2011-02-27, 15:03
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ja det var märkligt, med tanke på supporten jag gav svenskarna i spåret idag borde det blivit medalj. I går drack jag förresten ett gäng öl och bestämde mig för att köra öppet spår 2012. Det kanske du också borde göra?

Tältpinne trotsar norsken: http://i53.tinypic.com/2v0bgg6.jpg

De bästa idéerna korrelerar påfallande ofta med öldrickande. Själv yttrade jag något spydigt om Vasaloppets svårighetsgrad till en lokal dalkulla (hon hade åkt tjejvasan, vilket jag jämställde med en skolutflykt) och blev både utmanad och utskälld att åka Vasan nästa år. Tanken har slagit mig, men det behövs bättre möjligheter till träning, förmodligen bättre skidor, mycket bättre teknik och en budget.

Lycka till med din satsning hur som helst!
Citera
2011-02-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicabananer
De bästa idéerna korrelerar påfallande ofta med öldrickande. Själv yttrade jag något spydigt om Vasaloppets svårighetsgrad till en lokal dalkulla (hon hade åkt tjejvasan, vilket jag jämställde med en skolutflykt) och blev både utmanad och utskälld att åka Vasan nästa år. Tanken har slagit mig, men det behövs bättre möjligheter till träning, förmodligen bättre skidor, mycket bättre teknik och en budget.

Nu har jag inte åkt vasaloppet, planen var att göra det i år men jag fick jobb+flyttade men nästa år! Hur som helst, tjejvasan, 3 mil är ju ingenting, MEN! ALLA JÄVLA KÄRRINGAR SOM INTE KAN ÅKA SKIDOR. De plogar i utförsbackar, håller sig i spåren längst till vänster (de för omkörning) och "går" i spåren. Det är det som är så jävligt med tjejvasan. hela skiten gjorde mig förbannad
Citera
2011-02-27, 22:58
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicabananer

För ambitiöst, för tidigt? så är det kanske, men möjligheterna till träning är ju fenomenala här. Men det krävs naturligtvis en plan. Självklart handlar det nu om att få så många mil i kroppen som möjligt tills snön är borta. Efter det tänkte jag gå med i någon av de klubbar här som erbjuder aktiviteter även off season. En kurs i rullskidor i april och någon timme med en PT som har rutin på att lägga upp program med fokus på längd.

Sedan är det ju "bara" att nöta järnet. Men vem vet, jag kanske inte har vad som krävs för att palla 9 mil. Om det finns ork borde jag försöka mig på en femma innan snön är borta, förslagsvis i VMs 50km-spår.

Jag är nog positiv till ÖS 2012 ändå, med tanke på att jag bor i Holmenkollen, hade jag bott i Ystad hade det varit mer tveksamt.
Citera
2011-02-28, 11:39
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:
För ambitiöst, för tidigt? så är det kanske, men möjligheterna till träning är ju fenomenala här. Men det krävs naturligtvis en plan. Självklart handlar det nu om att få så många mil i kroppen som möjligt tills snön är borta. Efter det tänkte jag gå med i någon av de klubbar här som erbjuder aktiviteter även off season. En kurs i rullskidor i april och någon timme med en PT som har rutin på att lägga upp program med fokus på längd.

Sedan är det ju "bara" att nöta järnet. Men vem vet, jag kanske inte har vad som krävs för att palla 9 mil. Om det finns ork borde jag försöka mig på en femma innan snön är borta, förslagsvis i VMs 50km-spår.

Jag är nog positiv till ÖS 2012 ändå, med tanke på att jag bor i Holmenkollen, hade jag bott i Ystad hade det varit mer tveksamt.

Precis, du verkar ju ha mycket bra möjligheter till allt som har med skidor att göra, jag bor mer på en Ystadsliknande plats, en aning längre upp. Din plan låter för en lekman förträfflig.

9 mil tror jag att alla med en bra teknik, bra valla och hyfsat flås klarar efter att ha läst lite på skidforum, men då jag antar att du är som de flesta unga män så skulle du inte åka ÖS bara för att ha gjort det, utan det måste bli en bra tid som man kan ragga dalkullor med.
Citera
2011-03-04, 11:16
Medlem
Citat:
Hur går det!? Tappa inte stinget! Sjukt nyfiken på hur det går
Citera
2011-03-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcral
Hur går det!? Tappa inte stinget! Sjukt nyfiken på hur det går

Han är tyvärr avstängd för tillfället.

Även jag har f.ö. läst igenom tråden och finner den mycket intressant. Själv flyger man fram genom skogen på vallnings- och framgångsfritt material.
Citera
2011-03-04, 15:12
Medlem
Herr Kisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicolaisEnzymer
Han är tyvärr avstängd för tillfället.

