• 1
  • 2
2010-12-31, 14:15
Medlem
Roadblocks avatar
Whoa fanboy, chilla ner lite med ditt försvar av Apple. Jag vet allt det där. Varför antyder du att jag är ute o cyklar med mitt svar när du skriver att ditt är "mer nära verkligheten"? Vad är fel i det jag skrev förutom att det inte går hand i hand med vad apple predikar?
OSX, Windows och Linux har alla fördelar och nackdelar, lev med det!

Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
Jag har ett annat synsätt som jag tror är mer nära verkligheten. Apple är inte Microsoft, dvs OSX är inte Windows. Det är den korta versionen.

[..]

Detta gör Apple i OSX för att man bara ska behöva starta ett program men kunna öppna fler "dokument" i samma program och på så sätt spara på systemresurser.

Min uppfattning är att när man trycker på krysset ska allt stängas av. Jag vill inte att programmet ska ligga och äta resurser. Det är med andra ord inte mer resurssnålt som du felaktligen skriver när ett program ligger igång i bakgrunden.

Citat:
Det är alltså två olika synsätt och Apples sätt är inte fel eller gör inte som man vill. Man gör inte det som behövs bara. Det är endast en fråga om kunskap om detta.

Du skriver att det finns två olika synsätt för att sedan skriva att bara ena är rätt. Haha.
Nej det är inte en fråga om kunskap, det är en annan ideologi om hur det ska fungera. Vill du bli behandlad som ett barn eller vill du ha kontroll?

Citat:
Om det är så att TS klickar ner fönstren på X-et så behöver han även börja stänga programmen. Via menyn eller att "högerklicka" på ikonen i dockan och välja Quit där. (De program som är aktiva har en liten blå prick under ikonen i dockan). Stäng dessa och kolla om det blir bättre då.

Precis, det är ett bättre svar än vad jag orkade skriva så sent. Jag tror att det är anledningen till varför TS dator blir seg.

Kan vi i fortsättningen slippa fanboy diskussioner och istället hjälpa TS?
Citera
2010-12-31, 14:31
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock
Whoa fanboy, chilla ner lite med ditt försvar av Apple. Jag vet allt det där. Varför antyder du att jag är ute o cyklar med mitt svar när du skriver att ditt är "mer nära verkligheten"? Vad är fel i det jag skrev förutom att det inte går hand i hand med vad apple predikar?
OSX, Windows och Linux har alla fördelar och nackdelar, lev med det!

Jag förvarar inte Apple, jag menar bara att man kan ha andra sätt att lösa saker på än Microsoft.
Jag kör Windows 7 på min jobbdator och skulle inte drömma om att arbeta med OSX där. Microsofts operativ är helt klart bättre när jag utför arbetsuppgifter. Det är ungefär som att köpa en ny kamera från exempelvis Canon och sedan klaga på att menyerna inte är som på sin gamla kamera som var en Kodak.
Olika företag har olika sätt att göra saker på och man måste därför ändra hur man själv hanterar produkten då det inte går att ändra hur produkten är uppbyggd.

Citat:
Min uppfattning är att när man trycker på krysset ska allt stängas av. Jag vill inte att programmet ska ligga och äta resurser. Det är med andra ord inte mer resurssnålt som du felaktligen skriver när ett program ligger igång i bakgrunden.

Windows gör så... kör Windows.
Microsoft har blivit bättre på det... men öppnar du exempelvis två Word-dokument så öppnas två word i Windows.
I OSX så öppnas programmet i menyraden och två dokument i fönster.

Citat:
Du skriver att det finns två olika synsätt för att sedan skriva att bara ena är rätt. Haha.
Nej det är inte en fråga om kunskap, det är en annan ideologi om hur det ska fungera. Vill du bli behandlad som ett barn eller vill du ha kontroll?

Varför är det alltid så när det kommer till datorer att det är användaren som ska ha all kontroll? Varför är det så förbaskat viktigt hela tiden? Och när skrev jag att endast Apple gör rätt? Jag förespråkar ingen av dessa utan är snarare glad över att det finns två Operativ att välja på för normala användare.

Om du inte gillar att behöva stänga ner program via menyraden så kör inte det operativet. Det är så enkelt! Men du ska inte säga att operativet inte gör som man vill bara för att man vill något helt annat som det inte är designat för.

Citat:
Precis, det är ett bättre svar än vad jag orkade skriva så sent. Jag tror att det är anledningen till varför TS dator blir seg.

Kan vi i fortsättningen slippa fanboy diskussioner och istället hjälpa TS?

Som sagt... vad jag försökte beskriva för TS är att operativet inte gör fel. Det är användaren som är van att göra på ett sätt (Microsofts sätt) och som nu behöver lära sig att hans dator inte fungerar på samma sätt. Och varför jag skrev mitt långa inlägg var för att ge förklaring om varför det är designat så istället för att bara ge honom svaret. Alltid bäst att få en förklaring på varför man ger ett svar.

