2011-04-22, 17:57
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så här står det i Expressen-artikeln:

"Den svarta Cadillacen passerade enligt Karlsson paret klockan 15.20 den 30 december. Då hade de svängt av Noravägen och åkt in på en väg som leder till byn Mon..."

Jag tolkar det som att Cadillacen körde om Höglunds bil ("passerade...paret") efter det att paret svängt in på vägen mot Mon.
Nu fattar jag ingenting. Varför surrar ni om Karlskoga? Stora och lilla Mon är bara två byar man passerar när man åker från R60 på Noravägen:

http://kartor.eniro.se/m/anaqh

Förklara gärna.

Om det nu är vägen mot Skymhyttan som avses så kommer man nog inte mycket längre än just dit vintertid. Hade han tänkt lämpa delar där kanske?
Citera
2011-04-22, 18:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotberg
Det finns gott om gruvhål som inte är begränsade med staket.

Då behöver man ju inte gå till dem ifall man är osäker och vet var dom uppmärkta finns.
Citera
2011-04-22, 18:22
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Så här skrev polisen i sitt pressmeddelande
Motivet för att döda var att hans förhållande med kvinnan var ohållbart eftersom han redan var sambo med en annan kvinna, menar åklagaren.
Vilken underbar idiot du är. Du kan inte föreställa dig vilket nöje det är att läsa dina trasiga meningar staplade på varandra.

Skulle man sedan hitta två eller flera meningar som hänger ihop så är det bara till att googla för att hitta var du klippt och klistrat utan att ange källa.

Speciellt facinerande är att se när du försöker kompensera dina tillkortakommanden genom att vara spydig. Då visar du verkligen att du givit klimakteriekärringen ett ansikte.

Trodde att det var konstaterat att polisen inte hade skrivit något pressmeddelande utan endast lämnat muntlig information. Men MrsMagoo med en fitta som femmans sandpapper kanske vet bättre.
Citera
2011-04-22, 19:27
Medlem
Timeouts avatar
Spelar det någon roll om polisen/åklagaren har lämnat ett skriftligt eller muntligt pressmeddelande?
Budskapet är ju ändå detsamma.

Från http://nyhetsbyran.se/nyhet.php?id=1402321
och http://www.bt.se/nyheter/styckmord-uppklarat-trots-sjalvmord(2617613).gm?utm_source=feedburner&utm_me dium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bt-nyheter+%28BT+Nyheter%29
och http://www.nyheterna.se/1.2076750/2011/03/30/styckmordsmisstankt_begick_sjalvmord
Och flera andra ställen...
Enligt utredarna hade 52-åringen planerat döda kvinnan samma dag hon senast sågs i livet, den 29 december förra året. Han hade samma dag köpt plastsäckar och packtejp.

Motivet för att döda var att hans förhållande med kvinnan var ohållbart eftersom han redan var sambo med en annan kvinna, menar åklagaren.

Från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8397920.ab
Polisen misstänker att Eva, 51, mördades och styckades av en chef på Örebro universitet – som även var hennes kärlekspartner.
Men mannen levde ett dubbelliv med två kvinnor.
När han tvingades välja misstänker polisen att Eva mördades.

Från http://na.se/nyheter/sverige/1.1153672-slapper-bevis-efter-misstankts-dod
Av utredningen framgår att mannen och kvinnan hade ett förhållande fram till det att hon anmäldes försvunnen. I december trodde kvinnan att paret skulle flytta ihop. Han var dock av en annan uppfattning eftersom han bodde tillsammans med en annan kvinna.

Men jag är inte så säker på att dom har dragit rätt slutsatser om motivet...

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tack för din omtanke, men nej, jag är inte närstående till någon av de inblandade. Det är mina egna tankar jag skriver här.

Av någon anledning tror jag att Eva varit SBs ’ryggrad’ under alla år, därför har jag svårt att tro att Eva skulle ha ställt något ultimatum. (Att han saknade egen ryggrad visar ju hans självmord.) Däremot kan hon ha klargjort för honom att hon i fortsättningen inte skulle finnas där för honom på samma sätt.

Ducell beskriver iakttagelser från högstadiet:
Citat:
Citat:
har åxå en bekant som känner igen SB o han påstår att det alltid var en "kille" som alltid stod i bakgrunden o hånflinade..

https://www.flashback.org/sp28352304

DampBobPsykfall
Citat:
Citat:
Eva har dock varit mån om att just SB ska vara med i olika sammanhang.

Dessa två citat ovan tolkar jag som att SB var en svag individ som behövde Evas stöd och bekräftelse. När hon ’tog sin hand ifrån honom’ tog han ut sin hämnd genom att mörda och sedan skända hennes kropp. Undrar hur han tänkte när han vägrade att berätta var resten av kroppen finns?

