• 5
  • 6
2023-08-22, 19:54
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag flög nyligen Economy extra till London och då ingick både lounge och fast track. Har silvernivå på mitt bonuskort hos Singapore Air och inga fancy-nivåer på kreditkorten. Så jag gissar att det ingick i flygbiljetten.
Citera
2025-04-30, 13:05
Medlem
george.sthlms avatar
Priority Pass är nu mera borta på Terminal 5 på Arlanda.
Den skruttloungen som fanns en trappa upp ( Menzies/Pearl ) är stängd.
Om du orkar gå så kan du knata 10 minuter till T4 Pearl lounge och 10 min tillbaka.

I stället får du en voucher på 190 kr på tre olika resturanger.
Men när ett glas vin kostar 139 kr så blir det inte mycket till mat eller dryck.
Helt värdelöst.

SAS har ny lounge men bara om du åker plus eller business.
Amex Pontus är nu bästa alternativ om du inte åker med SAS, så nu är det proppfullt där uppe
Citera
2025-08-25, 03:07
Medlem
ksvs avatar
Lounger har nästan börjat spela ut sin roll. Det är ofta kaosfullt med människor där och svårt att få sittplatser. Den mat och dricka som bjuds på är ofta inte mycket att hänga i julgranen heller.

Man stöter allt oftare på att lounger har väntelistor eller kräver förbokning för tiden man ska vara där.
Citera
2025-08-26, 20:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Lounger har nästan börjat spela ut sin roll. Det är ofta kaosfullt med människor där och svårt att få sittplatser. Den mat och dricka som bjuds på är ofta inte mycket att hänga i julgranen heller.

Man stöter allt oftare på att lounger har väntelistor eller kräver förbokning för tiden man ska vara där.
Det brukar finnas roligare mat och dryck utanför loungen, men där är det ofta ännu mer kaos.
Citera
2025-08-26, 20:57
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Priority Pass är nu mera borta på Terminal 5 på Arlanda.
Den skruttloungen som fanns en trappa upp ( Menzies/Pearl ) är stängd.
Om du orkar gå så kan du knata 10 minuter till T4 Pearl lounge och 10 min tillbaka.

I stället får du en voucher på 190 kr på tre olika resturanger.
Men när ett glas vin kostar 139 kr så blir det inte mycket till mat eller dryck.
Helt värdelöst.

SAS har ny lounge men bara om du åker plus eller business.
Amex Pontus är nu bästa alternativ om du inte åker med SAS, så nu är det proppfullt där uppe

Ja, Arlanda är öken på det mesta.
Även om Pearl loungen inte var mycket så var den bättre än SAS sniklounge.

Det som var hyfsat förut var Menzies loungen på F-piren. Den var efter passkontrollen och det var skönt. Bommade dock i samband med Covid.
Citera
2025-08-27, 01:10
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Absolut inte min gode herre! Lounger är en livsstil och för mig nästan en nödvändighet. Svårigheten med lounger är att de varierar från sunk till riktigt jävla bra. Det gäller att planera och sedan ha rätt förväntningar. Bästa loungerna får man i flygbolagens egna lounger om man åker business eller första klass. Sedan finns det 3:e part lounger som flygbolag kan erbjuda om de inte har en egen lounge. De är oftast okej men inget märkvärdigt och det går för det mesta att betala sig in eller om man nu har priority pass eller kreditkort som har förmånen. Generellt kan man inte betala sig in i flygbolagens egna lounger annat än ha en biljett som inkluderar lounge.

Det är lite av en vetenskap så man måste nog skilja på PPV (pay per visit, priority pass, kreditkortstatus) och riktiga flygbolagslounger. PPV är inget överdåd men på ARN T5 är den inte dålig om än ofta ganska full. Det här är ju en annan sak med lounger, de varierar med dygnet. På morgonen är det mer fokus på frukost, sedan lunch och efter det mer "middag". Har du otur så är det många flyg med nära avgång och då en packad lounge, 30 min senare kan loungen vara tom.

Men det finns definitivt sköna lounger med lyxkänsla. Ska man åka ARN-till södra Europa och måste välja på en mellanlandning i Frankfurt eller Wien, ja då väljer man Wien. Austrians schengenlounge är världsklass. Frankfurts lounger (de har flera på megaflygplatsen) är oftast katastrof med köer och svårt att hitta sittplats.

Blev kanske lite off-topic, men ja, lounge är bra. Betala business eller skaffa ett kort som priority pass eller ett kreditkort som inkluderar det. Det gäller även om man inte flyger ofta. Loungen kommer alltid att ta bort en del stress.
Citera
2025-08-31, 21:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Absolut inte min gode herre! Lounger är en livsstil och för mig nästan en nödvändighet. Svårigheten med lounger är att de varierar från sunk till riktigt jävla bra. Det gäller att planera och sedan ha rätt förväntningar. Bästa loungerna får man i flygbolagens egna lounger om man åker business eller första klass. Sedan finns det 3:e part lounger som flygbolag kan erbjuda om de inte har en egen lounge. De är oftast okej men inget märkvärdigt och det går för det mesta att betala sig in eller om man nu har priority pass eller kreditkort som har förmånen. Generellt kan man inte betala sig in i flygbolagens egna lounger annat än ha en biljett som inkluderar lounge.

