2011-01-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Åtminstone före DNA-teknikens genombrott kunde man försvåra identifiering genom att avlägsna huvudet och händerna som t ex Catrin DaCostas mördare gjorde.
Nu kan man eventuellt fördröja identifieringen. Kläder, tänder, fingeravtryck borta?

Och fortfarande kan GM komma undan med vållande till annans död samt likskändning.
För kanske 15 år sedan var det ett par från Jönköping som tog in på ett hotell och på morgonen upptäckte mannen att strypleken kvällen innan gått snett. Frun var nämligen stendöd. Han kom undan med vållande eftersom det inte gick att bevisa att kvinnan inte var med på den leken.
Ja, nur får vi hoppas att polisen får tag i alla delar för annars blir det knepikt att fastställa dödsorsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Styckningen kan göra att det landar på livstid eller arton år, istället för exempelvis fjorton år.

Precis, jag var lite ironisk när jag skrev "nåra dagar extra"
Citera
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Nu skulle det vara intressant att fundera runt händelseförlopp och plats för mordet. Vad är känt/vilka speklulationer finns runt detta?

Sista kända iaktagelsen av EM var på morgonen den 29 december vid , stämmer det?

Vart tog hon vägen sen? Eventuellt kan hon varit på väg mot SB:s bostad, en körtid på c:a 5 minuter.

SB:s bostad.

De träffas i närheten av SB:s bostad (i bostaden?) varvid något utlöser mordet. SB styckar sedan kroppen (var?) och gör sig av med denna (helt eller delvis) vid Lockhyttan (35-40 minuters bilväg från bostaden).

Men när skedde mordet? Runt klockan 8 är är det nästan ljust ute, och mördare brukar föredra att operera i mörker.

Om detta är den sista vittnesuppgiften så kan det kanske stämma, det är ju en bra teori.
Citera
Medlem
Catings avatar
Att man har "starka skäl att misstänka att det är Eva man hittat" betyder det att huvudet inte finns med ?
Makabert var ordet..
Om det är rätt GM som sitter häktad är det helt otroligt att han kan sitta därinne så länge, med detta på sitt samvete, utan att säga något
Citera
2011-01-11, 11:13
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossipGirl
Jag tänkte faktiskt också lite i dom banorna igårkväll. Att det inte rörde sig om en hel kropp som var hittad, utan kanske bara en del av en kropp. Tyvärr så verkar det vara sant.

Denna historia blir ju bara värre och värre...

Ja..jag tyckte sättet att undvika frågor om de hittat kroppen tydde på det.
Men hoppades jag hade fel.
Så vidrigt! Och stackars, stackars anhöriga..
Citera
2011-01-11, 11:14
Medlem
rabarberpinglans avatar
Men var det inte så i Mats Alms fall att Linda hittades hel men till viss del eldad och förstörd så det inte gick att fastställa OM hon hade mördats eller hur hon hade dött. Om Evas kroppsdelar är dem som hittats nu så måste det ju gå att fastställa ATT hon mördats även om man inte kan fastställa HUR hon mördats eftersom viktiga kroppsdelar kanske inte kommer att återfinnas. Men faktum kvarstår ju isf ATT hon mördats eftersom kroppsdelar inte lossnar av sig själva.

Iofs kan ju en eventuell GM hävda att hon dog i en olycka och att GM i panik styckade kroppen och gömde den men att han inte är skyldig till mord... då är han ju iofs skyldig till styckning och borde på så sätt kunna tala om var resterande kroppsdelar är, hmm... Det vore inget smart drag av en GM
Citera
2011-01-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Hon kan varit försvunnen innan det om det bara är hennes sms vid kvart i åtta det handlar om. Det kan GM ha skrivit. Tex för att vinna tid och fördröja tiden tills folk börjar undra var hon är. Så låt säga att hon dödas och styckas under natten, på morgonen kommer det sms till hennes telefon, GM svarar på det, gör sig sen av med telefonen, åker hem, tvättar sig noga och lånar sen tvättmaskin.

Enligt tidiga uppgifter observeras hon körandes på Nygatan strax efter 07:47 den 29 december, om jag nu inte missat något.
Citera
2011-01-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JizzieJinx
Om detta är den sista vittnesuppgiften så kan det kanske stämma, det är ju en bra teori.

hade inte den misstänkte Sambo? då känns det osannolikt att mordet genomförts i dennes bostad? nä de får nog söka en annan mordplats enligt min högst lekmannamässiga bedömning
Citera
2011-01-11, 11:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Nu skulle det vara intressant att fundera runt händelseförlopp och plats för mordet. Vad är känt/vilka speklulationer finns runt detta?

Sista kända iaktagelsen av EM var på morgonen den 29 december vid , stämmer det?

Vart tog hon vägen sen? Eventuellt kan hon varit på väg mot SB:s bostad, en körtid på c:a 5 minuter.

SB:s bostad.

Vad är det som säger att det var i hans bostad allt skedde... han var ju sambo.
Eva hade ju en lägenhet på Väster i Örebro... kanske där han höll till med det makabra.

De träffas i närheten av SB:s bostad (i bostaden?) varvid något utlöser mordet. SB styckar sedan kroppen (var?) och gör sig av med denna (helt eller delvis) vid Lockhyttan (35-40 minuters bilväg från bostaden).

Men när skedde mordet? Runt klockan 8 är är det nästan ljust ute, och mördare brukar föredra att operera i mörker.

Vad är det som säger att det var i hans lägenhet allt skedde.
Eva hade ju flyttat in i en lägenhet på Väster i Örebro... kanske där allt skedde.
Citera
2011-01-11, 11:19
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Onekligen en dramatisk förändring i en respekterad universitetslärares liv. Ena veckan en hygglig samhällsmedborgare och veckan därefter en bestialisk styckmördare på allas läppar. Undrar om han vill vrida tiden tillbaka lite?

Skulle tro det. Det måste vara historiens första styckmördare som har arbetat som universitetslektor.
Jag har inte följt med tråden så noga men stycka mig inte i bitar nu. Vad undervisade han på universitetet?
Citera
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
hade inte den misstänkte Sambo? då känns det osannolikt att mordet genomförts i dennes bostad? nä de får nog söka en annan mordplats enligt min högst lekmannamässiga bedömning

Jo men sambos kan ju ha varit bortrest, eller något annat.

EM kan lika gärna ha kört förbi och plockat upp SB för att sen åka vidare ut mot skogen (jag kan inte alls Örebros områden alltså). Han mördar henne, gömmer henne i grustaget. Kör hem hennes bil och promenerar eller åker buss från garaget till sitt eget hem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vad är det som säger att det var i hans lägenhet allt skedde.
Eva hade ju flyttat in i en lägenhet på Väster i Örebro... kanske där allt skedde.

dom här delarna är nog redan avfärdade genom husrannsakningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in