• 1
  • 2
2010-12-30, 23:34
Medlem
Som rubriken lyder ja.. Frågan är om det finns nån cache att tömma eller göra något förutom att starta om datorn som gör att datorn blir pigg igen efter har blivit seg? Varför blir den seg?
Citera
2010-12-31, 00:08
Bannlyst
Du måste ge bra mycket mer info än så...

Vad är det för Mac?
Vad kör du för OS?
Hur gammal är den?
Hur länge har du haft problemet?

Det är uppenbarligen något fel. Har en Imac som jag startar om mindre än en gång var annan månad och en Macbook Pro som jag endast rebootar i samband med uppdateringar. Ingen av dem visar upp tecken på slöhet med tid som vissa Windows-system tenderar att göra.
Citera
2010-12-31, 00:17
Medlem
Roadblocks avatar
Är du säker på att du stänger av programmen helt?

Mac har en ful ovana att inte göra som du egentligen vill. Du kan stänga program men de ligger ändå igång i bakgrunden.
Citera
2010-12-31, 00:43
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Har du Windows installerat på macen?
Citera
2010-12-31, 00:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock

Mac har en ful ovana att inte göra som du egentligen vill. Du kan stänga program men de ligger ändå igång i bakgrunden.
eh, nej?
Citera
2010-12-31, 00:54
Medlem
tzjs avatar
Det jag skulle vilja veta är vad du gör under de 6 timmarna datorn fungerar bra.

Kan du inte berätta vad du har för program igång, och hur dina datorvanor ser ut?
Du behöver inte gå in på detaljer, men lista några exempel tack.
Citera
2010-12-31, 00:55
Medlem
Samma problem på min mac att den blir seg, händer inte på min desktop windows. Några tips? Stänger av program och så, men märker efter ett litet tag att den blir rejält slöare, en omstart fixar det av någon anledning.

Macbook, Mac os x leopard senaste tror jag, använder mest den till internet/skriva arbeten osv.
Senast redigerad av Dioz 2010-12-31 kl. 00:58.
Citera
2010-12-31, 00:55
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det jag skulle vilja veta är vad du gör under de 6 timmarna datorn fungerar bra.

Kan du inte berätta vad du har för program igång, och hur dina datorvanor ser ut?
Du behöver inte gå in på detaljer, men lista några exempel tack.

I second that.

Lite svårt att veta vad det kan bero på om man inte har lite historik att gå på.
Citera
2010-12-31, 01:08
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock

Jag har ett annat synsätt som jag tror är mer nära verkligheten. Apple är inte Microsoft, dvs OSX är inte Windows. Det är den korta versionen.

Den långa versionen är att Apple har ett annat synsätt på vad ett program och ett fönster är.
I Windowsmiljö så är varje fönster även programmet.
I OSX däremot så är menyraden själva programmet och fönstret är endast "dokumentet" som programmet visar.
Vill du stänga av programmet behöver du klicka på i menyn och välja "Quit <Program>"
Att stänga fönstret med det röda X-et som finns i varje fönster stänger endast "dokumentet", programmet är fortfarande aktivt.

Detta gör Apple i OSX för att man bara ska behöva starta ett program men kunna öppna fler "dokument" i samma program och på så sätt spara på systemresurser.

Det är alltså två olika synsätt och Apples sätt är inte fel eller gör inte som man vill. Man gör inte det som behövs bara. Det är endast en fråga om kunskap om detta.

Om det är så att TS klickar ner fönstren på X-et så behöver han även börja stänga programmen. Via menyn eller att "högerklicka" på ikonen i dockan och välja Quit där. (De program som är aktiva har en liten blå prick under ikonen i dockan). Stäng dessa och kolla om det blir bättre då.
Senast redigerad av ceetee2001 2010-12-31 kl. 01:11.
Citera
2010-12-31, 04:01
Medlem
Fas12s avatar
Snabbkommando för att stänga ner ett program helt är CMD+Q, snabbkommando för att stänga ner ett fönster är CMD+W.

Ett tips är att ringa in till Apple support, dom är riktigt bra och ger relativt snabb hjälp.
Citera
2010-12-31, 14:10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
Text....

Det var lite på grund av detta som jag undrade vad det är för software som rullar på. Om det är spel och annat så förklarar det ju saken. Är det vanliga appar så borde det inte resultera i detta.
Citera
2010-12-31, 14:13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Förmodligen kör du något cider-portat program/spel som tyvärr för med sig minnesläckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in