DampBobPsykfall
Citat:
Citat:
SB är en player som duperar och manipulerar kvinnor och AA är bara en i raden.

SB hade ju redan tidigare avslöjats för otrohet så det kan inte ha kommit som en överraskning för familjen.

Håller med om allt och det talande är att Eva enligt uppgift skulle träffa SB en sista gång...

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du beskriver precis det som är min åsikt.

SB var beroende av Eva och van vid hennes ständiga stöd, uppbackning och bekräftelse. Hon var hans "morsa" som han ständigt behövde. Av någon anledning vill han inte bo ihop med henne men det betyder inte att han var mindre beroende.

Nu hade hon bytt jobb, skulle träffa honom för sista gången och han ansåg sig övegiven.

Åsikten att det var han som var den mest beroende grundar jag mycket på att mäns våld mot kvinnor sällan uppstår för att en kvinna är för efterhängsen (det finns inte heller något som tyder på att hon var det). Mäns våld mot kvinnor brukar utlösas av att männen blir lämnade och övergivna. I det här fallet är det uppenbart att hon var på väg bort.

Det kan ju knappast bli ett mer klassiskt kvinnomord.
Hon blev mördad för att hon ville lämna...
Senast redigerad av Timeout 2011-04-22 kl. 19:31.
Citera
2011-04-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu är det tredje gången jag försöker få en kommentar till händelsen jag länkat till ovan.
Den har nämnts antingen i tråden, eller i någon tidning, men jag minns inte var och jag minns inte om det var MTs institution som hade fifflat med dokumentationen för att få medel till utbildningen?

Det handlar om
"Datateknik A, introduktion till mobila robotar, 4,5
högskolepoäng och Biologi A, orienteringskurs, biovetenskap, 4,5 högskolepoäng."

Rapporten är daterad 2010-12-22 och utmynnar i att
"Örebro universitet har brutit mot högskoleförfattningarnas regler genom att låta
gymnasieelever genomgå utbildning på grundnivå utan att deras behörighet
prövats och utan att antagning har skett. För detta ska universitetet kritiseras."
Och att
"Högskoleverkets mening kan Örebro universitet inte anses ha rätt till ersättning för
dessa studieprestationer. Högskoleverket utgår från att universitetet ser till att
intäkter inte erhålls på felaktiga grunder. En kopia av detta beslut överlämnas för
kännedom till Riksrevisionen, som har till uppgift att granska universitetets
årsredovisning."

PS
klicka på "läs beslutet"

I min enkelhet har jag spekulerat så här: Det är en anonym angivare i fallet. Kunde det vara så att den anonyma/e fick veta att SB kommer att flytta ihop med AA. Anivaren blev sur och gjorde anmälan.

Det står i linken att beslutet i ärendet kom den 22 dec! Kunde det vara möjligt att tänka att SB fick problem med ärendet i fråga? Och han räknade ihop att det måste ha varit EM som har gjort anmälan? -- Alltså, det är bara en vecka fr om den 22 dec tom den 29 dec...
Citera
2011-04-22, 19:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Brukar vara omgivna av meterhöga staket och markerade med varningsskyltar. Åtminstone de jag sett.

Citat:
Ursprungligen postat av rotberg
Det finns gott om gruvhål som inte är begränsade med staket.
Vem vet - de saknade delarna + verktyg kanske ligger i ett sånt.

Å andra sidan lämnar man tydliga fotstpår i snön om man går fram till ett hål. Och när det är mycket snö kan det vara svårt att veta hur långt fram man kan gå utan att det brister.
Citera
2011-04-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
I min enkelhet har jag spekulerat så här: Det är en anonym angivare i fallet. Kunde det vara så att den anonyma/e fick veta att SB kommer att flytta ihop med AA. Angivaren blev sur och gjorde anmälan.

Det står i linken att beslutet i ärendet kom den 22 dec! Kunde det vara möjligt att tänka att SB fick problem med ärendet i fråga? Och han räknade ihop att det måste ha varit EM som har gjort anmälan? -- Alltså, det är bara en vecka fr om den 22 dec tom den 29 dec...

Ja fortsätter- För mig känns det mycket otroligt att en vuxen man skulle lösa sina kärleksproblem med mord. Han hade ju erfarenhet sen tidigare i sådana där relationsproblem, och då var det väl även barn med i bilden?

Om det var någonting med sexuella relationer som spelade in här, tror jag att då måste det ha varit någon smittande sjukdom som har trollat här.
Citera
2011-04-22, 20:03
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Spelar det någon roll om polisen/åklagaren har lämnat ett skriftligt eller muntligt pressmeddelande?
Ja det har en viss betydelse. Nu när de gjort bort sig så totalt så har även formen en betydelse. Låt mig förespå att nada kommer att komma fram efter detta. De bortgjordas chefer har lagt locket på ordentligt nu så mer blir det inte. Det är ofattbart att åklagaren var så trög så hon började sjunga...
Citera
2011-04-22, 20:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ja fortsätter- För mig känns det mycket otroligt att en vuxen man skulle lösa sina kärleksproblem med mord. Han hade ju erfarenhet sen tidigare i sådana där relationsproblem, och då var det väl även barn med i bilden?

