2011-02-04, 23:37
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Otrogna män gillar att tvätta. Det handlar om att tvätta bort fläckar, läppstift, parfym. Därför tar en otrogen man gärna hand om tvätten. Tänk så enkelt det kan vara.
Visst kan det vara smart att sno åt sig en tvättt tid och samtidigt samspråka med grannen... Frågan är om det verkligen handlar om läppstift, parfym och alibi... Han kanske helt enkelt behövde tvätta i mellandagarna. Tror inte att tvättstugan har någon som helst betydelse i fallet...
Kriminalreportrana vet de gängse utredningsmetoderna och gör löpsedlar efter detta. Ingen egentlig fakta har kommit ut! "Han ströp henne med sina bara händer" stod att läsa i AB dagarna innan polisen i Örebro hade fått ett rättsmedicinskt svar på dödsorsaken.
Citera
2011-02-04, 23:39
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Detta har väl att göra med "mord i nära relationer".

En som begår ett sådant brott behöver inte alls vara kriminell i övrigt, även om missbruk och psykisk sjukdom ökar risken.

Det är precis vad jag försöker framföra, eftersom det verkar finnas några skribenter i tråden, som anser att hans "obrottsliga" förflutna talar för att han är oskyldig.
Citera
2011-02-04, 23:42
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Vilken golftröja?
Har jag missat något?

Ingenting, inga kläder i alla fall. "Golftröjan" syftar på X kläddesplagg som SB sambon ev kunde undra vart det tagit vägen i fall han hade slängt det. Det kunde lika bra ha varit den numera berömda rutiga skjortan vad jag vet
Citera
2011-02-04, 23:45
Medlem
Arcturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Eller EM:s f d man/sambo - sönernas pappa, om man nu ska hårddra det hela.
Jag tror inte ett dyft på detta, konstaterar endast att ingen nämnt honom i sammanhanget

Jodå, han är nämnd några gånger, bl a av mig 25/1:

Citat:
jakten på alternativa GM/K finns en person som ALDRIG nämns och det är Evas förra sambo. Är han bortom all misstanke? Inget finns nämnt om honom. Hur var Evas och hans relation? Skildes de som vänner? Vem ville skiljas av dem?

Dock har man inte lämnat upplysningar om honom, annat än väldigt översiktligt.
Citera
2011-02-04, 23:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Det finns ingen vårdcentral nära jourcentralen på Nygatan 7 i Örebro, se karta:
http://maps.google.se/maps?hl=en&client=firefox-a&hs=Km9&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&prmd=ivnscm&resnum=1&um=1&ie=UTF-8&q=v%C3%A5rdcentral+nygatan+7++%C3%B6rebro&fb=1&g l=se&hq=v%C3%A5rdcentral&hnear=Nygatan+7,+702+11+% C3%96rebro&ei=3HVMTYj5EsiEOrLrsDk&sa=X&oi=local_gr oup&ct=image&resnum=1&ved=0CAQQtgMwAA&iwloc=144644 86809188484351

Det går inte till så att man "hämtar provsvar" på en vårdcentral. De meddelas per telefon, vid läkarbesök eller per brev.

Hon kan ju varit första patienten för dagen.
Senast redigerad av bagarn29 2011-02-04 kl. 23:51. Anledning: handen snabbare än tanken
Citera
2011-02-04, 23:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Ingenting, inga kläder i alla fall. "Golftröjan" syftar på X kläddesplagg som SB sambon ev kunde undra vart det tagit vägen i fall han hade slängt det. Det kunde lika bra ha varit den numera berömda rutiga skjortan vad jag vet

Ok!
Karlar har inte mycket kläder om det inte rör sig om en klädmedveten man vilket det inte ser ut att göra i det här fallet frågan är om hon tvättar eller om det är GM själv som sköter den biten
Exklusiva vanor har vi sett uppgifter på innan så då missar hon kanske inget om hon inte tvättar.
Ska man försöka tänka på hur man skulle göra om man vill dölja kläder vid ett brott så är väl elda upp dom bäst definitivt inte tvätta dom.

Undrar va BOs jacka är ?
Fanns det någon uppgift på om det fanns kläder i fyndsäckarna?
Citera
2011-02-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, förstås! Även om han kom hem med blod på kläderna hade det varit smartare att slänga dem och ta nya.

Om nu sambo eller barn var hemma var det förstås svårare för honom att komma hem med blodiga kläder. Men alternativet hade varit att slänga in kläderna i tvättmaskinen och komma upp till lägenheten utan en del kläder.

Tänk att det skulle ta nästan 13.000 inlägg innan denna snilleblixt kläcktes (eller har det kommit upp tidigare?). Har du fler sådana på lager så är i alla fall jag idel öra

Det här är nog en mer planerande och analyserande herre. Det är givetvis en oerhört stor risk att slänga sina nedblodade kläder: rätt som det är nosar någon byracka upp dem eller de flyter upp (om man slängt dem i vatten) och det finns inga förklaringar i världen som kan reparera den skada som är skedd om gärningsmannens kläder kan knytas till offrets blod och DNA. Naturligtvis är det bästa att tvätta kläderna och prydligt lägga in dem i garderoben igen.
Citera
2011-02-05, 00:01
Medlem
doktor-millers avatar
Allmänhetens tips till polisen börjar avta.– Vi har fått väldigt många tips under den dryga månad utredningen pågått. Men nu märker vi tydligt att det avtar. Efter programmet Efterlyst i tv-3 i onsdags kom bara ett enda tips.