Det är lite av en vetenskap så man måste nog skilja på PPV (pay per visit, priority pass, kreditkortstatus) och riktiga flygbolagslounger. PPV är inget överdåd men på ARN T5 är den inte dålig om än ofta ganska full. Det här är ju en annan sak med lounger, de varierar med dygnet. På morgonen är det mer fokus på frukost, sedan lunch och efter det mer "middag". Har du otur så är det många flyg med nära avgång och då en packad lounge, 30 min senare kan loungen vara tom.

Men det finns definitivt sköna lounger med lyxkänsla. Ska man åka ARN-till södra Europa och måste välja på en mellanlandning i Frankfurt eller Wien, ja då väljer man Wien. Austrians schengenlounge är världsklass. Frankfurts lounger (de har flera på megaflygplatsen) är oftast katastrof med köer och svårt att hitta sittplats.

Blev kanske lite off-topic, men ja, lounge är bra. Betala business eller skaffa ett kort som priority pass eller ett kreditkort som inkluderar det. Det gäller även om man inte flyger ofta. Loungen kommer alltid att ta bort en del stress.

Det finns i dagsläget ingen PPV eller prioritypass på Arlandas utrikes terminal 5
Det är historiska nedlagda lounger du pratar om

SAS Nya Mastercard lounge är en katastrof, inte en enda bekväm sittplats utan skolmatsals stolar
Allt byggt för en snabb 5 minuters kaffe on the go, inte 2 timmars loungebesök ! Helt värdelöst
Pontus på Arlanda funkar för dom har BRA och riktig mat men du sitter i en ordinär personalrestaurang
Inga bekvämligheter alls !
Citera
2025-08-31, 21:24
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Det finns i dagsläget ingen PPV eller prioritypass på Arlandas utrikes terminal 5
Det är historiska nedlagda lounger du pratar om

SAS Nya Mastercard lounge är en katastrof, inte en enda bekväm sittplats utan skolmatsals stolar
Allt byggt för en snabb 5 minuters kaffe on the go, inte 2 timmars loungebesök ! Helt värdelöst
Pontus på Arlanda funkar för dom har BRA och riktig mat men du sitter i en ordinär personalrestaurang
Inga bekvämligheter alls !

Jag har inte testat nya MC SAS loungen, men du menar att PPV loungen en trappa upp vid gate 1 är stängd? Jag får kolla det senaste om en vecka när jag är där igen. Är även Pearl loungen (PPV) stängd vid C-piren? (Gamla T4)?
Citera
2025-08-31, 21:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag har inte testat nya MC SAS loungen, men du menar att PPV loungen en trappa upp vid gate 1 är stängd? Jag får kolla det senaste om en vecka när jag är där igen. Är även Pearl loungen (PPV) stängd vid C-piren? (Gamla T4)?

C piren Pearl är öppen ( gamla inrikes T4 )

En trappa upp , numera gate E 1 har SAS kvar sina lounger men inte Menziesa

Det skall finnas en ny på F piren non Schengen efter passkontrollen
men vetvej vad det heter eller vem som har tillågång
Används av Qatar och Emirates business m.m

Prioritypass har noll du får handla för en handfull dollar på Gateau
Du får en ostfralla och en öl om du lägger till 20 Kr från egen ficka !
Helt värdelöst
Citera
2025-08-31, 21:55
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
C piren Pearl är öppen ( gamla inrikes T4 )

En trappa upp , numera gate E 1 har SAS kvar sina lounger men inte Menziesa

Det skall finnas en ny på F piren non Schengen efter passkontrollen
men vetvej vad det heter eller vem som har tillågång
Används av Qatar och Emirates business m.m

Prioritypass har noll du får handla för en handfull dollar på Gateau
Du får en ostfralla och en öl om du lägger till 20 Kr från egen ficka !
Helt värdelöst

Haha, Arlanda T5 fortsätter att briljera. Vi får väl se vad som händer, SAS är ju numera Skyteam och ska bygga om sin lounge en trappoa upp. Menzies var ju för alla flygbolag som inte platsade i Star Alliance och SAS loungen. Vad ska hända med dem? Visst, man kan väl traska en kilometer till Pear loungen på C piren men inget som direkt lockar. Biz pax med till exempel Lufthansa förväntar sig nog en lounge och inte en walkabout till C-piren.

Nu har jag inte helt bestämt flyg för min tripp nästa helg men det här ska bli intressant.
Citera
2025-08-31, 22:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Haha, Arlanda T5 fortsätter att briljera. Vi får väl se vad som händer, SAS är ju numera Skyteam och ska bygga om sin lounge en trappoa upp. Menzies var ju för alla flygbolag som inte platsade i Star Alliance och SAS loungen. Vad ska hända med dem? Visst, man kan väl traska en kilometer till Pear loungen på C piren men inget som direkt lockar. Biz pax med till exempel Lufthansa förväntar sig nog en lounge och inte en walkabout till C-piren.

Nu har jag inte helt bestämt flyg för min tripp nästa helg men det här ska bli intressant.

Rapportera gärna. Jag var där förra helgen.
Då klockan redan slagit 1900 var jag inte välkommen så sent på kvällen på Pontus Amex
så då hamnade jag på nyss nämna bageriet Gateau med en gammal ostfralla och en bärs.
Kände mej rejält VIP med mitt Handelsbanken PP kort
Citera
2025-09-01, 19:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Man får väl hoppas att de bygger om guldloungen och den vanliga, samt det gemensamma "backstage" med lite planering så att en kan ha öppet under ombyggnaden.
I Köpenhamn verkar de istället bygga en ny, alltså på ny plats.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in