2011-01-08, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Om man ska anvnda extrema exempel s visst, det kan jag ocks gra d. Om personen i frga har nedsatt luktsinne och inte sjlv vet att hon luktar s starkt, r det fortfarande hennes fel?
Det blir ju lite ljligt om vi ska hlla p s hr, en person med sensoriska problem tex. en person med autism kan ju vara vldigt knslig mot dofter som inte r srskilt ptrngande eller starka.
Du vill lgga skulden p den som blir attackerad istllet fr den som attackerar, vilket aldrig r rtt.
Jag tror f personer som jobbar med, eller har anhriga med autism hller med dig i den hr frgan.
Det blir ju lite ljligt om vi ska hlla p s hr, en person med sensoriska problem tex. en person med autism kan ju vara vldigt knslig mot dofter som inte r srskilt ptrngande eller starka.
Du vill lgga skulden p den som blir attackerad istllet fr den som attackerar, vilket aldrig r rtt.
Jag tror f personer som jobbar med, eller har anhriga med autism hller med dig i den hr frgan.
En person med autism har inte sensoriska problem (om inte personen har nedsatt syn, hrsel, smak, knsel, balans, lukt) de har en helt olik perception, de processar inte som vi NT gr.. Dessutom r inte detta ovanligt d ingen processar som den andra gr, varje hjrnas perception r unik.
Jag lgger hellre skulden p den som blir attackerad d denne har triggat ngot som gr s att den andra personen attackerar, n att lgga skulden p ngon som inte kan r fr att denne har fds med en nedsttning som ingen i samhllet verkar veta om.
Det r definitivt inte rtt att lgga skulden p den som markerar att ngot r fel! sedan s mste det mycket till innan ngon med autism flyger p ngon, vldigt mycket. och d har det gtt vldigt lngt!
fr varje negativt beteende finns det ett olst problem eller en nedsatt frmga (eller bda)
Istllet fr att koncentrera oss p saker vi inte kan ndra (s som en persons diagnos, uppfostran, allmntillstnd etc) s kan vi lgga ner tid p att lsa det vi kan ndra, dvs olsta problem, och nedsatt frmga.
Vi kan hjlpa personen att lsa sina olsta problem och vi kan hjlpa till att anpassa sig till eller lra ut de frmgor som personen saknar.
vi kan tex inte krva att en blind skall se p tavlan, eller att en person utan verbal kommunikation skall tala om fr omvrlden vad som r fel.
Vi fr istllet hitta AKK och gra den bsta lsningen utifrn de frutsttningar vi har.
istllet fr att lgga skuld p frldrar och barn
Senast redigerad av Methos 2011-01-08 kl. 22:27.
Senast redigerad av Methos 2011-01-08 kl. 22:27.