2011-03-08, 17:04
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Men vad kan det ha varit om de inte har setts på ett tag? OBS, detta är nog viktigt. I en pågående relation kan man ju tänka sig att bråk uppstår av olika tänkbara skäl, men vad kan det ha varit i det här fallet? Vem har retat upp vem? Vad har han/hon gjort? Det kan hursomhelst inte vara en skitsak dock med tanke på utgången.

Angående "skitsak" och statistik

Vad menar du med skitsak? Vi tar och tittar på statistiken igen beträffande kvinnomord.

Om MG är mördaren faller han inom den gruppen som mordoffret har eller har haft en tidigare relation med.

I 60 procent av dessa fall, alltså kvinnor som dödas av någon de har eller har haft en relation med, utgörs motivet av svartsjuka och/eller separation.

Inom forskningen om våld mot kvinnor anges ofta just mannens kontrollbehov över kvinnan som en av de viktigaste förklaringarna till våldet. Detta är alltså den statistiskt sett mest troliga förklaringen även till detta mord.

Enligt brottstatistik från Brottsförebyggande rådet:
I genomsnitt dödas 20 kvinnor varje år av en närstående i Sverige. Det är en femtedel av alla fall av mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång som förekommer i landet.

17 av dessa kvinnor dödas av en man som de har eller har haft en nära relation till.

Varje år dödas i genomsnitt fyra män av en kvinna som de har eller har haft en nära relation med.
Ofta är båda parter missbrukare och i fler än hälften av fallen har brottet föregåtts av att kvinnan misshandlats av sin partner.

(http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum...ra_relationer/ )
Senast redigerad av CROSS-i-taket 2011-03-08 kl. 17:07.
Citera
2011-03-08, 17:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Har det verkligen bekräftats att han ändrat sina uppgifter enligt ovanstående? Jag har inte kunnat hitta den informationen i några artiklar om fallet. Jag har inte heller sett någonstans att han först förnekat att han träffat Eva den 29:e.

Jag letar artiklar för fullt... men vi är ju flera som har haft problem med att vissa artiklar har försvunnit från nätet... och då är det inte lätt.

Hittade detta under tiden som jag letade efter annat...

http://www.expressen.se/nyheter/1.2278507/timmarna-innan-eva-forsvann
Men Eva och mannen var mer än bara kollegor. De umgicks även utanför jobbet och de har haft kontakt den senaste månaden. Advokat Carl H Robson beskriver det som en relation.
- Den har varit till och från, säger han.

Hittade detta...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8410010.ab

Mannen har i förhör berättat att han spelade golf på golfhallen i Örebro fram till 13-tiden samma dag som Eva försvann. Han hämtade sedan Eva utanför hennes arbetsplats någon gång på eftermiddagen och skjutsade henne till hennes övernattningslägenhet i centrala Örebro.

Och detta...
http://www.expressen.se/1.2290083

Deras morgonträff har fångats av en övervakningskamera. Den visar hur Eva, samma dag som hon försvann, går in i svart bil av samma modell som den misstänkte äger.
Sent i går kväll bekräftade åklagaren, Helena Eckerrot Flodin, för Expressen att filmen ingår i bevisningen.
- Den är tagen utanför hennes jobb. Med en kamera som finns på huset, säger hon.

Söker vidare efter fler uppgifter.

Edit:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2278507/timmarna-innan-eva-forsvann

Men i långa pressande polisförhör har mannen gett svar - som han sedan har korrigerat i efterhand.[/b]
- Jag skulle beskriva det som att han har kompletterat sina svar. Jag tycker inte att han har undanhållit något, säger Carl H Robson.

Ja... en advokat ska ju alltid minimera det som är negativt för klienten.
Men faktum kvarstår... han korrigerar allt eftersom han bli överbevisad.

Nu ska han tydligen ha minst 10 olika poster som han vill korrigera.
Om han är oskyldig... varför inte berätta sanningen direkt?

Edit nr 2: från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8544111.ab

ERKÄNNANDET
51-åringen har erkänt att han hämtade upp Eva utanför hennes jobb i sin bil den 29 december. Enligt Nerikes allehanda stämmer inte hans redogörelse med övervakningsfilmens klockslag.
Senast redigerad av Timeout 2011-03-08 kl. 17:32.
Citera
2011-03-08, 17:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Utdrag från debatt-live i dag på Aftonbladet ang mäns dödliga våld mot kvinnor:
Min fråga hann inte med, hoppas på imorgon.