Även jag har f.ö. läst igenom tråden och finner den mycket intressant. Själv flyger man fram genom skogen på vallnings- och framgångsfritt material.
Alltså flyger du fram på material utan valla och utan framgång?
Citera
2011-03-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kiss
Alltså flyger du fram på material utan valla och utan framgång?

"Flyger fram" är väl ett högst subjektivt omdöme, men jag åker i alla fall på vallningsfria skidor. Är dock jäkligt sugen på att halvsatsa lite till nästa vinter och införskaffa lite bättre material.
Citera
2011-03-07, 14:58
Medlem
Herr Kisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicolaisEnzymer
"Flyger fram" är väl ett högst subjektivt omdöme, men jag åker i alla fall på vallningsfria skidor. Är dock jäkligt sugen på att halvsatsa lite till nästa vinter och införskaffa lite bättre material.
Och detta gör du utan framgång?
Citera
2011-03-07, 23:05
Medlem
tältpinnes avatar
Av förståeliga skäl har jag inte kunnat posta inlägg med det här kontot på sista tiden, nu är jag dock ute ur frysboxen och här kommer en redovisning över vad som hänt på träningsfronten:

Måndag 28 februari

Mördartur med morsan. 11.1km på 1h 02min, 233 stigningsmeter. 152 medel, 186 max. Det ska nämnas att jag drog en split på 10km med 52:17 min, sista kilometern gick det riktigt slött. Mitt vanliga problem med att inte planera loppet.

http://connect.garmin.com/activity/70663730

Tisdag 1 mars

Någon har köpt en träningscykel till huset.. varför vet jag inte, men jag är inte sen att kliva på. Det är dags att förbereda låren och röven för hojen till våren. 60 minuter @ 140bpm. Har ingen kadenspod till klockan, så det finns ingen vettig data att posta på garmin. http://i53.tinypic.com/2jbqv6g.jpg <- idolbild som får användas fritt.

Onsdag 2 mars

Mil-PB 48:31. Letade upp en relativt platt slinga och körde 95% stakning. Det kändes riktigt riktigt bra, det är verkligen min styrka. Stängde sedan av klockan och körde diagonalen utan stavar för att försöka lära mig få mer kontakt med snön.

Det är någonting jag kommer göra mer av! fick ett ordentligt driv utan stavarna, och jag märker hur mycket jag försakar benen i diagonalen. Fortsättning följer..

Här kan jag dessutom bjuda på lite jämförande siffror då jag kört denna exakta runda en gång tidigare, den 18 februari med 10:07 @ 54:54.

Om det dyker upp en dag med bra före så kommer jag köra en repris på en gammal mil på en annan bana den 17 januari (http://connect.garmin.com/activity/63923726) och se hur jag utvecklats.

dagens data: http://connect.garmin.com/activity/70915364

Visst fan, 165/184 medel/max i puls

Torsdag 3 mars

Träningscykeln igen! 60 min @ 140 bpm. Jag kliver av cykeln och känner inget som helst slitage, så nästa runda blir på 90 min.

Fredag 4 mars

Nollföre och "död snö" som Larry skulle ha sagt. Men det är inget som 10 lager V60 inte fixar! perfekt var det dock inte. Samma runda som i förrgår men den här gången på 47:48 min. Inte mycket snabbare, men inte långsammare i alla fall. Andra femman snabbare än första också vilket ju är kul. Men jag får fortfarande inte lika bra kontakt med vänsterdojan som högern i dubbel m. frånskjut. Misstänker att jag tappar höften, men det är svårt att korrigera utan att se det själv. Jag saknar en coach.

158/181 medel/max i puls, 7 bpm mindre i medelpuls jmf med i förrgår? beror det kanske på de 2 kilon energidryckspulver jag köpt? förmodligen inte.

http://connect.garmin.com/activity/71211712

Lördag 5 mars

Nu bryter jag mot min kardinalregel om att inte åka skidor 2 dagar i rad, men det är ju VM. Föret idag oroade mig, död snö, stark sol på dagen och sedan ett par minus igen. Dessutom rätt skitiga spår då allsköns människor härjar runt här nu.

Jag oroade mig i onödan. Körde på ett tunt lager KR40 och toppade med 3 lager VR50 för att hålla skit borta från klistret. Det var verkligen perfekt fäste, och en kombo som kommer behövas de kommande veckorna när vårhelvetet ankommer.

Med den här vallningen blev det naturligtvis personbästa igen (samma runda som ons/fre) på 45:15. Första halvan på 23, andra på 22, gött!

Jag misstänker att mina förbättringar i tid mestadels beror på teknik, förmodligen att jag fokuserar på stakningen så pass. Dessutom har jag försökt lägga lite tid på att fixa glidet, även om jag bara kör amatörvarianten med glider. Nästa säsong blir det naturligtvis hela baletten med flourinerat tjofräs-glid och vallajärn.

