Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det kanske skulle ha påpekats för dom poliser som tog kontakt med Saida Andersson för att få hennes hjälp.
Eller för Svenska jägareförbundet som 1988 belönade henne med en guldmedalj som tack för all hjälp med att hitta bortsprungna hundar.
Det finns saker som vi inte kan förklara... och människor som har förmågor... och hur det skulle kunna skada begriper jag inte.
Det viktigaste här och nu är väl att Eva hittas... och hur det går till det bryr jag mig mindre om.
Jag dömer inte dom som tror på Gud heller... trots att jag själv tycker att det är fullständigt idiotiskt.
Men var och en får väl bli salig på sin egen tro.
Ja, det skulle jag gärna påpeka för dem. För det finns mig veterligen inte påbudet i det polisiära arbetet att ta användning av medium, schizofrena eller andra psykiskt sjuka människor. Det utesluter förstås inte att en enskild polis (felaktigt) fattar det beslutet i en enskild situation.
Nåväl, att Jägarförbundet för 22 år sedan ska ha gett henne något pris och att poliser enligt din uppgift ska ha kontaktat henne för >12 år sedan säger ju sisådär mycket. Hade polisen (och då menar jag inte någon förvirrad landsortskonstapel, utan som kår betraktad) gjort bedömningen att medier är behjälpliga vid brottsutredningar och försvinnanden så hade de givetvis haft en anställd stab, en mindre expertgrupp i likhet med gärningsmannaprofilgruppen, riksmordkommissionen eller cold case-gruppen.
Jag dömer visserligen också de som tror på gud, men i en brottsutredning rör det mig inte ryggen så länge det inte finns någon inblandad polis som "frågar gud" hur han ska gå till väga. Polisarbete ska vara baserat på vetenskap. Inte spådomar, seanser eller religiösa ritualer.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Bara för att folk spekulerar på fb betyder det väl inte att man hör av sig till polisen med sina tankar?
Där har du rätt, att folk här sitter och gissar exempelvis på att hon färdats i en SAAB/Volvo/Audi/BMW/Golf/Opel/Alfa eller något annat bilmärke skadar ju inte utredningen (trådens funktion är i och för sig inte att stöda utredningen heller, så), det är endast ointressant.