2011-02-12, 17:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Citerar mig själv och bifogar länk...
http://www.expressen.se/nyheter/1.2299480/civilpoliser-spanade-pa-universitetschefen

Här skriver man även
Inhandlat en rad föremål före Evas försvinnande som polisen sätter
i samband med mordet. ”Inköpen talar emot honom”, säger en källa.
Så planeringen är kanske inte utesluten ?
Citera
2011-02-12, 17:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Artikeln gav en intressant bild av SB.
Det måste ha varit svårt för honom att komma tvåa efter 100 hål, bara fyra slag efter.

Ja fy fan, jag spelar själv golf och om jag hade varit så nära att vinna och bara missade med fyra slag, efter två dygns tävlande, hade jag nog gått i taket och slängt klubborna i sjön.

Och jag skojar inte.
Citera
2011-02-12, 17:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vilket scoop det vore! GM på tråden, ja inget är omöjligt i denna cyberspace.
Ett intressant inpass, när jag läste artikeln om SB som handlade om 100-hålsgolfrundan han gjorde, så , förutom att han slog på bollen så hårt att stora grästuvor gick loss under klubban ( syns och kommenteras på bild) så uttalade han sig till tidningen som skrev artikeln att : "Man vill ju inte bara vinna , man vill vinna stort", och så skrattade han högt.
Denna mening har etsat sig fast hos mig som signifikativt hur han verkar ha kryddat ganska mycket angående sina bedrifter.
Bara som en reflektion till den övriga helhetsbilden.

Citat:
Artikeln gav en intressant bild av SB.
Det måste ha varit svårt för honom att komma tvåa efter 100 hål, bara fyra slag efter.

Fetningen: Om man slår loss grästuvor eller ej har inte att göra med hur hårt man slår. Det är andra faktorer som spelar in; ibland råkar man komma för lågt med klubban, ibland lutar det uppför i bollens riktning och man kan inte undvika att riva med sig torv, ibland vill man träffa bollen på väg ner etc etc).

Man slår i prinicip alltid hårt nog för att riva med sig ordentliga torvor.

Slutsats: Ingen slutsats kan dras av detta.

Han uttalande om att vinna stort: Alla som spelat några golfturneringar vet att detta är typiskt, skämtsamt golfarsnack. Golf är en svår och nyckfull sport. Alla erfarna golfare vet att man i princip aldrig vinner stort och att slumpen spelar in en hel del.

Slutsats: Ingen slutsats kan dras utifrån detta uttalande.

Varför skulle det ha varit svårt för honom att komma tvåa? Det är du som tror det baserat på din egen tolkning av vad du tror om honom. Men bara den som kände honom vet om det verkligen var svårt eller inte.
Citera
2011-02-12, 17:10
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ursäkta vill du framföra dina reaktioner till Willys i Almby för deras resplanering inte stämmer enligt dig.
Nu är det den resrutten man får fram därifrån.
Sen kommer frågan finns det övergångsställen stoppljus på resan till Willys?
Parkeringsmöjligheter?

Nu var det också så att Stubbengatan är det stället som BO kliver in i GMs bil vilket betyder att det har ingen betydelse för vi vet inte ens om den sträckan är relevant.

07:xx EM ses köra Nygatan västerut. (Det är i riktning MOT hennes bostad. Oklart
varifrån hon kommer.ifrån. Kommer man från universitetet kör man inte den gatan).

Varifrån GM kommer om han ska till Willys vet inte vi tiden kan vara allt från 5 minuter vilket jag inte tror på med en bil som ska fram i ens hyfsat stor stad och parkera eventuellt.
Om GM inte knallade dvs då tar det betydligt längre.
Sen om han kom från ÖU sitt hem eller annat vet inte vi
Handlandet på Willys ska ha varit 9.20 det är ett litet krux och jag får inte ihop det.
Sen ska alla resor läggas till tidsmässigt.
Men har du fortfarande inte sett vad jag skrivit till dig? Reseplaneraren visar dig inte vägen till willys, utan till ett helt annat ställe utanför staden som heter tingstorp och inte tingsplatsen som Willys ligger på.
Läs om läs rätt! Sluta lita på den reseplaneraren som visar dig till en helt annan plats.
Det tar max 10 minuter i rusningstrafik att ta sig ifrån stubbengatan till willys i almby. Jag vet det jag bor i Örebro!
Citera
2011-02-12, 17:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Men har du fortfarande inte sett vad jag skrivit till dig? Reseplaneraren visar dig inte vägen till willys, utan till ett helt annat ställe utanför staden som heter tingstorp och inte tingsplatsen som Willys ligger på.
Läs om läs rätt! Sluta lita på den reseplaneraren som visar dig till en helt annan plats.
Det tar max 10 minuter i rusningstrafik att ta sig ifrån stubbengatan till willys i almby. Jag vet det jag bor i Örebro!

