2011-03-03, 03:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu är jag nyfiken kan jag säga .

2 § Beslut om rättspsykiatrisk undersökning får bara meddelas, om den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den.

Det kan vi glömma då alltså.
Stockholm Göteborg görs RPU på fler ?

Men av vilken anledning befinner han sig på rättpsyk om det inte är en undersökning?
Då skulle han var farlig eller väldigt sjuk i annat fall?

Är han på rättspsyk i Huddinge så har det förmodligen inträffat något allvarligt.

Rättspykiatriska avdelningar finns över hela landet men tror att det är vissa som är utvalda till att utföra RPU då det krävs specialutbildad personal.

Men är lite osäker när det gäller RPU.
Citera
2011-03-03, 03:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ja men allvarligare patienter.
Örebro har en också tror jag ....därför man undrar.

Men i alla fall huvudförhandling gäller innan RPU.
Så sant Lalalaj inget åtal ingen RPU...

Ja, det stämmer, Örebro har också en, men det kanske var fullt och han hade akut behov av vård så det blev Huddinge istället.
Citera
2011-03-03, 03:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, det stämmer, Örebro har också en, men det kanske var fullt och han hade akut behov av vård så det blev Huddinge istället.

Ja tror de är Göteborg och Stockholm som utför RPU bara men är inte säker .
Funderar på om han är allvarligt sjuk?
Totalt under isen kanske?
Kanske kom något i efterhand så han är på G att bryta ihop.

Har du hört det förut att en MG befinner sig på RPK innan domstol?
Tänker på den där läkaren som gjorde P7an han sa ju allvarlig psykisk störning eller?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-03-03 kl. 03:45.
Citera
2011-03-03, 03:16
Medlem
Citat:
Rättspsykatriska avdelningen är väl det som gäller för frihetsberövade personer och visst har de vård också.

Vi har ett antal slutna avdelningar för farliga patienter. Men rättspsyk är något annat.
I de fall jag känner till om rättspsyk, så har det handlat om utredningar.
Citera
2011-03-03, 03:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ja tror de är Göteborg och Stockholm bara men är inte säker .
Funderar på om han är allvarligt sjuk?
Totalt under isen kanske?
Kanske kom något i efterhand så han är på G att bryta ihop.

Har du hört det förut att en MG befinner sig på RPK innan domstol?
Tänker på den där läkaren som gjorde P7an han sa ju grov psykisk störning eller?

Ja, det händer då och då. Har inget exempel på rak arm men vet det finns trådar här där den häktade har blivit inlagd för akut vård.
Citera
2011-03-03, 03:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Vi har ett antal slutna avdelningar för farliga patienter. Men rättspsyk är något annat.

Detta gäller för Örebro

Citat:
Rättspsykiatriska kliniken (RPK)
RPK har ett länsövergripande uppdrag när det gäller personer som behöver vård enligt LRV (Lagen om rättspsykiatrisk vård). Intagna på kriminalvårdsanstalt och häktade som är i behov av vård enligt LRV vårdas också de på RPK. I uppdraget ingår även att vara en resurs för övriga kliniker i de fall patienter är så vårdkrävande att de inte kan omhändertas på vanliga vårdavdelningar. Kliniken har ett antal vårdplatser med olika grad av säkerhet. Verksamheten kallas Eken och ligger på det i Mellringe.

Samma gäller på Huddinge och på många fler platser.
Citera
2011-03-03, 05:06
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ja men allvarligare patienter.
Örebro har en också tror jag ....därför man undrar.

Men i alla fall huvudförhandling gäller innan RPU.
Så sant Lalalaj inget åtal ingen RPU...
Örebro har två.
Citera
2011-03-03, 06:00
Medlem
Glitterkvists avatar
Ja det är ett smart drag när psykopater spelar psyksjuka.För att slippa fängelse/.Det är synd om mig jag behöver vård/ obs jag vet inte vem som är psykopat eller inte i detta fall men man har ju sett dokumentärer
Citera
2011-03-03, 09:11
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Är han på rättspsyk i Huddinge så har det förmodligen inträffat något allvarligt.

Rättspykiatriska avdelningar finns över hela landet men tror att det är vissa som är utvalda till att utföra RPU då det krävs specialutbildad personal.

Det kan vara självmordsförsök.
Någon form av reaktiv psykos pga isolering, stress.
ex: Hans anhöriga kan ha börjat ställa krav på ett erkännande - " om det är du, snälla berätta sanningen för oss".
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-03 kl. 09:15.
Citera
2011-03-03, 09:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det kan vara självmordsförsök.
Någon form av reaktiv psykos pga isolering, stress.
ex: Hans anhöriga kan ha börjat ställa krav på ett erkännande - " om det är du, snälla berätta sanningen för oss".

Han kanske inte är gjord av stål, trots allt.
Men är det verkligen rättspsyk som gäller för en som sitter häktad som misstänkt, är inte det bara för dömda, eller som ni skrev, för utredningar.

Att han skulle orka att neka i all evighet, det verkar långsökt. Jag vet inte vilka förhörsmetoder som används, men när de t.o.m. lyckas få oskyldiga att börja tvivla på sin oskuld, då måste de gå ganska hårt fram.
Men han måste ju tro att det på nåt vis gynnar honom, att envist bita sig fast vid sitt nekande. Men nog borde de ha gagnant honom att erkänna på ett tidigare stadium, och haft lite bra bortförklaringar, både till dådet och förnekandet. Att på det hela taget visa lite mer samarbetsvilja och kanske fram för allt, visat ånger.

Kontakten med de anhöriga censureras ju, men får de framföra t.ex. en vädjan om sanningen, eller kan det anses ha negativ effekt på det fortsatta polisarbetet.

Han måste ju veta att han är rökt i vilket fall, med eller utan fällande dom.

Hur sjuk måste man vara för att blåneka, att inte ta sitt straff, om man nu har mördat och sen styckat en annan människa. Kan man förtränga en sån händelse, det undrar jag.

Edit: hittade svaret om rättspsyk citerat i Lalajlajs tidigare inlägg.
Citat:
Rättspsykiatriska kliniken (RPK)
RPK har ett länsövergripande uppdrag när det gäller personer som behöver vård enligt LRV (Lagen om rättspsykiatrisk vård). Intagna på kriminalvårdsanstalt och häktade som är i behov av vård enligt LRV vårdas också de på RPK. I uppdraget ingår även att vara en resurs för övriga kliniker i de fall patienter är så vårdkrävande att de inte kan omhändertas på vanliga vårdavdelningar. Kliniken har ett antal vårdplatser med olika grad av säkerhet. Verksamheten kallas Eken och ligger på det i Mellringe.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-03-03 kl. 09:35. Anledning: tillägg
Citera
2011-03-03, 09:35
Bannlyst
Citat:

Om han nu skulle befinna sej på Huddinge rättspsyk beror det troligen på att han inte ville komma till Örebros rättspsyk där han själv bor.
En p7 undersökning är väl inte gjord än på han, men det är kanske det som görs nu.
Citera
2011-03-03, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Om det psykiska tillståndet är så pass dåligt och att det bedöms att han inte kan sitta i häktet förs han till rättspsyk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in