2019-01-24, 23:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billion8
Det är inte han som skjuter på det. Det är så det fungerar. Dessutom mötet den 18 mars är bara en "Calendar Call", dvs SA (State Attorney) och försvarets advokat träffas i domarens kontor för att kolla hur långt fram båda parter har kommit med sitt respektive arbete. Med stor tur KANSKE man kan komma fram till rättegång datum. I så fall kan rättegång börja 30-90 dagar efter det i BÄSTA FALL, försvaret har dessutom begärt jury så det tar extra tid. Bosse själv kommer inte framträda alls förens i rättegång, han behöver inte ens framträda där men det är ju såklart en fördel att man visar fejset ifall man anser sig oskyldig till brott...

Så har jag också fattat gången i USA. Du är förresten inte amerikansk medborgare så att du har chansen att sitta med i Bosses jury?

Såg i de nya dokumenten att man nämnde "Sentencing Guidelines Scoresheet". Googlade fram detta dokumentet: källa

Som jag fattar det så tröttnade folk i USA på att domstolarna hela tiden dömde ut väldigt låga straff. Därför införde man detaljerade regler för hur olika brott ska bestraffas.

Om jag räknar rätt så ska han dömas till minst 10 års fängelse (?!?) om rätten finner honom skyldig för hans påstådda brott:

Detta är bara från en snabb koll i dokumentet, kanske inte funkar så?
Citera
2019-01-25, 00:16
Medlem
18:e mars är nästa datum i rätten för Bo

https://www.browardclerk.org/Web2/CaseSearch/Details/?caseid=MTAzMTY0NDc%3d-kgRxP7iRVq0%3d&caseNum=19000317CF10A&category=CR
Citera
2019-01-25, 02:45
Medlem
[quote=snyggsexigoskuld|66542925]18:e mars är nästa datum i rätten för Bo

Jepp, vi sa det för några dagar sedan. Men det är inte "rätten", det är i "Judges chambers", dvs hans kontor. Bosse kommer inte vara där, inte hans advokat heller för det är telefonkonferens. Slutligen kan datumet ändras tills imorgon eller förlängas flera gånger om, beroende på vad State Attorney's Office och försvarare kommer överens om.
Citera
2019-01-25, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så har jag också fattat gången i USA. Du är förresten inte amerikansk medborgare så att du har chansen att sitta med i Bosses jury?

Såg i de nya dokumenten att man nämnde "Sentencing Guidelines Scoresheet". Googlade fram detta dokumentet: källa

Detta är bara från en snabb koll i dokumentet, kanske inte funkar så?

Nu blev det överkurs för mig, men man ska nog ta detta dokument med en nypa salt. Det är en "Guideline" trots allt.

Tycker synd om Bosse faktiskt (och ja, det är förkastligt det han eventuellt har gjort). Hade han varit Djurgårdare hade jag beställt gourmet mat och all möjligt skit till hans hotellrum i Pompano Beach. Kanske gör det ändå... Varför tycker jag synd om honom. Well, besides att han är 85, utan familj, utan vänner, i främmande land så har han ju blivit på sätt och vis "framed".

Det är ingen tvekan om att när andra anmälan kom in så trodde polisen något stort var på gång. Man trodde ju han skulle få in massa anmälningar mot honom. Därför lades mycket resurser ner i undersökningsarbetet (jag vet). En del i den processen var att anhålla honom, i och med det så kom SAO (State Attorneys Office) med i bilden. Det är inte roligt, det är ofta sylvassa individer som just börjat karriären och det vill bara vinna vinna vinna (för att sen få ögonen på sig från dom "fina" advokatbyråerna och där börja grymt välbetalda jobb). När man inte fick napp kontaktade man media och karusellen var igång. SAO, och polisen, här går efter mottot gå efter allt och se vad du kan få. Hade bara en anmälan gjorts, eller hade Bosse besökt 2 parker från 2 olika polisdistrikt så hade inte detta hänt. Garanterat. Hade Fern Glen (en av parkerna) legat mindre en km västerut så hade det varit Broward Sheriffs Office polisdistrikt. BSO är ett av landets största polisdistrikt och där drunknar nog på en och annan anmälan. Nu begick han brott på de minsta polisdistrikten som finns där nog de flesta känner varandra. Slutligen - idioten gjorde detta i närområdet till Stoneman Douglas, skolan som hade den fruktansvärda mass skjutningen i Februari. ALLT med tonåringar och deras säkerhet är på topp just nu
Citera
2019-01-25, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Fast just skadestånd blir väl främst ett civilmål i USA (?) Om jag fattat det rätt så dömer inte domstolen ett skadestånd i samband med brottsdomen, utan offret får stämma förövaren själv i efterhand (?)

Om det är på detta viset, då kan väl Bosse åka hem till Sverige efter ev. avtjänat straff och strunta i civila stämningar?
Verkar vara så.
Citat:
Restitution and civil damages are NOT the same thing. Restitution is ordered by a criminal court, whereas civil damages are ordered by a civil court. If a victim decides to file a personal injury lawsuit against the offender and the victim prevails in civil court, it is possible for the offender to be ordered to pay both restitution and civil damages.

Generally, civil damages are meant to compensate the victim for losses that were not included in the restitution, such as pain and suffering, emotional distress, and in some cases punitive damages, which are meant to punish the offender for their wrongdoing.
https://www.tampacriminalattorneys.com/criminal-defense-blog/2018/august/criminal-restitution-in-florida/

CSN driver in obetalda studielån i USA nu framgångsrikt och att göra det åt andra hållet är inte teoretiskt omöjligt men kanske praktiskt ligger bortom vad en privatperson kan göra, där finns inga avtal mellan länderna för det så man måste lyckas få skulden fastställd i svensk domstol för att kunna driva in den här.
Citera
2019-01-25, 16:12
Medlem
som sagt. Gubben har nog en historia med åratal av kladdande och fluktande i parker.