Kommentar från daniel
obs - en man frågar :
Jag tror man måste fråga sig; varför väljer kvinnor denna typ av män? För det är faktiskt ett aktivt val. Min tanke är att det finns en undermedvetenhet hos dessa kvinnor att välja denna typ av män. Jag tror att svaret finns i utvecklingspsykologiska teorier bland annat. Vad tror ni?[

Två kvinnliga journalister svarar:

-D et tror inte vi. Det går inte att säga att kvinnorna valt en viss typ av män. Morden kan komma som en blixt från klar himmel, för alla inblandade. Var femte man som dödat tar även sitt eget liv, och är då ofta djupt deprimerad.
Kristina och Kerstin

FRÅGA: min främsta fråga är nog bara varför, varför går de på kvinnor och ofta kvinnor enligt dem de älskar?

Ja, den vanligaste förklaringen till mordet är att mannen inte klarat en separation från en kvinna. De har oftast psykiska problem eller personlighetsstörningar.

-Vad skulle samhället egentligen kunna göra för att stoppa våldet?

-Det är en komplex fråga, mycket svår. Till en början anser vi att varje kvinnomord måste utredas ytterst noggrannt så att vi hittar varningssignalerna. För sådana finns nästan alltid. Det handlar om att dra lärdom, och göra olika förbättringar, bland annat i samarbetet mellan myndigheter, polis, vård, skola och så vidare.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-08 kl. 17:26.
Citera
2011-03-08, 17:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Men vad kan det ha varit om de inte har setts på ett tag? OBS, detta är nog viktigt. I en pågående relation kan man ju tänka sig att bråk uppstår av olika tänkbara skäl, men vad kan det ha varit i det här fallet? Vem har retat upp vem? Vad har han/hon gjort? Det kan hursomhelst inte vara en skitsak dock med tanke på utgången.
Nej, du har rätt, det kan inte vara någon skitsak. Det är svårt att jämföra detta fall med andra relationsmord där personer har ett fast förhållande, då dessa mord ofta är en konsekvens av något som börjar vid köksbordet på morgonen och slutar med mord på kvällen.

Det är inte säkert att det behöver vara så att någon blivit uppretad, det kan ha varit så att någon kanske blev rädd.
Citera
2011-03-08, 17:32
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Angående "skitsak" och statistik

Vad menar du med skitsak? Vi tar och tittar på statistiken igen beträffande kvinnomord.

Om MG är mördaren faller han inom den gruppen som mordoffret har eller har haft en tidigare relation med.

I 60 procent av dessa fall, alltså kvinnor som dödas av någon de har eller har haft en relation med, utgörs motivet av svartsjuka och/eller separation.

Inom forskningen om våld mot kvinnor anges ofta just mannens kontrollbehov över kvinnan som en av de viktigaste förklaringarna till våldet. Detta är alltså den statistiskt sett mest troliga förklaringen även till detta mord.

Enligt brottstatistik från Brottsförebyggande rådet:
I genomsnitt dödas 20 kvinnor varje år av en närstående i Sverige. Det är en femtedel av alla fall av mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång som förekommer i landet.

17 av dessa kvinnor dödas av en man som de har eller har haft en nära relation till.

Varje år dödas i genomsnitt fyra män av en kvinna som de har eller har haft en nära relation med.
Ofta är båda parter missbrukare och i fler än hälften av fallen har brottet föregåtts av att kvinnan misshandlats av sin partner.

(http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum...ra_relationer/ )
Snälla, låt mig slippa dessa jävla statistiklistor, tack. Mitt resonemang bygger på hypotesen att de inte hade någon relation sedan länge, vilket verkar vara en ganska trovärdig gissning, åtminstone för SB:s del. Det finns liksom inte något att reta upp sig på när en relation är över mentalt och praktiskt.
Citera
2011-03-08, 17:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Snälla, låt mig slippa dessa jävla statistiklistor, tack. Mitt resonemang bygger på hypotesen att de inte hade någon relation sedan länge, vilket verkar vara en ganska trovärdig gissning, åtminstone för SB:s del. Det finns liksom inte något att reta upp sig på när en relation är över mentalt och praktiskt.

Ja statistiken innebär även dom som har haft en relation med GM.
Hur över det förhållandet va vet ingen kan vara ett avslutat kapitel sen ett år men kan vara ett återupptaget förhållande sen någon tid innan mordet.

Och
Dödligt våld med expressiva motiv sker ofta impulsivt och i stark affekt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-03-08 kl. 17:48.
Citera
2011-03-08, 17:44
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Som den amatör-profilerare du förefaller utge dig för att vara,
utifrån hur många spaltmeter text du hittills publicerat på detta forum,
förvånar det mig att du inte insett att statistiken är en grund
för det resonemang man kan föra i detta fall,
med de verifierade uppgifter som finns än så länge.

Har du kanske funderat på att bespara oss andra läsare från ditt eget tyckande och svammel?
Senast redigerad av CROSS-i-taket 2011-03-08 kl. 17:49.
Citera
2011-03-08, 17:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Tack Timeout. Fantastisk snabbt jobbat, det är bra uppfräschning för de som har glömt:

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag letar artiklar för fullt... men vi är ju flera som har haft problem med att vissa artiklar har försvunnit från nätet... och då är det inte lätt.

