2011-01-04, 17:14
Medlem
psyjuntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Ett folk kan knappast passera som en idé, eller hur? Men du kanske tänker på en "tänkt lösning på ett givet problem"?

Folket är inte en idé nej, däremot är deras gemensamma identitet en idé. Jag står fast vid ordvalet.
2011-01-04, 17:33
Medlem
psyjuntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Tyvärr, så ser jag inte att ditt inlägg var ett direkt svar på de frågor jag ställde till dig, utan snarare en repetition av de - vanligt förekommande - PK-argument som jag i MITT inlägg bemötte.

Vad vill du att jag ska skriva? Jag svarar så gott jag kan utifrån det jag tog med mig av ditt inlägg.

Citat:
5 frågetecken, som vi kan runda av till 3, återfinns i inlägget, och du svarade inte på någon av dessa frågor. Viket jag gärna skulle vilja se dig göra.

Om du bor i Botswana och anser dig vara en del av landet, ja då är du botswansk...
Case in point: http://www.youtube.com/watch?v=sw64W_9yj6s&feature=related <- ska du säga att hans identitet som afrikan inte gäller?

Ditt andra argument är att du är rädd att svensk kultur ska försvinna och mitt svar är självklart att jag inte tror på "mångkultur". I mina ögon är det ett buzzword politiker slänger sig med, svenska skolor har fortfarande som främsta mål att fostra oss till en gemensam svensk värdegrund.

Citat:
EDIT: Att sen SD anser att du är lika svensk som mig förvånar mig inte. SD är kulturnationalister (vilket inte jag är) och pratar inte om ras.
[/quote]

Hmm, jag var inte på en partikongress, det var jag och en annan kille som pratade över en middag. Det var hans ordval som slog mig, fosterjord är precis det Sverige är för mig.

För att avsluta: Jag är svensk så länge jag identifierar mig som sådan. Svenskhet är inte mer än en idé. Skulle jag kalla mig nordeuropé som är en etnisk folkgrupp, ja då är vi inne på det ni pratar om.
2011-01-06, 20:47
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
...Om du bor i Botswana och anser dig vara en del av landet, ja då är du botswansk...

Jag är en del av landet på papperet, ja. Frågan är om jag bara skulle "bli" en svart botswanes genom det, om mitt ursprung bara skulle rinna ut i sanden, försvinna (och om inte, hur rättfärdigar det mig då att se mig som lika mycket botswanes som dom?). Och dessutom, om de svarta botsawneserna - med rötter flera hundra, kanske tusen (jag vet inte), år tillbaks i tiden - , om DE skulle se mig som "en av dom", bara för att jag skulle få botswanesiskt pass...

Citat:
...Case in point: http://www.youtube.com/watch?v=sw64W_9yj6s&feature=related <- ska du säga att hans identitet som afrikan inte gäller?...

Han är en arisk nationalist, och hans förfäder har i några hundratals år bott i Sydafrika. Hans vithet har alltid, såväl som under apartheid-tiden (maktposition) som nu i dagsläget (svaghetsposition), varit aktuell för inte bara honom, utan för alla vita sydafrikaner (boer). De ser inte sig själva som afrikaner, utan som afrikaaner.

Mvh
2011-01-07, 05:58
Medlem
psyjuntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jag är en del av landet på papperet, ja. Frågan är om jag bara skulle "bli" en svart botswanes genom det, om mitt ursprung bara skulle rinna ut i sanden, försvinna (och om inte, hur rättfärdigar det mig då att se mig som lika mycket botswanes som dom?). Och dessutom, om de svarta botsawneserna - med rötter flera hundra, kanske tusen (jag vet inte), år tillbaks i tiden - , om DE skulle se mig som "en av dom", bara för att jag skulle få botswanesiskt pass...

Ja, och det jag vill komma till är att nationalitet är en sak, etnisk tillhörighet är en annan. Hur mycket du än sätter dig på tvären så är min nationalitet med alla möjliga definitioner just svensk. Jag är medborgare, jag talar det svenska språket i första hand (jag tänker på svenska m.a.o) och min kultur är svensk. Min nationalitet kan omöjligt vara en annan, mina föräldrars ursprung har endast gett mig inblick i en annan kultur men jag kan omöjligt vara en del av den... eftersom jag är sveeeensk!

Förstår du varför jag identifierar mig som svensk eller? För att sätta det i perspektiv så att du verkligen förstår mitt synsätt. Är du tysk? Nej? Men säg att din farfar är tysk... är du fortfarande inte tysk? Varför är du isåfall inte tysk?

Kan du svara på den frågan så gratulerar jag dig till din nya identitet som världsmedborgare

Citat:
Han är en arisk nationalist, och hans förfäder har i några hundratals år bott i Sydafrika. Hans vithet har alltid, såväl som under apartheid-tiden (maktposition) som nu i dagsläget (svaghetsposition), varit aktuell för inte bara honom, utan för alla vita sydafrikaner (boer). De ser inte sig själva som afrikaner, utan som afrikaaner.

Mvh

Han säger klart och tydligt: I am an african. How the hell can I be a european when I've never been to f*cking Europe. Detta kan inte misstolkas till att han menar afrikaaners.

