• 1
  • 2
2010-12-26, 20:18
Bannlyst
Skms ni? r ni ledsna ver hur det blev eller intalar ni er sjlva att allt r som det ska vara?, Jag vet att folk har fredommar mot mnniskor med handikapp, tnker ni p det att dom tnker "va jobbigt dom mste ha det" "Stackars Lisa som fr ta hand om den dr varje dag"
Sjlv s blir jag lite deppig varje gng jag ser en handikappad person.
Citera
2010-12-26, 20:31
Medlem
Thelemas avatar
Okej, nu har inte jag ngot handikappat barn, och jag frstr inte varfr du stter ordet barn inom citationstecken.

Men om jag frstr det rtt s kan symptom p att ngot inte str rtt till med barnet upptckas redan i magen vilket d betyder att frldrarna kan frbereda sig p situationen. De flesta frldrar lskar sitt barn oavsett vilka "defekter" dom har.

Sedan s r det skerligen ett jvla jobb, beroende p hur grovt handikapp det r, men det finns ju hjlp att f.

Fr vrigt s mste jag lite OT passa p att ppeka att det heter frdomar, inte fredommar. P tal om att vara mentalt handikappad.

Edit: Sedan tror jag det stjlper mer n hjlper att tycka synd om personerna, dom r inte offer, dom faller bara utanfr normen fr hur en "normal" mnniska ska vara i dagens samhlle.
Citera
2010-12-26, 20:32
Medlem
Nej, inte fr att jag har barn men jag tror att det spelar ingen roll alls oavsett hur det r ,det r ju ens barn.
Citera
2010-12-26, 20:35
Medlem
Ett barn r ju alltid ett barn oavsett hur bra/dligt 'det' funkar, eller hur? Och frhoppnigsvis ocks ett lskat barn.... Frstr heller inte dina citationstecken?
Citera
2010-12-26, 20:43
Bannlyst
Med "barn" menar jag att dom aldrig vxer upp i skallen, kanske dom gr vad vet jag? nu spottar jag ut lite frdomar <- tack som jag inte brukar gra men om du visste att ditt barn skulle bli handikappat hade du gjort abort eller gett livet en chans?.
Citera
2010-12-26, 20:55
Medlem
bajskorven3s avatar
Har inga barn d jag r 18 r men jag r tvilling och min tvillingsyster har diagnosen autism sen hela livet tillbaka och jag kan i alla fall bertta frn egna erfarenheter att hennes handikapp blir ett vldigt besvr till och frn. D hon inte kan prata men gr ifrn sig ljud dr hon skriker vldigt hgt, inte ngot topp bordsskick precis och dessutom s ser man p lngt avstnd att hon inte beter sig speciellt normalt ven fast hon ser helt normal ut. Tror hon har kommit ganska lngt p.g.a att hon just inte till utseendet ser autistisk ut. Tycker det r pinsamt att dra hem brudar och skms ofta fr min syster ven fast de flesta har frstelse fr att hon inte kan hjlpa det.
Citera
2010-12-26, 21:25
Medlem
Lanzals avatar
Jag har inga barn eller nt d jag bara r 19r sjlv men jobbar med en unge som har cpskada och visst kan man tro att frldrarna mste ha det jobbigt ibland men det finns mycket hjlp att hmta om du har ftt ett barn med ett handikapp. Man kan f mycket hjlp om man vill ha mycket hjlp.

Det jobbigaste r det mentala skulle jag tro, att veta att allt hade varit s sjukt mycket lttare om barnet hade ftts utan ngon form av handikapp.
Citera
2010-12-26, 22:02
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzal
Man kan f mycket hjlp om man vill ha mycket hjlp.

Det jobbigaste r det mentala skulle jag tro, att veta att allt hade varit s sjukt mycket lttare om barnet hade ftts utan ngon form av handikapp.
Samtidigt kan man ha ett rent helvete fr att f det man har rtt till. Vissa frldrar kmpar fr allt de r vrda fr att f till det med kommunen, LSS, f-kassa och sjukvrd. Det r ingen dans p rosor och det r definitivt inte bara att sga att "nu vill jag ha mycket hjlp". Glm det.

Frldrar med friska barn vet inte hur bra de har det.
Citera
2010-12-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMooKie
Skms ni? r ni ledsna ver hur det blev eller intalar ni er sjlva att allt r som det ska vara?, Jag vet att folk har fredommar mot mnniskor med handikapp, tnker ni p det att dom tnker "va jobbigt dom mste ha det" "Stackars Lisa som fr ta hand om den dr varje dag"
Sjlv s blir jag lite deppig varje gng jag ser en handikappad person.

Varfr blir du s deppig fr att du ser en funktionsnedsatt person? Blir du lika deppig nr du ser en neurotypisk person?

Jag tror att Emiley kingsley's egna analogi, Resan till Holland frklarar bst hur frldrar knner sig i brjan av ett barns fdelse s jag lter denna text frklara fr dig:

http://www.alltforforaldrar.se/forum...es/231/3275653

Alla barn har olika livsfrhllanden, inget barn med funktionsnedsttning har det jobbigare n barn utan. Om de fr en korrekt anpassning och bemtande frn omvrlden.
Jag frstr inte hur neurotypiska personer kan tycka synd om "oss" som har en funktionsnedsttning.. Det r ungefr som att tycka synd om en person som har glasgon (dvs en synsvag person).

ven personer med mental retardation agerar barn, de lever som barn och de beter sig som barn ska gra..
Bara fr att man har en frsenad utveckling s betyder det inte att man har ont om erfarenheter i livet nr man blir vuxen..

Det r erfarenheten av att leva som frndrar vr hjrna, inte pongen man fr p ett IQ test...
Citera
2010-12-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum

Frldrar med friska barn vet inte hur bra de har det.

Eller vad fr livserfarenhet de missar med att inte ha ett barn som inte r perfekt, bde fr och nackdelar.
Ett barn med funktionsnedsttning som kommer till vrlden svetsar samman frldra-barn rellationen men samtidigt r det extra jobbigt med allt runt omkring barnet.
Citera
2010-12-27, 06:47
Medlem
Snobb3ns avatar
Min mamma skms ver att jag r ett adhd barn och jag har mrkt det ofta.
Hon sger hela tiden det r mitt fel om hon blir vrkt och sdant
Fast andra sidan s har man en fader som r en knslokall person
vilket r smre n vad morsan r.
Man kan sga "Shit happens" eftersom barn som r handikappade kommer alltid f skiten fr allt.
Citera
2010-12-27, 09:12
Medlem
sun7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb3n
Min mamma skms ver att jag r ett adhd barn och jag har mrkt det ofta.
Hon sger hela tiden det r mitt fel om hon blir vrkt och sdant
Fast andra sidan s har man en fader som r en knslokall person
vilket r smre n vad morsan r.
Man kan sga "Shit happens" eftersom barn som r handikappade kommer alltid f skiten fr allt.

N, vad ledsen jag blir. Men alla har tyvrr sina mnskliga begrnsningar, ven frldrar. Hoppas du fr bttre vnner / andra stdpersoner n frldrar. Man mrker att du behver peppning.
Kram.
Senast redigerad av sun7 2010-12-27 kl. 09:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in