2011-02-10, 15:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Og som friluftsmenneske og ivrig skigåer tenker jeg den mistenkte kan ha tilgang til en skiboks ?

Har ikke lest hele tråden, men jeg ser for meg at kroppsdeler kan være fraktet bort i en slik. Liket, eller likdeler behøver ikke vært inne i et kjøretøy. En slik "oppbevaringsboks" kan lett monteres på/av og tas med inn og vaskes med klorin. Klorin fjerner ikke bare luktmolekyler, men bleker og desinfiserer flekker etter annet smuss.

Jeg ser mange spekulerer rundt likhunder. Men disse kan forvirres av lukter de ikke er vant å kjenne under trening; Klorin, kjemikalier etc. En utrenet hund kan derimot markere for "noe" i terrenget bare pga. fremmed, mystisk lukt.

Minnes at i Stavanger klarte ikke to svenske likhunder å finne et partert lik, innpakket i plast som var gravd ned inntil et bolighus- tross flere søk. Samme hunder har vært dyktig i andre tilfeller.

Og har ikke likhund markert i hus, vaskerom for lik, så kan jo døden og parteringen skjedd på ukjent sted hvor de møttes. Kanskje kan merket på bolen være at GM har dratt liket etter seg på ski, et stykke.

Kan ikke helt se for meg partering har skjedd i et fellesrom med risk at noen ville skrive seg på, forandre vasketid. Denne GM har nok tenkt rasjonelt og kaldt, med tanke på tidsnøden han hadde for alibi og håndtering av liket. Han er nok en person som har kontroll på seg selv og omgivelsene.

Skiboksa har varit uppe i tråden flertal ganger.
Likhundar må ikke missa likdoften.
Du menar att de ikke rör sig om vaskerummet?
Svenske likhundar missat likdelar i plast under jorden?
Skiturerna har vart uppe och i blaska om att så är ikke fallet.

Nei det va min tanke också att det ikke skett i vaskerummet då grannarna skulle kunna komma in.
En plats att arbeta ostört på är mer rimligt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-10 kl. 15:09.
Citera
2011-02-10, 15:10
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Det är ju inte konstaterat ännu att det rör sig om någon syra...?
Jag tycker det är konstigt om GM skulle börja slabba med syra med risk för att få stänk på sig och det spåret leder ju dessutom direkt till honom. Om han istället använde någon sorts brännare för att stilla blodflödet skulle väl det vara mer riskfritt.

Det är väl inte omöjligt att han äger en liten gasolflaska som han använt vid vallningen av skidor. Om nu kroppens snittytor är brända vill säga.
Citera
2011-02-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Det är väl inte omöjligt att han äger en liten gasolflaska som han använt vid vallningen av skidor. Om nu kroppens snittytor är brända vill säga.

Låter mycket vettigare än slaskandet med syra. Var är hans skidbod? Är den undersökt?
Citera
2011-02-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men blir det så pass svarta kanter från eventuell svets ?
Man brukar/brukade det i sjukvården att bränna flikar man skurit i och på områden som har stort blodflöde.

Det undrar jag .

såvida det inte är en elvärmd kniv.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
/.../ Jag tror att om han hade planerat detta så hade kroppen aldrig hittats och dessa bevis/indicier som pekar mot honom nu aldrig funnits.
Med andra ord: Han gjorde det bästa av situationen. - Med tanke på hans förslagenhet och ordningssinne: Höll han till hemma hos sig: Nära till tvätt, osv - och var det dit han av ren djävulskap lockat EM? - Ett tvättalibi känns också aningen långsökt, och hans agerande måste ses i ljuset av att han aldrig räknade med att åka fast.
Citera
Medlem
Citat:
Det va vad dom trodde först.
Och man ska väl analysera ytorna lite mer ingående.
Och jag har blivit bränd under ett ingrepp för att blodflödet ska stillas.
.
Och det luktar vansinningt illa
Citera
2011-02-10, 15:20
Medlem
Citat:
Men blir det så pass svarta kanter från eventuell svets ?
Man brukar/brukade det i sjukvården att bränna flikar man skurit i och på områden som har stort blodflöde.