Ja det är ju inte speciellt konstigt när inte folk får veta vad, var eller vem man ska vara uppmärksam på. Hittills är det till största delen allmänhetens förtjänst att de har något över huvud taget men när kroppsdelarna hittades så sög Torbjörn åt sig och talade som om det var tack vare dem som fynd hade gjorts fast lite snabbt nämnde han allmänhetens inblandning i förbifarten kändes det som. . Dessa ynkligt korta förhör stör mig, beter man sig olika tro mot olika socialgrupper ? ju längre och tätare förhör ju mer brukar en person trassla in sig (om han nu har orent mjöl i påsen)
Citera
2011-02-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuck
En tanke som jag fick nu var.

Kan GN hyrt ett hotellrum i annat namn 29-30 och betalat kontant för att där ha lung och ro att utföra ett mord och en styckning?

Jag inte på möjligheten att GM mördar och åket planlöst runt för att hitta ett hus att stycka kroppen.

Eller så har han/hon ett hemligt näste någostans.

Jag har ställt samma fråga, men tror inte jag fick någon teori angående detta. Själv resonerade jag väl lite så här: Någon på hotellet borde noterat de tu, särskitl som det blev sådant rabalder när Eva försvann. Bilder på henne kablades ut och hotellanställda brukar vara på hugget är min erfarenhet. Alltså: Om de tillsammans bokat hotellrum och bara gm kom ut med eva portionerad i delar i väskan, borde någon reagerat tycker jag, dragit sig till minne att "ja, det var ju paret med kvinnan i vit jacka som var här, men kvinnan såg vi aldrig mer...."

Dessutom vete fan om man verkligen styckar en människa med kniv. Det är ju rätt mycket senor och ben att karva i...görs inte sådant med motorsåg och det lever väl om?

Eller har jag sett för mycket skräckfilm nu, kan man stycka med en vanlig ...icke-motordriven såg kanske..?
Citera
2011-02-05, 00:11
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det här är nog en mer planerande och analyserande herre. Det är givetvis en oerhört stor risk att slänga sina nedblodade kläder: rätt som det är nosar någon byracka upp dem eller de flyter upp (om man slängt dem i vatten) och det finns inga förklaringar i världen som kan reparera den skada som är skedd om gärningsmannens kläder kan knytas till offrets blod och DNA. Naturligtvis är det bästa att tvätta kläderna och prydligt lägga in dem i garderoben igen.

Nedblodade kläder blir inte prydliga av en vanlig maskintvätt. Om jag fått en nog så lten blodfläck på typ en tröja så krävs det att gnugga med medlet ta bort eller liknande innan tvätt. Har glömt det någon gång innan tvätt och fläcken blir då kvar för alltid.
Citera
2011-02-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, varför inte? Då bör mordplatsen vara antingen detta utrymme eller en lägenhet nära det utrymmet. För man vill nog inte släpa en kropp ett antal trappor upp eller ner. Eller ta hissen...

Har också funderat på någon outnyttjad industrilokal i stan.

OM han nu handlade påsar på Willys i Almby så ligger det en del industrilokaler norr om detta. Speciellt norr om Svartån, mellan järnvägsterminalen och koloniområdet, finns en del som ser litet nergånget ut på satellitbilder. Men men, det kan ju ha ändrats sedan de bilderna togs.

Jag tror en sak är säker och det är att han har styckar henne på en för honom välbekant plats. Tänk själv, man släpar inte in ett lik till någon vedbod man farit förbi en gång på väg till typ Willys och inte kan låsa in sig i. I detta läge har man säkerligen panik men att inte bli upptäckt torde vara prio 1, man vill nog inte tvingas döda oskyldiga vittnen till styckningen också, och att bli upptäckt är en katastrof. Så länge man inte fastnar med fingrarna i syltburken kan man ju alltid neka.
Citera
2011-02-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Nedblodade kläder blir inte prydliga av en vanlig maskintvätt. Om jag fått en nog så lten blodfläck på typ en tröja så krävs det att gnugga med medlet ta bort eller liknande innan tvätt. Har glömt det någon gång innan tvätt och fläcken blir då kvar för alltid.

Jodå, det går. Dessutom är mannen så vitt jag förstår, kemiskt bevandrad, så det är mycket troligt att han har vetskap om hur man löser upp blodfläckar. Först lägger man kläderna i kallt vatten och sedan in i maskinen med tvättmedel som är blekande,samt hög temperatur. Detta bör dock ske förhållandevis snabbt, innan blodet torkt in, men jag har lyckats tvätta bort intorkat blod också. Har en tonårsdotter som är expert på att under "lingonveckan" bloda ned både lakan och annat och då är det denna metod som gäller i huset, vilket fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in