Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Folk är olika. Och många som har lärt sig något - eller tror sig kunna något - kan bli en smula religiösa och gärna vilja förmedla dessa kunskaper till andra, oavsett om de bett om det eller ej. Det har "drabbat" mig också. Jag kan även känna igen mig själv i det just vad gäller träning, lyftteknik, löpteknik m.m. Men eftersom jag är en normalt hämmad svensk så kniper jag käft och biter mig i tungan, fast nog tusan har det varit nära ibland. Så att BH, 85 år och kanske aningen mindre hämmad, faktiskt bara ville dela med sig av lite "träningstips" kan inte avfärdas bara för att det på något sätt skulle vara orimligt att bete sig så.
Det här med kroppskontakt är intressant. Jag jobbade en gång i tiden på en gymnasieskola och en gång diskuterade vi inom en grupp lärare detta. Med kroppskontakt avser jag inte tafsande. Vi pratade om vilka lärare som vid kontakt med andra personer vidrörde dessa, både andra i personalen och elever, på handen, armen, axeln o.s.v. Själv var jag väldigt noga med att undvika detta, möjligen peta på någon med fingret.
Jag minns att det fanns en lärare som lade händerna på elevernas axlar när han hjälpte till, men han lade också händerna på mina axlar när jag satt vid datorn och han lutade sig över mig när jag hade en fråga. Jag tror inte för en sekund att han hade några dolda avsikter med detta, utan detta var hans naturliga sätt att närma sig andra människor, antagligen ett beteende grundlagt i barndomen i en familj där kroppskontakt med händerna var naturlig.
För mig är det inte naturligt att utan vidare avsikter lägga handen på andra hur som helst. I andra kulturer kan det givetvis finnas andra inlärda mönster. I Mellanöstern lär det inte vara helt ovanligt att män kan gå hand i hand utan att vara homosexuella. Handpåläggaren ifråga var svensk och lyckligt gift, dessutom uppskattad av kollegor och elever. Hade de senare tyckt att hans beteende var obehagligt hade detta påtalats tämligen omgående vågar jag påstå.
Själv minns jag ett tillfälle när jag iklädd t-shirt och alltså med bara underarmar hjälpte en elev och då stod lutad mot bänken med handflatorna ner mot densamma. Plötsligt påkallade tjejen som satt bredvid min uppmärksamhet, eftersom hon ville ha hjälp, genom att lägga sin handflata närmast smeksamt mot min underarm. Garanterat utan andra avsikter, men jag blev lite överraskad över hur jag instinktivt tolkade det som en sexuell signal. Hon var dessutom inte den typen av elev som var ute efter att jävlas genom att anspela på sex.
Bosses avsikter vet jag inget om, men att beteenden misstolkas är inget nytt.