Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du beskriver precis det som är min åsikt.
SB var beroende av Eva och van vid hennes ständiga stöd, uppbackning och bekräftelse. Hon var hans "morsa" som han ständigt behövde. Av någon anledning vill han inte bo ihop med henne men det betyder inte att han var mindre beroende.
Nu hade hon bytt jobb, skulle träffa honom för sista gången och han ansåg sig övegiven.
Åsikten att det var han som var den mest beroende grundar jag mycket på att mäns våld mot kvinnor sällan uppstår för att en kvinna är för efterhängsen (det finns inte heller något som tyder på att hon var det). Mäns våld mot kvinnor brukar utlösas av att männen blir lämnade och övergivna. I det här fallet är det uppenbart att hon var på väg bort.
Nej, man flyttar inte ihop med sin morsa (såvida man inte är italienare, i vilket fall verkar "mambo"-förhållandet vara snarare regel än undantag

)
Men man dödar inte heller frun som man inte vill bo ihop med av rädslan för att bli övergiven.
Jag skulle gissa att Eva visste något som kunde uppdagas om hon lämnade honom arg och besviken, något som även kunde avslöjas om han fick genomgå en RPU, en hemlighet som han skulle hellre dö än att berätta.
Kanske ingen statshemlighet iofs, men tydligen lika viktig för honom.
Kanske var han innerst inne homosexuell (och hans kvinnoaffärer var bara en försvarsmekanism mot en ambivalens som gnagde på honom innifrån), eller kanske hade han blivit sexuellt utnyttjad som barn. Han kände skamsen över något åt det hållet, skulle jag gissa.