2011-04-04, 18:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det var en mycket intressant teori och en bra beskrivning av hur han kan ha resonerat och agerat. Jag köper detta rakt av

skickar räkning

Du, hur är läget nu i Örebro, hur går "snacket" och hur mår folk på universitetet?

Hur ser det ut vid Phragmensvägen 24?

edit: aha, såg inte nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det borde väl ändå dröja ett tag innan rapporten, fupen eller vad det blir kommer ut för idag klockan 17.00 stod teknikerbilen åter utanför SB:s hus och alla undersökningar och analyssvar bör väl vara klara innan man lämnar ut någon rapport. Det verkar i alla fall som de vill utreda detta fall ordentligt eftersom de fortsätter att leta spår i lägenheten, men det kanske beror på att de vill försöka att finna spår av hela händelseförloppet, kanske för att kunna ge de anhöriga så många svar som möjligt. Jag undrar hur länge Evas anhöriga ska behöva vänta innan de kan få ta ett värdigt avsked av henne

Nej okej, det verkar som det kommer ta ett tag. Åklagaren har ju inte ens riktiga papper klara , bara anteckningar som hon betecknar det i utskicket, men SKL skyndar sig säkert, och teknikerna också.

Man kommer nog delge allmänheten en "delrapport" först, sen blir det frågan om FUP.
jobbar med påtryckningar på flera håll, hoppas på det bästa!
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-04 kl. 18:38.
Citera
2011-04-04, 18:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är inte tanken att döma eller utse sig själv som domare här utan man har ett allmänt intresse av fallet och hon är åklagare så det gör hon om hon så vill.
Thats it !
Rättvisa?
Ja det va det ju i Mats Alm fallet vilken är skyldig men inte dömd.
Så i mina ögon så är det bra av åklagaren att redogöra för det första att det inte finns en styckmördare som är ute i Örebro.
För det andra en ganska hyfsad förklaring till varför och alla dessa bevis räcker även om han inte är dömd!
Men i mänskligt perspektiv är han skyldig.
Och han såg själv till att medverka till att den här situationen har uppstått det fega eländet "
Ditt resonemang för tankarna till en lynchmobb. Jag saknar en allsidig belysning av fallet inkl. SB:s utsagor; du nöjer dig med subjektiva uttalanden från åklagare och polis. - Allt måste sättas in i sitt sammanhang och detta gäller även tejprullar, fingeravtryck och blodfynd. Saker och ting behöver inte vara vad det synes vara, och därför räcker inte "en ganska hyfsad förklaring" när det gäller bevisvärderingen, utan det är A-Ö som gäller; inte A-O.

Jämförelsen med MA låter sig inte göras eftersom det i hans fall finns såväl rättegång som slutliga domskäl inkl. hur rätten resonerat kring fallet och den bevisvärdering man gjort.

När vi i den här tråden prövar alla möjliga och omöjliga hypoteser så gör vi det med vetskapen om att en rättegång snart kommer att ge oss svar på händelseförlopp och sakförhållanden; det är sällan vi laborerar med begrepp som "förmildrande omständigheter". Tyvärr kommer fullständig vetskap om händelsekedjor och motiv aldrig att möjliggöras när det gäller det här styckmordet, men så mycket kan väl sägas att om SB med berått mod mördat och styckat EM så har han (med eller utan avsikt) avslutat sitt liv med något av en kärleksförklaring till sina anhöriga.
Senast redigerad av letsdoit 2011-04-04 kl. 18:37.
Citera
2011-04-04, 18:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoddagYxskaft
Äntligen någon som tänker vuxet. Man blir i regel inte tokkär i den åldern. Jag är helt enig med dig i teorin att det borde ligga ett ekonomiskt motiv bakom brottet. Samt troligtvis någon form av störning.
Det främsta argumentet emot den hypotesen är att polisen brukar ha rätt lätt att hitta den typen av motiv, och örebropolisen har inte andats om något sådant.
Citera
2011-04-04, 18:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
/.../ En utredning som skulle komma att bli långvarig, och som sannolikt påbörjades och fortlöpte enligt denna plan, där nya saker framställdes steg för steg, och SB har fått allt svårare att hålla upp sin fasad då han i förra veckan bröt ut i gråt ( för första gången vet vi ju inte, men det är det enda tecken vi hittills fått veta )

Det handlar ( utifrån min synvinkel) inte om att man är ointelligent i fråga om att neka till det man rent logiskt vet går att kontrollera. Det handlar om en utstuderad förslagenhet hos en person med psykopatiska personlighetsdrag.
Det handlar om en attityd av att stå över andra och vara överlägsen, att vara övertygad om att ingen kommer att kunna lägga fram något "bevis" som man själv inte kan ha en ännu bättre förklaring till som slår "deras" . Det handlar om att ha en grandios självbild , en känsla av att vara oövervinnelig. Det handlar om en person som till varje pris inte ville tillåta denna självbild att komma fram till beskådan som krackelerad, avslöjad, och bli besegrad. En person som är så överlägset skicklig att han till och med lyckas iscensätta och genomföra sitt självmord som en grandios handling på grund av sin "fiffighet" i utförandet; på grund av att det var enbart han som hade, och skulle ha, total kontroll i sitt liv, och det var det sista han ville lämna ifrån sig, sin kontroll och sitt liv i andras händer.
Det kan lika gärna handla om en man som sakta men säkert drevs in i ett hörn och som då tappade allt vad självkontroll heter. Med önskvärd tydlighet har inte det här mordet varit så värst utstuderat planlagt som vissa hypoteser i tråden gjort gällande (har själv prövat hur kall och beräknande SB kan tänkas ha varit). Om en person har en känsla av att vara oövervinnelig, som du själv skriver, och inte vill se sig besegrad i något sammanhang inkl. golfspel, varför faller då en sådan förhärdad man i gråt inför sina förhörsledare?
Citera
2011-04-04, 18:50
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan lika gärna handla om en man som sakta men säkert drevs in i ett hörn och som då tappade allt vad självkontroll heter. Med önskvärd tydlighet har inte det här mordet varit så värst utstuderat planlagt som vissa hypoteser i tråden gjort gällande (har själv prövat hur kall och beräknande SB kan tänkas ha varit). Om en person har en känsla av att vara oövervinnelig, som du själv skriver, och inte vill se sig besegrad i något sammanhang inkl. golfspel, varför faller då en sådan förhärdad man i gråt inför sina förhörsledare?

