Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
...
Dilemmat är inte, i det här fallet, den avvikande individens (du som svart i Sverige eller den vita nazisten i Sydafrika) identitetskris, utan majoritetsbefolkningens.
Om du är lika svensk som mig, så känns det som om mina förfäders (jag
har släktforskat, och jag bedömer det sannolikt att jag är en ättling till de människor som bosatte sig i Sverige för ca. 6 000 år sedan (enligt vetenskapliga studier så är ca. 80 % av dagens etniska svenskar besläktde med dessa människor)) arbete, och det arv som de efterlämnat mig/oss, blir värdelöst, helt enkelt.
Jag blir illa berörd av detta.
Sen till den sydafrikanska nazisten; nu så är ju Sydafrika lite speciellt också, då boerna faktiskt kan sägas ha en ganska långtgående historisk koppling till regionen. Det ursprungliga folket var Khoisan-folket, som, mer eller mindre, utrotades av de svarta afrikaner som idag utgör majoritetsbefolkningen i Sydafrika. Vita sydafrikaner kan alltså sägas ha rötter som sträcker sig ungefär lika långt tillbaks som de svarta sydafrikanerna, och detta är unikt i Afrika (och du hittar inte heller något motsvarande exempel på svart kolonisering i Europa, av boer/afrikaaner-typ).