2025-09-10, 19:34
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Rapportera gärna. Jag var där förra helgen.
Då klockan redan slagit 1900 var jag inte välkommen så sent på kvällen på Pontus Amex
så då hamnade jag på nyss nämna bageriet Gateau med en gammal ostfralla och en bärs.
Kände mej rejält VIP med mitt Handelsbanken PP kort

Då har jag kommit hem från lite flygande i Schengen-Europa. Jag åkte med Austrian ARN-VIE och kom in i SAS loungen som uppenbarligen fortfarande tar emot Star Alliance business passagerare. Men helt korrekt så är Menzies loungen bredvid stängd och därmed finns ingen PP-lounge om man nu inte orkar gå hela vägen till C-piren- Det blir ju en lång promenad om man ska tillbaka till E/F pirerna.

SAS ska ju slå ihop guldloungen med den vanliga så att det blir en lounge. Frågan är väl om de fortsatt kommer ta emot Star Alliance pax eller bara Skyteam. Kanske de också öppnar upp för PP? Den som lever får se.
Citera
2025-09-11, 10:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Då har jag kommit hem från lite flygande i Schengen-Europa. Jag åkte med Austrian ARN-VIE och kom in i SAS loungen som uppenbarligen fortfarande tar emot Star Alliance business passagerare. Men helt korrekt så är Menzies loungen bredvid stängd och därmed finns ingen PP-lounge om man nu inte orkar gå hela vägen till C-piren- Det blir ju en lång promenad om man ska tillbaka till E/F pirerna.

SAS ska ju slå ihop guldloungen med den vanliga så att det blir en lounge. Frågan är väl om de fortsatt kommer ta emot Star Alliance pax eller bara Skyteam. Kanske de också öppnar upp för PP? Den som lever får se.

Men, åkte du Austrian ( staralliance ) till VIE eller åkte med SAS ( Skyteam) ?
Citera
2025-09-11, 10:34
Medlem
Citat:

Tveksamt om Skyteam tar emout Star Alliance. Det fungerar i allafall inte tvärt om. Går inte att komma in på Star Alliance lounger lite varstans i Europa om du flyger SAS.
Citera
2025-09-11, 13:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Tveksamt om Skyteam tar emout Star Alliance. Det fungerar i allafall inte tvärt om. Går inte att komma in på Star Alliance lounger lite varstans i Europa om du flyger SAS.
SAS har samarbete med en del flygbolag i "fel" allians, exempelvis Singapore airlines och TAP air Portugal. Så där bör man i vissa fall få använda varandras lounge. Austrian nämns dock inte.
https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/
Och det är ju inget konstigt med det, jag skulle inte bli förvånad om exempelvis Emirates har lokala avtal för vissa av sina passagerare när det gäller ställen som de bara kör ett flyg om dagen till.

En avgörande detalj bör vara hur mycket bolagen slåss om samma resenärer.
Citera
2025-09-11, 16:24
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men, åkte du Austrian ( staralliance ) till VIE eller åkte med SAS ( Skyteam) ?

Citat:

Jag åkte med Austrian och blippade boardingkortet och kom in i SAS loungen.
Citera
2025-09-11, 17:25
Medlem
Citat:
Jag åkte med Austrian och blippade boardingkortet och kom in i SAS loungen.

Grattis. Var säker en fil från Star Alliancetiden som låg kvar :-)
Citera
2025-09-11, 18:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Angående hopslagningen:
Citat:
Vi har nöjet att kunna berätta att vi slår samman våra SAS Guld- och SAS-lounger på Arlanda, Köpenhamn och Oslo flygplats till en delad lounge från och med den 1 oktober 2025. Detta skapar mer plats och förbättrar helhetsupplevelsen. Utbudet av mat och dryck harmonieras för att återspegla den förstklassiga upplevelse som för närvarande är tillgänglig i våra Guld-lounger – vilket gör varje loungebesök mer njutningsfullt.
https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger
Där kan man också se att de använder Lufthansas lounger på några tyska flygplatser och Air Canadas i Toronto. Båda är Star alliance. Och det finns ett rejält loungesamarbete med Singapore airlines (London, Australien och Sydostasien).
Citera
2025-09-11, 18:46
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Grattis. Var säker en fil från Star Alliancetiden som låg kvar :-)

Kanske, men det finns nog ett krav från de större flygbolagen, oavsett allians, att det finns lounge för deras business class pax. Om de sedan har dealat med SAS vet jag inte.

