Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
I min enkelhet har jag spekulerat så här: Det är en anonym angivare i fallet. Kunde det vara så att den anonyma/e fick veta att SB kommer att flytta ihop med AA. Anivaren blev sur och gjorde anmälan.
Det står i linken att beslutet i ärendet kom den 22 dec! Kunde det vara möjligt att tänka att SB fick problem med ärendet i fråga? Och han räknade ihop att det måste ha varit EM som har gjort anmälan? -- Alltså, det är bara en vecka fr om den 22 dec tom den 29 dec...
Egentligen skkulle jag inte svara redan, för jag har inte haft tid att gå igenom diskussionen som den gick i februari (Tack Torkel för hänvisningen dit!)
Men jag misstänker att frågan kan ha varit lite felformulerad.
För mig skulle frågan hellre lyda "vad skulle det här yttrandet och beslutet få för konsekvenser för MT?"
Det är verkligen ingen höjdare för en institution att ha en fuskare i lednande ställning. Hur man skulle ha agerat vågar jag inte spekulera i, men om han befanns skyldig till detta fiffel, då skulle hans karriär där vara ganska slut. På större uni har sällan någon med den utbildningen (magister?) fått den postitionen, och nu står yngre med lic och dr i bagaget och trampar på varandra för sådana postitioner. Men, som sagt, hur Örebro skulle hanterat det, det vågar jag inte uttala mig om.
Jag kopplar de
funderingarna till det lilla som har sagts om BOs och MTs
kollegiala förhållande.
(Oberoende av arten av deras intima förehavanden)
De har uppenbarligen stött varandra i dessa karriärer och haft en hel del projekt tillsammans.
Frågan är om de båda eller han ensam haft fler tillfällen att "frisera" siffrorna för att visa framgångar.
Många här förstår inte att det inte handlar om pengar till egen ficka nödvändigtvis, utan att få anslag till projekt och med det naturligtvis större chanser att sitta kvar som projektledare, lärare, handledare eller vad det nu kan vara. Konkurrensen om medel har alltid varit fruktansvärt hård och är säkert ännu vassare numera.
Frågan är då inte om just EM anmält (vilket vore väldigt osannolikt och dessutom har någon sagt sig veta vem det faktiskt var)
Frågan är om hon kan ha vetat mer om något? Och på så sätt haft tummen i ögat på SB?
Utan att gå in på hennes karaktär i övrigt kan man kanske tänka sig att hon en eller annan gång, i ilska och bitterhet, hävt ur sig något giftigt om detta till SB när det stod klart att hon inte skulle bli hans dam för evigt.
Lite funderar jag också flyttkartongerna i detta sammanhang.
De kan faktiskt ha innehållit papper och dokument från deras gemensamma projekt, eller sådant som var komprometterande för honom ensam. Han hade i så fall alla skäl i världen att bli av med dem efter den 22 december.
Av egen erfarenhet vet jag att bara innehållet i ett normalt skrivbord ofta behöver mer än en flyttlåda och ett par hyllmeter (eller bara en) med fulla A4-pärmar blir väldigt tungt och måste fördelas på ett par eller fler flyttlådor.
Om det bara var gammalt arbetsmaterial i kartongerna så kan han ha kört till tippen med dem. Så vitt jag vet har miljöstationer ofta ett väldigt smart system för just papper (vilket jag själv tänkt utnyttja för gamla familjepapper och annat som jag vill vara diskret med innan jag dör).
Spekulationer, jag vet.