2011-01-05, 01:40
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
På TV4+ har dom ett program på söndagskvällar rätt sent som heter sensing murder... en dokumentär serie från Nya Zeeland... och där är det 2 medier som ska försöka känna sig fram till vad som har hänt en person.
Dom använder inte tärningar... och inga pilar... och lämnar helt otroliga uppgifter om något som dom inte har en aning om.

Med ett öppet sinne så kanske man kan hitta flera vägar som leder fram till ett resultat som många önskar... att hon blir hittad... och det är väl det viktigaste.

Håller helt med ! Och sen tycker jag också att gissningar kan vara väldigt intressanta då "folket" får spekulera och nämna ställen där hon kan finnas, vissa platser och schakt som folk nämner tror jag inte ens polisen vet att dom finns tex. Ju mer folk engagerar sig desto bättre.....
Citera
2011-01-05, 01:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
På TV4+ har dom ett program på söndagskvällar rätt sent som heter sensing murder... en dokumentär serie från Nya Zeeland... och där är det 2 medier som ska försöka känna sig fram till vad som har hänt en person.
Dom använder inte tärningar... och inga pilar... och lämnar helt otroliga uppgifter om något som dom inte har en aning om.

Ett TV4 Plus-program på söndagskvällar är ju kanske inte en vetenskaplig kvalitetsstämpel, direkt. Det är fullt möjligt att TV4 Plus-medierna kommer fram till "helt otroliga uppgifter" om något de "inte har en aning om", men jag kan inte se hur det stärker deras trovärdighet. Med en tärning eller kastpil kan man också komma fram till otroliga uppgifter, utan att ha någon kunskap.

Citat:
Med ett öppet sinne så kanske man kan hitta flera vägar som leder fram till ett resultat som många önskar... att hon blir hittad... och det är väl det viktigaste.

Så länge det inte finns något vetenskapligt belägg för mediers trovärdighet så finner jag ingen anledning att överhuvudtaget lyssna på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Håller helt med ! Och sen tycker jag också att gissningar kan vara väldigt intressanta då "folket" får spekulera och nämna ställen där hon kan finnas, vissa platser och schakt som folk nämner tror jag inte ens polisen vet att dom finns tex. Ju mer folk engagerar sig desto bättre.....

Ogrundade gissningar är inte bara hyfsat ointressant utan direkt skadligt. De som har det bör inte höra av sig till polisen överhuvudtaget, så kan polisen istället avsätta sina ändliga resurser på att utreda konkreta uppgifter.
Senast redigerad av Troian 2011-01-05 kl. 01:51.
Citera
2011-01-05, 01:57
Medlem
sekazzs avatar
Större delen är ute. Finns inte så många andra prioriteringar för tillfället.
Citera
2011-01-05, 02:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ogrundade gissningar är inte bara hyfsat ointressant utan direkt skadligt. De som har det bör inte höra av sig till polisen överhuvudtaget, så kan polisen istället avsätta sina ändliga resurser på att utreda konkreta uppgifter.

Det kanske skulle ha påpekats för dom poliser som tog kontakt med Saida Andersson för att få hennes hjälp.
Eller för Svenska jägareförbundet som 1988 belönade henne med en guldmedalj som tack för all hjälp med att hitta bortsprungna hundar.

Det finns saker som vi inte kan förklara... och människor som har förmågor... och hur det skulle kunna skada begriper jag inte.

Det viktigaste här och nu är väl att Eva hittas... och hur det går till det bryr jag mig mindre om.

Jag dömer inte dom som tror på Gud heller... trots att jag själv tycker att det är fullständigt idiotiskt.
Men var och en får väl bli salig på sin egen tro.
Citera
2011-01-05, 02:08
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett TV4 Plus-program på söndagskvällar är ju kanske inte en vetenskaplig kvalitetsstämpel, direkt. Det är fullt möjligt att TV4 Plus-medierna kommer fram till "helt otroliga uppgifter" om något de "inte har en aning om", men jag kan inte se hur det stärker deras trovärdighet. Med en tärning eller kastpil kan man också komma fram till otroliga uppgifter, utan att ha någon kunskap.

Så länge det inte finns något vetenskapligt belägg för mediers trovärdighet så finner jag ingen anledning att överhuvudtaget lyssna på dem.

Bara för att folk spekulerar på fb betyder det väl inte att man hör av sig till polisen med sina tankar?
Citera
2011-01-05, 02:13
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Större delen är ute. Finns inte så många andra prioriteringar för tillfället.

Källa? Har du kontakter inom polisen?
Citera
2011-01-05, 02:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det kanske skulle ha påpekats för dom poliser som tog kontakt med Saida Andersson för att få hennes hjälp.
Eller för Svenska jägareförbundet som 1988 belönade henne med en guldmedalj som tack för all hjälp med att hitta bortsprungna hundar.

Det finns saker som vi inte kan förklara... och människor som har förmågor... och hur det skulle kunna skada begriper jag inte.

Det viktigaste här och nu är väl att Eva hittas... och hur det går till det bryr jag mig mindre om.

