Citat:
Ursprungligen postat av
Deadwood
Ja, och? Hon får väl utbilda sig till ngt som genererar pengar, precis som alla andra får? Livet står ju inte mellan fattigdom/porrkarriär enkom.
Hon har haft ett helt liv på sig att skaffa en vettig utbildning vid sidan av skrivandet.
Aplöjlig ursäkt.
Det är ju ingen ursäkt?
Det är en förklaring till hur hon tänker.
Du tolkar det som att hon egentligen skulle ha en massa valmöjligheter. Det kan du ju faktiskt inte veta något om.
Du utgår ifrån att hon är som du kanske. Det är vanligt.
Min poängr ärinte, vilket många idioter i tråden som är för korkade för att gå in i diskussion med, tycks tro att på något sätt försvara hennes val som det mest rationella av alla möjligheter hon har har haft
Jag vet ju inte mer än någon annan. Min i ställning är att folk gör rationella val, utifrån den specifika kontext de befinner sig i. Det beror sällan bara på dumhet, psykisk sjukdom etc. Ibland är förklaringen enkel,men även där psykisk ohälsa finns kan valet vara rationellt för den enskilde (och jag har redan argumenterat för varför jag förkastat teorin om att hennes hjärna är konstig och hon är i en psykos).
.
Min poäng är att det vi tycker är förkastligt, fel, ett andrahandsval, sistahandsval, sjukt och vidrigt, kan te sig rationellt för någon i en situation. Det är vanskligt att se ned på en människa för att he inte gör tillräckligt bra val, enligt oss.
Obs: säg nu inte: DET ÄR INTE NORMALT.
Det argumentet utgår just ifrån ett allmänt ställningstagande..Att vi bättre vet än någon annan hur hen ska leva sitt liv. och vad som bör vara "normalt".
Jag stöttar inte sexsäljeri. Tycker inte det är bra
Men tycker det r väldigt skrämmande att så många,feminister inkluderade, tycker sig ha rätt att uttala sig om hennes psykiska hälsa, inte utifrån att man kan tolka ett beteende som väldigt avvikande, utan att kvinnor som väljer den vägen på något vis måste vara sjuka, det KAN inte vara något någon väljer.
Det låter illa i mina öron att sjukdomsförklara kvinnor som väljer att sälja sex. Det har verkligen patriarkatet gjort i alla tider.
Folk har sina skäl,.även om jag inte förstår dem.
Även bittra Berit som bittert och med torr stämma upprepar det intetsägande: "Hon kan väl ta ett annat jobb"
Det vet du inget om Berit,och varför är du så snar att döma,sätta dig till doms över och säga dig VETA vad hon har för möjligheter utifrån hur det BÖR vara (och kanske gäller för många).
Det kommer komma tusen till inlägg och kommentarer av den sorten: "Varför tar hon inte ett vanligt jobb".
Det går inte att bemöta hur många ggr som helst.
Jag kommer inte att besvara dylika frågor således. Det är en dead end.
Man får hoppas att vederbörande tycker att hen kan få svar på det någon gång. Men jag betvivlar att de svar som ges är tillfyllest