2011-02-02, 19:16
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Vad vi vet om SB:s uppväxt är detta

Det kan vara sant med gård och jakt, men ...först tjänstgjorde han med FN i Libanon, sedan skrev han ett felfritt högskoleprov och nu ägde de gård. Snart ska vi erfara att SB var storjägare med Kungen i Afrika också

Det som har kommit fram i tråden angående FN-tjänst, visar ju att det troligen inte stämmer (min tolkning). Jag lade ut uppgiften om det jag har fått till mig för att få veta om någon annan har samma info och för att få veta sanningshalten i detta. Själv har jag inte hunnit söka reda på infon då jag nyligen fick detta till mig. Det var inte han som ägde gård utan hans föräldrar (kan ju ha varit någon annan släkting). Sedan gäller det väl inte hans uppväxt, eftersom dessa uppgifter gäller när han var yrkesverksam i Nora.
Citera
2011-02-02, 19:25
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
Om tillfälle ges, givetvis.
Nygatan

Om jag tolkar kartan rätt så om E kom körande på Kyrkogatan och svänger höger in på Nygatan så kan hon ha kommit från S:t Nikolai kyrkan. Stämmer detta?

En präst och Nikolai har förekommit i spekulationer men jag minns inte i vilket sammanhang.
Citera
2011-02-02, 19:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag har sett något inlägg i tråden tidigare att man endast kan boka tvättid för hela dagar i den tvättstugan. För övrigt håller jag helt och hållet med dig .

Isf är det inte så konstigt att han drog igång en tvätt, när ingen hade börjat tvätta. Kan också vara så att han vet att tanten aldrig tvättar på fm. utan kanske aldrig börjar förrän efter lunch.
Citera
2011-02-02, 19:27
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Men Nygatan är inte under några omständigheter (skulle jag vilja påstå) en väg man väljer i första hand när man ska ta sig från A till B.

Stämmer det att E, om det nu var hon som verkligen körde bilen, for i riktning mot Phragmensvägen? Jag känner inte till så värst mycket om gatunätet i Örebro även om jag hälsade på mormor och morfar i stan många gånger som barn. Jag frågar därför att jag tycker du beskriver den här gatan som om att den ligger lite i skymundan? Underförstått, den kanske är bra att åka på om man inte vill synas alltför mycket...
Citera
2011-02-02, 19:28
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Finns det inga lägenheter där hon åkte?

Ja det finns många lägenheter där
Citera
2011-02-02, 19:33
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det här med tvättstugan behöver ju inte innebära annat än att SB hade mycket tvätt sedan julhelgen och skulle passa på att få det gjort innan nyårshelgen. När SB ser att tvättstugan är tom frågar han om han kan byta sin tid mot denna av den som bokat tvättstugan.
I många bostadshus får man inte nyttja tvättstugan på helger och kvällar så det behöver inte betyda ett smack att han lånade tiden före. Han hade ju vad jag förstår bokat en tid under dagen sedan tidigare

Var det inte så att grannen dök upp i tvättstugan när SB redan höll på att tvätta? Och att han då urskuldade sig med att han behövde tvätta lite? Och stämmer det att han sedan tidigare hade en bokat tvättid samma dag?
Citera
2011-02-02, 19:37
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
En annan möjlighet som nämndes var att hon var hos jourläkaren, som skulle ha mottagningen någonstans i närheten av Nygatan. Stämmer denna uppgift?

Ja det stämmer bra, det ligger precis bredvid konserthuset!
Citera
2011-02-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Stämmer det att E, om det nu var hon som verkligen körde bilen, for i riktning mot Phragmensvägen? Jag känner inte till så värst mycket om gatunätet i Örebro även om jag hälsade på mormor och morfar i stan många gånger som barn. Jag frågar därför att jag tycker du beskriver den här gatan som om att den ligger lite i skymundan? Underförstått, den kanske är bra att åka på om man inte vill synas alltför mycket...
Det jag känner att jag kan bistå med i tråden är en viss lokalkännedom. Som svar på din fråga så finner jag det högst osannolikt att man kör denna väg (om det ens är möjligt) med destination Phragménsvägen, Stubbensgatan eller Lövstagatan. Det är inte ens en smygväg då det handlar om en gatstump begränsad av bussgator, gågator, enkelriktningar mm. Jag förstår att det inte är uppenbart om man tittar på kartor hämtade från Eniro eller liknande sidor, men min personliga uppfattning är att hon måste ha haft ett särskilt ärende i närheten av detta område. Jag tror att man nästan är mer obemärkt på någon av de mer "naturliga färdvägarna".
Citera
2011-02-02, 19:47
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Var det inte så att grannen dök upp i tvättstugan när SB redan höll på att tvätta? Och att han då urskuldade sig med att han behövde tvätta lite? Och stämmer det att han sedan tidigare hade en bokat tvättid samma dag?

Jag spånar så här: Tvättstugan var enbart ett sätt att skapa sig alibi, inget annat. Han hade panik över att skaffa sig så många alibin som möjligt. Inte fan åker han hem och tvättar kläder, efter ett styckmord!
Har han lyckats gömma de kroppsdelar, som inte är hittade så nog sjutton har han klarat av att göra sig av med några klädesplagg! Tror inte en bråkdels sekund på att han tvättade kläder efter ett styckmord.
Nej, det var ett alibi han var ute efter och det lyckades han ju med!
Citera
2011-02-02, 19:49
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jupp. Börjar lukta patologisk lögnare. Men det kanske krävs att man är det om man ska kunna hålla många fruntimmer varma samtidigt.

Det inte SB som kom med de uppgifterna så det är svårt att säga att han är lögnare.

Så vet man också hur ändras fakta upprepade av flera personen: säger man "a" så efter att gått från ena till andra ändrar sig till "z".
Citera
2011-02-02, 19:50
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Det jag känner att jag kan bistå med i tråden är en viss lokalkännedom.
Är det möjligt att Eva är på väg till ett parkeringshus via Nygatan vid konserthuset?
Citera
2011-02-02, 19:53
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det här med tvättstugan behöver ju inte innebära annat än att SB hade mycket tvätt sedan julhelgen och skulle passa på att få det gjort innan nyårshelgen. När SB ser att tvättstugan är tom frågar han om han kan byta sin tid mot denna av den som bokat tvättstugan.

I många bostadshus får man inte nyttja tvättstugan på helger och kvällar så det behöver inte betyda ett smack att han lånade tiden före. Han hade ju vad jag förstår bokat en tid under dagen sedan tidigare
Nej. SB frågade inte utan "rusar" in i hyreshuset och "stjäler" en tvättid av grannen. Denne säger efteråt att det är/var ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in