2011-02-04, 22:24
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Men vad är det som ska tvättas? Det är väl bara att slänga skiten? Är han orolig att sambon ska undra var han har lagt banlonskjortan? Tvättidsstölden kan ha gjorts i syfte att skaffa alibi, men knappast för att SB skulle behöva tvätta blodiga kläder.

Det kan kännas mer osäkert att kasta kläderna, de kan ju hittas. Det kan också vara nåt gammalt som sitter i, att man kastar inte felfria kläder.

Om mina äldre släktingar hade grisat ned sig vid en styckning, så skulle de aldrig kasta bort kläderna. Det finns ju tvättmaskin, eller hur?

Och om det var i syfta att skaffa sig ett alibi, han snodde tvätttiden, så var det enormt korkat. Eller brukar du sitta kvar i tvättstugan och stirra på din tvättmaskin? Nej, tror inte det va.

Golfen var ett alibi, men inte tvätten, inte mer än den stunden han pratade med granntanten.
Citera
2011-02-04, 22:31
Medlem
Kams avatar
Jag har sökt efter vilken tid E åkte Nygatan. Om det var efter 7.30, så var Vårdcentralen öppen...det talas om jourcentral...är inte det vårdcentral om dagarna. Hon kanske hämtade provsvar och det visade att någon smittat den andre med nåt otrevligt
Citera
2011-02-04, 22:32
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag förstår inte varförr folk tar fasta på att datorn var på? Det är ju inte som att lämna strykjärnet eller spisen precis. Stänger ni alltid datorn? Är det miljötänk?

Naturligtvis kan inte en icke avstängd arbetsdator jämföras med en "påslagen" spis eller ett strykjärn. De två sista exemplen är självklara brandorsaker. Jag förstår inte riktigt varför du gör dessa helt diametrala jämförelser?

När det gäller att stänga av sin arbetsdator, så finns det bestämmelser eller åtminstone riktlinjer betr. detta inom de flesta företag.

Inte en enda av mina arbetskolleger skulle lämna sin dator påslagen när man inte har uppsikt över den. Därför "fimpar" vi våra datorer vid lunch, kafferast, kundbesök och givetvis självklart när vår arbetsdag är slut.

Frågetecknet i detta fall tycker jag borde vara, om Eva vanligtvis brukade lämna sin arbetsplats utan att stänga av sin dator.
Citera
2011-02-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det kan kännas mer osäkert att kasta kläderna, de kan ju hittas. Det kan också vara nåt gammalt som sitter i, att man kastar inte felfria kläder.

Om mina äldre släktingar hade grisat ned sig vid en styckning, så skulle de aldrig kasta bort kläderna. Det finns ju tvättmaskin, eller hur?

Och om det var i syfta att skaffa sig ett alibi, han snodde tvätttiden, så var det enormt korkat. Eller brukar du sitta kvar i tvättstugan och stirra på din tvättmaskin? Nej, tror inte det va.

Golfen var ett alibi, men inte tvätten, inte mer än den stunden han pratade med granntanten.

Otrogna män gillar att tvätta. Det handlar om att tvätta bort fläckar, läppstift, parfym. Därför tar en otrogen man gärna hand om tvätten. Tänk så enkelt det kan vara.
Citera
2011-02-04, 22:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hela detta scenario bygger på att S är skyldig både dödsfallet och styckningen. Om han bara är skyldig till det ena eller det andra eller kanske helt oskyldig så ändras ju försättningarna radikalt.

Han kan ha gjort rubbet, från början till slut. Men om det finns en medbrottsling så kan många olika scenarion ha utspelats.

SB kan ha dödat, styckat och paketerat. Men nån annan har transporterat.
SB kan ha dödat och styckat, den andre har paketerat och transporterat.
SB kan ha dödat, men medhjälparen har tagit hand om resten.

Vänd sen på det och du få många tänkbara alternativ.

MB kan ha gjort allt utom att transportera, transporten föll på SB.
MB kan ha dödat och styckat, men SB har paketerat och transporterat.
MB har dödat och SB har gjort resten, styckat, paketerat och transporterat.

Ett sista tänkbart alternativ är att SB är helt oskyldig, eller att han är oskyldig, men skyddar en GM.
Citera
2011-02-04, 22:42
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Uppgiften kommer väl ursprungligen från Expressen:
"Universitetschefen har uppgett att han firade nyårsafton med sin sambo och vänner. Vad han inte visste var att civilklädda poliser följde hans varje steg. I mer än ett dygn innan 51-åringen anhölls bedrev polisen spaning mot honom. Hoppet var att han skulle leda dem till Eva.
På nyårsdagen - tre dygn efter Evas försvinnande - kom den 51-årige universitetschefen in på ett förhör som han kallats till. Efteråt beslutade en åklagare att anhålla honom misstänkt för människorov, eftersom polisen ännu inte hittat en kropp.
Nu kan Expressen avslöja att polisen då redan bedrivit spaning mot honom i mer än ett dygn, enligt en källa med insyn. Den misstänktes mamma har tidigare berättat för Expressen att sonen ringde vid 17.30 på nyårsafton för att önska gott nytt år. 51-åringen berättade då att han och sambon var bortbjudna på middag. Men vad han inte visste var att civilklädda poliser höll honom under uppsikt."
"http://www.expressen.se/nyheter/1.2299480/civilpoliser-spanade-pa-universitetschefen"

Jag har inte sett denna uppgift någon annanstans (mer än i citat från Expressen) trots att jag sökt på alla tänkbara sätt.