Det vanligaste är dock att det finns 3:e part lounger som de tecknar avtal med och dessa lounger tar oftast också emot priority pass och cash. Flygbolagen har sällan sina egna lounger utanför sin hemmabas om de inte har stor volym. Till exempel finns Emirates och BA med sina egna lounger på Johannesburg och där släpps ingen annan in än business/first in om man inte råkar ha "guldstatus" på frequent flyer programmet.

Ett annat exempel, KLM flyger AMS-BUD men de har ingen egen lounge i BUD. De har tecknat avtal med en 3:e part lounge att deras business class får använda den. Den loungen tar också emot PP och cash. I AMS har KLM givetvis sin egen lounge och där släpper de bara in sina egna pax och inga PP.

Situationen på ARN T5 är just nu att det inte finns någon PP-lounge om man inte går en kilometer till C-piren (Gamla T4, numera ansedd som T5).
Citera
2025-09-11, 19:00
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Angående hopslagningen:

https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger
Där kan man också se att de använder Lufthansas lounger på några tyska flygplatser och Air Canadas i Toronto. Båda är Star alliance. Och det finns ett rejält loungesamarbete med Singapore airlines (London, Australien och Sydostasien).

Ja precis, de ser till att businessfolket har tillgång till lounger och då är det ju vettigt att samarbeta om det är mer lönsamt än att anlita 3:e part lounger. Så frågan blir väl då om T5 kommer få en 3:e part lounge annat än vid C-piren? Min gissning är att Pearl tar över Menzies vid E1 gaten bredvid SAS loungen, de är ju redan etablerade på T2 och T5 C-piren. Då kommer PP att få sin lounge och mindre flygbolag kan anlita dem för business class.

Nu var det ett tag sedan jag flög Norwegian men där kunde man köpa till lounge som då var en 3:e part lounge. Menzies på den tiden för T5.
Citera
2025-09-11, 19:58
Medlem
Enok1Halvars avatar
Har ett resurs Gold card 89/mån ger 4 lounge besök/år
men börjar fundera på att lägga ner det ,knappt värt, istället köpa sig in för ca 25$
Så många flygplatser jag provat sista 5 åren ,ger inte direkt feeling som en Business Lounge längre , till och med skrikiga ungar kommer in
Just my point
Citera
2025-09-11, 20:01
Medlem
underhuggarens avatar
Revolut metall kort ger dig lounge access för ca 200kr pp

Citat:
Ursprungligen postat av cola99
NI vet hur det är, trånga flygplatser där alla luktar svett och bara vill hem.
Då och då skymtar man dessa lounger där man faktiskt får chansen att sätta sig ned och sträcka på benen, dricka lite vin och läsa tidningen i lugn och ro.

För att komma in på dessa lounger får man antingen betala ganska dyrt kontant, eller komma in med rabatt med sitt Amex Gold tex.

Men jag läste på lite om Eurocard Platinum (som kostar 1500kr per år)
Här ingår tydligen prioritypass (se prioritypass.com) som ger access till en rad lounger runt om i världen.
Om jag ansöker om ett Eurocard så tolkar jag det som om även sambon får ett pass, dvs varsitt så att vi båda kommer in.
Men, det som inte framgår tydligt är om det är helt fri entré med detta eller om man ändå måste betala en inträdesavgift vid varje lounge.
Någon som vet mer?
Citera
2025-09-11, 20:09
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren
Revolut metall kort ger dig lounge access för ca 200kr pp
Beställ Amex Platinum kostar väl idag runt 599/månad då får du oftast full axes till alla lounger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in