Hittade detta under tiden som jag letade efter annat...

http://www.expressen.se/nyheter/1.22...n-eva-forsvann
Men Eva och mannen var mer än bara kollegor. De umgicks även utanför jobbet och de har haft kontakt den senaste månaden. Advokat Carl H Robson beskriver det som en relation.
- Den har varit till och från, säger han.

Hittade detta...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8410010.ab

g.

Advokaten Robson beskriver deras kontakt utan att man behöver missta sig: relation. Som har existerat den senaste månaden.
Enkelt. Varför skulle Robson öht uttala sig, om de inte haft någon kontakt eller relation den senaste månaden. Det är ett tungt medgivande, som är graverande nog.

Citat:

Det här framstår som du pratar om dig själv snarare än MGM S Börjesson. Olyckligt, om man inte kan skilja på det ena och det andra.
Du får nog överge din hypotes, hur svårt det än är, Robson har uttalat sig hur relationen mellan SB och EM såg ut senaste månaden innan mordet.
Den andra infon med motsatsen du hade, har ju heller inte kommit fram, så varför går du inte ut med den, om din hypotes är mer trovärdig än Robsons uttalande? "
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-08 kl. 17:59.
Citera
2011-03-08, 17:50
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och har du koll på när detta va då dom hade detta inlärningscentrum`?
En ordfråga och eget tänkande krävs kanske om vad lärde känna varandra betyder.

Här visas två inlägg som EM gjorde i oktober 2007 i den instruktörsblogg som togs i bruk i samband med det så kallade inlärningscentrat. Det var ett samarbete mellan flera universitet i världen, Stanford, Örebro, Amerikanska universitetet i Kairo, m fl, och kallades CCR - Cross Cultural Rethoric. Programvaran som användes var av svensk tillverkning och kallades Marratech. Den köptes senare upp av Google.
I båda inläggen framgår det med all önskvärd tydlighet att EM och SB kände varandra väldigt väl, vågar jag påstå.
I februari 2008 reste EM till Stanford för att delta i en workshop. SB var sannolikt inte där, hans namn nämns inte överhuvudtaget. Efter detta besök har jag inte hittat några fler inlägg av EM på bloggen.
Citera
2011-03-08, 17:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Du kanske skulle ta och läsa på lite när det gäller det fetade för du är ute och cyklar totalt.
Carla tex hade väl bott själv länge...

Du vet ju heller ingenting om något som gäller SB:s och Evas relation... du har bara hypoteser och gissningar.

Statistiken handlar ju dessutom om vad som har skett i tidigare fall. Det är ingen fiktion!
Och meningen... har eller har haft haft en relation till säger ju att det i en del fall är avslutade förhållanden.
Senast redigerad av Timeout 2011-03-08 kl. 17:55.
Citera
2011-03-08, 17:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Här visas två inlägg som EM gjorde i oktober 2007 i den instruktörsblogg som togs i bruk i samband med det så kallade inlärningscentrat. Det var ett samarbete mellan flera universitet i världen, Stanford, Örebro, Amerikanska universitetet i Kairo, m fl, och kallades CCR - Cross Cultural Rethoric. Programvaran som användes var av svensk tillverkning och kallades Marratech. Den köptes senare upp av Google.
I båda inläggen framgår det med all önskvärd tydlighet att EM och SB kände varandra väldigt väl, vågar jag påstå.
I februari 2008 reste EM till Stanford för att delta i en workshop. SB var sannolikt inte där, hans namn nämns inte överhuvudtaget. Efter detta besök har jag inte hittat några fler inlägg av EM på bloggen.

Kan du länka först så man kan se vad det står.
Sen är det väl så att hur dom lärde känna varandra är en tolkningsfråga och även då när dom lärde känna varandra.
Att känna någon innebär inte att man har ett förhållande men med uttalandet från väninnan så är det ett tecken på att det var då dom inledde ett förhållande och inget annat!!!!!!!!!!
Så tolkar jag det .

Vad baserar du det på att dom kände varandra väl i anledning av det här inlägget av Eva?
Står det vi knullar där eller vi har ett förhållande?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-03-08 kl. 18:02.
Citera
2011-03-08, 17:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du kanske skulle ta och läsa på lite när det gäller det fetade för du är ute och cyklar totalt.
Carla tex hade väl bott själv länge...

Du vet ju heller ingenting om något som gäller SB:s och Evas relation... du har bara hypoteser och gissningar.

Statistiken handlar ju dessutom om vad som har skett i tidigare fall. Det är ingen fiktion!
Och meningen... har eller har haft haft en relation till säger ju att det i en del fall är avslutade förhållanden.

Berätta gärna mer vad motivet var i Carlas fall, var det ett impulshandling som ledde fram till det mordet eller var det något som byggdes upp under en längre tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in