2011-02-15, 15:35
Medlem
ReedMes avatar
Att det skulle ta sex timmar att stycka en människa låter mycket i mina öron, men jag minns att någon här i tråden refererade till en amerikansk(?) kriminalare som påstod att det skulle ta fem timmar. Så kanske ligger det någon sanning i GW:s uttalande. Hur osannolikt det än låter. Kanske är det proceduren runtomkring utförandet som tar tid.
Citera
2011-02-15, 15:50
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vad jag har förstått så förhördes SB första gången den 30.12 och förhör hölls även med Evas andra kollegor samma dag. Vi vet inte med säkerhet om span sattes på SB redan samma dag. Frågan blir ju då; var det bara SB som omförhördes den 1.1 ( dvs inte någon annan kollega) och i så fall varför?
Vad kan kollegorna lämnat för uppgifter? De har ju uppgett att de inte kände till att Eva och SB skulle haft ett förhållande.

Glöm inte sambon. Hon har uppgett för polisen att hon kände till att SB och Eva tidigare haft ett förhållande innan sambon och SB blev ett par. (detta är en säker källa) men snälla börja inte ifrågasätta detta, det är upp till var och en om man vill tro på detta eller ej.
Citera
2011-02-15, 15:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Då kanske vi pratar om halva tiden, om man tänker sig att kroppen låg på samma plats när han gjorde inköpen, vilket borde ha skett efter mordet, men före styckningen.

Städningen kan, som du säger ha skett i flera omgångar.
Men inte så värst många omgångar:

- Den påbörjades knappast före lunch 29/12 och således knappast före 14-tiden eftersom SB lämnade golfhallen en stund efter 13.

- Någon gång den 30/12 togs SB in på förhör och vi antar tills vidare att han hade span på sig efter det.

Det lämnar ungefär ett dygn. Gissningsvis har han varit på jobbet (kollegorna säger att han sprang ut och in) och kanske även umgåtts med familjen (skidtur med barnen på torsdagen?).

Dessutom hade väl grannen tvättiden resten av 29/12. Och stod tvättstugan ledig var det rimligen fritt fram för andra boende att använda den. Jag skulle ju inte våga ha styckrester kvar där och springa in och städa när jag vet att det kan komma andra när som helst.
Citera
2011-02-15, 16:00
Medlem
Helmuthss avatar
Genom att trycka på två bestämda motsvarande punkter på halsen,kan
det faktiskt utlösa ett omedelbart hjärtstillestånd,en s.k.vasovagal chock,vilket
kan leda till döden,redan efter 5-10 sek.
Därmed sagt, att mordet ej behöver vara planerat.
Citera
2011-02-15, 16:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Genom att trycka på två bestämda motsvarande punkter på halsen,kan
det faktiskt utlösa ett omedelbart hjärtstillestånd,en s.k.vasovagal chock,vilket
kan leda till döden,redan efter 5-10 sek.
Därmed sagt, att mordet ej behöver vara planerat.

Jo förvisso, men det är det väl bara personer med kunskap inom anatomi som vet vilka dessa punkter är, eller?
Citera
2011-02-15, 16:40
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Jo förvisso, men det är det väl bara personer med kunskap inom anatomi som vet vilka dessa punkter är, eller?

är det inte de där "groparna" bakom örsnibbarna som avses? (ryser när jag skriver detta..) men det kanske bara är en skröna?
Citera
2011-02-15, 17:00
Medlem
Citat:

ja, och han har ju läst en anatomikurs.

Tror för övrigt det handlar om mer än tryck på ömma punkter, snarare slag.
Citera
2011-02-15, 17:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
är det inte de där "groparna" bakom örsnibbarna som avses? (ryser när jag skriver detta..) men det kanske bara är en skröna?

Hittade detta på FB där vårdguiden uppges som källa,

Citat:
Vid de stora pulsådrorna på halsens sidor finns en liten känselkropp. Om den utsätts för tryckstimuli kan hjärtats rytm påverkas. Ett slag eller tryck mot känselkroppen kan orsaka hjärtstillestånd och plötslig död

OBS, prova inte detta hemma nu.
Citera
2011-02-15, 17:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Hittade detta på FB där vårdguiden uppges som källa,

OBS, prova inte detta hemma nu.

Jag känner en som kan detta .
Trycker på någon punkt och offret segnar ner fråga mig inte hur h*n gör.
Nej dom som kan och vet hur man gör dödar ingen.

Leif GW Persson tror att polisen har gripit rätt person för styckmordet på Eva.
Att universitetsadjunkten uppvisar sådant lugn talar emot honom.

Det var nyårsafton emellan. Det tar sex timmar att stycka en kropp på det där viset, och grovstäda. Sedan ska den förpackas och köras ut, och sedan ska det finstädas och så vidare. Till det går det åt minst lika mycket tid. Och då blir det inte så mycket kvar, för han har ju skött en massa annat också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8568629.ab

Man tackar då vet vi vad GW står och hoppas han tar upp det i kväll på veckans brott.

Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Består P-7 verkligen av en timmas intervju? Det låter som ett formell krav som ska uppfyllas för att backa ansökan om den stora?

Beror på skulle jag tippa på kan gå betydligt snabbare.

http://www.rmv.se/?id=157
Domstolen skickar sina handlingar i målet till den avdelning som ska utföra undersökningen. Vid en § 7-undersökning granskar läkaren tillgängliga handlingar och gör sin bedömning efter undersökning och samtal med den misstänkte. Bedömningen redovisas för domstolen i ett § 7-intyg.
De vanligaste brotten som de undersökta gjort sig skyldiga till är misshandel, mord/dråp, olaga hot, sexualbrott och mordbrand.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-15 kl. 17:33.
Citera
2011-02-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Ja, det är faktiskt en skröna. Men strax under din vänstra örsnibb kan du känna pulserandet från aorta som förser hjärnan med syre. Det är den tillförseln man skall strypa för att snabbt döda.
Med ett totalt stopp av syre till hjärnan slocknar den inom 10 sekunder vad jag vet.
Citera
2011-02-15, 18:18
Bannlyst
Den misstänktes sambo har en far som är född i Kil. Är ju runt de svängarna som delar av kroppen hittats.
Kan hon äga en gammal föräldrargård eller farföräldrargård som kanske är ett gammalt torp.
Kanske där som den misstänkte har hållit hus!
Citera
2011-02-15, 18:23
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men inte så värst många omgångar:

- Den påbörjades knappast före lunch 29/12 och således knappast före 14-tiden eftersom SB lämnade golfhallen en stund efter 13.

- Någon gång den 30/12 togs SB in på förhör och vi antar tills vidare att han hade span på sig efter det.

Det lämnar ungefär ett dygn. Gissningsvis har han varit på jobbet (kollegorna säger att han sprang ut och in) och kanske även umgåtts med familjen (skidtur med barnen på torsdagen?).

Dessutom hade väl grannen tvättiden resten av 29/12. Och stod tvättstugan ledig var det rimligen fritt fram för andra boende att använda den. Jag skulle ju inte våga ha styckrester kvar där och springa in och städa när jag vet att det kan komma andra när som helst.

Nä inte lär de nästkommande användarna behövt kliva över likdelar och halkat i köttslamsor.

Däremot kan jag tänka mig att den misstänkte kände rädsla o osäkerhet för hur väl han lyckats med städningen och återvände en eller flera ggr för kontroll och påspädning av klorinindränkningen runt golvbrunn osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in