Om det var någonting med sexuella relationer som spelade in här, tror jag att då måste det ha varit någon smittande sjukdom som har trollat här.

Vad är så otroligt med att vuxna män dödar sina kvinnor?
Det händer ju "bara" i snitt 17 gånger per år.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article11341512.ab
Artikel Publicerad: 2008-01-10

Kommission ska utreda kvinnomord
Nära 300 kvinnor har dödats av sina män sedan 1990
Minst 286 dödade kvinnor på 17 år.
Nu vill regeringen att en specialkommission tillsätts varje gång en kvinna dödas av våld i nära relationer – alltså nästan uteslutande när män står för dödandet.

Längre ner i artikeln...

Fakta: Dödligt våld mot kvinnor
1990–2004 dödades 456 vuxna kvinnor i Sverige.
253 dödades av män de hade eller hade haft en nära partnerrelation till – i snitt 17 per år. En kvinna dödades av sin kvinnliga partner.

66 dödades av bekanta de inte var släkt eller varit partner med. Sex av dessa dödades av kvinnor.
53 dödades av en släkting, oftast ett vuxet barn. Även här var sex gärningsmän kvinnor.
30 dödades av för dem okända personer. Alla gärningsmän här var män.
Cirka 30 procent av kvinnorna var invandrare, trots att de bara utgör 10–15 procent av den kvinnliga befolkningen.

53 av fallen 1990–2004 är ouppklarade.
1990–2004 dödades också 69 flickor under 15 år. Här har gärningsmännen inte kategoriserats.

Ytterligare 14 kvinnor dödades 2005 av män de var eller hade varit partner med. Vidare dödades preliminärt 20 kvinnor av samma slags gärningsmän 2006.
Källa: Brå
Senast redigerad av Timeout 2011-04-22 kl. 20:18.
Citera
2011-04-22, 20:20
Medlem
Citat:
I min enkelhet har jag spekulerat så här: Det är en anonym angivare i fallet. Kunde det vara så att den anonyma/e fick veta att SB kommer att flytta ihop med AA. Anivaren blev sur och gjorde anmälan.

Egentligen skkulle jag inte svara redan, för jag har inte haft tid att gå igenom diskussionen som den gick i februari (Tack Torkel för hänvisningen dit!)
Men jag misstänker att frågan kan ha varit lite felformulerad.
För mig skulle frågan hellre lyda "vad skulle det här yttrandet och beslutet få för konsekvenser för MT?"
Det är verkligen ingen höjdare för en institution att ha en fuskare i lednande ställning. Hur man skulle ha agerat vågar jag inte spekulera i, men om han befanns skyldig till detta fiffel, då skulle hans karriär där vara ganska slut. På större uni har sällan någon med den utbildningen (magister?) fått den postitionen, och nu står yngre med lic och dr i bagaget och trampar på varandra för sådana postitioner. Men, som sagt, hur Örebro skulle hanterat det, det vågar jag inte uttala mig om.

Jag kopplar de funderingarna till det lilla som har sagts om BOs och MTs kollegiala förhållande.
(Oberoende av arten av deras intima förehavanden)
De har uppenbarligen stött varandra i dessa karriärer och haft en hel del projekt tillsammans.
Frågan är om de båda eller han ensam haft fler tillfällen att "frisera" siffrorna för att visa framgångar.
Många här förstår inte att det inte handlar om pengar till egen ficka nödvändigtvis, utan att få anslag till projekt och med det naturligtvis större chanser att sitta kvar som projektledare, lärare, handledare eller vad det nu kan vara. Konkurrensen om medel har alltid varit fruktansvärt hård och är säkert ännu vassare numera.
Frågan är då inte om just EM anmält (vilket vore väldigt osannolikt och dessutom har någon sagt sig veta vem det faktiskt var)
Frågan är om hon kan ha vetat mer om något? Och på så sätt haft tummen i ögat på SB?
Utan att gå in på hennes karaktär i övrigt kan man kanske tänka sig att hon en eller annan gång, i ilska och bitterhet, hävt ur sig något giftigt om detta till SB när det stod klart att hon inte skulle bli hans dam för evigt.

