2010-12-29, 10:33
Medlem
Jo, nu är det så att morsan de senaste två åren alltid fryser in sin mat så fort hon köper hem det, hon köper t.ex. 20 paket bröd och fryser in 19 stycken, men nu är det så att vi hinner äta 2-3 st innan utgångsdatumet passerar, alltså har vi kanske 17 paket som gått ut. Nu till frågan, går maten ut i frysen? Jag har en fobi för mat som gått ut eftersom att de gångerna jag ätit utgången mat resulterat i magkramper och ett helvete för smaklökarna samt luktsinnet. ´

Har dessutom märkt att även i frysen så får brödet gröna prickar på sig.. Så, kan man ta ett brödpaket, köra in det i frysen och äta det 5 månader senare?`(Brukar bli så med det sista paketet.. Men jag vägrar att äta brödet som gått ut)

Tänkte dessutom visa morsan den här tråden om jag får ett par svar som kan bevisa att mat går ut i frysen, då kan hon bota sina dagliga magkramper och alla de gånger hon fått lös mage "utav en slump" enligt henne.
Citera
2010-12-29, 10:37
Medlem
shaqims avatar
Många varor klarar ju sig ganska lång tid efter utgångsdatumet om man fryser in den. Jag själv köper ofta 2 kg köttfärs som jag styckar upp i delar och fryser in. Annars är ju utgångsdatumet på färsen bara några dagar efter inköp och det finns inte en chans att man hinner äta den om man inte lagar till allt direkt.

Bröd fryser jag också in om jag vet att jag inte kommer äta mycket av det under kommande tid och det har aldrig varit några problem för mig. Visserligen är ju inte brödet riktigt lika fräscht efter att ha varit i frysen men det är inte dåligt.
Citera
2010-12-29, 10:45
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Många varor klarar ju sig ganska lång tid efter utgångsdatumet om man fryser in den. Jag själv köper ofta 2 kg köttfärs som jag styckar upp i delar och fryser in. Annars är ju utgångsdatumet på färsen bara några dagar efter inköp och det finns inte en chans att man hinner äta den om man inte lagar till allt direkt.

Bröd fryser jag också in om jag vet att jag inte kommer äta mycket av det under kommande tid och det har aldrig varit några problem för mig. Visserligen är ju inte brödet riktigt lika fräscht efter att ha varit i frysen men det är inte dåligt.

Jag fryser också in just köttfärs och bröd. Maten får mycket längre hållbarhetstid i frysen, det är därför man alls har en frys. Normalt brukar det sägas att mat (bröd, matlådor) håller i ca. sex månader i frysen, men det är väldigt olika.

OT: Kokt potatis mår inte bra av att frysas in.
Citera
2010-12-29, 10:48
Medlem
joakimixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Har dessutom märkt att även i frysen så får brödet gröna prickar på sig.. Så, kan man ta ett brödpaket, köra in det i frysen och äta det 5 månader senare?`(Brukar bli så med det sista paketet.. Men jag vägrar att äta brödet som gått ut)

Om inte de gröna prickarna är t.ex frön så är det mögel och då ska du slänga brödet åt helvete!

Men, bröd möglar inte i frysen? Är det över 0 grader i er?
Citera
2010-12-29, 11:40
Medlem
Harkeleights avatar
Mat blir inte dålig vid utgångsdatum. Utgångsdatumet är satt väldigt, väldigt, väldigt tidigt för att ha extrem säkerhet vid eventuella problem. "Men bäst före datumet har ju gått ut, då är det inte vårt problem."

I frysen så är det just fryst, så om du inte har en trasig frys som inte kan hålla värmen nere så är det inga problem. Det kan vara fryst i en evighet. Det handlar nog mest om place-bo för din del.
Citera
2010-12-29, 11:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Jo, nu är det så att morsan de senaste två åren alltid fryser in sin mat så fort hon köper hem det, hon köper t.ex. 20 paket bröd och fryser in 19 stycken, men nu är det så att vi hinner äta 2-3 st innan utgångsdatumet passerar, alltså har vi kanske 17 paket som gått ut. Nu till frågan, går maten ut i frysen? Jag har en fobi för mat som gått ut eftersom att de gångerna jag ätit utgången mat resulterat i magkramper och ett helvete för smaklökarna samt luktsinnet. ´

Tänkte dessutom visa morsan den här tråden om jag får ett par svar som kan bevisa att mat går ut i frysen, då kan hon bota sina dagliga magkramper och alla de gånger hon fått lös mage "utav en slump" enligt henne.
Vi har en alldeles utmärkt tråd för den här typen av frågor. Finns det någon särskild anledning till varför du kände dig nödgad att starta en ny dito??

https://www.flashback.org/t1044868

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in