Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Är inte lounge bara en väldigt dyr restaurang på en flygplats? Har aldrig varit inne i en.
De flesta är lite som en sunk-krog. Dvs de har lite fåtöljer, lite buffé-mat som oftast är av halvkass kvalitet (om än gratis), lite öl och vin, visserligen gratis men det är inga lyxvaror. Vissa har sprit av budgetmärken. Ofta är flaskorna nästan tomma så man inte kan supa sig riktigt full.
På stora flygplatser i semestertider är det vanligt med barn som springer omkring och leker i loungerna - deras rika föräldrar bryr sig inte om att de stör andra resenärer.
Ibland har loungerna möjligheter att ta en dusch eller boka ett vilorum, och det kan vara riktigt värdefullt på en lång resa, speciellt om man ska jobba när man kommer fram.
Jag har varit i många lounger förr i tiden när jag reste mycket i jobbet. Idag har jag inte guld/platinumkort längre men jag tycker det är precis lika avkopplande att sätta mig på någon vanlig pub/restaurang inne på flygplatsen, betala för en öl och slippa merparten av de irreterande lounge-besökarna.
Du missar inget i loungerna, men jag kan förstå lockelsen om du inte testat.
edit: Det jag främst saknar från den tiden är Priority Boarding - dvs att man får gå ombord på planet först - även om man inte flyger business, innan det blir trängsel, och man kan lassa upp sin väska i "overhead compartments" innan det blir fullt, och sedan sitta och softa på sin plats medan alla andra trängs och går ombord. Det kan jag sakna - men inte loungerna, nej.