Eftersom detta mordfall väl av de flesta på tråden trots all oenighet om MGM:s skuld ses som exceptionellt och konstigt, obegripligt, svårförståeligt på alla vis, och med ett motiv höljt i ett dunkel, kanske det är på sin plats att återgå på utgångspunkten:
en medelålders kvinna är dödad och styckad av en MGM som är en medelålders man. Brottet platsar inte i några av de mest vanliga kategorierna, dvs GM / BO från socialgrupp 1 eller narkotikarelaterat eller missbruksbråk.
Låt mig därför åter påminna om vad statistiken säger:
Siffrorna från MrsMagoo och BRÅ-Rapporten, och diskussion kring detta se i början av mars i tråden ( med sin kulmen på internationella kvinnodagen 8 mars) :
Utvecklingen av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer
Svartsjuka och separation tillsammans utgör motivbilden i nära 60 procent av fallen.
Det skulle kunna uttryckas som att de dominerande motiven i dessa fall är gärningsmannens kontrollbehov över kvinnan.
Inom forskningen om våld mot kvinnor anges ofta just
mannens kontrollbehov över kvinnan som en av de viktigaste förklaringarna till våldet.
Sid 23 BRÅ RAPPORTEN --
http://www.bra.se/extra/measurepoint...ald%255fIn.pdf
Den enskilt största motivkategorin är att dödandet sker i samband med att kvinnan separerar från mannen. Drygt 40 procent av alla kvinnor som dödas i nära relationer, dödas i samband med en
separation från gärningsmannen
De flesta gärningspersoner döms för mord. Trots den vanliga förekomsten av psykisk sjukdom eller annan psykiatrisk problematik hos dem som begår dödligt våld, döms endast en liten del till rättspsykiatrisk vård.
Däremot har andelen livstidsstraff ökat på senare år.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...ule_instance=2
Det här materialet från BRÅ är verkligen upplysande läsning, rekommenderas till de som kräver statistik och för att föra en diskussion kring den att fördjupa sig i.
På sidan 23-24-25 särskilt bra tabeller .
tabell 4. på sid 24 listar :
Total andel separation som motiv till dödligt våld mot kvinnor mellan 1990-2004 som 42%.
Svartsjuka och separation utgör tillsammans 57% i tabellen, men siffran 60% används inne i texten.
I den del av fallen som relateras till psykisk sjukdom och svartsjuka , kan man i en tredjedel inte hitta något egentligt motiv mer än psykisk sjukdom hos GM.
Sid 23 - 24 -25 >>
http://www.bra.se/extra/measurepoint...ald%255fIn.pdf
Motivet till dödligt våld mot kvinnor vilket utlöser gärningen diskuteras inte så långt jag kan utläsa i BRÅ -rapporten i termer av att fokusera motivet till brottsoffret.
Man undersöker relationens status[/ mellan GM och BO, eller att psykisk sjukdom är orsak, eller pengar, eller missbruk
Jag kan inte se annat motiv efter att tiden nu ytterligare har gått, än just det som utgår i statistiken, Detta - för jag menar att MGM och BO
HAR haft en relation i bådas ögon, men dold för yttervärlden. Därför att relationen ur detta perspektiv , i en parallell värld för de båda , kan ses som en relation mellan SB och EM, samtidigt som SB och AA har en annan typ av relation, en som är offentlig och utåt sett normal.
Ur min synvinkel att se MGM som att vara en person som har en personlighetsstörning av varierande grad , så är i hans ögon de parallella relationerna inte problematiska så länge han kan kontrollera dem efter sina behov.
Eftersom jag bedömer att denna relation mellan SB och EM måste ha varit pågående, ( viktigt att det också medges av SB och understöds av Robson) och det
ända fram tills tiden för mordet, och inte avslumrad på enbart ett vänskapsplan, så bedömer jag också relationens art på samma nivå för SB som vore det en erkänd relation som den befintliga med AA.
Bara att den var hemlig och upprätthölls i det dolda.
Men att förhållandet fungerade som vore det vilket förhållande som helst, bara dolt. Låt vara att de haft uppehåll och att kvalitén på kontakten kan ha varierat mycket under åren, så är det viktigaste ändå att deras bindning till varandra aldrig har upphört.
Därför kan jag också se motivet i linje med statistiken, att mordet utlöst av något eller någon orsak som är relationsrelaterat, av en pågående separationsprocess som den tedde sig i deras fall, och att MGM är både en som BO har en pågående och har haft en relation till. Två träffar på statistiken som jag ser det.
Den direkta orsaken till det dödliga våldet som skedde, tror jag helt enkelt är av samma skäl som vore de i officiell relation. Alltså, EM vill "skiljas" och gå vidare, SB vill "skiljas och gå vidare, de pratar gemensamt om att "skiljas". AA är involverad och det mer nu pga av ett ultimatum som håller på att nås.
BådeAA och EM kan ha gett SB ett ultimatum.
Hursom är jag övertygad om att AA spelar en stor roll, hur mycket hon är medveten om den är något som går att fundera över. Enligt erfarenhet ur egen ficka, så är AA även hon ett av MGM:s offer.
AA :s nu mer direkta involvering i SB och EM:S konflikt , utlöser kontrollförlust hos MGM, och han måste undanröja det största problemet. = EM. Själv har han nu nått en ålder där det blivit dags att slå sig till ro med palyerfasonerna och otroheten och dubbellivet, han orkar inte , och känner att han väljer att tillbringa resten av åldrandet med sin sambo och barnen. Det räcker nu för honom.
Just i stunderna före det dödliga våldet som EM blev utsatt för , tror jag var ett bråk som just inbegrep anklagelser, hot, drastiska sanningar kastade i ansiktet, kränkande kommentarer, och motangrepp som eskalerat och blivit okontrollerat våldsamt.
Ett regelrätt relationsbråk.
Jag är inne på två - tre alternativ nu:
1. man har gemensamt planerat att göra upp med varandra, att det skulle ske när sambon var borta, och just dessa dagar före nyår. Därför har EM kommit frivilligt till lägenheten.
eller:
2. MGM har planerat att skrämma henne riktigt vid detta möte.
3. MGM har planerat att undanröja EM då MGM har uppnått vad hans strävat efter socialt, ekonomiskt och relationsmässigt med AA. EM behövs inte längre i hans liv.