2011-02-25, 15:43
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Visst:

https://www.flashback.org/sp29054346

Tack för påminnelsen. Det verkar som om slutsatserna konvergerar:

antingen är SB inte ansvarig för avstjälpningen eller så hindrades h@n av snön/andra oförutsedda faktorer. En tredje möjlighet vore att SB hade (medvetna eller inte) motiv som vi bara kan spekulera om för att lämna delarna där de hittades.

Frågan är nu vad skulle ha hänt om evt en okänd avstjälpare (med bristande lokalkännedom alltså) hade kommit från Örebro alternativt om styckningsplatsen skulle ligga någonstans mellan de två fyndplatserna? Skulle delarna ha hamnat på samma ställen tror man?

EDIT: bara en förklaring till mitt tidigare inlägg. Jag hade i tanke med fyndplats 1 (där torson hittades) som utgångspunkten. Den desperata dumpningen blir därmed vid plats 2, när h*n upptäcker att vägen är slut, men jag är inte som fastnar om en teori om jag ser det orimliga med den, därför frågar jag dem som vet
Senast redigerad av urkinha 2011-02-25 kl. 16:12.
Citera
2011-02-25, 15:55
Medlem
Kavelduns avatar
Några funderingar...

Kan det ha varit så att SB hade en älskarinna i bilen när han körde i diket 2004?
(Undrar vad de i sådana fall sysslade med i bilen då...)
Någon skrev tidigare i tråden att han i samband med bilolyckan fick avslöja för sin dåvarande hustru att han hade varit otrogen.

Om han efter bilolyckan blev erbjuden att träffa en kurator kanske han såg möjligheten att hitta en ny flickvän att vara otrogen mot sin hustru med. Men då det kom fram att hon var mamma till en av hans elever så fick han skrinlägga planerna och valde då att inte träffa kuratorn fler gånger.

Att EM försvinner ur registren är tämligen normalt. När en person är bekräftat avliden brukar www.upplysning.se, birthday.se och andra ta bort personen. Ibland så snabbt som inom en vecka efter bekräftat dödsfall. Oftast tar det dock längre tid.

EM var ju en erkänd retoriker och kanske snabb i tanken. Hon kan ha skämtat med någon och sagt "Nu åker jag och träffar SB för sista gången. Är jag inte tillbaka efter lunch så har han dödat mig... (fniss...)" - och så visade det sig vara sant. Åtminstone att hon mördats.
EM kanske ville ta det stora steget här i livet. Hon slutade vid ÖrU, skaffade sin övernattningslägenhet i Örebro, åtog sig flera uppdrag i början av 2011 (enligt Google-sökning) och hade gått ner i vikt. Sorgen efter upptäckten att SB var sambo blev för mycket och då hon nu - än en gång - upptäckt hans lögner - bestämde hon sig för att göra slut med honom. Trots att han var hennes stora kärlek. Hon klarade helt enkelt inte av honom längre. I flera år hade han lovat och lovat, men nu fick det vara nog.

När det talas om hur och var delarna av EM placerats så är min uppfattning att hon bragts om livet i Nora. Då förefaller det tämligen logiskt att spridandet av "kroppspaketen" gjordes på väg mot Örebro.Hade EM mördats och styckats i Örebro känns det ologiskt att köra upp till ett sandtag med kroppspaketen, när det säkerligen finns många återvinningsstationer (motsvarande) i närheten av Örebro där paketen kunde ha deponerats enklare.

Beträffande den tillplattade snön där bålen hittades. Kan det ha varit så att någon som höll på med skogsavverkning såg säcken och då tänkte "Men jäklar. Den där sopsäcken är det bäst att trycka ner ordentligt i snön så den inte syns. Typiskt Nisse att inte ta med sig skräpet hem..." - och så skottade han över sopsäcken och plattade till snön.

Och som vanligt: Bara tankar - Inga källor
Senast redigerad av Kaveldun 2011-02-25 kl. 16:03.
Citera
2011-02-25, 16:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Några funderingar...

Kan det ha varit så att SB hade en älskarinna i bilen när han körde i diket 2004?
Någon skrev tidigare i tråden att han i samband med bilolyckan fick avslöja för sin dåvarande hustru att han hade varit otrogen.