Nej, det stämmer, mordet präglas av en motsättning mellan kalkylering och irrationalitet.
Det har diskuterats en hel del tidigare, så orkar inte ta det igen hur jag ser på det.

Ja, varför. Bra fråga som kan ha många svar. Det jag just nu håller på som nr 1 är att de tårar som i den mån de har trillat ngt stillsamt under förhören ( inkl tillfället vid P:7an som är dokumenterat) uttrycker en slags självömkan och utgörs av skådespel, medan de som nu brister ut under senaste förhöret då tyngsta bevisningen lades under nosen, blodet i golvet, så ser jag det som hans sätt att ta farväl av sig själv, och att det är en markering för att självmordsplanen som han kalkylerat på under en viss tid redan, nu sätts i verket.
Han gör med sitt självmord ett aktivt val som befriar honom från att stå till svars inför någon.
Därmed kunde han behålla sin grandiositet intakt.

"(har själv prövat hur kall och beräknande SB kan tänkas ha varit)."

usch, hur har du gått tillväga då?
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-04 kl. 18:55.
Citera
2011-04-04, 19:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
"(har själv prövat hur kall och beräknande SB kan tänkas ha varit)."

usch, hur har du gått tillväga då?
Jag har inte provstyckat, om det är det du möjligen syftar på, men dock försökt att titta (med ett halvt öga) in i mig själv. - Ack, hur kall och beräknande skulle inte jag kunna bli om jag var piskad att rädda mitt eget och mina anhörigas skinn...
Citat:
Nej, det stämmer, mordet präglas av en motsättning mellan kalkylering och irrationalitet.
Konflikträdsla i kombination med en synnerligen trängd situation och fruktan för att tappa sina omsorgsfullt tillrättalagda anletsdrag kanske kan kombineras med att köpa liksäckar en kvart före styckning? - Av det som hittills sipprat ut från utredningen tycks irrationaliteten vida överskrida den utstuderade beräkningen. - Snarare skulle man vilja tala om "en stundens ingivelse", eller "nu eller aldrig".
Citera
2011-04-04, 19:37
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Jag såg nyss Tvärs-Nytt, och lyssnade på intevjun med Helena Eckerroth Flodin, och hur hon bemötte Leif GWs kritik.

Hon ser det som ett rent personangrepp och hade inget att kasta tillbaks på LGWP.

Men jag undrar sa flundran. Hade verkligen LGWP ens kostat på sig en krönika för åklagarens skull, om inte pressinfon gått ut på att SB var skyldig, punkt slut.

Det blir ju totalt galet när sen SB:s advokat inte säger ett dyft.
När inte hela utredningsmaterialet presenteras, utan bara de delar som gagnar åklageriet, så liknar det en rättegång, men utan försvarare.
Citera
2011-04-04, 19:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Han gör med sitt självmord ett aktivt val som befriar honom från att stå till svars inför någon.
Därmed kunde han behålla sin grandiositet intakt.
Och analogt med detta: Mördar och styckar för att slippa stå till svars inför någon? - Och observera att denna "någon" inte nödvändigtvis behöver vara varken AA eller EM.
Citera
2011-04-04, 19:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
/.../ Men jag undrar sa flundran. Hade verkligen LGWP ens kostat på sig en krönika för åklagarens skull, om inte pressinfon gått ut på att SB var skyldig, punkt slut.

När inte hela utredningsmaterialet presenteras, utan bara de delar som gagnar åklageriet, så liknar det en rättegång, men utan försvarare.
Och en rättegång utan försvarare är fullkomligt rättsvidrigt.
Citera
2011-04-04, 20:49
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag såg nyss Tvärs-Nytt, och lyssnade på intevjun med Helena Eckerroth Flodin, och hur hon bemötte Leif GWs kritik.

Hon ser det som ett rent personangrepp och hade inget att kasta tillbaks på LGWP.

Men jag undrar sa flundran. Hade verkligen LGWP ens kostat på sig en krönika för åklagarens skull, om inte pressinfon gått ut på att SB var skyldig, punkt slut.

Förstår inte varför hon kallar det "personangrepp". Han har ju liksom bara haft synpunkter på vad hon har sagt och gjort, i sitt jobb, eller hur? Han har ju inte kallat henne för fet kossa, eller dyl. Det vore ett personangrepp.
Citera
2011-04-04, 20:56
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Förstår inte varför hon kallar det "personangrepp". Han har ju liksom bara haft synpunkter på vad hon har sagt och gjort, i sitt jobb, eller hur? Han har ju inte kallat henne för fet kossa, eller dyl. Det vore ett personangrepp.

Hon blev kallad kvinna. Var det förolämpningen och personangreppet? Det lät så på henne varje fall.
Citera
2011-04-04, 21:03
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Hon blev kallad kvinna. Var det förolämpningen och personangreppet? Det lät så på henne varje fall.

Jaha. Vad skulle han ha sagt då? Neutrum?

Det verkar som att hon försöker smita ifrån diskussionen om vad hon har gjort, genom att säga att gw är elak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in