Lite funderar jag också flyttkartongerna i detta sammanhang.
De kan faktiskt ha innehållit papper och dokument från deras gemensamma projekt, eller sådant som var komprometterande för honom ensam. Han hade i så fall alla skäl i världen att bli av med dem efter den 22 december.
Av egen erfarenhet vet jag att bara innehållet i ett normalt skrivbord ofta behöver mer än en flyttlåda och ett par hyllmeter (eller bara en) med fulla A4-pärmar blir väldigt tungt och måste fördelas på ett par eller fler flyttlådor.
Om det bara var gammalt arbetsmaterial i kartongerna så kan han ha kört till tippen med dem. Så vitt jag vet har miljöstationer ofta ett väldigt smart system för just papper (vilket jag själv tänkt utnyttja för gamla familjepapper och annat som jag vill vara diskret med innan jag dör).

Spekulationer, jag vet.
Senast redigerad av tantigheter 2011-04-22 kl. 20:24. Anledning: rättat skrivfel
Citera
2011-04-22, 20:53
Medlem
Tillägg till föregående:
(Med SPEKULATION-varning)
Beslutet var daterat den 22 dec. Han kan tidigast fått höra om det i mellandagarna. Men visste säkert att utredningen var på gång och var säkert nervös.
En enda händelse som denna skulle han kanske kunna försöka snacka bort. En liten chans fanns alltid.
Men om han hade mer liknande fiffel bakom sig, då skulle det bli mycket dj***are för honom.
Och den situationen skulle verkligen hota hela hans existens, som han byggt upp den.
I den meningen skulle BO ha kunnat utgöra ett verkligt hot.
Citera
2011-04-22, 21:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Egentligen skkulle jag inte svara redan, för jag har inte haft tid att gå igenom diskussionen som den gick i februari (Tack Torkel för hänvisningen dit!)
Men jag misstänker att frågan kan ha varit lite felformulerad.
För mig skulle frågan hellre lyda "vad skulle det här yttrandet och beslutet få för konsekvenser för MT?"
Det är verkligen ingen höjdare för en institution att ha en fuskare i lednande ställning. Hur man skulle ha agerat vågar jag inte spekulera i, men om han befanns skyldig till detta fiffel, då skulle hans karriär där vara ganska slut. På större uni har sällan någon med den utbildningen (magister?) fått den postitionen, och nu står yngre med lic och dr i bagaget och trampar på varandra för sådana postitioner. Men, som sagt, hur Örebro skulle hanterat det, det vågar jag inte uttala mig om.

Jag kopplar de funderingarna till det lilla som har sagts om BOs och MTs kollegiala förhållande.
(Oberoende av arten av deras intima förehavanden)
De har uppenbarligen stött varandra i dessa karriärer och haft en hel del projekt tillsammans.
Frågan är om de båda eller han ensam haft fler tillfällen att "frisera" siffrorna för att visa framgångar.
Många här förstår inte att det inte handlar om pengar till egen ficka nödvändigtvis, utan att få anslag till projekt och med det naturligtvis större chanser att sitta kvar som projektledare, lärare, handledare eller vad det nu kan vara. Konkurrensen om medel har alltid varit fruktansvärt hård och är säkert ännu vassare numera.
Frågan är då inte om just EM anmält (vilket vore väldigt osannolikt och dessutom har någon sagt sig veta vem det faktiskt var)
Frågan är om hon kan ha vetat mer om något? Och på så sätt haft tummen i ögat på SB?
Utan att gå in på hennes karaktär i övrigt kan man kanske tänka sig att hon en eller annan gång, i ilska och bitterhet, hävt ur sig något giftigt om detta till SB när det stod klart att hon inte skulle bli hans dam för evigt.

Lite funderar jag också flyttkartongerna i detta sammanhang.
De kan faktiskt ha innehållit papper och dokument från deras gemensamma projekt, eller sådant som var komprometterande för honom ensam. Han hade i så fall alla skäl i världen att bli av med dem efter den 22 december.
Av egen erfarenhet vet jag att bara innehållet i ett normalt skrivbord ofta behöver mer än en flyttlåda och ett par hyllmeter (eller bara en) med fulla A4-pärmar blir väldigt tungt och måste fördelas på ett par eller fler flyttlådor.
Om det bara var gammalt arbetsmaterial i kartongerna så kan han ha kört till tippen med dem. Så vitt jag vet har miljöstationer ofta ett väldigt smart system för just papper (vilket jag själv tänkt utnyttja för gamla familjepapper och annat som jag vill vara diskret med innan jag dör).

Spekulationer, jag vet.
Nog kan det vara så, men det känns ändå inte riktigt att det når upp till en nivå där mord är enda utvägen. Om jag skulle komma med en motivhypotes så tror jag att EM har hotat med något som kanske inte nödvändigtvis skulle ha inneburit direkt skada för SB; det kan mycket väl ha handlat om att han velat förhindra att någon eller några som står honom mycket nära hade drabbats av EM:s dolska planer. Spekulationer, javisst, men jag tror av flera anledningar att det skulle kunna ligga till på det viset.

Jag tror dessutom att de nära anhöriga på båda sidor har motivbilden helt klart för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in