Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Lounger har nästan börjat spela ut sin roll. Det är ofta kaosfullt med människor där och svårt att få sittplatser. Den mat och dricka som bjuds på är ofta inte mycket att hänga i julgranen heller.
Man stöter allt oftare på att lounger har väntelistor eller kräver förbokning för tiden man ska vara där.
Absolut inte min gode herre! Lounger är en livsstil och för mig nästan en nödvändighet. Svårigheten med lounger är att de varierar från sunk till riktigt jävla bra. Det gäller att planera och sedan ha rätt förväntningar. Bästa loungerna får man i flygbolagens egna lounger om man åker business eller första klass. Sedan finns det 3:e part lounger som flygbolag kan erbjuda om de inte har en egen lounge. De är oftast okej men inget märkvärdigt och det går för det mesta att betala sig in eller om man nu har priority pass eller kreditkort som har förmånen. Generellt kan man inte betala sig in i flygbolagens egna lounger annat än ha en biljett som inkluderar lounge.
Det är lite av en vetenskap så man måste nog skilja på PPV (pay per visit, priority pass, kreditkortstatus) och riktiga flygbolagslounger. PPV är inget överdåd men på ARN T5 är den inte dålig om än ofta ganska full. Det här är ju en annan sak med lounger, de varierar med dygnet. På morgonen är det mer fokus på frukost, sedan lunch och efter det mer "middag". Har du otur så är det många flyg med nära avgång och då en packad lounge, 30 min senare kan loungen vara tom.
Men det finns definitivt sköna lounger med lyxkänsla. Ska man åka ARN-till södra Europa och måste välja på en mellanlandning i Frankfurt eller Wien, ja då väljer man Wien. Austrians schengenlounge är världsklass. Frankfurts lounger (de har flera på megaflygplatsen) är oftast katastrof med köer och svårt att hitta sittplats.
Blev kanske lite off-topic, men ja, lounge är bra. Betala business eller skaffa ett kort som priority pass eller ett kreditkort som inkluderar det. Det gäller även om man inte flyger ofta. Loungen kommer alltid att ta bort en del stress.