Jag dömer inte dom som tror på Gud heller... trots att jag själv tycker att det är fullständigt idiotiskt.
Men var och en får väl bli salig på sin egen tro.

Ja, det skulle jag gärna påpeka för dem. För det finns mig veterligen inte påbudet i det polisiära arbetet att ta användning av medium, schizofrena eller andra psykiskt sjuka människor. Det utesluter förstås inte att en enskild polis (felaktigt) fattar det beslutet i en enskild situation.

Nåväl, att Jägarförbundet för 22 år sedan ska ha gett henne något pris och att poliser enligt din uppgift ska ha kontaktat henne för >12 år sedan säger ju sisådär mycket. Hade polisen (och då menar jag inte någon förvirrad landsortskonstapel, utan som kår betraktad) gjort bedömningen att medier är behjälpliga vid brottsutredningar och försvinnanden så hade de givetvis haft en anställd stab, en mindre expertgrupp i likhet med gärningsmannaprofilgruppen, riksmordkommissionen eller cold case-gruppen.

Jag dömer visserligen också de som tror på gud, men i en brottsutredning rör det mig inte ryggen så länge det inte finns någon inblandad polis som "frågar gud" hur han ska gå till väga. Polisarbete ska vara baserat på vetenskap. Inte spådomar, seanser eller religiösa ritualer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Bara för att folk spekulerar på fb betyder det väl inte att man hör av sig till polisen med sina tankar?

Där har du rätt, att folk här sitter och gissar exempelvis på att hon färdats i en SAAB/Volvo/Audi/BMW/Golf/Opel/Alfa eller något annat bilmärke skadar ju inte utredningen (trådens funktion är i och för sig inte att stöda utredningen heller, så), det är endast ointressant.
Senast redigerad av Troian 2011-01-05 kl. 02:21.
Citera
2011-01-05, 04:25
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiJjurgen
Kan dom som tjatar om medium bara skita ner sig? En människa är försvunnen.. Hur jävla kul vore det för dom anhöriga om jag skulle komma in o dilla om påskharen och Bigfoot i samma tråd?! Tänk lite!

Stort +1

Jag förstår inte hur en del kan tro på den j*vla rappakaljan, det är TOTALT ointressant vad nån hokus-pokus-lurendrejare kommer med för "tips". Tio sidor bortkastade med medium-tramset, ni förstör tråden och FB-utredningen...
Citera
2011-01-05, 05:01
Medlem
Kattungemammans avatar
Jag undrar om någon vet om Eva jobbade på Karolinska skolan (Karro) på 90-talet? Jag fick känslan av det när jag såg bilden på henne, att jag har suttit i hennes trädgård i Nora med skolklassen.
Citera
2011-01-05, 06:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustAnotherNick
Vetefan om ja hittar dit...

Ne det känns som att man ska ha lite bättre lokalkännedom för att hitta ut dit eller vilja springa omkring där
Gott folk, om ni går ut och letar, var försiktiga. Det kan gå en mördare lös i trakterna. Dessutom tror jag inte att polisen är jätteroad av att ordna en skallgång efter en FB-spanare eller en räddningsaktion i ett gruvhål. Gå alltid minst två och två. Glöm inte telefon, ficklampa och mössa.
Senast redigerad av Quarrel 2011-01-05 kl. 06:25.
Citera
2011-01-05, 07:01
Medlem
Hennes bil hittades i ett parkeringsgarage i länet? Hur många p-garage finns det i länet? Hallsberg, Karlskoga? Finns det P-garage i Kumla?
Ponera att det blir bråk mellan GM och BO, kanske en olyckshändelse? Han kör iväg med henne och dumpar henne någonstans (det har kommit flera dm snö sedan hon försvann).
Han ställer bilen i ett p-garage så fort som möjligt för att han inte vill synas i hennes bil och inte när han stiger ur den. Förslagsvis något p-garage som ligger nära en järnvägsstation (Hallsberg). Därefter tar han tåget hem. Om han inte har åkt gratis så har han köpt biljett med sitt kort i automaten eller köpt kontant vid disken.
Citera
2011-01-05, 07:43
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Hennes bil hittades i ett parkeringsgarage i länet? Hur många p-garage finns det i länet? Hallsberg, Karlskoga? Finns det P-garage i Kumla?
Ponera att det blir bråk mellan GM och BO, kanske en olyckshändelse? Han kör iväg med henne och dumpar henne någonstans (det har kommit flera dm snö sedan hon försvann).
Han ställer bilen i ett p-garage så fort som möjligt för att han inte vill synas i hennes bil och inte när han stiger ur den. Förslagsvis något p-garage som ligger nära en järnvägsstation (Hallsberg). Därefter tar han tåget hem. Om han inte har åkt gratis så har han köpt biljett med sitt kort i automaten eller köpt kontant vid disken.

Om vi ponerar att det är så, och att det är en gärning i ren panik och desperation, kan GM då ha lämnat bilen med nycklarna i, i hopp om att bilen ska bli stulen och inte återfunnen? I ren panik handlar man inte så genomtänkt menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in