Om han efter bilolyckan blev erbjuden att träffa en kurator kanske han såg möjligheten att hitta en ny flickvän att vara otrogen mot sin hustru med. Men då det kom fram att hon var mamma till en av hans elever så fick han skrinlägga planerna och valde då att inte träffa kuratorn fler gånger.

Att EM försvinner ur registren är tämligen normalt. När en person är bekräftat avliden brukar www.upplysning.se, birthday.se och andra ta bort personen. Ibland så snabbt som inom en vecka efter bekräftat dödsfall. Oftast tar det dock längre tid.

EM var ju en erkänd retoriker och kanske snabb i tanken. Hon kan ha skämtat med någon och sagt "Nu åker jag och träffar SB för sista gången. Är jag inte tillbaka efter lunch så har han dödat mig... (fniss...)" - och så visade det sig vara sant. Åtminstone att hon mördats.
EM kanske ville ta det stora steget här i livet. Hon slutade vid ÖrU, skaffade sin övernattningslägenhet i Örebro, åtog sig flera uppdrag i början av 2011 (enligt Google-sökning) och hade gått ner i vikt. Sorgen efter upptäckten att SB var sambo blev för mycket och då hon nu - än en gång - upptäckt hans lögner - bestämde hon sig för att göra slut med honom. Trots att han var hennes stora kärlek. Hon klarade helt enkelt inte av honom längre. I flera år hade han lovat och lovat, men nu fick det vara nog.

När det talas om hur och var delarna av EM placerats så är min uppfattning att hon bragts om livet i Nora. Då förefaller det tämligen logiskt att spridandet av "kroppspaketen" gjordes på väg mot Örebro.Hade EM mördats och styckats i Örebro känns det ologiskt att köra upp till ett sandtag med kroppspaketen, när det säkerligen finns många återvinningsstationer (motsvarande) i närheten av Örebro där paketen kunde ha deponerats.

Om älskarinna vad med i bilen eller ej kan jag inte uttala mig om. Men det är inte sant att han erkände för sin fru att han var otrogen i samband med olyckan. Det finns en bra förklaring och berättelse till hur detta avslöjades.

At hans avsikt med kuratorbesöken var att hitta en ny älskarinna tvivlar jag något på.

Annars mycket bra tankar.
Citera
2011-02-25, 16:05
Medlem
urkinhas avatar
[quote=Stenstocken]
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Ta mitt svar för vad det är (en personlig uppfattning). Det du beskriver känns något osannolikt. Om man gör en desperat dumpning vid fyndplats "1", så känns det ytters märkligt om man av en slump senare hamnar vid fyndplats "2,3 och 4". Geografiskt ligger de nära varandra, men bilvägen är komplicerad. Jag blir själv trött på dem som envetet hävdar sin teori och eftersom jag själv inte vill hamna i det facket så jag ligger lite lågt efter detta inlägg. Mina poänger är att:
1. Mord och styckningsplats ligger i fyndplatsernas närområde (alternativ 1, och min teori)
2. Det finns en avsikt med utplaceringarna (alternativ 2, avsikten är att förbättra utplaceringen)
3. Hade mordet varit planerat så hade inte fyndplatserna varit någon av de aktuella. Planerar man ett mord så borde men även fundera över var kroppen ska gömmas. Den borde inte behövas styckas, och även om något går snett så att styckning blir nödvändig, så finns det ingen orsak att placera delarna nära varandra i ett koncentrerat område.
Men efterom jag inte är någon styckmördare vill jag understryka att jag utgått ifån mig själv, och att jag inte hävdar att detta är en absolut sanning.

Jag gillar dina teorier, och jag tycker att det är viktigt att de som är från trakten hörs noggra, så jag hoppas att du inte ligger lågt som du säger..

Klart , och tak och lov, är det svårt att veta vad försiggår i en styckmördares huvud, men mycket kan uteslutas av praktiska skäl, och det är där som erfarenhet av de ni som lever i trakten blir nästan oersättlig.

