2011-01-11, 12:02
Medlem
CGBernadottes avatar
På vilket sätt gör detta skillnad i bevisningen mot SB?
(Förutom att brotts rubriceringen ändrats till mord/dråp istället för människorov.)

Kan ju vara så att han är oskyldig.
Skall bli intressant att se vad som kommer fram under häktnings förhandlingen.

Håller med om att detta är fruktansvärt men försöker se klart på vad som kommit fram i fallet.
Jag är inte juridiskt kunnig men den fakta vi har att ta ställning till gör inte SB skyldig i mina ögon.
Citera
2011-01-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Jävligt smart att först frysa kroppen och sedan dela den! Kan det vara så han gjort? Kommer att tänka på "Ice truck killer" i Dexter. Isåfall har styckningen skett i grusgropen med stor sannolikhet. Fan va kallt gjort.

Obduktionen kommer kunna visa om hon styckades i fryst tillstån. Det har ju varit köldgrader hela tiden där uppe, så något blod har knappast lämnat kroppen.
Citera
2011-01-11, 12:04
Medlem
Citat:
Jävligt smart att först frysa kroppen och sedan dela den! Kan det vara så han gjort? Kommer att tänka på "Ice truck killer" i Dexter. Isåfall har styckningen skett i grusgropen med stor sannolikhet. Fan va kallt gjort.

Snubben är nog ingen dumbom i kemi, biologi och fysik.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
SB ska enligt uppgifter ha varit studierektor inom naturvetenskap och teknik samt haft en massa andra arbetsuppgifter och extra knäck.
Citera
2011-01-11, 12:04
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tja, det är ju hur som helst det i Sverige vanligaste skälet att stycka någon. Aggressiva styckningar, alltså att det sker på grund av någon form av hat mot offret, är rätt ovanligt. (Sexualsadistiska styckningar har vad jag vet inte skett överhuvudtaget i Sverige.)

Som jag tidigare skrivit, att ensam förflytta en kropp från exempelvis en lägenhet till bilen, och vidare från bilen är inte helt lätt. Det tar tid och man riskerar vittnen. Säg att hon väger 60-70 kilo, och det ska släpas genom trapphuset. Kanske hon var blodig också? Att då i ett fåtal delar stycka kroppen gör själva transporten betydligt enklare. Samtliga kroppsdelar kan då packas ned i ett antal förslutna plastsäckar, och därmed undviks antagligen spår i trappen och ur gärningsmannens perspektiv förhoppningsvis även i bilen.

Känns dock som tight om tid, om hon försvann vid kvart i åtta och han lånade tvättmaskin vid 11.30. Antagligen låg hon väl då kvar i lägenheten (eller annan plats), förutsatt att han är skyldig alltså. Tror inte han hinner ha ihjäl, stycka och transportera en kropp på tre och en halv timme.
Men är det inte av rent praktiska aspekter lättare att hiva runt på några sopsäckar med likdelar än att kånka runt på en hel döing?
Ser ofta på filmer att det springs runt med folk på ryggen kilometervis men det är stor skillnad att bära ett lik med låt säga 80 kg`s dödvikt
Släpa ett lik, mjo, det går väl ett stycke men det skulle garanterat lämna spår och av naturliga orsaker vara lite mer "iögonfallande" om någon skulle se.
Citera
2011-01-11, 12:07
Bannlyst
Citat:
Jag tycker du uttrycker dig väl kategoriskt. Några liter klorin genom rören och att spola med varmt vatten i några timmar, och jag tror att blodrester kan avlägsnas.
Som någon tidigare sa så finns det skarvar, kanter, packningar, kakelfogar, name it så jag tror att det inte går att dölja, om man "vet" att det skett en styckning. Rent statistiskt(enligt LGWP) så sker styckningarna i badrummet, av praktiska skäl.
Citera
2011-01-11, 12:08
Medlem
Timeouts avatar
Från Rapport nyss..

Enligt polisen handlar det om ett styckmord säger reportern...
Polisen svarar... Ja tyvärr är det väl så att det tyder på det.
Polisen fortsätter med att säga... så hittar vi då det vi nu har beskrivet så som en del av en kvinnokropp på just den platsen.

Herre gud... har dom inte hittat hela kroppen?
Innebär det här att det finns fler sopsäckar med kroppsdelar kvar i skogen
Citera
2011-01-11, 12:08
Medlem
Nisrochs avatar
Lite OT: Om det nu skulle visa sig att den funna kroppen tillhör Eva Magnusson, skulle mordet innebära det andra mordet på en lärare verksam vid Örebro universitet på lite drygt tre år (Fuat Deniz, 11 dec. 2007). Obehagligt, även om bägge tycks ha skett av "privata skäl".
Citera
2011-01-11, 12:09
Medlem
pederastens avatar
Citat:
(Sexualsadistiska styckningar har vad jag vet inte skett överhuvudtaget i Sverige.)

han rockmanagern (anders carlsson) som styckade han finska gitarristen i shok tilt gjorde det väl av sexuella skäl? jag har nåt minne av att han bonkade på den styckade kroppen tom
Citera
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag vet hur det ser ut runt gropen så har han inte kunnat vara där och hackat. Däremot kan han ha grävt ner delar där som han omplacerat alt. ett djur tagit
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Den frågan ställer jag mig också. Vad finns det för skäl att tro att det är just SB som är gärningsman? Varför riktades polisens misstankar just mot honom? Det kan ju ha funnits andra män (om vi nu utgår från att styckmördaren är en man) i hennes liv som hon inte nämnt för sina vänner? Det vore onekligen intressant att veta vad man har som gör just honom misstänkt. De flesta här på FB tycks ta för givet att SB är den skyldige.

Äh. Begärs en närstående man på sannolika skäl häktad för mord på en kvinna så är det mycket stor säkerhet han som är skyldig, det är helt enkelt statistiskt sant. Eftersom vi inte har närmare insyn i polisutredningen så är det naturligtvis svårt att utifrån göra någon bedömning av hur indicierna och bevisen mot mannen ska värderas, men jag är rätt säker på att platsen man letade på bottnar från SB. Att det är något med hans person (koppling till området, mobilkontakt med master, eller något annat) som gör att man letade just där. "Fyndet" kan i så fall i någon mening tyckas bekräfta misstankarna.

Och bespara oss gärna Tommy Karim som exempel på att det inte behöver vara så. Jag talar inte specifikt om Tommy Karim eller den random före detta make som har ihjäl sin fru, utan från hur det brukar vara, i stort sett alltid.
Citera
2011-01-11, 12:11
Medlem
Någon som vet hur lång tid det gick från det att Eva anmäldes försvunnen och till dess GM togs in för förhör? Och kvarhölls han direkt då, eller har han haft tid att sprida delarna efter första förhöret?
Undrar, för det kan bli knapert med tid här, vilket talar till hans fördel.
Citera
2011-01-11, 12:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Är du medveten om att den här tråden har 2370 svar din babian? Jag har faktiskt inte tid att gå igenom nästan 3000 inlägg så efter att ha läst några hundra skrev jag mitt inlägg.

Runt sidan 16 tror jag du hittar bilder och namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in