2011-02-22, 17:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
C
Det som stör mig är att SB beskrivs som så lugn... aldrig blir arg osv...
Såna personer har jag erfarenhet av... och det är dom som brukar explodera våldsamt när dom väl exploderar.
Finns två sorter. De som är lugna för att de är lugna, och de som ör lugna för att de är hämmade. det är den senare sorten som kokar över. Den förra sorten gör det inte.
Citera
2011-02-22, 17:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Vad menar man med orörd och var finns källa för det påstående?

Om polisen valde att komma ut med bilder på bilen för att få tips från allmänheten betyder då snarare att de misstänker att bilen användes den dagen.
Kan inte hitta infon men så mycket jag kommer ihåg så bilen hittades den 30 eller 31.

Det finns ingen källa för det påståendet. Det hävdades tidigare i tråden att Eva parkerade bilen själv i garaget den 29:e eller tidigare och att den därefter inte hade körts.

Jag vill nog påstå att det inte finns någonting som säger oss var bilen hittades, dock sannolikt i ett garage, när den hittades, mest sannolikt under torsdag eftermiddag, och vem som parkerade bilen där den hittades, inte helt osannolikt av annan än Eva.

Man blir helt matt av alla uppgifter som går runt i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Glitterkvist
Det kanske var det som fick polisen att agera snabbt? Men jag kommer inte ihåg var jag läste det ,kanske på svenska mord eller nåt annat ställe

Skulle inte förvåna mig längre om du läst detta här i tråden.
Citera
2011-02-22, 17:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Det omvända fenomenet lär också vara sant:

Männen med psykopatiska drag dras till starka, oberoende kvinnor (på vilka Eva är ett bra exempel), därför att psykopater ser dem som starka konkurrenter, ett hot mot sin maktställning. Egentligen vill de förstöra tjejerna, och eventuellt gör de det (antingen direkt genom fysisk misshandling eller så genom att först förföra dem för att sedan överge dem förvandlade till en skugga av sig själva).
Det där stämmer inte alls i min erfarenhetsvärld. Psykopater ger sig företrädesvis på såna som de vet att de klarar av. Starka konkurrenter går psykopaten runt, charmar eller binder upp. Ingen kamp för kampens skull, inte, och inga chansningar i onödan. Tanken att den manlige psykopaten skulle se sig som nån sorts manssläktets torped, och rikta in sig på att tillintetgöra starka representanter för kvinnokönet förefaller mig vara renaste ovetenskapliga genusfascism.
Citera
2011-02-22, 17:49
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där stämmer inte alls i min erfarenhetsvärld. Psykopater ger sig företrädesvis på såna som de vet att de klarar av. Starka konkurrenter går psykopaten runt, charmar eller binder upp. Ingen kamp för kampens skull, inte, och inga chansningar i onödan. Tanken att den manlige psykopaten skulle se sig som nån sorts manssläktets torped, och rikta in sig på att tillintetgöra starka representanter för kvinnokönet förefaller mig vara renaste ovetenskapliga genusfascism.

Nickar instämmande
Citera
2011-02-22, 17:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Var det i en svart MG liknande bilmodell hon satte sig i?
Jag trodde det var i MT's Cadillac?

Det vågar man inte säga i den här tråden.
Men alla vet att MG har sagt att han skjutsade Bo den dagen.
Så jag förstår inte varför man tvivlar direkt vems bil det handlar om.
Hon satte sig i en likadan bilmodell som den MG innehar och MG är ensam om att äga den modellen i länet
En caddilac BLS är den identifierad som.

Citat:
Man blir helt matt av alla uppgifter som går runt i tråden.
Det är du inte ensam om kan jag tala om.
Uppgifterna är dubbla.
Citera
2011-02-22, 17:56
Medlem
Citat:
Nja. Omertā akademiker emellan är sällsynt - för det mesta föröker de sparka varndra på smalbenen så gott det går - och har för det allra mesta att göra med akademiska sällskap, inte med universitetets institutioner. Om det händer oegentligheter i upsaliensiska stöttepelarsällskap som Vetenskaps-Societeten, JuvenalOrden eller Sångsällskapet OD tenderar man till att inte polisanmäla, utan lösa det internt - alla som räknas vet ju ändå hur det ligger till. Men det gäller för det första akademiska sällskap med ett eller ett par hundra år på nacken. Sånt finns inte i alls Örebro. För det andra gäller det interna oegentligheter av icke-våldsam natur. Inte fan blir professor N.N skyddad av yrkeskollegialitet om han är misstänkt för att ha haft ihjäl in älskarinna, heller! (Och inte heller om han är misstänkt för att ha slagit ihjäl sin universitetslektor. )

Sällskapet Concordia bildades 1862 i Örebro och lever ännu i denna dag.

Möten hålles ca tio gånger per år, varav ett hålles på sällskapets högtidsdag den 18 februari.

Sällskapet leds av en styrelse vars ordförande utses på ett år. Sällskapets ständige sekreterare ansvarar för det löpande arbetet tillsammans med den övriga styrelsen. Nya medlemmar väljs in i på invalssammanträden som hålles två gånger per år. Antalet medlemmar är ca 160.

