2011-04-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nog kan det vara så, men det känns ändå inte riktigt att det når upp till en nivå där mord är enda utvägen. Om jag skulle komma med en motivhypotes så tror jag att EM har hotat med något som kanske inte nödvändigtvis skulle ha inneburit direkt skada för SB; det kan mycket väl ha handlat om att han velat förhindra att någon eller några som står honom mycket nära hade drabbats av EM:s dolska planer. Spekulationer, javisst, men jag tror av flera anledningar att det skulle kunna ligga till på det viset.

Jag tror dessutom att de nära anhöriga på båda sidor har motivbilden helt klart för sig
.
Det är jag övertygad om!
Och vet att jag borde ha tålamod, eller lägga hela fallet på hyllan för egen del - tills något eventuellt sipprar ut.
Men, men ...
Citera
2011-04-22, 21:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
För det första är detta Wennstams egna högst subjektiva uppfattning om alfahannen. För det andra är testet enbart applicerbart på kulturmänniskor som skådespelare, författare eller regissörer.
Jag vore (om inte annat, så som genetik- och evolutionsbiologimoderator) tacksam om vi slutade diskutera i termer av alfahanar i tråden. Alfahane är ett zoologiskt/etologiskt begrepp for vissa djur som lever i mindre storfamiljsflockar, till exempel vargar. Människans reproduktionsetologi är helt annorlunda, och vi har inget som ligger ens i närheten av alfahanens funktion, vilket gör att var och en som använder begreppet har sin helt egen definition av vad det skulle innebära. Och då blir det väldigt jobbigt att diskutera.
Citera
2011-04-22, 21:20
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du beskriver precis det som är min åsikt.

SB var beroende av Eva och van vid hennes ständiga stöd, uppbackning och bekräftelse. Hon var hans "morsa" som han ständigt behövde. Av någon anledning vill han inte bo ihop med henne men det betyder inte att han var mindre beroende.

Nu hade hon bytt jobb, skulle träffa honom för sista gången och han ansåg sig övegiven.

Åsikten att det var han som var den mest beroende grundar jag mycket på att mäns våld mot kvinnor sällan uppstår för att en kvinna är för efterhängsen (det finns inte heller något som tyder på att hon var det). Mäns våld mot kvinnor brukar utlösas av att männen blir lämnade och övergivna. I det här fallet är det uppenbart att hon var på väg bort.

Nej, man flyttar inte ihop med sin morsa (såvida man inte är italienare, i vilket fall verkar "mambo"-förhållandet vara snarare regel än undantag )

Men man dödar inte heller frun som man inte vill bo ihop med av rädslan för att bli övergiven.

Jag skulle gissa att Eva visste något som kunde uppdagas om hon lämnade honom arg och besviken, något som även kunde avslöjas om han fick genomgå en RPU, en hemlighet som han skulle hellre dö än att berätta.

Kanske ingen statshemlighet iofs, men tydligen lika viktig för honom.

Kanske var han innerst inne homosexuell (och hans kvinnoaffärer var bara en försvarsmekanism mot en ambivalens som gnagde på honom innifrån), eller kanske hade han blivit sexuellt utnyttjad som barn. Han kände skamsen över något åt det hållet, skulle jag gissa.
Senast redigerad av urkinha 2011-04-22 kl. 21:32.
Citera
2011-04-22, 21:25
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool-Evert
Ja det har en viss betydelse. Nu när de gjort bort sig så totalt så har även formen en betydelse. Låt mig förespå att nada kommer att komma fram efter detta. De bortgjordas chefer har lagt locket på ordentligt nu så mer blir det inte. Det är ofattbart att åklagaren var så trög så hon började sjunga...
Ja, tyvärr är det nog så. Framförallt av den enkla anledningen att man inte behöver göra det. Som läget är har de nog allt att förlora på att offentliggöra material, och allt att vinna på att hålla klaffen.
Citera
2011-04-22, 22:05
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Så uppfattar jag artiken också. Alltså har cadillacen fortsatt mot karlskoga. Men hur långt innan nästa stopp och avlastning?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så här står det i Expressen-artikeln:

"Den svarta Cadillacen passerade enligt Karlsson paret klockan 15.20 den 30 december. Då hade de svängt av Noravägen och åkt in på en väg som leder till byn Mon..."