Det undrar jag .
I AB uttalar sig kemisten Ulf Rick och säger så här: " Vilken starkt frätande mineralsyra som helst, exempelvis svavelsyra och salpetersyra, gör att köttytan blir svart. Det blir en form av sönderdelning av molekylerna, så att rent kol kommer fram. Man säger att det "kolar", precis som när man bränner kött."

Jag vet inte, men jag tycker det låter långsökt att GM skulle hålla på med svavelsyra.Skulle han hänga upp offret och stå där och pensla med svavelsyra? Med risk för stänk på sin egen hud och kläder. Hur skulle han sedan förklara detta?
Citera
2011-02-10, 15:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
såvida det inte är en elvärmd kniv.

Efter lite google så fann jag detta angående bränning.

Genom att bränna venerna som för blodet via en speciell anordning.
Veterinären kan bränna ihop kärl för att stoppa blodflöde mm
Elektrokirurgiska blad. Dessa stora ytor bladen är aktiva elektroder på dem för snitt som används för att skära och koagulera vävnad.
Elektrokirurgiska blad kan bränna små blodkärlen som kanten skär genom vävnad, vilket gör dem en gynnsam tillgång till kirurger genom att minimera blodförlust.

Och då utgår jag ifrån att det inte rör sig om bränning utan en kemisk utveckling med tanke på hans kunskaper och att han kanske inte har den andra kunskapen som krävs.
Citera
2011-02-10, 15:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Men narkotika som kapslas in i tät plast och sedan förvaras i bensin undgår inte en narkotikahund.
Nej, jag är rätt säker på att plast inte är tätt nog för att håller ute liklukten.
Observera för det första att det där med bensinen snarare hjälper än stjälper för en narkotikahund om det rör sig om fettlosliga (dvs också bensinlösliga) molekyler. Och vilka molekyler som går igenom polyetenplast och inte har inte att göra med hur mycket de luktar, utan med deras kemiska egenskaper. De flesta narkotika är rätt fettlösliga. Putrescin och kadaverin är alkandiaminer, med en kolvätekedja på respektive fyra och fem kol med en amingrupp i vardera ändan. Så kortkedjiga alkandiaminer är rätt ordentligt vattenlösliga - att de är har en kort opolär, fettlöslig struktur i mitten gör inte så mycket när de har polära, vattenlösliga strukturer i båda ändar. Så det är inte säkert att putrescin och kadaverin går igenom polyetenplast bara för att t ex kokain gör det.
Citera
2011-02-10, 15:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Med andra ord: Han gjorde det bästa av situationen. - Med tanke på hans förslagenhet och ordningssinne: Höll han till hemma hos sig: Nära till tvätt, osv - och var det dit han av ren djävulskap lockat EM? - Ett tvättalibi känns också aningen långsökt, och hans agerande måste ses i ljuset av att han aldrig räknade med att åka fast.

Jag tycker det verkar vara ett rimligt antagande, eftersom all hantering av kroppen skett med precision, men allt annat har varit risktaganden, troligtvis på grund av att det inte har varit planerat.
Citera
2011-02-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Vi var inne på det för flera hundra sidor sedan, men då fick vi ju utstå både spott och spe..
Om det är något som kan få en man att känna paniiiik så är det just i ett sånt läge.
Inte nog med att han skulle bli pappa med blöjbyten, vällingkladd, VAB dagar o kvartssamtal,, hela hans värld skulle ramla ihop som ett korthus. Friheten var nog mycket värd för SB, tänk att bara kunna golfa och skida varannan vecka i många år framledes.

Ev. graviditet vid 51-år ingick säkert inte i hennes framtidsplaner heller.
Citera
2011-02-10, 15:28
Medlem
En sak som slog mig var detta med den första kroppsdelen -torson- som påträffades flera dagar efter försvinnandet. Vet någon hur många dagar senare det var? Snön som ev. föll i området de dagarna kan lämna info. för det lär ha synts tydligt att någon plattat till snön med spade ovanpå fyndet, vilket knappast hade synts med mer snö.
Här finns en chans att få veta om mord, styckning och utplacering skett över flera dagar eller inte.
Jag funderar eftersom vi hade kraftiga snöfall de dagarna, men hur det var i Örebro vet jag inte ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in