2011-02-03, 01:47
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Absolut, det ser inte ens ut som det är fotat på samma ställe som den jag har sett tidigare. Kameran i Efterlyst satt ju högt uppe på husknuten.

Klippte ut en bild på kameran ur videon:
http://img29.imageshack.us/img29/9933/bevkamera.jpg
Frågan är dock om det är "rätt" kamera. - Kameraavsnittet kanske endast var avsett som illustration, dvs att visa hur en sån kamera kan se ut.
Senast redigerad av Nail 2011-02-03 kl. 02:06.
Citera
2011-02-03, 01:55
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Är det säkert att det var hans mobil som pejlats?

Samtidigt så sägs att man hittade massviss med sms i hans telefon så man undrar: skulle han inte ha rensat de om han nu är skyldig?
Men även raderade sms kan plockas fram igen.......
Citera
2011-02-03, 01:58
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Polisen har väl aldrig sagt att E stiger in i S bil. Det är väl media som utgår från att den svarta bilen är en Cadillac.
Hade SB inte erkänt att han hämtat EM vid hennes kontor??
Citera
2011-02-03, 02:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Hade SB inte erkänt att han hämtat EM vid hennes kontor??

Ja bara det hade man glömt efter den här långa tråden.
Bra där ja visst har han sagt det !
Citera
2011-02-03, 02:37
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangan
Jag har nämnt det i tidigare inlägg men gör det nu igen. SB är uppvuxen i Valla utanför Katrineholm. och flyttade sedan in till Katrineholm. Föräldrarna som är till åren komna bor nu mera i Katrineholm. Så vitt jag vet har de aldrig haft någon skogsgård.
Okej, vet du då var SB:s pappa är uppvuxen? Kan han ursprungligen komma från ö-o och kilsbergstrakten? Har hittat många med samma efternamn i trakten med gårdar och som är hurtbullar. Kan SB ha tillbringat sommarlov hos farföräldrar och kusiner o iom det blivit väldigt bekant med trakten, kanske varit med vid ngn jakt och vilket kan ha gjort att han just flyttade häråt?! Ngn av dessa kanske har en stuga, bod eller liknande.
Citera
2011-02-03, 02:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Klippte ut en bild på kameran ur videon:
http://img29.imageshack.us/img29/9933/bevkamera.jpg
Frågan är dock om det är "rätt" kamera. - Kameraavsnittet kanske endast var avsett som illustration, dvs att visa hur en sån kamera kan se ut.

Jag har ju sett bilden på den aktuella kameran i någon artikel... men var???
Har letat och letat och hittar den inte... men minns att kameran på bilden i tidningen satt på samma typ av tegelvägg som den urklippta bilden från videon... så jag tror att det är rätt kamera på videon.
Citera
2011-02-03, 02:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
Okej, vet du då var SB:s pappa är uppvuxen? Kan han ursprungligen komma från ö-o och kilsbergstrakten? Har hittat många med samma efternamn i trakten med gårdar och som är hurtbullar. Kan SB ha tillbringat sommarlov hos farföräldrar och kusiner o iom det blivit väldigt bekant med trakten, kanske varit med vid ngn jakt och vilket kan ha gjort att han just flyttade häråt?! Ngn av dessa kanske har en stuga, bod eller liknande.

Nej han är född i Kalmar !
Modern f Eskilstuna Skokloster
Brodern i Tumbo f 57
Systern Stora Malm samma som Gm
källa: mtl södermanlands län1971
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-03 kl. 02:46.
Citera
2011-02-03, 02:52
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaWe
Tyvärr vet jag inte så mycket om SB och vad han hade gjort tidigare. Jag minns honom som trevlig och positiv. Inte en person som skröt om sina betyg och andra meriter och hade behov av att hävda sig, snarare en ganska lågmäld person som inte gjorde mycket väsen av sig. Det är möjligt att han har förändrats väldigt mycket under de senaste 15 åren. Jag kände faktiskt inte ens igen honom på bilderna som visats på nätet. Den pigga och pojkaktiga blicken han hade förr var borta och jag måste hålla med om att han ser ganska sliten ut. Så han kanske har genomgått en metarmorfos från en blyg snäll kille till en kallhamrad karriärist med kvinnoaffärer. 15 år är ju trots allt en ganska lång tid.

