• 2
  • 3
2019-12-15, 12:58
Bannlyst
Vilken pipa gör sig bäst för att röka hasch? Hostar som fan när jag blandar med tobak.
Citera
2019-12-15, 14:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Inlägg infogat. Ursprungligen postat i tråden "Att röka pipa"

/Moderator
Citera
2019-12-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
Vilken pipa gör sig bäst för att röka hasch? Hostar som fan när jag blandar med tobak.

Köp någon i glas. Lätt att rengöra, men lätt att ha sönder också.

Jag har en digger pipa som jag nöjd med 😎
Citera
2019-12-15, 14:58
Medlem
Stratos Digger om du ska röka hasch och en glas pipa till majjan. Man bör även ha en bra vape hemma till olja
Citera
2019-12-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Stratos Digger om du ska röka hasch och en glas pipa till majjan. Man bör även ha en bra vape hemma till olja

Vilken vape har du till din olja?
Citera
2019-12-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surafisen
Vilken vape har du till din olja?
Köpte 5 billiga från Kina för 1000 kr. Märket är MRY. Röker cbd olja men inte hasch eller majja.
Citera
2019-12-17, 16:41
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Nej, en pipa behöver inte rökas "in". Det man gör när man röker in den är att skapa avlagringar på väggarna, detta för att man inte ska behöva fylla hela pipan med tobak då det tar en timme eller två att röka upp det. En väl inrökt pipa har plats för en liten nypa tobak som lämpar sig för ett bloss på tio minuter, inget annat. Det handlar inte om smak eller så, så oroa dig inte.

Rengöres också med aceton och piprensare ungefär vart femte gram man röker.

Det här var några av de sämsta råden jag hört faktiskt, och då i egenskap av piprökare och piprenoverare i över 20 år.

Pipa bör rökas in. Det gör man genom att röka den försiktigt i 20 stopp.
Syftet är att bilda ett tunt ask- och kollager i kammaren som skyddar träet mot genombränning av värmen. Lagret bör vara mellan 0,5 och 1,5mm tjockt och blir det mer än det är det skadligt för pipan. (Har renoverat många sådana och sprickor är vanligt)
Det är INTE för att man ska kunna hetsröka en liten mängd tobak. Vill man det så röker man cigg och inte pipa.
Egentligen kommer myten från tiden då pipor massproducerades billigt och folk rökte dem till döds innan de bara kastade bort dem och köpte en ny basket pipe.

Aceton har inget nära en pipa eller ett vulkaniserat munstycke att göra. Tom akrylmunstycken och nylon tar skada av aceton.
Isopropanol eller vanlig sprit, över 60% alkohol, är det enda starkare som bör komma i närheten av din pipa och då så sällan som möjligt
Citera
2019-12-24, 12:14
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Det här var några av de sämsta råden jag hört faktiskt, och då i egenskap av piprökare och piprenoverare i över 20 år.

Pipa bör rökas in. Det gör man genom att röka den försiktigt i 20 stopp.
Syftet är att bilda ett tunt ask- och kollager i kammaren som skyddar träet mot genombränning av värmen. Lagret bör vara mellan 0,5 och 1,5mm tjockt och blir det mer än det är det skadligt för pipan. (Har renoverat många sådana och sprickor är vanligt)
Det är INTE för att man ska kunna hetsröka en liten mängd tobak. Vill man det så röker man cigg och inte pipa.
Egentligen kommer myten från tiden då pipor massproducerades billigt och folk rökte dem till döds innan de bara kastade bort dem och köpte en ny basket pipe.

Aceton har inget nära en pipa eller ett vulkaniserat munstycke att göra. Tom akrylmunstycken och nylon tar skada av aceton.
Isopropanol eller vanlig sprit, över 60% alkohol, är det enda starkare som bör komma i närheten av din pipa och då så sällan som möjligt

Fair enough. Kan hålla med dig om det hade gällt vanliga pipor som diskuterades. Nu gäller det dock pipor för snabbt och effektivt intag av cannabis, inget annat. Jag ska lugna dig med att säga att jag vårdar mina andra pipor som lindebarn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in