Redan vid första förhöret dagen innan (då även andra var kallade) fattade de misstankar mot honom men släppte honom och satte span utan att han själv visste något (rätt bra taktik faktiskt) sedan plockade de in honom dagen efter.
Citera
2011-02-04, 22:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Man får konstiga idéer ibland...

SB råkar döda EM av misstag. Anledningen kan vi bara spekulera i.
Han får panik och vad gör han då?
Jo, han ringer till en av sina kompisar från BDSM-klubben som man har spekulerat i att han besökt.
"Vännen" säger "Visst polarn, det är lugnt. Jag hjälper dig, se nu till att fixa ett bra alibi. Åk och spela golf, få någon granne som du ser till att göra upprörd så att h*n minns dig, åk och fika på jobbet... Gör vad fan du vill, bara du ser till att ha alibi för hela dagen. Resten tar vi senare..."
SB gör som han blivit tillsagd samtidigt som "vännen" åker och tar hand om EM's kropp.
Visst styckar och paketerar han snyggt, men själva deponeringen av kroppen är inte så noga. SB har ju "alibi" och själv kan vännen inte misstänkas ha någon inblandning i det hela.

Detta gäller bara under förutsättning att ryktet/antagandet om SB's intresse för BDSM är sant.

Sen när kan man anta att BDSM folket är hjälpsamma då det handlar om att stycka och paketera en människa?
Jag undrar i så fall varför Gm inte bara ringer en kamrat bara utan intresse för BDSM?
Vad har du för uppfattning om just BDSM?
Mer benägna att stycka kroppar eller utföra tjänster för andras eventuella misstag.
Jag förstår inte det här resonemanget alls.

Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Han kanske förstörde kläderna med klorin innan dess. Därmed kunde kan förklara för sambon varför han var tvungen att slänga golftröjan.

Vilken golftröja?
Har jag missat något?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-04 kl. 22:50.
Citera
2011-02-04, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har verkligen advokaten rätt att kontinuerligt få information om vad som händer i polisutredningen? .
Ja, med ett synnerligen viktigt förbehåll, som MorbIda har varit inne på: Han har den rätten bara om det inte är till men för utredningen att försvaret får uppgifterna. Om man sitter med en häktad som nekar och förhörsstrategin bygger på att få den häktade att ljuga fast sig,, så kan i princip alla uppgifter om hur utredningen framskridit anses vara till men för utredningen om försvaret får reda på dem. Åklagaren äger frågan, och det ska mycket till för att en åklagare får skit för att inte ha informerat försvaret i ett sådant läge.
Citera
2011-02-04, 22:51
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag har sökt efter vilken tid E åkte Nygatan. Om det var efter 7.30, så var Vårdcentralen öppen...det talas om jourcentral...är inte det vårdcentral om dagarna. Hon kanske hämtade provsvar och det visade att någon smittat den andre med nåt otrevligt

Jag vill minnas att var 7.45-7.50. Jag tänkte på att E hade uppvisat tecken på att hon kunde vara sjuk under hösten. Kan hon ha varit där för att hämta provsvar för någon allvarlig åkomma för egen del.
Citera
2011-02-04, 22:54
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Man skulle teoretiskt vända på saken och spekulera att intelligenta, högt utbildade GM som har fast jobb och stabila förhållande inte brukar vara "tidigare kända av poliser" och sällan fälls, del just därför att de inte passar i profilen av den urtypiska kvinnomördare och dels därför att de är smartare. Vi vet inte hur många ouppklarade mord begicks av denna klass, men jag gissar att de klarar sig undan oftare än en missbrukare, mental-sjuke eller någon med en kriminell historia bakom sig.

Vidare, vet vi inte hur lång ifrån dessa kategorier SB är, i synnerhet om man tror på en bråkdel av alla diagnoser som ställdes här på fb

Jag minns inte om det var i veckans Efterlyst eller Kvällsöppet, som någon advokat eller annan med större kunskaper inom området än medelsvensson påpekade, att majoriteten av Sveriges dömda mördare är tidigare ostraffade.

De uttalade sig dock inte om utbildningsnivå eller arbetssektor i sammanhanget.
Senast redigerad av cochran 2011-02-04 kl. 22:58.
Citera
2011-02-04, 22:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Och om hon inte är en juridisk kamikaze, vad har hon för alternativ då?
Släppa ut MT, och fortsätta utredningen med det allvarliga handikappet är väl vad hon ska göra. Ett alternativ är ju att släppa ut MT och lägga ner utredningen. Men nu tror jag att det kommer att bli omhäktning. Det räcker nog i dagsläget med att misstanken inte har försvagats.
Citera
2011-02-04, 22:59
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag vill minnas att var 7.45-7.50. Jag tänkte på att E hade uppvisat tecken på att hon kunde vara sjuk under hösten. Kan hon ha varit där för att hämta provsvar för någon allvarlig åkomma för egen del.

Det finns ingen vårdcentral nära jourcentralen på Nygatan 7 i Örebro, se karta:
http://maps.google.se/maps?hl=en&client=firefox-a&hs=Km9&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&prmd=ivnscm&resnum=1&um=1&ie=UTF-8&q=v%C3%A5rdcentral+nygatan+7++%C3%B6rebro&fb=1&g l=se&hq=v%C3%A5rdcentral&hnear=Nygatan+7,+702+11+% C3%96rebro&ei=3HVMTYj5EsiEOrLrsDk&sa=X&oi=local_gr oup&ct=image&resnum=1&ved=0CAQQtgMwAA&iwloc=144644 86809188484351

Det går inte till så att man "hämtar provsvar" på en vårdcentral. De meddelas per telefon, vid läkarbesök eller per brev.
Senast redigerad av VVatson 2011-02-04 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in