EDIT: bara en förklaring till mitt tidigare inlägg. Jag hade i tanke fyndplatsen 1 (Lockhyttan) som utgångspunkten för färden, efter att torson "gömdes". Panikdumningen alltså vid Bocksboda. Men jag är inte en av dem som fastnar för en teori utan gillar diskussionen kring olika alternativ, och är särskilt glad när något kan uteslutas pga orilimghet. De oändliga möjligheterna begränsas då, vilket jag tycker är bra.
Senast redigerad av urkinha 2011-02-25 kl. 16:22.
Citera
2011-02-25, 16:11
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Tack för påminnelsen. Det verkar som om slutsatserna konvergerar:

antingen är SB inte ansvarig för avstjälpningen eller så hindrades h@n av snön/andra oförutsedda faktorer

Frågan är nu vad skulle ha hänt om evt samma avstjälparen (med bristande lokalkännedom alltså) hade kommit från Örebro alternativt om styckningsplatsen skulle ligga någonstans mellan de två kända fyndplatserna? Skulle delarna ha hamnat på samma ställen tror man?
Jag tror inte det och håller mig kvar på teorin om att GM kom från Nora-hållet. Jag tror att tanken var att sprida ut delarna och den första stjälptes av vid Rusakulan. Väl uppe vid Bocksboda drabbades h*n dock av panik när h*n upptäckta att h*n var på en återvändsväg och att h*n skulle tvingas passera alla närliggande hus och gårdar med likdelar kvar i bilen på tillbakavägen. Om h*n nu kom från Örebro så känns det konstigt att h*n först åker upp till Rusakulan för att sedan vända och åka tillbaka.

Jag kan dock ha fel, men att någon med kännedom om vägen upp till Bocksboda skulle välja att åka dit för att stjälpa av likdelar tror jag väldigt lite på. På två ställen kör man i princip över gårdsplanen till intilliggande hus. Jag hade iaf fått stora nojan, helt säkert.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-02-25 kl. 16:14.
Citera
2011-02-25, 16:15
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ni som bor i området vet ni ifall skidanläggningen vid Digerberget var öppen de aktuella dagarna?
Är omklädningsrummen olåsta när anläggningen är stängd?

Är det möjligt att åka skidor från Rusakulan till Bocksboda, genaste vägen, de aktuella dagarna?

Om du med skidanläggning menar slalombacken är den nerlagd för typ 25 år sedan det som finns kvar är ett litet fik, mycket mer är det inte och när det är stängt så är det i hela byggnaden om jag inte missminner mig men läs följande nedan.

Vintertid finns ca 5 km elljusspår vid Digerberget. Vid Digerberget startar (eller slutar) Kilsbergsspåret som sträcker sig till Ånnaboda - sammanlagt 27 km. Kilsbergsspåret är också anslutet till Vintergatan. Tillsammans erbjuder de båda spåren maskinpreparerade spår på ca 50 km.
Vid Digerberget finns en häftig pulkabacke - dock ingen lift - samt grillplatser i anslutning till backen.

http://www.nora.se/upplevagora/idrottmotionochfriluftsliv/friluftslivochmotion/digerbergetsfriluftsanlaggning.4.48017f1a1291d8a2b 7b8000206.html
Citera
2011-02-25, 16:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte det och håller mig kvar på teorin om att GM kom från Nora-hållet. Jag tror att tanken var att sprida ut delarna och den första stjälptes av vid Rusakulan. Väl uppe vid Bocksboda drabbades h*n dock av panik när h*n upptäckta att h*n var på en återvändsväg och att h*n skulle tvingas passera alla närliggande hus och gårdar med likdelar kvar i bilen på tillbakavägen. Om h*n nu kom från Örebro så känns det konstigt att h*n först åker upp till Rusakulan för att sedan vända och åka tillbaka.

