Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-11, 21:13
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Beställ Amex Platinum kostar väl idag runt 599/månad då får du oftast full axes till alla lounger

Man kan absolut kolla kreditkortsföretag och vilka möjligheter de ger till lounger på flygplatser. Samtidigt bör man göra någon form av prognos av hur mycket man kommer att flyga. Om man har tänkt att flyga två tur och retur inom Europa närmaste året, vilka är flygplatserna? Har de 3:e part lounge som tar cash eller priority pass? Flygbolagens egna lounger är oftast bättre men då krävs det business class biljett eller möjligen att växla in frequent flyer poäng.

Men att lägga 599 kr x 12 = 7188 kr på ett kreditkort bara för att komma in på en lounge två gånger på ett år? Då är priority pass bättre eller cash. Givet att det finns lounger som tar PP och cash.
Citera
2025-09-12, 07:09
Medlem
underhuggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Beställ Amex Platinum kostar väl idag runt 599/månad då får du oftast full axes till alla lounger

Tycker inte att AMEx är så prisvärt längre efter ha varit kund där i 15 år typ men söker du ett budgetalternativ så är Revolut nog det billigaste sättet att skaffa lounge access. Svenska kreditkort har i regel ganska dåliga bonusprogram som knappt går att utnyttja som konsument.

Om du vill ha det bästa kortet för att resa så gäller Chase Sapphire om du vill nå diamant status på hotellboende gratis lounge och ett fungerande bonussystem som du kan nyttja för att köpa biljetter till dig och familj och vänner utan massa onödigt krångel. Dock inget budget alternativ.
Citera
2025-09-14, 12:49
Medlem
Lobengulas avatar
Kreditkort eller inte, faktum är att Priority Pass är ett ganska billigt sätt att få tillgång till lounger:
https://my.prioritypass.com/en-GB/join-prioritypass

Det gäller bara att det finns lounger som tar PP på de flygplatser man tänkt åka från/till. En lounge är
lätt värd 300-500 kr. Man kan äta lite och dricka alkohol. Motsvarande kostnad är minst lika mycket utanför. Men den stora vinsten med en lounge är att du kan sitta ner och relaxa, ladda dina prylar och bara ta det lugnt.

Sedan ska man komma ihåg att lounger, inklusive PP lounger varierar över dygnet. De har frukost, lunch och middag beroende på tid på dygnet. Kommer du till loungen kl 14 så är det förmodligen rätt torftigt utbud än om du kommer kl 18. Men det finns alltid något att äta och dricka.

Bästa loungerna är alltid flygbolagens egna men då ska man ha en biljett som tillåter det. Flygbolagens egna lounger tar inte PP eller cash.
Citera
2025-10-04, 09:30
Avstängd
bithaxs avatar
Är inte lounge bara en väldigt dyr restaurang på en flygplats? Har aldrig varit inne i en.
Citera
2025-10-04, 11:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är inte lounge bara en väldigt dyr restaurang på en flygplats? Har aldrig varit inne i en.
Nej. Mat och dryck är ofta roligare på en restaurang. Grejen med lounge är att man kan sitta och slöa i en lite lugnare miljö. Sedan kan det finnas saker som gratis wifi, tillgång till skrivare, tysta rum med tupplursvänliga fåtöljer, dusch, mötesrum, små arbetsrum mm.
Citera
2025-10-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nej. Mat och dryck är ofta roligare på en restaurang. Grejen med lounge är att man kan sitta och slöa i en lite lugnare miljö. Sedan kan det finnas saker som gratis wifi, tillgång till skrivare, tysta rum med tupplursvänliga fåtöljer, dusch, mötesrum, små arbetsrum mm.

+ tilltugg, öl, vin och sprit ingår oftast
Citera
2025-10-05, 11:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
+ tilltugg, öl, vin och sprit ingår oftast
Självklart, men det finns roligare alternativt på en restaurang. Enda tillfället då lounge kan konkurrera med restaurang bör vara om man väljer att äta frukost på flygplatsen istället för hemma. Mindre trängsel i en lounge och kokt ägg, fralla, juice, kaffe och kanske lite gröt är ganska svårt att misslyckas med.
Citera
2025-10-05, 15:16
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Självklart, men det finns roligare alternativt på en restaurang. Enda tillfället då lounge kan konkurrera med restaurang bör vara om man väljer att äta frukost på flygplatsen istället för hemma. Mindre trängsel i en lounge och kokt ägg, fralla, juice, kaffe och kanske lite gröt är ganska svårt att misslyckas med.

Lounger varierar i kvalitet/utbud beroende på vilken lounge men också tid på dygnet. Visst, de har inte samma utbud som en riktig restaurang men det är lugnt och skönt. Vill man ha en öl så hämtar man den, samma vad gäller snacks, mackor och varm mat. Just buffégrejen och att man slipper en servitris tar bort stress.

Tredjepartslounger som Pearl kommer man in i om man åker business class på ett flygbolag som har avtal med dem. Alternativt med priority pass eller cash. På Arlanda kostar nuvarande Pearlloungen 420 kr för 3 tim. Tyvärr finns den vid C-gates (det som förut kallades T4) så den är en bra bit bort om ens flyg går från F-gates. Jag har inte mätt tiden men säkert 15 min promenad från F-gates. Vi får väl se om det kommer en Pearllounge närmare E-F gates.
Citera
2025-10-05, 15:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Lounger varierar i kvalitet/utbud beroende på vilken lounge men också tid på dygnet. Visst, de har inte samma utbud som en riktig restaurang men det är lugnt och skönt. Vill man ha en öl så hämtar man den, samma vad gäller snacks, mackor och varm mat. Just buffégrejen och att man slipper en servitris tar bort stress.

