2011-02-25, 14:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag är övertygad om att du har en spekulation om hur allt skett. Skulle du vilja dela den med oss som fantiserar?

Såja Bagarn, nu är det väl ändå så att allt brukar ha sina logiska förklaringar. Men det som åtminstone jag fastnar för är att man hittar förklaringar som det inte finns någon grund för. Alltså man uppfinner dessa själv.
Citera
2011-02-25, 14:24
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Du glömde HIV... I den här tråden har fantasin inga gränser... Att den här mannen över huvud taget stått på benen är en gåta... och klarat av att jobba dessutom... Sannolikheten att han är mördare är därmed noll...

Skoj åsido: det skrämmande vore om en skicklig försvare (som den aktuella MTG inte har) skulle lyckas med att få mördaren otillräknekligförklarad.

Vad krävs för det?

Skulle man då ha ett schyst gäng av f.d. häktade för mord med bristande impulskontroll fri som fåglar ute på gatorna? Najs tanke.
Senast redigerad av urkinha 2011-02-25 kl. 14:29.
Citera
2011-02-25, 14:26
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Såja Bagarn, nu är det väl ändå så att allt brukar ha sina logiska förklaringar. Men det som åtminstone jag fastnar för är att man hittar förklaringar som det inte finns någon grund för. Alltså man uppfinner dessa själv.

Jo, det heter "rationalisera" och det är ett väl studerat fenomen.
Senast redigerad av urkinha 2011-02-25 kl. 14:30.
Citera
2011-02-25, 14:31
Medlem
[quote=bagarn29]Ni som bor i området vet ni ifall skidanläggningen vid Digerberget var öppen de aktuella dagarna?
Är omklädningsrummen olåsta när anläggningen är stängd?

Är det möjligt att åka skidor från Rusakulan till Bocksboda, genaste vägen, de aktuella dagarna?[/QUOTE]

Ja! Hundägarens uppgift om att det det var svårt att ta sig fram med skidor pga skogsavverkning rör sig nog inte om själva Bergslagsleden utan snarare området runt parkeringen i anslutning till vägen upp mot Rusakulan. På frågan om Digerberget har jag ingen aning.
Vägen upp mot Rusakulan från parkeringsplatsen: http://i54.tinypic.com/2w6gvbd.jpg
Citera
2011-02-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
SB är säker skyldig även till försvinnandet i Laxå. Efter alla påståenden kan man bara konstantera att SB är djävulen själv och har förmågan att göra sig både osynlig och gå igenom väggarna.
Så det där att han sitter i häkte är inget alibin för hans del inte. Han tog Christer också.

Humoristiska inlägg behövs i en tråd som för länge sedan tappat sin verklighetsförankring. Alla dessa återkommande inlägg om pannglober och kurator är tröttsamt. Vore det inte bättre att börja i rätt ände angående bilolyckan istället för att fantisera om eventuella biverkningar 6-7 år senare? Vad var det för slags olycka 2004? Hur skadad blev SB? Låg han på sjukhus? Körde han på ett djur? etc.......
Citera
2011-02-25, 14:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Fyndplatserna (där GM "gömde" delarna) ligger på två ställen: Lockhyttan i Rusakulan och Bocksboda. Fågelavståndet mellan dem är ungefär 2 km.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8426384.ab
Även om det finns ett skispår, tror polisen inte på att h@n spred delarna på skidor.
Det som förbryllar är varför valdes just de ställen när det inte finns en naturlig bilväg mellan dem, utan man måste åka minst 8 km på småvagar som ibland är så smala att man måste nästan åka på två hjul för att passera förbi husen som ligger intill.
sWeePerrs fotosafari
Färden med en bil full av likdelar längs de vägar är misnt sagt riskfylld....
Ja, anta att han hade kört fast i snön. När man ser bilderna av de aktuella vägarna är det svårt att tänka sig att någon som är bekant med dessa vägar skulle gett sig in på dem med lik i lasten.
Citera
2011-02-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Ja, anta att han hade kört fast i snön. När man ser bilderna av de aktuella vägarna är det svårt att tänka sig att någon som är bekant med dessa vägar skulle gett sig in på dem med lik i lasten.
Exakt... Jag körde fast flera gånger under min rekning. Det gick att ta sig fram, men det var inte okomplicerat. Under stress hade det varit en mardröm.Och jag tror inte min bil har sämre förutsättningar än "guldkedjans"...
Citera
2011-02-25, 15:10
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Citat:
Ni som bor i området vet ni ifall skidanläggningen vid Digerberget var öppen de aktuella dagarna?
Är omklädningsrummen olåsta när anläggningen är stängd?

Är det möjligt att åka skidor från Rusakulan till Bocksboda, genaste vägen, de aktuella dagarna?