Pulskurvan kan ni naturligtvis som vanligt se på GC, men det var 148/182 idag. 10 lägre än förra rundan, och 17 lägre än förrförra sett till medelpuls. Bortsett från valla och ev. blixtsnabba teknikförbättringar är detta märkligt. Jag har dock ändrat kosten lite och ligger nu på ett minimalt kaloriöverskott, har även bättrat mig med kolisar och matstopp 1,5-2h innan.

Jag kör för övrigt alltid med ett stort blågult överdrag till camelbaken, för i det här landet får man ju vara nationalistisk. Det gav upphov till en hel del trams i spåret från kaxiga baggar. Kul värre! nu ska jag ta ett glas vin och titta på lättklädda bilder på Johaug.

http://connect.garmin.com/activity/71413910

Söndag 6 mars

Vasan och 50 km, hälsade på norska kungen, blev uppbjuden till slagsmål av en packad norrman (avböjde vänligt) och hade det allmänt trevligt.

Måndag 7 mars

I dag vann berget. Jag har ju gått och väntat på att VM ska passera så att jag får chansen och köra spåren, förutsättningarna var väl inte de bästa, men jag körde på samma valla som i lördags. Det hjälpte inte alls, för det är nämligen inte spårat sedan 50km, utan det var totalt sönderskejtat.

Maken till demoraliserande tur har jag aldrig stött på, idel stigning och noll fäste, så min arma överkropp fick sig en ordentlig smäll idag. Omställningen från 90-100 stigningsmeter på 10 km, till 250 stigningsmeter, var även den brutal.

Det blev hur som runt 1,5 varv i yttre slingan, 10.16 km på 52:16. 159/185 bom.

Jag kommer inte återvända till VM-spåren innan de preparerats, men när det händer så kommer jag ta min hämnd på berget.

http://connect.garmin.com/activity/71867532

Vidare så börjar det bli plågsamt uppenbart att vintern kommer att ta slut så småningom. När det väl händer har jag mycket att planera.

Vad jag vill få in i min vår/sommar/höst är:

Övningsspecifikt: rullskidor, både långa turer stakning och intervallstigning.

Alternativ träning: löpning, cykel och stavgång i RIKTIGT brant backe (intervall). Här ska förmodligen löpningen och cyklingen vara A2, runt 75% max.

Styrka: jag vill verkligen gymma. Men jag inser att en 4-split inte kommer på fråga, men det accepterar jag. Det står mellan 1 helkropp eller en smart 2-split. Exakt vilket upplägg som är optimalt för att undvika muskelkrock, överträning, skador och annat är oklart.

Om någon rutinerad person som vet hur man bör lägga upp detta läser min journal får du gärna dra iväg ett PM eller ännu bättre; skriv i tråden. Jag anser mig kunna en del om träning, men här är jag ett blåbär.

F o m nu är förresten min minimidistans 15km.
Senast redigerad av tältpinne 2011-03-07 kl. 23:14.
Citera
2011-03-08, 11:45
Medlem
Vill du satsa mer seriöst på din träning kan jag rekommendera boken "Uthållighet, träning som ger resultat" från Sisu idrottsböcker. Boken bygger på Rolf Sæterdals träningsfilosofi vilken bland annat Ole Einar följt och han har ju presterat hyfsat inom skidskyttet de senaste åren. Tycker boken ger en bra översikt om de fysiska faktorer som krävs men även periodisering för en årsplanering och även längre planering.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=918543308X

Du får bland annat se träningsupplägg som det norska skidskyttelandslaget följt och även fördelningen av intensitetszonerna. Ger en klar och tydlig bild över hur viktigt det är att periodisera träningen och träna "smart". Vill du ha ännu mer teoretiska böcker kan jag även tipsa om sådana men tycker det där är en bra bok att börja med iaf.
Citera
2011-03-08, 19:12
Medlem
tältpinnes avatar
Tack för boktipset Grimgor! den ska jag kika in imorgon på universitetsbibblan.

Dagens runda var inget att hänga i granen. Det gick från +2 till -4 från att jag gick hemifrån till att spåret nåddes, och vallamissen var ett faktum. I morgon ska jag komplettera mitt klisterförråd så att jag kan åka hjälpligt i blöt-skar-barr-smutsen. Ibland önskar jag att jag skejtade, avundsjukan var total när de for förbi mig. Jag som hade planerat en långtur men jag vågade mig inte ut i nerförsbackarna med rädsla för hur vägen tillbaka skulle te sig.

10.43 @ 50:45

http://connect.garmin.com/activity/71978337

I morgon funderar jag på alternativträning, kanske en löptur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in