Jag tolkar det som att Cadillacen körde om Höglunds bil ("passerade...paret") efter det att paret svängt in på vägen mot Mon.

Och jag vill ha det till att omkörningen skedde när ekipagen redan befann sig på vägen till Mon.

Citat:
Tillsammans med sin make äger hon ett fritidshus i Älvhyttan utanför Nora, i närheten av den plats där delar av den styckmördade kvinnan hittades
Källa:AB

Om de var på väg hem, vad gjorde de då på den vägen? Älvhyttan ligger väl intill sjön Älvlången, i helt motsatt riktning.
Citera
2011-04-22, 23:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Egentligen skkulle jag inte svara redan, för jag har inte haft tid att gå igenom diskussionen som den gick i februari (Tack Torkel för hänvisningen dit!)
Men jag misstänker att frågan kan ha varit lite felformulerad.
För mig skulle frågan hellre lyda "vad skulle det här yttrandet och beslutet få för konsekvenser för MT?"
Det är verkligen ingen höjdare för en institution att ha en fuskare i lednande ställning. Hur man skulle ha agerat vågar jag inte spekulera i, men om han befanns skyldig till detta fiffel, då skulle hans karriär där vara ganska slut. På större uni har sällan någon med den utbildningen (magister?) fått den postitionen, och nu står yngre med lic och dr i bagaget och trampar på varandra för sådana postitioner. Men, som sagt, hur Örebro skulle hanterat det, det vågar jag inte uttala mig om.

Jag kopplar de funderingarna till det lilla som har sagts om BOs och MTs kollegiala förhållande.
(Oberoende av arten av deras intima förehavanden)
De har uppenbarligen stött varandra i dessa karriärer och haft en hel del projekt tillsammans.
Frågan är om de båda eller han ensam haft fler tillfällen att "frisera" siffrorna för att visa framgångar.
Många här förstår inte att det inte handlar om pengar till egen ficka nödvändigtvis, utan att få anslag till projekt och med det naturligtvis större chanser att sitta kvar som projektledare, lärare, handledare eller vad det nu kan vara. Konkurrensen om medel har alltid varit fruktansvärt hård och är säkert ännu vassare numera.
Frågan är då inte om just EM anmält (vilket vore väldigt osannolikt och dessutom har någon sagt sig veta vem det faktiskt var)
Frågan är om hon kan ha vetat mer om något? Och på så sätt haft tummen i ögat på SB?
Utan att gå in på hennes karaktär i övrigt kan man kanske tänka sig att hon en eller annan gång, i ilska och bitterhet, hävt ur sig något giftigt om detta till SB när det stod klart att hon inte skulle bli hans dam för evigt.

Lite funderar jag också flyttkartongerna i detta sammanhang.
De kan faktiskt ha innehållit papper och dokument från deras gemensamma projekt, eller sådant som var komprometterande för honom ensam. Han hade i så fall alla skäl i världen att bli av med dem efter den 22 december.
Av egen erfarenhet vet jag att bara innehållet i ett normalt skrivbord ofta behöver mer än en flyttlåda och ett par hyllmeter (eller bara en) med fulla A4-pärmar blir väldigt tungt och måste fördelas på ett par eller fler flyttlådor.
Om det bara var gammalt arbetsmaterial i kartongerna så kan han ha kört till tippen med dem. Så vitt jag vet har miljöstationer ofta ett väldigt smart system för just papper (vilket jag själv tänkt utnyttja för gamla familjepapper och annat som jag vill vara diskret med innan jag dör).