Jag kan dock ha fel, men att någon med kännedom om vägen upp till Bocksboda skulle välja att åka dit för att stjälpa av likdelar tror jag väldigt lite på. På två ställen kör man i princip över gårdsplanen till intilliggande hus. Jag hade iaf fått stora nojan, helt säkert.
Vi är nog inne på ungefär samma teori, och det är inte på något sätt uteslutet att gm kom ifrån Norahållet. Mitt ödmjuka ifrågasättande är hur han per automatik hamnade vid Bocksbosjön efter dumpningen vid Rusakulan? Det finns ju ingen naturlig bilväg mellan dessa platser... Jag är till stora delar överens med dig, och rätta mig gärna om jag har fel. Men vägen fram mot Bocksbosjön är väl ingen återvändsväg. Vägen mot Rusakulan är däremot tveklöst en smal återvändsväg.
Citera
2011-02-25, 16:39
Medlem
Kams avatar
Eftersom alla verkar väldigt fantasifulla här, så vill jag bidra med en tanke : Den nu häktade verkar lite äventyrlig och pigg på att pröva olika saker. Det är inte så att han har flygcertifikat och tillgång till ett litet plan?
Han släppte sakerna lite hur som helst och tänkte återvända och gömma dem bättre.
Citera
2011-02-25, 16:52
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Vi är nog inne på ungefär samma teori, och det är inte på något sätt uteslutet att gm kom ifrån Norahållet. Mitt ödmjuka ifrågasättande är hur han per automatik hamnade vid Bocksbosjön efter dumpningen vid Rusakulan? Det finns ju ingen naturlig bilväg mellan dessa platser... Jag är till stora delar överens med dig, och rätta mig gärna om jag har fel. Men vägen fram mot Bocksbosjön är väl ingen återvändsväg. Vägen mot Rusakulan är däremot tveklöst en smal återvändsväg.
Jodå, du kommer inte längre än ner till Hyttebacken även om det inte ser så ut på Eniro. Åtminstone inte med bil. Det finns t.o.m. en återvändsvägskylt där den allmänna vägen upphör precis efter Bocksboda. Jag har som sagt lite dålig erfarenhet av nätkartorna. De är ibland lite väl optimistiska och inte att lita på vad gäller vägstandard.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-02-25 kl. 16:59.
Citera
2011-02-25, 17:04
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Några funderingar...

När det talas om hur och var delarna av EM placerats så är min uppfattning att hon bragts om livet i Nora. Då förefaller det tämligen logiskt att spridandet av "kroppspaketen" gjordes på väg mot Örebro.Hade EM mördats och styckats i Örebro känns det ologiskt att köra upp till ett sandtag med kroppspaketen, när det säkerligen finns många återvinningsstationer (motsvarande) i närheten av Örebro där paketen kunde ha deponerats enklare.

Beträffande den tillplattade snön där bålen hittades. Kan det ha varit så att någon som höll på med skogsavverkning såg säcken och då tänkte "Men jäklar. Den där sopsäcken är det bäst att trycka ner ordentligt i snön så den inte syns. Typiskt Nisse att inte ta med sig skräpet hem..." - och så skottade han över sopsäcken och plattade till snön.

Ja intressant teori men beträffande återvinningsstationer som får plats med plast säckar i den storleken är de alla kameraövervakade och det vet nog en mördare
Citera
2011-02-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Varifrån kommer dina uppgifter, att han skulle uppträtt som vanligt torsdagen den 30/12? Det stämmer inte med vad som tidigare uppgivits i tråden.

”En bekant till 51-åringen reagerade på att något inte var som det skulle när de träffades i torsdags. Dagen efter att Eva försvann.
– Han var inte så social som han brukar utan spänd och lite kort i tonen. Det kändes som om allt inte var som det skulle. Då hade jag ingen aning om att den här kvinnan var försvunnen”
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370260.ab).

Tack för påpekandet CROSS-i-taket. Tror jag datumsammanblandat. Då är det i så fall fredag den 31 min info. handlar om. Jag skall kolla upp detta så det inte blir fel. Återkommer.

F.ö skvallrades det idag i ÖU-korridorerna om att polisen ev. skulle komma och titta på vilken sorts tape som finns på aktuell institution. (Verkar dock overkligt segt att titta på detta först nu).
Citera
2011-02-25, 17:10
Medlem
Citat:
Jodå, du kommer inte längre än ner till Hyttebacken även om det inte ser så ut på Eniro. Åtminstone inte med bil. Det finns t.o.m. en återvändskylt där den allmänna vägen upphör precis efter Bocksboda. Jag har som sagt lite dålig erfarenhet av nätkartorna. De är ibland lite väl optimistiska och inte att lita på vad gäller vägstandard.
OK, tack för upplysningen! Då är alltså samtliga fyndplater belägna i anslutning till återvändsvägar (bilvägen)...? Geografiskt nära varandra, med Bergslagsleden som en gemensam nämnare... ! Om detta stämmer, går det att bortse från detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in