2011-01-13, 22:11
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leimost
Det är en myt att personer med antisocial personlighetsstörning är kontrollerade och beräknande individer med avsaknad av empatisk förmåga. Det sistnämnda stämmer givetvis, men detta tenderar att generera i att hela deras liv krackelerar långt innan de nått 50 års åldern. Kraftigt missbruk av alkohol eller droger är vanligt förekommande bland dessa individer. SB är därför ovanlig i den bemärkelsen att han vid relativt hög ålder fortfarande är ostraffad (?) och väletablerad på arbetsmarknaden.

Livet behöver inte krackelera långt innan 50 för den här typen av män. När det börjar köra ihop sig använder de en annan sida av sig själv, den charmerande sidan och byter förmodligen tex partner snabbt.
Dessutom kan ekonomi ha med det hela att göra. Bra ekonomi och man klarar sig bra.

Har själv varit gift en galning, som lurat skjortan av de flesta. Han är runt 50 och är gift för 4-5 gången, bor flott, har rika, högt uppsatta vänner inom samhället, ett säkert nätverk. Dessa män med charm, pengar och lögner har under sin livstid hunnit skaffa sig ett nätverk som backar upp dem. Det är oftast män som backar upp denna typ- eftersom han aldrig gjort dem något..och hans lögner viftar man bort. Men till slut tror jag att allt spricker och jag väntar bara på att få se min exmans namn som en kallblodig mördare. Han har alla psykopatens egenskaper. Dessa män har ju både charm och den iskalla "kölden"

Jag förstår om kvinnor fallit för SB och hans charm, (kölden kommer senare, lögnerna likaså) förmodligen är det också intellektuella kvinnor med rätt "hög" ställning i samhället, som fängslats av honom. Han har haft sitt skyddsnät och har det troligen fortfarande och har levt i en rätt skyddad "intelleltuell" miljö, där känslor är något man öht inte vidrör.
Sådana här män finns det alldeles för många av, tyvärr.
Citera
2011-01-13, 22:17
Medlem
Jag är rädd att den bild vi tillsammans målat upp av SB till ganska stor del bygger på antagen och spekulationer, som varit med så länge att de tenderar glida mot snanning.
Det skulle behövas en sammanfattning av vad vi med säkerhet vet om honom nu. Den bild vi målat upp bygger ju på att SB är den galne GM, trots att han har ett fläckfritt förflutet enligt lagen och den kända "time tablen" på sin sida. Polisen måste också vara förbryllad över hur SB har kunnat hinna med allt han gjorde den 29 inklusive ett brutalt mord. Tror de har myror i huvudet precis som en del av oss eftersom de kallar upp kommisionen för att göra en gärningsmannaprofil. Jag tror inte polisen får ihop det riktigt.
Nåväl.
Det jag med säkerhet vet om denne man är att han heter Stefan Börjesson, är 51 år, anställd på universitetet, sambo, tidigare haft ett förhållande med Eva, kör Cadillac och spelar hyfsad golf.
Lägg gärna till sådant som Du vet bevisligen är riktigt, så får vi en ren bild att gå vidare med.
Citera
2011-01-13, 22:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammin
Hur ser tvättstugan ut? Går den att låsa?
Skulle det gå att stycka en kropp där..?

Tänk om SB hade planerat det hela och hade bokat en tvättid själv på onsdagförmiddagen,
tog kontakt med EM på morgonen och föreslog att ha en trevlig stund i tvättstugan,
hämtade henne på jobbet, låste in sig i tvättstugan och tog livet av henne och
styckade henne.. vilket tog längre tid än han hade räknat med (städningen efteråt?)
så han fick "ta" grannesn tvättid med

Finns det förråd eller annan lämplig plats i närheten av tvättstugan att gömma
de svarta sopsäckarna?

Han kan ha hunnit mörda EM och fikat sen, åkt tillbaka till tvättstugan, styckat EM och städat
och gömt undan sopsäckarna, åkt och spelat golf sedan, allt för att ordna alibi

Vet vi var han åkte skidor dagen efter? Åkte han själv i bilen ?
Hade han kanske lyft in sopsäckarna i bilen på onsdagkvällen?
Tillsammans med skidutrustningen så ingen skulle undra?
Och dumpat sopsäckarna på vägen sedan, inte att undra på att han inte
verkad sigsjälv under torsdagen sen...
Ja, där har du tänkt till bra!

Men om det är så så är det också så att detta är ett riktigt kusligt välplanerat dåd. Med golfandet som alibi etc.

