesta. Han är runt 50 och är gift för 4-5 gången, bor flott, har rika, högt uppsatta vänner inom samhället, ett säkert nätverk. Dessa män med charm, pengar och lögner har under sin livstid hunnit skaffa sig ett nätverk som backar upp dem. Det är oftast män som backar upp denna typ- eftersom han aldrig gjort dem något..och hans lögner viftar man bort. Men till slut tror jag att allt spricker och jag väntar bara på att få se min exmans namn som en kallblodig mördare. Han har alla psykopatens egenskaper. Dessa män har ju både charm och den iskalla "kölden"
Jag förstår om kvinnor fallit för SB och hans charm, (kölden kommer senare, lögnerna likaså) förmodligen är det också intellektuella kvinnor med rätt "hög" ställning i samhället, som fängslats av honom. Han har haft sitt skyddsnät och har det troligen fortfarande och har levt i en rätt skyddad "intelleltuell" miljö, där känslor är något man öht inte vidrör.
Sådana här män finns det alldeles för många av, tyvärr.