Tack för svaret!- Skrämmande hur folk kan förändras så mycket, både utseendemässigt och vad gäller personlighet. Det har jag också upplevt, men mest hos gamla bekanta som ändrade radikalt deras livsstil eller ställning i livet. Sedan kan finnas hos vissa svaga drag, inte alls påtagliga i början men som accentuerats med åren och kan tom utvecklas till ett riktigt patologiskt beteende eller en psykisk sjukdom (lögner tex). Men blicken ljuger sällan, som du också konstaterade.
Lägger till länken till sidan med sammanfattningen av SB:s liv och verk, så du kan se vad han sysslade under alla dessa år

https://www.flashback.org/p28479556#p28479556
Senast redigerad av urkinha 2011-02-03 kl. 02:57.
Citera
2011-02-03, 05:32
Medlem
Maloms avatar
Anledningen till att polisen tror att hon bortfördes/mördades på morgonen/förmiddagen tror jag grundar sig på det påstådda ”skrapsamtalet” vid lunchavbokningen samt tidsangivelse på övervakningsfilmen.

SB har angivit att han hämtade Eva på eftermiddagen. Detta stämmer ju inte med ovanstående och därför blir han anhållen som misstänkt.

Övervakningsfilmen visar att Eva kliver in i en mörk bil. SB har en svart Cadillac, och polisen är nu övertygad om att man har rätt gm.

Det finns uppgifter (om de är sanna eller ens trovärdiga har jag ingen uppfattning) som säger:

Övervakningskamerans tid var felaktigt inställd.
Övervakningsfilmen påvisar att det är mörkt ute, bl.a. därför att lampor speglas i biltaket.

Om så skulle vara fallet så kan ju SB tala sanning om vid vilken tid han hämtade Eva. Detta behöver ju inte innebära att han är oskyldig till mordet, men det betyder att all fokusering på alibi är ointressant vad gäller förmiddag/tidig eftermiddag (tvättning, golfträning osv.).

Om nu SB är en intelligent, kallhamrad, planerande mördare hade det definitivt varit bättre att han skaffade sig alibi efter att han påstår sig ha upphämtat Eva, istället för innan han gjorde det.
Citera
2011-02-03, 05:42
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
Enkelt o rimligt så hade hon släppt av ngn vän i korsningen nygatan/fabriksgatan som skulle med en buss = trovärdigt vittne. Länsbussar o stadsbussar går alla via hållplats koncerthuset på fabriksgatan. Vart hon än skulle sedan är det lämpligast att åka nygatan o ut på större väg.

Inte riktigt alla bussar går förbi där men dom flesta, så det är ett tänkbart scenario
Citera
2011-02-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Anledningen till att polisen tror att hon bortfördes/mördades på morgonen/förmiddagen tror jag grundar sig på det påstådda ”skrapsamtalet” vid lunchavbokningen samt tidsangivelse på övervakningsfilmen.

SB har angivit att han hämtade Eva på eftermiddagen. Detta stämmer ju inte med ovanstående och därför blir han anhållen som misstänkt.

Övervakningsfilmen visar att Eva kliver in i en mörk bil. SB har en svart Cadillac, och polisen är nu övertygad om att man har rätt gm.

Det finns uppgifter (om de är sanna eller ens trovärdiga har jag ingen uppfattning) som säger:

Övervakningskamerans tid var felaktigt inställd.
Övervakningsfilmen påvisar att det är mörkt ute, bl.a. därför att lampor speglas i biltaket.

Om så skulle vara fallet så kan ju SB tala sanning om vid vilken tid han hämtade Eva. Detta behöver ju inte innebära att han är oskyldig till mordet, men det betyder att all fokusering på alibi är ointressant vad gäller förmiddag/tidig eftermiddag (tvättning, golfträning osv.).

Om nu SB är en intelligent, kallhamrad, planerande mördare hade det definitivt varit bättre att han skaffade sig alibi efter att han påstår sig ha upphämtat Eva, istället för innan han gjorde det.

Nja varför hade dom span på honom i ett dygn innan han förhördes och anhölls? han kan ju inte erkänna att han hämtat henne på eftermiddagen innan han ens är förhörd? och dök inte uppgifterna om kameraupptagningen upp flera dagar efter anhållan(visserligen kanske uppgiften blev känd för oss senare, men att polisen hade kännedom)
Senast redigerad av true_maniac 2011-02-03 kl. 07:38.
Citera
2011-02-03, 07:42
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om jag inte minns helt fel så sa dom på Efterlyst också att i 9 fall av 10 så är mördaren en närstående till offret.

Har oxå hört det, att 9 av 10 känner offret, men vad är en närstående? En släkting, kompis, arbetskamrat, bekant eller någon som bara står nära offret?
Skämt åsido, undrar faktiskt var gränsen dras..
Jag bor i ett mindre samhälle, alla känner till alla,,är dom närstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in