Tredjepartslounger som Pearl kommer man in i om man åker business class på ett flygbolag som har avtal med dem. Alternativt med priority pass eller cash. På Arlanda kostar nuvarande Pearlloungen 420 kr för 3 tim. Tyvärr finns den vid C-gates (det som förut kallades T4) så den är en bra bit bort om ens flyg går från F-gates. Jag har inte mätt tiden men säkert 15 min promenad från F-gates. Vi får väl se om det kommer en Pearllounge närmare E-F gates.
Förstaklasslounger kan som jag förstått det ha riktigt bra utbud på mat och dryck, men mitt inlägg handlade om frågan Är inte lounge bara en väldigt dyr restaurang på en flygplats? Och när det gäller vanliga "WT-lounger" är svaret nej.
Citera
2025-10-10, 22:57
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De flesta är lite som en sunk-krog. Dvs de har lite fåtöljer, lite buffé-mat som oftast är av halvkass kvalitet (om än gratis), lite öl och vin, visserligen gratis men det är inga lyxvaror. Vissa har sprit av budgetmärken. Ofta är flaskorna nästan tomma så man inte kan supa sig riktigt full.

På stora flygplatser i semestertider är det vanligt med barn som springer omkring och leker i loungerna - deras rika föräldrar bryr sig inte om att de stör andra resenärer.

Ibland har loungerna möjligheter att ta en dusch eller boka ett vilorum, och det kan vara riktigt värdefullt på en lång resa, speciellt om man ska jobba när man kommer fram.

Jag har varit i många lounger förr i tiden när jag reste mycket i jobbet. Idag har jag inte guld/platinumkort längre men jag tycker det är precis lika avkopplande att sätta mig på någon vanlig pub/restaurang inne på flygplatsen, betala för en öl och slippa merparten av de irreterande lounge-besökarna.

Du missar inget i loungerna, men jag kan förstå lockelsen om du inte testat.

edit: Det jag främst saknar från den tiden är Priority Boarding - dvs att man får gå ombord på planet först - även om man inte flyger business, innan det blir trängsel, och man kan lassa upp sin väska i "overhead compartments" innan det blir fullt, och sedan sitta och softa på sin plats medan alla andra trängs och går ombord. Det kan jag sakna - men inte loungerna, nej.
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-10-10 kl. 23:12.
Citera
2025-10-10, 23:11
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
De flesta är lite som en sunk-krog. Dvs de har lite fåtöljer, lite buffé-mat som oftast är av halvkass kvalitet (om än gratis), lite öl och vin, visserligen gratis men det är inga lyxvaror. Vissa har sprit av budgetmärken. Ofta är flaskorna nästan tomma så man inte kan supa sig riktigt full.

På stora flygplatser i semestertider är det vanligt med barn som springer omkring och leker i loungerna - deras rika föräldrar bryr sig inte om att de stör andra resenärer.

Ibland har loungerna möjligheter att ta en dusch eller boka ett vilorum, och det kan vara riktigt värdefullt på en lång resa, speciellt om man ska jobba när man kommer fram.

Jag har varit i många lounger förr i tiden när jag reste mycket i jobbet. Idag har jag inte guld/platinumkort längre men jag tycker det är precis lika avkopplande att sätta mig på någon vanlig pub/restaurang inne på flygplatsen, betala för en öl och slippa merparten av de irreterande lounge-besökarna.

Du missar inget i loungerna, men jag kan förstå lockelsen om du inte testat.

Om man kommer in i en lounge eller inte är inte helt enkelt. Flygbolagen kan ha egna lounger på flygplatsen men kanske inte på alla terminaler om det finns flera. SAS har en egen lounge på T5 vid gate D1. Den kommer man in i om man flyger business eller om man har guld/platinum eller vad de fina korten heter.

Flyger du Air Serbia från Arlanda till Belgrad i business så kan du glömma lounge eller fasttrack.

Man måste helt enkelt kolla vilka lounger som finns och vad som krävs för att komma in i dem. Är det värt det. Jag säger ett absolut ja. Bara grejen med att hitta en bekväm fåtölj, ladda devicer, hämta öl vin snacks. Kunna gå iväg och skita utan att bekymra sig för att någon ska sno dina grejer.

Det är sällan ungar springer skrikandes omkring även om det förekommer, speciellt i semestertider.
Citera
2025-10-10, 23:43
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
...
Man måste helt enkelt kolla vilka lounger som finns och vad som krävs för att komma in i dem. Är det värt det. Jag säger ett absolut ja. Bara grejen med att hitta en bekväm fåtölj, ladda devicer, hämta öl vin snacks. Kunna gå iväg och skita utan att bekymra sig för att någon ska sno dina grejer.

Det är sällan ungar springer skrikandes omkring även om det förekommer, speciellt i semestertider.

Det kan definitivt vara värt det vid specifika tillfällen men det förlorar sin glans efter ett tag. Speciellt när man måste ta en omväg för att komma till loungen, som på Arlanda.

Det där med att kunna gå iväg utan att någon snor dina grejer - det tror jag är en falsk trygghet. Det finns garanterat tjuvar i loungen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in