Svarade jag dig i mitt inlägg nyss?
Dina inlägg har jag läst och du bör läsa mina då jag klargör att man inte vet varifrån GM kommer då han ska till Willys summan av det blir alltså 5-10 eller till en timmas resa beroendes på vart han kommer ifrån
Jag har sett att reseplaneraren visar fel och det lägger jag på Willys !

Exakt adress är Örebro Almby

Tingslagsgatan 7
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-12 kl. 17:18.
Citera
2011-02-12, 17:25
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Svarade jag dig i mitt inlägg nyss?
Dina inlägg har jag läst och du bör läsa mina då jag klargör att man inte vet varifrån GM kommer då han ska till Willys summan av det blir alltså 5-10 eller till en timmas resa beroendes på vart han kommer ifrån
Jag har sett att reseplaneraren visar fel och det lägger jag på Willys !

Exakt adress är Örebro Almby

Tingslagsgatan 7

Borde inte sunda förnuft fått dig att reagera över att mellan två relativt centralt belägna platser i Örebro skulle det vara 2,3 mil?
Oavsett var GM kommer från så förändras inte avståndet mellan dessa två platser.
Citera
2011-02-12, 17:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Borde inte sunda förnuft fått dig att reagera över att mellan två relativt centralt belägna platser i Örebro skulle det vara 2,3 mil?
Oavsett var GM kommer från så förändras inte avståndet mellan dessa två platser.

Inte alls jag bor i en betydligt större stad som är 10 ggr Örebro.
Har aldrig varit i Örebro heller så det är inget jag känner till.
Vilket jag beskrev i ett tidigare inlägg om man läst vad jag skrivit dvs.
Du kan prova att ta planeraren så får du själv se vad du kommer fram till .

NU vet man inte varifrån MG kommer ifrån om han över huvud taget handlat på Willys.
Det är mer relevant i nuläget än tiderna mellan gator som inte är kopplat till fallet mer än att BO va synlig då hon klev in i samma bilmodell som GM äger.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-12 kl. 17:46.
Citera
2011-02-12, 17:30
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Hans definition lyder:"Mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor"..
Och de kan vara svåra att avslöja. En psykopatisk personlighet kan i kraft av sina lögner verka mer trovärdig än sitt offer, som i sina krisreaktioner kan "uppvisa tecken på psykotiskt tillstånd, vilket vilseleder omgivningen".
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Ang det fetade.
Har själv levt ihop med en psykopat som alls icke saknade samvete och medkänsla. Att hon var sjuk och troligen i vissa stunder anade det hindrade henne inte att ibland visa medkänsla med mig för det hon förosakade. Det var som om det gav hennes lustar ännu en dimension, och en extra knorr på ett redan sjukligt sexbegär. Hon närde sina egna behov genom att göra mig ledsen för att sedan kunna trösta.
Om det var äkta känslor är naturligtvis svårt att veta, med då och även idag långt efteråt så känns det så. Det finns ingen exakt mall för vad som är sjukt/friskt / normalt/onormalt..
Citera
2011-02-12, 17:31
Medlem
SieurAthoss avatar
Ny här på tråden men har följt den ett bra tag nu. Undrar om det är nån som har en hint varför han plockades på nyaårsdagen, De hade ju satt span på han sen dan innan,nyårsafton, varför tror ni att de tog in han redan på nyårsdagen? Borde vart nått som föranledde häktningen menar jag
Citera
2011-02-12, 17:32
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vems lägenhet då?

Du tror inte att hennes resa på mogonen, som gick över Nygatan, kan vara ett skäl till att SB får panik?

Jag tror inte att teorierna om ultimatum etc. stämmer, det känns långsökt att det skulle vara orsak till ett sådant raseri. Däremot tror jag att svartsjuka kan vara det, framförallt som SB tydligen har en stark vinnarpersonlighet.