Motsvarande föreningar för herrar på andra håll i landet med likartade program är Sällskapet Idun i Stockholm (också grundat 1862), Sällskapet Gnistan i Göteborg (grundat 1878) och Sällskapet Heimdall i Malmö (grundat 1891). I Danmark finns en motsvarande förening, Selskabet for Historie, Litteratur og Kunst och i Norge Andvake Foreningen.

För kvinnor finns Sällskapet Damernas Concordia i Örebro.

Sällskapet Concordias ständige sekreterare är professor emeritus Dan Danielsson, Örebro.
Citera
2011-02-22, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Inlägget är absolut inte trams utan ger uttryck för vad många känner.

Om man häktas på sannolika skäl kan det då vara så att så länge man väntar på resultat från t.ex. SKL så behövs det inte mycket för att häktningen förlängs.
Nej, inte för att den ska förlängas. Men för att det ska bli sannolik skäl öht. Vi ska ha klart för oss att sB sitter på så korrekta sannolika skäl som någon kan göra, i och med att de först är prövade av den erkänt noggranne lagman Per Grevesmühl, och sedan är prövade också i hovrätt.

Det har alltså stått klart för såväl tingsrätt som hovrätt att det är mer sannolikt att SB har begått brottet, än att någon annan har gjort det. Vilken bevisning som har övertygat Örebro tingsrätt och Svea Hovrätt om detta vet vi inte, men den måste finnas.
Citera
2011-02-22, 18:01
Medlem
Citat:
Nej, inte för att den ska förlängas. Men för att det ska bli sannolik skäl öht. Vi ska ha klart för oss att sB sitter på så korrekta sannolika skäl som någon kan göra, i och med att de först är prövade av den erkänt noggranne lagman Per Grevesmühl, och sedan är prövade också i hovrätt.

Det har alltså stått klart för såväl tingsrätt som hovrätt att det är mer sannolikt att SB har begått brottet, än att någon annan har gjort det. Vilken bevisning som har övertygat Örebro tingsrätt och Svea Hovrätt om detta vet vi inte, men den måste finnas.

Korrigering: Det är Göta Hovrätt som beslutat om häktningen.
Citera
2011-02-22, 18:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Fast de satt alltså inte häktade som oskyldiga. Då är väl så fall Robert Hägg ett bättre exempel.

Men samtliga de tre fallen anses ju var polisiärt uppklarade - eller, med andra ord, de tre herrarna anses de facto ha haft ihjäl dem de åtalades för att ha haft ihjäl.

Nja, de befanns oskyldiga till mord, i alla fall.

Robert Hägg, vem är det?
Citera
2011-02-22, 18:03
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:

Och allt beror på att åklagare presenterat bara en misstänkt och indicier just mot honom.
Knappast troligt att rätten kunde sätta sig i all "bevisning" under en timme.
Citera
2011-02-22, 18:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriterium
Sällskapet Concordia bildades 1862 i Örebro och lever ännu i denna dag.

Möten hålles ca tio gånger per år, varav ett hålles på sällskapets högtidsdag den 18 februari.

Sällskapet leds av en styrelse vars ordförande utses på ett år. Sällskapets ständige sekreterare ansvarar för det löpande arbetet tillsammans med den övriga styrelsen. Nya medlemmar väljs in i på invalssammanträden som hålles två gånger per år. Antalet medlemmar är ca 160.

Motsvarande föreningar för herrar på andra håll i landet med likartade program är Sällskapet Idun i Stockholm (också grundat 1862), Sällskapet Gnistan i Göteborg (grundat 1878) och Sällskapet Heimdall i Malmö (grundat 1891). I Danmark finns en motsvarande förening, Selskabet for Historie, Litteratur og Kunst och i Norge Andvake Foreningen.

För kvinnor finns Sällskapet Damernas Concordia i Örebro.

Sällskapet Concordias ständige sekreterare är professor emeritus Dan Danielsson, Örebro.
Vittra landsortssällsskap av den typ du anger ovan kan ha vissa likheter med de akademiska sällskap jag nämnde ovan. Däremot är har de ingen stark koppling till akademin. Jag kan tänka mig att en del hist-filare på Örebro universitetet kan vara med nuförtiden (av gammalt drevs sällskap av den där typen till stor del av läroverkslektorerna, som i många fall var lärdare än dagens universitetsakademiker) men knappast tekniker som SB. Och den eventuella lojalitet som medlemmarna har med varandra utsträcker sig knappast till utomstående.
Citera
2011-02-22, 18:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nej, det är verkligen inte bekräftat att SB varit notoriskt otrogen. Egentligen heller inte att han skulle vara någon typ av häradsbetäckare. Troligtvis har han varit som vilken normalkåt medelålders man som helst som befinner sig mellan förhållanden.
Nja. SB har bevisligen jonglerat med tre relationer samtidigt, varav han var gift med en, utan att damerna var medvetna om varandra. Riktigt så gör faktiskt inte vilken normalkåt medelålders man som helst som befinner sig mellan förhållanden Vi vet inte om just det beteendet var habituellt. Men också utfört bara en gång, är det anmärkningsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in