Frågan kvarstår, kan du neka hans rätt till sin egen identitet?
Senast redigerad av psyjunta 2011-01-07 kl. 06:03.
2011-01-07, 07:20
Medlem
madbroilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Tror du att allt handlar om ekonomin här i världen!?
Du ser inget problem med att Sverige håller på att förvandlas till ett muslimskt land? att terrorister som har svenskt medborgarskap sticker ner till danmark och dödar en massa folk? att 30-40 procent stödjer al-shabab?!

Hur många var det som dog i terrordådet?
2011-01-07, 12:16
Medlem
Nordin11s avatar
De flesta på flashback har vaknat upp.
Problemet är dom som litar på exakt allt som tidningarna säger.
2011-01-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
massinvandring underlättar för terrorister att slinka in och spränga sig,
Självfallet! Och vara ett högteknologiskt samhälle underlättar för it-spioner o ha dyra prylar underlättar för tjuvar, världen är just sådan... hård men orättvis!

Dock, enda botemedelet som behövs är att inte ha överkänslig fobi/vara sjukligt rädd för just denna nu här modeflugan terrorismen. Finns nämligen oräkneligt antal faror som är
oerhört extremt mycket mer sannolika, bla hjärnblödning (gäller även personer >20 år) samt ex o halka på isgatan el i en morgondusch o slå i huvudet samt därav dö, osv - etc,
så nu alla dessa ting är således ofattbart mkt mer vanligt förekommande än att dö i något slags unikt osannolikt terrordåd!

Chansen o mörda sig själv ligger på minst 10,000% högre i sannolikhet än att någonsin dö i samband med ngt patetiskt självmordsbombande!
Senast redigerad av Lars365 2011-01-08 kl. 23:13.
2011-01-08, 23:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Helt jävla sanslöst hur detta kan fortsätta. Vi har folk som är villiga till massmord och desto fler som bara tycker det är ok. Till detta svenska idioter som på något horribelt sätt vill säga att vi får skylla oss själva om vi blir sprängda i luften, det är ju inte stackaren med bombbältets fel. Landsförrädare verkar vara dagens mediahjältar. Snacka om en galen värld. Om samma person som vill massmörda för religionens namn hade gjort det i sitt hemland hade han blivit lynchad, men här ska vi visa förståelse och offra oss själva...
Senast redigerad av Zaedrews 2011-01-08 kl. 23:19.
2011-01-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helt jävla sanslöst hur detta kan fortsätta. Vi har folk som är villiga till massmord och desto fler som bara tycker det är ok.
Till detta svenska idioter som på något horribelt sätt vill säga att vi får skylla oss själva om vi bli sprängda i luften,
Men detta har väl ändå ingen sagt i Sverige, ens någonsin!
I Sverige är det enbart extremt bortskämda tokstollar med riktigt grov narcissist personlighetsstörning som idkar terrorism.

(Med detta sagt är ju också (självfallet) den enes hjältemodige frihetskämpe samtidigt den andres uselt fege terrorist!
Menar jag tycker djurrättighets-människor är typ svagbegåvade, självfallet kan samma beteende utav andra istället anses som ngt uppoffrande o hjältemodigt.
Senast redigerad av Lars365 2011-01-08 kl. 23:28.
2011-01-08, 23:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Men detta har väl ändå ingen sagt i Sverige, ens någonsin!
I Sverige är det enbart extremt bortskämda tokstollar med riktigt grov narcissist personlighetsstörning som idkar terrorism.

(Med detta sagt är ju också (självfallet) den enes hjältemodige frihetskämpe samtidigt den andres uselt fege terrorist!)

Nix läste nyligen i min egen lokalblaska en krönika av en lokalpolitiker (MP:are) som ursäktade bombattentatet och att det var vi svenskars fel att denna person sågs sig tvungen att offra sitt liv. Förvisso fick hon rätt mycket skit och var tvungen att skriva ytterligare en insändare men sin mening ändrade hon inte.
2011-01-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nix läste nyligen i min egen lokalblaska en krönika av en lokalpolitiker (MP:are) som ursäktade bombattentatet och att det var vi svenskars fel att denna person sågs sig tvungen att offra sitt liv.
Visst - finns alltid korkade personer som samtidigt råkar vara ärelystna o då försöker slå mynt av allt o då misslyckas
- samt även såklart alla psykopaterna som ju säger o skriver precis vad som helst så länge detta ger tillbaka i utrymme, betalning, nya möjligheter, osv.
Psykopaterna skulle utan tvekan skriva det var helt okej att ngn mördade hela deras familj så länge... detta gav tillbaka i utrymme, betalt, möjligheter, osv.
Senast redigerad av Lars365 2011-01-08 kl. 23:38.
2011-01-09, 02:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Visst - finns alltid korkade personer som samtidigt råkar vara ärelystna o då försöker slå mynt av allt o då misslyckas
- samt även såklart alla psykopaterna som ju säger o skriver precis vad som helst så länge detta ger tillbaka i utrymme, betalning, nya möjligheter, osv.
Psykopaterna skulle utan tvekan skriva det var helt okej att ngn mördade hela deras familj så länge... detta gav tillbaka i utrymme, betalt, möjligheter, osv.

Korkade människor är en sak men att en politiker ens försöker försvara massmord övergår mitt förstånd. Skulle bara hoppas att alla tänkbara MP:are i detta fallet tänker till lite extra inför nästa val. Att de således är villiga att dö likt sina nära och kära i en självmordsbomb för att bombmannen är den som det är mest synd om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in