Ja! Hundägarens uppgift om att det det var svårt att ta sig fram med skidor pga skogsavverkning rör sig nog inte om själva Bergslagsleden utan snarare området runt parkeringen i anslutning till vägen upp mot Rusakulan. På frågan om Digerberget har jag ingen aning.
Vägen upp mot Rusakulan från parkeringsplatsen: http://i54.tinypic.com/2w6gvbd.jpg

Har funderat kring din fråga när det gäller utplacering av delarna. Är det möjligt att vem som gjorde det inte visste att vägen var en återvändningsgränd? Och så kör h@n med samtidigt som h@n tittar och väljer ett lämpligt gömställe, när plötsligt är h@n framme vid Bocksboda och inser att vägen är slut, och att h@n måste tillbaka längs samma tättbebyggda vägarna med sin oleverarde last. Då hamnar h@n i panik och vill bara bli av med paketen så fort som möjligt (kanske genom att slänga dem ut från bilen tom?).

EDIT: självklart förutsätter denna teori att h@n inte har större lokalkännedom av vägarna eller åtminstone att h@n underskattat mängden av snö under dagarna, som spekuleras ovanpå
Senast redigerad av urkinha 2011-02-25 kl. 15:18.
Citera
2011-02-25, 15:12
Medlem
Märkbart tyst från polisens sida, ingenting läcker ut i media. Har dom tagit semester hela bunten eller finns det helt enkelt ingenting att skvallra om?
Citera
2011-02-25, 15:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ni har säkert rätt i det. Så varför utsätta sig för förlöjligande kommentarer.
Haj å ivaj f.n.

Detta var absolut inte alls min avsikt att förlöjliga någons tankar, och framförallt inte dina då du är en av de som för tråden framåt.

Det känns som att många uppgifter tar för stor plats, sida upp och sida ner, utan att leda någonstans då det snabbt kan avfärdas med att det egentligen inte finns något som tyder på att det förhåller sig så
Citera
2011-02-25, 15:25
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Har funderat kring din fråga när det gäller utplacering av delarna. Är det möjligt att vem som gjorde det inte visste att vägen var en återvändningsgränd? Och så kör h@n med samtidigt som h@n tittar och väljer ett lämpligt gömställe, när plötsligt är h@n framme vid Bocksboda och inser att vägen är slut, och att h@n måste tillbaka längs samma tättbebyggda vägarna med sin oleverarde last. Då hamnar h@n i panik och vill bara bli av med paketen så fort som möjligt (kanske genom att slänga dem ut från bilen tom?).

EDIT: självklart förutsätter denna teori att h@n inte har större lokalkännedom av vägarna eller åtminstone att h@n underskattat mängden av snö under dagarna, som spekuleras ovanpå
Visst:
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Mördaren har kommit från Nora-hållet och är troligtvis inte bekant med området

https://www.flashback.org/sp29054346
Citera
2011-02-25, 15:42
Medlem
[quote=urkinha]
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken

Har funderat kring din fråga när det gäller utplacering av delarna. Är det möjligt att vem som gjorde det inte visste att vägen var en återvändningsgränd? Och så kö h@n med samtidigt som h@n tittar och väljer ett lämpligt gömställe, när plötsligt är h@n framme vid Bocksboda och inser att vägen är slut, och att h@n måste tillbaka längs samma tättbebyggda vägarna med sin oleverarde last. Då hamnar h@n i panik och vill bara bli av med paketen så fort som möjligt (kanske genom att slänga dem ut från bilen tom?).
Ta mitt svar för vad det är (en personlig uppfattning). Det du beskriver känns något osannolikt. Om man gör en desperat dumpning vid fyndplats "1", så känns det ytters märkligt om man av en slump senare hamnar vid fyndplats "2,3 och 4". Geografiskt ligger de nära varandra, men bilvägen är komplicerad. Jag blir själv trött på dem som envetet hävdar sin teori och eftersom jag själv inte vill hamna i det facket så jag ligger lite lågt efter detta inlägg. Mina poänger är att:
1. Mord och styckningsplats ligger i fyndplatsernas närområde (alternativ 1, och min teori)
2. Det finns en avsikt med utplaceringarna (alternativ 2, avsikten är att förbättra utplaceringen)
3. Hade mordet varit planerat så hade inte fyndplatserna varit någon av de aktuella. Planerar man ett mord så borde men även fundera över var kroppen ska gömmas. Den borde inte behövas styckas, och även om något går snett så att styckning blir nödvändig, så finns det ingen orsak att placera delarna nära varandra i ett koncentrerat område.
Men efterom jag inte är någon styckmördare vill jag understryka att jag utgått ifån mig själv, och att jag inte hävdar att detta är en absolut sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in