• 6
  • 7
2011-01-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Om man ska anvnda extrema exempel s visst, det kan jag ocks gra d. Om personen i frga har nedsatt luktsinne och inte sjlv vet att hon luktar s starkt, r det fortfarande hennes fel?
Det blir ju lite ljligt om vi ska hlla p s hr, en person med sensoriska problem tex. en person med autism kan ju vara vldigt knslig mot dofter som inte r srskilt ptrngande eller starka.
Du vill lgga skulden p den som blir attackerad istllet fr den som attackerar, vilket aldrig r rtt.
Jag tror f personer som jobbar med, eller har anhriga med autism hller med dig i den hr frgan.

En person med autism har inte sensoriska problem (om inte personen har nedsatt syn, hrsel, smak, knsel, balans, lukt) de har en helt olik perception, de processar inte som vi NT gr.. Dessutom r inte detta ovanligt d ingen processar som den andra gr, varje hjrnas perception r unik.

Jag lgger hellre skulden p den som blir attackerad d denne har triggat ngot som gr s att den andra personen attackerar, n att lgga skulden p ngon som inte kan r fr att denne har fds med en nedsttning som ingen i samhllet verkar veta om.

Det r definitivt inte rtt att lgga skulden p den som markerar att ngot r fel! sedan s mste det mycket till innan ngon med autism flyger p ngon, vldigt mycket. och d har det gtt vldigt lngt!

fr varje negativt beteende finns det ett olst problem eller en nedsatt frmga (eller bda)
Istllet fr att koncentrera oss p saker vi inte kan ndra (s som en persons diagnos, uppfostran, allmntillstnd etc) s kan vi lgga ner tid p att lsa det vi kan ndra, dvs olsta problem, och nedsatt frmga.
Vi kan hjlpa personen att lsa sina olsta problem och vi kan hjlpa till att anpassa sig till eller lra ut de frmgor som personen saknar.

vi kan tex inte krva att en blind skall se p tavlan, eller att en person utan verbal kommunikation skall tala om fr omvrlden vad som r fel.
Vi fr istllet hitta AKK och gra den bsta lsningen utifrn de frutsttningar vi har.
istllet fr att lgga skuld p frldrar och barn
Senast redigerad av Methos 2011-01-08 kl. 22:27.
Citera
2011-01-08, 23:40
Medlem
knoxys avatar
[quote=Methos]
Citat:
En person med autism har inte sensoriska problem (om inte personen har nedsatt syn, hrsel, smak, knsel, balans, lukt) de har en helt olik perception, de processar inte som vi NT gr.. Dessutom r inte detta ovanligt d ingen processar som den andra gr, varje hjrnas perception r unik.
En person med autism har alltid sensoriska problem, det r en del av autism. Sensoriska problem behver inte betyda nedsatt syn, hrsel osv. Det kan t.om. betyda motsatsen, att en tickande klocka lter som kyrklockor eller en tvttlapp i en trja knns som den r gjord av tusen rakblad t.ex.

Citat:
Jag lgger hellre skulden p den som blir attackerad d denne har triggat ngot som gr s att den andra personen attackerar, n att lgga skulden p ngon som inte kan r fr att denne har fds med en nedsttning som ingen i samhllet verkar veta om.

Hur vore det om du inte lgger skulden p varken den som blev attackerad eller den som attackerade? Den som blev attackerad har ju inte gjort ngot fr att trigga personen som attackerar. Du kan ju knappast frvnta dig att en mnniska som gr ut ska veta om den kommer mta en autistisk person som har blivit triggad av ngon oknd anledning, eller hur?

Citat:
Det r definitivt inte rtt att lgga skulden p den som markerar att ngot r fel! sedan s mste det mycket till innan ngon med autism flyger p ngon, vldigt mycket. och d har det gtt vldigt lngt!

Dr anser jag att du har fel. Det behver inte alls mycket fr att en del med autism ska bli vldsamma. Sen att man inte kan skuldbelgga dom p samma stt som dig eller mig om vi reagerade p samma stt r en annan sak.