PS: Vet inte varifrån du får det till att jag är en s.k. "FanBoy"... Jag gillar både OSX och Windows beroende på vad jag ska utföra på datorn.
Senast redigerad av ceetee2001 2010-12-31 kl. 14:38.
Citera
2010-12-31, 15:15
Bannlyst
Citat:

Get a clue. Finns flertalet windowsprogram som ligger kvar öppna om du kryssar ned dem och visas i tray, EXAKT som OSX visar dem i meny-baren. Exempel på dessa är Spotify, Skype, Steam, MSN m.fl.

Detta är exakt samma princip som alla program funkar i OSX, med den skillnaden att du fortfarande måste öppna flera unika apps istället för flera fönster i samma program- så det är väll något av en dålig kopia.
Citera
2010-12-31, 15:58
Bannlyst
Har ett jävligt enkelt svar på detta. Jag har en MacBook pro,från 2009, billigaste modellen 13". Kan tänka mig att detta är en generell regel för allt macbooks, deras fläktar är sjukt underdimensionerade. Ladda ner Fan Controll till macen och se till att macen håller sig kallare så ska du se hur mycket smidigare den funkar långa stunder.
Citera
2010-12-31, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Förmodligen kör du något cider-portat program/spel som tyvärr för med sig minnesläckor.

Kan mycket väl stämma! Det gjorde jag, kommer inte ihåg vilket spel tyvärr... kanske var det GTA San andreas?
Spelet rullade på oerhört fint! Dock blev datorn sjuuuuuuukt seg när jag var klar med spelandet... det var bara att starta om.
Så det kanske är så att TS spelar någon cider-port?
Citera
2010-12-31, 23:09
Medlem
Jag skulle gissa på att det är din browser som har tagit upp mer minne vid det laget.
Citera
2010-12-31, 23:32
Bannlyst
Har också fått det här problemet då och då, och det enda jag gör(Det enda jag kan göra eftersom skärmen blir svart) är att först försöka stänga ner programmet/en(Cmd+Q).
Det andra alternativet är att helt sonika stänga av datorn genom att hålla inne Power-knappen i 3 sek.
Startar den sedan direkt efter jag stängt av den, bör jag vänta en tid innan jag sätter på den igen?
Använder mig av Mac OS X 10.6.5, antar att det är Snow Leopard. 13.3" varianten.
Jag spelar lite crackade spel på datorn, men de är inte aktiva hela tiden. Tar de ändå upp processorkraft även fast det inte används?

Jag har hört att Mac skiljer sig från Microsoft dels genom det att när du stänger ner ett program på en Mac(Cmd+Q) är den VERKLIGEN avstängd, och tar inte upp någon processorkraft. Stämmer detta?

Jag har även upplevt ett problem efter en tids användning med datorn; efter jag startar om datorn slutar ljudet att fungera på full styrka, men det finns dock en svag volym kvar. Bör jag lämna in den på lagning, eller är det något fel jag har på datorn? Är det någon annan som har upplevt samma problem?
Citera
2010-12-31, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Kan mycket väl stämma! Det gjorde jag, kommer inte ihåg vilket spel tyvärr... kanske var det GTA San andreas?
Spelet rullade på oerhört fint! Dock blev datorn sjuuuuuuukt seg när jag var klar med spelandet... det var bara att starta om.
Så det kanske är så att TS spelar någon cider-port?

Jag använder själv en cider-crack på GTA SA, så det är mycket möjligt att problemet uppstår genom det här spelet.
Citera
2011-01-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Du måste ge bra mycket mer info än så...

Vad är det för Mac?
Vad kör du för OS?
Hur gammal är den?
Hur länge har du haft problemet?

Det är uppenbarligen något fel. Har en Imac som jag startar om mindre än en gång var annan månad och en Macbook Pro som jag endast rebootar i samband med uppdateringar. Ingen av dem visar upp tecken på slöhet med tid som vissa Windows-system tenderar att göra.

Jag har en 2ghz intel core 2 duo. 2gb ddr minne. mac book aluminum. har haft den i drygt två år.
har inga windowsprodukter i den.

märkte efter att jag postat att de va ett par browsers med aftonbladet.se som tog väldigt mycket kraft. men tycker ändå det är konstigt att den ska bli så seg.

gör ju inget speciellt förutom att surfar, kanske kollar något klipp på nån stream men det stänger man ju ner sen.

datorn klarar av flera aftobnladet fönster öppna i början.. så det är efter några timmar den segar ur, måste ju gå att rensa ur cache nånstans?
Senast redigerad av yesitsme 2011-01-02 kl. 21:00.
Citera
2011-01-02, 21:01
Medlem
kaffekannas avatar
Nu har min iMac varit igång i 22 dagar. Och den är inte alls seg, så något konstigt måste du göra med din dator.
Citera
2011-01-02, 21:04
Medlem
tzjs avatar
Jag misstänker att det är flash som sänker din dator.
Citera
2011-01-02, 22:22
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag misstänker att det är flash som sänker din dator.

Jepp, det skulle jag gissa också. Aftonbladet har tonvis med flash på sin site, liksom expressen. Jag brukar ibland använda aftonbladet och expressens sidor som stresstest, för datorer som har krånglat.

Ladda ner en safari-plugin som heter klick-to-flash. Det är det bästa jag gjort på år och dar.
Du får en grå yta där alla flashfiler skulle ha varit, och om du vill dra igång någon av dem så klickar du på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in