Citat:
– Jag har varit ute i två-tre parker och tränat i solen. Och då har jag sett folk som gör saker fel – jag har ju undervisat hundratals, och tränat med dem – och då har jag sagt "Får jag ge ett litet råd?". "Gärna", säger de flesta då.

– Du vet, de gör åt helvete fel med allt möjligt, som armhävningar. Och så blir de tacksamma när de får hjälp. Det har väl varit, skulle jag säga, en fyra fem damer och sex sju herrar, några yngre. Men man frågar väl inte en välutvecklad tjej eller en kille med skägg hur gamla de är.
Citera
2019-01-25, 16:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SollentunaMicke
som sagt. Gubben har nog en historia med åratal av kladdande och fluktande i parker.
Han låter rejält omdömeslös:

Citat:
– Han gjorde fel och jag var sur och hävde ur mig något om att han var sämst på hela anläggningen, sämre än tjejerna.
https://www.expressen.se/nyheter/svenske-tv-profilen-da-ar-jag-dod-sedan-manga-ar/
Citera
2019-01-25, 17:12
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han låter rejält omdömeslös:

https://www.expressen.se/nyheter/svenske-tv-profilen-da-ar-jag-dod-sedan-manga-ar/

Om han är korrekt citerad verkar han ju definitivt inte senil, eller ens på väg åt det hållet. Att däremot påstå sig vilja rätta folk som tränar fel verkar skumt. Jag har löptränat mycket i mina dagar, men inte skulle jag direkt gå fram och rätta folk som gjorde fel. En 85-åring som enligt egen utsago närmar sig ett tiotal yngre personer för att delge icke önskade träningsråd verkar suspekt.

Visst, hade jag varit på ett gym och sett någon utföra en övning som definitivt skulle orsaka en skada av något slag, ett felaktigt lyft av en skivstång t.ex. (hypotetiskt -- nu besitter jag inte de kunskaperna), så skulle jag kanske påpeka det, men bara muntligen, aldrig gå fram till en vilt främmande människa och utöva handpåläggning.

Men det mest intressanta med intervjun var att det så tydligt framgår att Bosse Hansson har kvar sin intellektuella förmåga. Inget gaggande om minnesvärda fotbollsmatcher från VM-1958 där inte.
Citera
2019-01-25, 18:04
Medlem
eternussermos avatar
Hans förklaring låter inte helt fel ändå, känns som ett riktigt svagt case som åklagaren har om det inte finns video, eller vittnen. Dessutom är brottsplatsen rätt värdelös för en tänkt pedofil, ett utegym mitt på dagen, kom igen!
Citera
2019-01-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Om han är korrekt citerad verkar han ju definitivt inte senil, eller ens på väg åt det hållet. Att däremot påstå sig vilja rätta folk som tränar fel verkar skumt. Jag har löptränat mycket i mina dagar, men inte skulle jag direkt gå fram och rätta folk som gjorde fel. En 85-åring som enligt egen utsago närmar sig ett tiotal yngre personer för att delge icke önskade träningsråd verkar suspekt.

Visst, hade jag varit på ett gym och sett någon utföra en övning som definitivt skulle orsaka en skada av något slag, ett felaktigt lyft av en skivstång t.ex. (hypotetiskt -- nu besitter jag inte de kunskaperna), så skulle jag kanske påpeka det, men bara muntligen, aldrig gå fram till en vilt främmande människa och utöva handpåläggning.

Men det mest intressanta med intervjun var att det så tydligt framgår att Bosse Hansson har kvar sin intellektuella förmåga. Inget gaggande om minnesvärda fotbollsmatcher från VM-1958 där inte.

Tyvärr så verkar han nu hitta på, jag trodde faktiskt allt kunde vara ett slags missförstånd. Han har alltså "hjälpt" 10-12 personer i parkerna, detta resulterar i två separata polisanmälningar. Otroligt. När man ringer polisen i FL så blir man först intervjuad/förhörd informellt. Sedan frågar polisen on man vill göra anmälan, vill man det så blir det pappers excersis namn/personnr/address etc. Alltså har båda ansett det så pass allvarligt att de gått med på detta. Advokaten verkar ha uppskattat arvodet till $50k, avsevärt mer än vad jag räknat med. Mannen har inte ens någon som kan kolla posten, sorgligt.
Citera
2019-01-25, 18:23
Medlem
MrsVanity1s avatar
Som om detta inte var nog märkligt kom.en ännu märkligare förklaring.

Har tänkt att han kan ha(obs KAN) blivit lurad men då jag fick reda på att han ändrade sin version efter att han fick reda på att bevakningskamerorna fanns så....

Tränar själv,inte fasen går jag fram och säger åt folk jag inte känner även om jag ser att dom utför vissa rörelser fel....

Märklig är denna historia......
Citera
2019-01-25, 18:48
Medlem
DyslexiKungens avatar
Bosses tankar i finkan

Citat:
Jag har inga särskilda tankar om framtiden. Det är mest såna dagsaktuella saker jag tänker på. Hur ska räkningarna betalas hemma? Ingen kollar posten. Det blir problem. Det är det jag oroar mig för, för det är bara jag som har koden till kassaskåpet och bara jag som kommer åt mina konton. Jag ligger sömnlös över bilförsäkringen som ska betalas snart.

mvh/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in