Ett par frågetecken: Skulle EM ha lämnat jobbet med datorn påslagen för att åka hem till SB och en stund i tvättstugan? Skulle han ha dumpat säcken i ett område där det krävs lokalkännedom och han själv är väl hemmastadd om han planerat allt annat så noga? Det pekar ju ut honom ganska tydligt. Han kunde ju ha åkt i vilken annan riktning från Örebro som helst. Litet märkligt, trots allt.
Citera
2011-01-13, 22:19
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo då, visst har han vänstrat. Det verkar ju klarlagt inte minst genom advokatens uttalanden (som jag ger mycket tyngre vikt än många påståenden här i tråden).

Men dels är det ju inte precis nåt ovanligt. Dels har det som jag fetat ifågasatts kraftigt, och det finns inga konkreta belägg för det.

Dessutom verkar det som om affären med EM har pågått till och från under många år.

Han kanske inte har massor med korta affärer vid sidan av utan istället några enstaka, längre?

Nej, vi vet ju inte hur hans relationer sett ut över huvud taget och vi vet inte om han är skyldig. Det är lätt att göra en höna av en fjäder här.
Citera
2011-01-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lessur
Färden Nygatan(konserthuset) => Svartån västerut, kanske var mot nya jobbet på Stubbengatan(eller hem)
Frågan är vad hon gjorde där i krokarna runt 8, hämtade kollega/köpte fikabröd/frukost?

Varför sätter polisen inte in fler polishundar/ber allmänheten(hundägare) om mer hjälp och avdelar vägpartier att gå för att se om det finns fler ställen som väcker hundarnas intresse?
Grävskopa känns lite grovt

I helgen lär det väl finnas många jägare (och hundar i band? ) ute när vargjakten börjar. Enl.uppgift skall det väl finnas varg i detta område, så då kan ytterligare områden "scannas" av.
Citera
2011-01-13, 22:21
Medlem
wonderlands avatar
Svårt att tro att en allmän tvättstuga går att låsa. Eller har någon varit med om det? Då skulle ju folk kunna låsa in sig och sno åt sig folks tvättider för dagen t.ex tänker jag spontant. Men skulle ju kunnat varit nån vajsing med dörren som gör att man kan "råka" låsa in sig.
Citera
2011-01-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Jag är rädd att den bild vi tillsammans målat upp av SB till ganska stor del bygger på antagen och spekulationer, som varit med så länge att de tenderar glida mot snanning.
Det skulle behövas en sammanfattning av vad vi med säkerhet vet om honom nu. Den bild vi målat upp bygger ju på att SB är den galne GM, trots att han har ett fläckfritt förflutet enligt lagen och den kända "time tablen" på sin sida. Polisen måste också vara förbryllad över hur SB har kunnat hinna med allt han gjorde den 29 inklusive ett brutalt mord. Tror de har myror i huvudet precis som en del av oss eftersom de kallar upp kommisionen för att göra en gärningsmannaprofil. Jag tror inte polisen får ihop det riktigt.
Nåväl.
Det jag med säkerhet vet om denne man är att han heter Stefan Börjesson, är 51 år, anställd på universitetet, sambo, tidigare haft ett förhållande med Eva, kör Cadillac och spelar hyfsad golf.
Lägg gärna till sådant som Du vet bevisligen är riktigt, så får vi en ren bild att gå vidare med.

Han har varit gift i 19 år, har en exfru, har två vuxna barn
Citera
2011-01-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Precis! så tänker psykopater ungefär

tur ja inte kunde då =)
Citera
2011-01-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lessur
Färden Nygatan(konserthuset) => Svartån västerut, kanske var mot nya jobbet på Stubbengatan(eller hem)
Frågan är vad hon gjorde där i krokarna runt 8, hämtade kollega/köpte fikabröd/frukost?

Varför sätter polisen inte in fler polishundar/ber allmänheten(hundägare) om mer hjälp och avdelar vägpartier att gå för att se om det finns fler ställen som väcker hundarnas intresse?
Grävskopa känns lite grovt

Olika hundar är olika tränade på spår. Inte så enkelt. Går inte att ha Svenne rännande runt och förstöra spår. Det är skillnad om en hund råkar ramla över något.
Citera
2011-01-13, 22:24
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Svårt att tro att en allmän tvättstuga går att låsa. Eller har någon varit med om det? Då skulle ju folk kunna låsa in sig och sno åt sig folks tvättider för dagen t.ex tänker jag spontant. Men skulle ju kunnat varit nån vajsing med dörren som gör att man kan "råka" låsa in sig.

Det är inte helt ovanligt att tvättstugenyckeln finns i ett exemplar som förvaras i ett skåp alla hyresgästerna har nyckel till.
Citera
2011-01-13, 22:26
Medlem
underhands avatar
Citat:
Nåväl.
Äntligen..... !!
BRA DÄR!!!!!
Citera
2011-01-13, 22:28
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Nåväl.

Användaren "AgathaChristie" lovade info om honom men har inte hört av sig än, eller gjorde h@n via PM? TS har dessutom data som h@n vill behålla för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in