Citat:
Jag vill köpa en pipa och en träpipa är såklart coolast. Men det verkar vara mycket jobb med att inte röka den för ofta, att röka in den och inte röka den för varm.
Behöver man röka in glas- eller metallpipor? Vad skulle ni rekommendera att jag köper för typ av pipa?
EDIT: En av anledningarna till att jag inte vill ha träpipa är eftersom den måste rökas in och jag inte har cannabis att slösa på att rökas in och jag helst inte röker tobak som det är.
Gammal cannabis och pipentusiast till er tjänst.
Nej, en pipa behöver inte rökas "in". Det man gör när man röker in den är att skapa avlagringar på väggarna, detta för att man inte ska behöva fylla hela pipan med tobak då det tar en timme eller två att röka upp det. En väl inrökt pipa har plats för en liten nypa tobak som lämpar sig för ett bloss på tio minuter, inget annat. Det handlar inte om smak eller så, så oroa dig inte.
Jag rekommenderar en pipa av sk. Poker-modell.
http://www.cigarrummet.com/miva/merc...tegory_Code=50
Den har alltså en flat botten och kan lätt ställas ifrån när man får hostattacker osv. Mycket smidigt för den seriöse rökaren. Jag röker själv mitt CB ur denna, och för bäst effekt så har jag plockat bort sjävla munstycket då diametern är lite liten och det blir trögt att suga i sig riktigt stora bloss. Utan munstycke så blir det faktiskt också mer smakrikt, men huvudsaken är att man får i sig stora bloss och man får i sig mycket av det goda.
Och sedan vill jag påpeka att man KNACKAR inte ur pipan. ALDRIG NÅGONSIN! Man skrapar försiktigt ur askan med en liten fickkniv eller brotsch. Rengöres också med aceton och piprensare ungefär vart femte gram man röker. Tappar den sin lyster så finns det speciellt vax hos välsorterade Tobakister, eller så gör man som de riktigt coola gubbarna; gnuggar den mot näsan och använder näsflottet. Funkar f.ö. alldeles utmärkt.