Spekulationer, jag vet.

Ja här är ditt försök till att skriva begripligt .
*Host* host*
Nej du kan sluta ha teorier för fallet är så gott som löst . Eva var bara en av Stefans älskarinnor som ställde ultimatum om deras förhållande . Hon blev mördad för att deras förhållande var ohållbart då Stefan redan var sambo , således handlade det inte om att Eva visste något som han inte ville skulle fram .

Var kommer flyttkartongerna ifrån?
Citera
2011-04-23, 00:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är jag övertygad om!
Och vet att jag borde ha tålamod, eller lägga hela fallet på hyllan för egen del - tills något eventuellt sipprar ut.
Men, men ...

Enligt nya uppgifter så lär MT fått ett brev dagen innan som gjorde honom rasande.
Doktor Miller vet du något om detta? Du har ju kontaktytor inom polisen så du kan kanske få fram något.
Citera
2011-04-23, 00:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Enligt nya uppgifter så lär MT fått ett brev dagen innan som gjorde honom rasande.
Doktor Miller vet du något om detta? Du har ju kontaktytor inom polisen så du kan kanske få fram något.
Ojsan. Vi vet ju inte om det är orsaken, men ett sådant skeende skulle ju kunna förklara en ganska kort planering där en del görs omsorgsfullt och annat görs ogenomtänkt.

Vet du vem brevet kom från?
Citera
2011-04-23, 00:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Var finns dessa uppgifterna?
Källa tack!

Och flyttkartongerna var finns den uppgiften någon som vet?
Citera
2011-04-23, 00:48
Medlem
KiaWs avatar
Nu räcker det med språklektioner, håll er till topic och inte varandras stavning.

/Mod
Citera
2011-04-23, 00:55
Bannlyst
Men jag är inte så säker på att dom har dragit rätt slutsatser om motivet...

Håller med om allt och det talande är att Eva enligt uppgift skulle träffa SB en sista gång...

Det kan ju knappast bli ett mer klassiskt kvinnomord.
Hon blev mördad för att hon ville lämna...[/quote]

..............

Min fetning:

Så har min tanke varit hela tiden.

Varför bytte hon jobb?
Varför satt han med längst bak på en stol på hennes kvällslektioner?
Varför sa hon att hon skulle träffa han för sista ggn och att hon var tvungen att reda ut vissa saker?
Stefan var sambo och bodde också tillsammans med sambons dotter i lgh. Eva var singel och fri.

Själv vill jag nog kalla det för KONTROLLBEHOV från Stefans sida, på flera sätt.
Det verkade vara hans stil med att ha mer än en kvinna samtidigt! Det hade han tidigare i livet också när han var gift med en annan kvinna.
Citera
2011-04-23, 00:59
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Elisabet Höglund har inte sett honom på väg mot Mon!
Hon sa att han passerade med sin Cadillac då de hade svängt av Noravägen och åkt in på en väg som leder till byn Mon.
Därför jag frågat innan i tråden vart SB skulle? mot Karlskoga!
Finns de sista kroppsdelarna på denna vägen ner någonstans?

Ur expressen:
När polisen vädjade om allmänhetens hjälp reagerade de blixtsnabbt.
Elisabet ringde polisen direkt, säger Bosse Karlsson.
den ena försvann snabbt, men den andra körde upp och låg väldigt nära Elisabet och Bosse.
Det var en svart Cadillac.
Jag sa till Elisabet att köra upp intill kanten för det är så irriterande när någon ligger så nära

Miller: Jag tvivlar på att det var SB som åkte så tätt efter, om man inte har rent mjöl i påsen så vill man väl märkas så lite som möjligt, då åker man väl inte i bakhasorna på en annan bilist som då uppmärkammar både bilmodell och kanske utseendet. Nej Höglund ville nog bara ha lite publicitet, hon gillar ju det och känns inte vidare trovärdig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in