Om SB misstänkte att Eva hade någon annan kan han ha spanat på henne den morgonen. Då ser han hur de kommer ut ur hennes lägenhet och han följer efter när Eva skjutsar sin nattlige vän till busshållplatsen. SB åker därifrån och försöker lugna ner sig, men till slut känner han att han måste konfrontera Eva och beger sig därför till hennes arbetsplats.

To be continued...
Citera
2011-02-12, 17:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av athina02
Ja tack!
Kul att det finns intresse! Här är en kort redogörelse för en modell för att tolka den information som når oss via media. Den baseras på en modell som går att använda till att hantera många olika sorters information och det jag presenterar här är enbart en liten del av en större modell:

Fas 1: Inledning. (I vårt fall: Fram till dess att första säcken hittas.)

Fallet är än så länge i sin linda. Riksmedia har inget folk på plats. Reportrar från lokalpressen hämtar normalt info från källor (t ex polis, sjukvård m fl) som de känner sedan länge. Polis och andra inblandade är för det mesta ganska öppna med vad de vet. De har fortfarande garden nere, kan man säga. De berättar en del av vad de vet och har väldigt sällan syfte att desinformera.

I vårt fall: Det som NA skrev fram till dess att första säcken hittades är förmodligen riktigt och trovärdigt till allra största del. (Exempel: Polisen visade tydlig irritation över att de inte hittade något i grustäkten. De uttalanden de gjorde visade tydligt att de hade någon ganska bra information som gjorde att de trodde att de skulle hitta EM där.)

Notera: Under denna period väljer riskpress i första hand att citera lokalpressen.

Fas 2: Informations-positioner byggs upp (I vårt fall: Från första säckfynder och 5-10 dagar framåt)

Riskpressen kommer till platsen eller etablerar kontakt med folk där. Försöker etablera kontakt med folk som är villga att dela med sig av information - gratis eller mot betalning. Riskpressen försöker även skapa kontakter med folk i området som skriver artikelkommentarer, på olika fora eller på bloggar och skaffa sig information den vägen. I början brukar rikspressen få tag i folk som verkligen vet saker, och kvaliteten på det de publicerar kan vara hygglig, men varierande.

Polisen börjar dra öronen åt sig och blir allt snålare med information. (Som i vårt fall)

I vissa fall kan folk som är part i målet börja lägga ut information som favoriserar den egna parten eller smutskastar den andra (Exempel: Vanligt på exempelvis Flashback när det gäller t ex gängbråk)

Fas 3: Informationen börjar leva sitt eget liv. I vårt fall: Från c:a 20-25/1

Polisen inte bara tiger. De kan även i vissa fall sprida desinformation.

Riskpressen börjar nu publicera litet vad som helst som de köpt in, bara för att hålla grytan kokande. Det säljer lösnummer och skriver man bara på "rätt sätt" riskerar man inget formellt klander, stämning eller liknande. Tyvärr kan man därför inte lita på det som pressen skriver och som inte är konfirmerat av en namngiven polis eller myndighetsperson som inte heller dementerar. I vårt fall: Blodet i klockan, säckinköpet på Willy´s, de svarta snittytorna och spekulationen om användandet av syra. Speciellt det sista, som polisens talesman verkar dementera, kan vara rena påhittet. (Jag köpte det dock i början eftersom det var så pass chockerande. Men när dementin kom drog jag öronen åt mig.)

Diverse kufar skriver litet vad som helst på olika ställen på Internet och det sprids sedan vidare som absoluta sanningar. En analogi med Bill och Bull är inte fel:

- Jag har hört att det var kungen som rånade banken, sa Bill.

- Javisst, kungen är dömd för att ha rånat banken, sa Bull.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-12 kl. 17:53.
Citera
2011-02-12, 17:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SieurAthos
Ny här på tråden men har följt den ett bra tag nu. Undrar om det är nån som har en hint varför han plockades på nyaårsdagen, De hade ju satt span på han sen dan innan,nyårsafton, varför tror ni att de tog in han redan på nyårsdagen? Borde vart nått som föranledde häktningen menar jag

Efter ett förhör med honom så bestämde man sig enligt någon av blaskorna.
Man fann väl något märkligt i det han sa .
Spaningen var väl för att se om han kunde leda dom till något av intresse kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in