Citat:
fr varje negativt beteende finns det ett olst problem eller en nedsatt frmga (eller bda)
Istllet fr att koncentrera oss p saker vi inte kan ndra (s som en persons diagnos, uppfostran, allmntillstnd etc) s kan vi lgga ner tid p att lsa det vi kan ndra, dvs olsta problem, och nedsatt frmga.
Vi kan hjlpa personen att lsa sina olsta problem och vi kan hjlpa till att anpassa sig till eller lra ut de frmgor som personen saknar.

vi kan tex inte krva att en blind skall se p tavlan, eller att en person utan verbal kommunikation skall tala om fr omvrlden vad som r fel.
Vi fr istllet hitta AKK och gra den bsta lsningen utifrn de frutsttningar vi har.
istllet fr att lgga skuld p frldrar och barn

Jag hller med till viss del, men det betyder inte heller att vi kan lgga skulden p oskyldiga frmlingar som blir utsatt fr vld, ven om dom omedvetet har triggat ett raseriutbrott.
Citera
2011-01-09, 00:17
Medlem
Citat:
En person med autism har alltid sensoriska problem, det r en del av autism. Sensoriska problem behver inte betyda nedsatt syn, hrsel osv. Det kan t.om. betyda motsatsen, att en tickande klocka lter som kyrklockor eller en tvttlapp i en trja knns som den r gjord av tusen rakblad t.ex.

skilj p sensorisk input och hjrnans stt att processa denna input.

Den sensoriska inputen r antingen av eller p, den fungerar normalt eller fungerar nedsatt. Det r bara "r data" (som inte alls liknar det du upplever som sinnesintryck)

den sensoriska inputen gr som r okodad information via av kranial eller spinal nerverna till thalamus som sedan gr en frsta kodning, skickar sedan informationen till olika stationer i hjrnan och sedan till var och ena sensorisk cortex (virsual cortex, audiotiv cortex, somatosensory cortex etc, svenska hjrnbarken) dr genomgr informationen en process och tolkas. Det r denna tolkningen som personer med autism har ett "annorlunda" sett att vara.
Det r perceptionen som gr att ggklockan lter hgre, eller rent av att man ser en frg nr ggklockan lter(synestesi).

en skada p tex visual cortex ger ungefr samma effekt som en okulr skada p gat, du blir synsvag, inte fr att kat r fel, utan fr att hjrnan inte kan processa den information som gat ger.

vi kan vl dra en klla p detta fr skoj skull:
[Kohlb 2001, an instroduction to brain and behavior.]
en liten sida som r mer populistisk
http://www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m2_7.htm

Och nej, en person med autism behver inte ha dessa som du kallar problem, men det r mycket vanligt. ter igen pga ndrad perception.
Senast redigerad av Methos 2011-01-09 kl. 00:23.
Citera
2011-01-09, 00:46
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
skilj p sensorisk input och hjrnans stt att processa denna input.

Den sensoriska inputen r antingen av eller p, den fungerar normalt eller fungerar nedsatt. Det r bara "r data" (som inte alls liknar det du upplever som sinnesintryck)

den sensoriska inputen gr som r okodad information via av kranial eller spinal nerverna till thalamus som sedan gr en frsta kodning, skickar sedan informationen till olika stationer i hjrnan och sedan till var och ena sensorisk cortex (virsual cortex, audiotiv cortex, somatosensory cortex etc, svenska hjrnbarken) dr genomgr informationen en process och tolkas. Det r denna tolkningen som personer med autism har ett "annorlunda" sett att vara.
Det r perceptionen som gr att ggklockan lter hgre, eller rent av att man ser en frg nr ggklockan lter(synestesi).

en skada p tex visual cortex ger ungefr samma effekt som en okulr skada p gat, du blir synsvag, inte fr att kat r fel, utan fr att hjrnan inte kan processa den information som gat ger.

vi kan vl dra en klla p detta fr skoj skull:
[Kohlb 2001, an instroduction to brain and behavior.]
en liten sida som r mer populistisk
http://www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m2_7.htm

Och nej, en person med autism behver inte ha dessa som du kallar problem, men det r mycket vanligt. ter igen pga ndrad perception.

Jag tror att du och jag inte har samma defination av ordet problem. Du ser sensoriska problem som en nedsttning av en frmga, jag anser att problem betyder en strning av samma frmga, vare sig det r en nedsttning eller hur hjrnan processar information. Du kan fortstta babbla offtopic om input och leka besserwisser, sjlv ska jag g och lgga mig s jag orkar ta hand om mina barn och alla deras sensoriska problem under natten och imorgon.
Citera
2011-01-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMooKie
Skms ni? r ni ledsna ver hur det blev eller intalar ni er sjlva att allt r som det ska vara?, Jag vet att folk har fredommar mot mnniskor med handikapp, tnker ni p det att dom tnker "va jobbigt dom mste ha det" "Stackars Lisa som fr ta hand om den dr varje dag"
Sjlv s blir jag lite deppig varje gng jag ser en handikappad person.

Tror inte fb-nazzarnas frldrar r medlemmar p fb......fr nog stlla frgan nn annanstans
Citera
2011-01-09, 09:45
Medlem
Citat:
Jag tror att du och jag inte har samma defination av ordet problem. Du ser sensoriska problem som en nedsttning av en frmga, jag anser att problem betyder en strning av samma frmga, vare sig det r en nedsttning eller hur hjrnan processar information. Du kan fortstta babbla offtopic om input och leka besserwisser, sjlv ska jag g och lgga mig s jag orkar ta hand om mina barn och alla deras sensoriska problem under natten och imorgon.

Du kn ju brja med att lsa ntt om neurologi och hur hjrnan fungerar innan du avfrdar ntt som faktiskt r sanning.

en stor skillnad p sensorik och perception har jag nu sagt 3 gnger.
Citera
2011-01-09, 09:52
Medlem
varst vad flashback har blivit pk.

folk med sa nedsatt mental formaga att de inte kan fungera i samhallet utan maste ha hjalp hela tiden ar ingenting annat an problem for deras omgivning och en stor borda for staten i bidragsparadiset sverige, det finns en anledning till att sadana manniskor lamnades "till vargen" forr i tiden, det fanns helt enkelt inte nagon logisk anledning att halla dessa i liv da de bara skapade problem och var en borda.

forhoppningsvis sa kommer framstegen inom genetisk forskning att losa dessa problem en gang for alla.
Citera
2011-01-09, 16:05
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kn ju brja med att lsa ntt om neurologi och hur hjrnan fungerar innan du avfrdar ntt som faktiskt r sanning.

en stor skillnad p sensorik och perception har jag nu sagt 3 gnger.

*SUCK*
Vad jag kan inte kan om neurologi vet du inget om och innan du ber folk ta reda p hur hjrnan fungerar borde du kanske frska f din egen att funka.

Jag sa att folk med autism har sensoriska problem, vilket du verkar ha problem med att inse vad det innebr. Ls p lite om sensory processing disorder t.ex. En del av det du babblat om r typiskt fr spd och om man har det lider man av sensoriska problem.
Citera
2011-01-09, 17:45
Medlem
Citat:
*SUCK*
Vad jag kan inte kan om neurologi vet du inget om och innan du ber folk ta reda p hur hjrnan fungerar borde du kanske frska f din egen att funka.

Jag sa att folk med autism har sensoriska problem, vilket du verkar ha problem med att inse vad det innebr. Ls p lite om sensory processing disorder t.ex. En del av det du babblat om r typiskt fr spd och om man har det lider man av sensoriska problem.

som sagt ls lite innan du diskuterar..

sonsory processing vilket sker i frsta steg i thalamus och sedan i respektive omrde fr varje sorts sinnesfnimmelse.

Sensorik r bara vra sensoriska "dektetorer" dvs gon, nsa, knselhr, ron, tunga och diverse andra autonoma dektetorer som inte tillhr detta mne. (som sedan har varsinna olika fr uppgiften knsliga neuron som enbart avkodar elektriska impulser som sedan PROCESSAS i cortex.

PUNKT!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in